Aiotko lukea Sofi Oksasen uusimman teoksen Koirapuisto?
En varmaankaan. En pidä hänen tapaa tehdä kirjallisuutta kohuasioilla
Kommentit (75)
Aah Ukraina.. Kyseinen maa on ollut näkyvillä myöskin näiden netissä olleiden postimyyntivaimojenkin osalta. Käy jo lähinnä sääliksi tuolla päässä olevat naiset jotka joutuvat turvautumaan joko kohdunvuokraukseen tai ottamaan jonkun varakkaan miehen päästäkseen elämässään eteenpäin. Herää lähinnä kysymys, miksi asiat ovat jämähtäneet tietyissä Itä-Euroopan maissa tuohon pisteeseen jossa naisella ei ole oikeastaan muuta kuin vain nuo kaksi vaihtoehtoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtäkään Oksasen oksennusta en ole lukenut.
Ja siksi tiedätkin, että ne ovat oksennusta! Voi teitä :D Ok, trolli on nyt parempitasoinen kuin eilen, muttei tää nyt vielä päätä huimaa.
Nää Oksaska fanit (ja monien muidenkin kirjojen yms) on kyllä kummia. Tuohan oli vain mielipide. Joku ajattelee, että kirjat on oksasen oksennuksia ja ei halua lukea, aletaan heti kiihtyneenä päkittää, että trolli, trolli ja haukutaan.
Sehän on vain yksittäisen ihmisen mielipide, ei sen kummempi. Minäkään en ole lukenut yhtään Oksasen kirjaa. Ei se ole mikään kansalaisvelvollisuus. On monia muitakin kirjoja, joita en ole koskaan lukenut. Ja monesti nämä perustuu ihan mielikuviin, joten jää lukematta.
Eli en ole lukenut. Nyt voit alkaa hyökkäyksen, että trolli ja idiootti ja tyhmä, koska kaikkienhan pitää lukea näitä ja palvoa ja olla ihastuneita ja mitä kaikkea.
Minä olen kyllästynyt siihen, että nykyään ei voi olla enää mielipidettä, vaan on heti joku putinin trolli tai mikä ihme muu
En ole Oksasen fani, vaikka olen hänen kirjojaan lukenut. Oksanen ei ole minulle mikään erityinen kirjailija, ja mielestäni hän on mielipiteissään varsin jäykkä ja jyrkkä. Mutta jos mielipiteenä on, että en ole yhtään Oksasen oksennusta lukenut, niin miten niitä kirjoja voi oksennuksiksi kuvata, jos niitä ei tosiaan ole lukenut?
Ei tarvitse todellakaan lukea. En tiedä, suosittelisinko edes lukemaan Oksasta. Joo, ehkä voisin, mutta jos multa pyydettäis kirjasuosituksia, hänen teoksensa eivät olisi ensimmäisenä mielessä. Mutta jotta voi antaa todella voimakkaan mielipiteen kirjasta (oksennus on minusta aika voimakas mielipide), niin kyllä sen pitäisi sitten perustua muuhunkin kuin mielikuvaan jostain. Mielikuvaan perustuva mielipide on tyyliä ei kiinnosta.
Jokainen voi kyllä ihan itse panna merkille, miten tuon tyyppiset kommentit ja ketjut alkavat palstalla heti, kun Oksanen sanoo jotain julkisuudessa. Se ei ole sattumaa.
Olenko putinin trolli, jos en ole tervon yhtään oksennusta lukenut. Hänestä olen luonut mielikuvan vain lööppien otsikoista ja siksi ei haluta tarttua hänen kirjoittamiinsa kirjoihin.
Usko tai älä, mutta ihmiset luovat mielikuvia julkisista ulostuloista ja toimivat niiden mukaan.
'Antisoofi' kirjoitti:
Pitikö tuon, hänen uuden teoksensa mainonta sitten aloittaa jo Suomen Yleisradion uutislähetyksessä ?
Löytyisi niitä maailmasta (ja ihan täältä Suomestakin jo) paremminkin uutisarvoisia kirjailijoita kuin tämä Oksanen .
Aihekin vaikutti sentään melko etäiselta (Ukrainan vauvakauppa ja sijaissynnytykset ?)
Ketähän hän nyt kirjallaan täältä Suomesta perää vastuunkantajksi siinäkin asiassa ja mitä koko aiheesta täällä yleensä tiedetäänkään.
Herää ihan kysymys, että miten hyvin hän on siihen perehtynyt itsekään, vai kuvitteleeko vaan.
No eipä silti, saihan hän ne kohdunvuokraukset ympättyä sihen viimekertaiseen romaaniinsa Norma, ( jonka nimihenkilön tukka siis kasvoi metrin päivässä! ).
Minulla on jo kertakaikkiaan mennyt ihan maku koko tähän meidän 'kansalliseen kirjailijaneroomme' .
No niin, itänaapurin trollit hyökkäsi heti palstalle. Boteilla seulotte nettikeskusteluja ja heti kone hälyttää ja hyökkäätte trollaamaan. Ette te näin pysty ihmisoikeusrikkomuksia peittelemään ja saamaan itänaapurin valtaa leviämään.
Aihe vapaa vilisee näitä putinin trolleja, jotka roikkuvat noissa rajjakkiryhmissä ja haluavat suomen liittyvän venäjään. Ollaan natovastaisia ja halutaan kommunistinen hallinto meillekkin. Varokaa näitä, sillä täällä ei ole pelkkiä perheenäitejä, vaan ihan itänaapurin palkkaamia myyriä, jotka yrittävät saada teidät suosiollisiksi, jotta liityttäisiin venäjään ja ihailtaisin kommunismin aatetta.
'Antisoofi' kirjoitti:
Pitikö tuon, hänen uuden teoksensa mainonta sitten aloittaa jo Suomen Yleisradion uutislähetyksessä ?
Löytyisi niitä maailmasta (ja ihan täältä Suomestakin jo) paremminkin uutisarvoisia kirjailijoita kuin tämä Oksanen .
Aihekin vaikutti sentään melko etäiselta (Ukrainan vauvakauppa ja sijaissynnytykset ?)
Ketähän hän nyt kirjallaan täältä Suomesta perää vastuunkantajksi siinäkin asiassa ja mitä koko aiheesta täällä yleensä tiedetäänkään.
Herää ihan kysymys, että miten hyvin hän on siihen perehtynyt itsekään, vai kuvitteleeko vaan.
No eipä silti, saihan hän ne kohdunvuokraukset ympättyä sihen viimekertaiseen romaaniinsa Norma, ( jonka nimihenkilön tukka siis kasvoi metrin päivässä! ).
Minulla on jo kertakaikkiaan mennyt ihan maku koko tähän meidän 'kansalliseen kirjailijaneroomme' .
Oksanen nyt vaan sattuu olemaan tällä hetkellä yksi kansainvälisesti menestyneimmistä kirjailijoistamme.
Se on yksi uutisarvon mittari. Hyvin vähänhän Yle ylipäätään kulttuurista uutisoi, siksi varmaan mukaan mahtuu vain harvat.
Sen verran uskallan jo ennustaa, että taitaa ainakin minun osaltani jäädä myyntipöydälle tuokin teos. Takakannen tekstiäkään ei tarvitse vaivautua lukemaan, kun tuo kirja siis on jo esitelty ja sen juonen jo arvaa edellisten perusteella...
'Pikku Ironisti' kirjoitti:
Sen verran uskallan jo ennustaa, että taitaa ainakin minun osaltani jäädä myyntipöydälle tuokin teos. Takakannen tekstiäkään ei tarvitse vaivautua lukemaan, kun tuo kirja siis on jo esitelty ja sen juonen jo arvaa edellisten perusteella...
No ei kai nyt kirjoja pelkän juonen takia kukaan lue? Paitsi kai ehkä jotkut, joiden lukeminen on sitä harlekiinisarjatasoa.
Se on psykopaatti, kierrän kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Et voi antaa arviota kirjasta lukematta sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kirjailijoita, joiden haastattelujen kuuleminen (esim. radion tai tv:n välityksellä) saattaa hyvinkin spontaanisti herättää halun ostaa juuri se hänen kirjoittamansa , siinä haastattelussa esille tullut ja keskusteltu kirja.
Tai ehkäpä ostaa joku, siinä myös mainittu ,hänen aiemminkin kirjoittamansa kirja .
Koko hänen olemuksensa ja persoonansa saattaa olla jollain tavoin kiehtova (tai vähintään: kiinnostava), hänen äänensä, puhetyylinsä, käyttämänsä ilmaisut siinä esintyessään jopa suorastaan korvia aivan hivelevää puhetta
Pelkäänpä, että minun on valitettavasti sanottava, ettei tämä S. Oksasen olemus, persoona jne. nyt kuitenkaan ole kohdallani langennut mihinkään näistä mainituista kategorioista.
Jos nyt lopuksi ihan suoraan sanotaan, niin jos hänen naamansa kuva minun televisiovastaanottimessani välähtääkään, niin kyllä siinä silloin takuulla vaihtuu kanava aika vikkelään, ja hänen äänensä kuulemisella, tai jopa nimensä maininnalla radiossa on jo täsmälleen sama vaikutus minuun.
Ihan varmaa on myös se, että jos jonkun hänen kirjansa kirpparin ilmaiskorissa näen, niin pelkoa sen mukaantarttumisesta tuskin on.
Miesvihaaja, joka syyllistää kaikki miehet joidenkin tekojen vuoksi. Ei kiitos.
Huokaus. Tälläkään palstalla ei varmasti ole yhtään "Putinin trollia", kyllä ne on ihan kotimaista made in Finland alkuperää kaikki. Miettikää nyt, viitsisikö joku suurvaltajohtaja todella käyttää resursseja siihen, onko joku Sofi Oksanen hyvä kirjailija vai eikö ole ja mitä mahtaa kirjoittaa tms. Ihan sama mitä hän kirjailee tai on kirjailematta.
Vierailija kirjoitti:
No ei kai nyt kirjoja pelkän juonen takia kukaan lue? Paitsi kai ehkä jotkut, joiden lukeminen on sitä harlekiinisarjatasoa.
Minä luen kirjoja juonen takia. Harlekiineja en ole lukenut ikinä. Mutta jos haluan tietoa jostain asiasta, niin haen sitä muualta, kuin romaanista, jonka juoni on julkistettu jo jokaisella sivulla. Moni kirja on jäänyt lukematta sen vuoksi, koska ne ovat jossain top 5 myyntitilastoissa ja ne on käsitelty joka lehdessä ja blogissa jo etukäteen. Siksi en ehkä luekkaan näitä suosittuja kirjoja, joita tuodaan joulumyyntiin, vaan tuntemattomampia kirjailijoita.
En ole lukenut yhtään kirjaa siksi, että se nyt vain kuuluu kaikkien lukea, kun siitä nyt niin kohutaan.
'Antisoofi' kirjoitti:
Voi mussukka. Pyydäpä seuraavassa trollitehtaan palaverissa, että teidät perehdytettäisiin suomen kieleen ja siihen tapaan, jolla Suomessa yleensä kirjoitetaan netissä.
En. En pidä hänen tavastaan kirjoittaa. Jotenkin puuromaista tekstiä. Joku Oksasen teos on yöpöydällä, jos luen sivunkin verran niin nukahdan, siksi olenkin opuksen säästänyt. Puhdistuksen luin mutta en voi hyväksi kehua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kirjailijoita, joiden haastattelujen kuuleminen (esim. radion tai tv:n välityksellä) saattaa hyvinkin spontaanisti herättää halun ostaa juuri se hänen kirjoittamansa , siinä haastattelussa esille tullut ja keskusteltu kirja.
Tai ehkäpä ostaa joku, siinä myös mainittu ,hänen aiemminkin kirjoittamansa kirja .
Koko hänen olemuksensa ja persoonansa saattaa olla jollain tavoin kiehtova (tai vähintään: kiinnostava), hänen äänensä, puhetyylinsä, käyttämänsä ilmaisut siinä esintyessään jopa suorastaan korvia aivan hivelevää puhetta
Pelkäänpä, että minun on valitettavasti sanottava, ettei tämä S. Oksasen olemus, persoona jne. nyt kuitenkaan ole kohdallani langennut mihinkään näistä mainituista kategorioista.
Jos nyt lopuksi ihan suoraan sanotaan, niin jos hänen naamansa kuva minun televisiovastaanottimessani välähtääkään, niin kyllä siinä silloin takuulla vaihtuu kanava aika vikkelään, ja hänen äänensä kuulemisella, tai jopa nimensä maininnalla radiossa on jo täsmälleen sama vaikutus minuun.
Ihan varmaa on myös se, että jos jonkun hänen kirjansa kirpparin ilmaiskorissa näen, niin pelkoa sen mukaantarttumisesta tuskin on.
Mikäpä siinä. Mutta voin yleisellä tasolla kertoa, että ainakin minulla olisi jäänyt monta hyvää kirjaa lukematta, jos olisin aina lukenut vain viehättävinä pitämieni kirjailijoiden teoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä luen kirjoja juonen takia. Harlekiineja en ole lukenut ikinä. Mutta jos haluan tietoa jostain asiasta, niin haen sitä muualta, kuin romaanista, jonka juoni on julkistettu jo jokaisella sivulla. Moni kirja on jäänyt lukematta sen vuoksi, koska ne ovat jossain top 5 myyntitilastoissa ja ne on käsitelty joka lehdessä ja blogissa jo etukäteen. Siksi en ehkä luekkaan näitä suosittuja kirjoja, joita tuodaan joulumyyntiin, vaan tuntemattomampia kirjailijoita.
En ole lukenut yhtään kirjaa siksi, että se nyt vain kuuluu kaikkien lukea, kun siitä nyt niin kohutaan.
Minä luen paljon kirjoja ja lehtiä, enkä kyllä muista että ikinä olisi kirjan juonta paljastettu. Aihe kylläkin, ja ehkä teemoja.
Vierailija kirjoitti:
'Antisoofi' kirjoitti:
Oksanen nyt vaan sattuu olemaan tällä hetkellä yksi kansainvälisesti menestyneimmistä kirjailijoistamme.
Se on yksi uutisarvon mittari. Hyvin vähänhän Yle ylipäätään kulttuurista uutisoi, siksi varmaan mukaan mahtuu vain harvat.
Ei kirjan kuitenkaan ,ollakseen kiinnostava, tarvitse välttämättä ollenkaan olla tunnettu kielialueemme ulkopuolella.
En tiedä onko esim. Minna Canthin tai Maria Jotunin, tai uudemmista ja nykyisistäkään esim. Eeva Joenpellon tai Sirpa Kähkösen teoksia käännetty millekään muille kielille (kuin ehkä ruotsiksi) mutta silti ei voida väittää, etteivätkö nuo kaikki ole olleet ja vieläkin olisi merkittäviä kirjoja suomalaiselle lukijakunnalle.
Kalle Päätalokin kuuluu niihiin kirjailijoihin, jotka tuskin paljon ketään Suomen rajojen ulkopuolella asuvaa ulkomaalaista lukijaa kiinnostaisi niin paljon, että käännöstä hänen kirjoistaan kannattaisi ulkomaanmyyntiä varten edes harkita.
Eipä taida olla edes siitä V.Linnan toisesta merkittävästä teoksesta, kirjastaan 'Täällä pohjan tähden alla' olla kuin ruotsin kielinen käännös ja (ehkä myös) englannin ja saksan kielinen käännös, mutta kuinka moni, esim. britti tai 'sakemanni' sen sitten jossain Trivial pursuitissa siellä osaisi edes mainita, onkin jo eri asia.
Sofi herättää ihmisissä avutonta raivoa ja lapsellista inhoa, koska on omalla työllään menestynyt, erottuva, ketään kumartamaton nainen. Tämän huomaa joka ainoassa ko. kirjailijaa ja hänen tuotantoaan sivuavassa ketjussa.
Ja aina joku avautuu, kuinka Sofi vaikuttaa "epämiellyttävältä henkilöltä". WTF, miksi ihmeessä kirjailijan pitäisi olla jotenkin miellyttävä henkilö? Suomessa mieskirjailijat ovat tyypillisesti olleet narsistisia juoppoja ja se on ollut kaikille ok, mutta voi voi kun Sofi puhuu telkussa asiaa eikä kikattele söpösti niin voin tuomita hänen koko tuotantonsa....?
Ei todellakaan. Tervon kirjoissa on sentään asiaa ja hänelle huumorikaan ei ole vieras käsite, kuten vaikuttaa kaikissa kirjoissaan (ja kaikessa muutenkin) olevan tälle Sofi Oksaselle . Valitsisin näistä Tervon kirjan siis ilman muuta.