Asuminen puolison omistusasunnossa (laskut?)
Tarvitsisin nyt kipeästi neuvoja. Täällä on varmasti joku joka on ollut samassa tilanteessa.
Eli, mieheni peri hiljattain isänsä, jolla oli aika paljon varallisuutta. Tuon varallisuuden turvin hän on nyt ostamassa talon. Suunnitelmissa on, että muutan hänen kanssaan.
Maksan tällä hetkellä asunnostamme vuokraa 700 e/kk + laskut. Mies sanoo, että jatkossa minun pitää maksaa asumisestani niin, että maksan kaikki laskumme (sähkö (johon kuuluu lämmitys), vesi, internet, vakuutus jne.).
Minä olen sitä mieltä, että tämä ei ole täysin reilua, sillä mies tekee töitä kotona, jolloin myös sähkönkulutus on hänen osaltaan suurempaa (mies käyttää töissään laitteita jotka kuluttavat sähköä). Lisäksi, hänellä on sellaista työhön liittyvää välineistöä, joka nostaa vakuutuksen hintaa huomattavasti. Sähkön kulutus ei myöskään olisi vakio joka kuukausi.
Ehdotin miehelle, että maksaisin hänelle tietyn kiinteän summan kuukaudessa, joka kattaisi osuuteni laskuista, ja jossa olisi vähän extraa päälle, mutta mies ei tähän suostu. Mies sanoo, että toinen vaihtoehto on, että maksan hänelle vuokraa saman summan mitä maksan vuokra-asunnostamme nyt.
En tiedä miksi, mutta minusta tuntuisi vähän hassulta maksaa miehelle 700 e kuukaudessa talosta, jonka hän on ostanut perintörahoillaan. Suurimmalla summalla hän siis kartuttaisi omaa varallisuuttaan. En sano, etteikö minun pitäisi maksaa asumisestani mitään, mutta 700 e/kk tuntuu kovin paljolta, kun avoliitossa eletään.
Talo, jota hän on ostamassa, sijaitsee melko hankalassa paikassa työmatkaani ajatellen. Jos vuokraisin itselleni asunnon, johon olisin valmis laittamaan 700e/kk, vuokraisin sen lähempää työpaikkaani.
Miten te olette menetelleet vastaavassa tilanteessa? Otatteko vuokraa aviopuolisoltanne, ja miten jaatte laskut?
Kommentit (149)
niin missä ap asui ennen ilmaiseksi?
Kuka maksaa ruuat. Ap. Sinun kannattaa käydä jonkun juristin puheilla, että saat tietää omat oikeutesi ja velvollisuutesi.
En tuossa tilanteessa muuttaisi miehen kanssa.
Kuulostaa nyt vähän siltä, että äijä haluaa vaan elättäjän juokseville kuluilleen. Sori, mutta hänen vaatimuksensa on suorastaan outo, ei tuu ollenkaan sellainen yhteen puhaltamisen fiilis, mikä pitäis parisuhteessa olla.
Vierailija kirjoitti:
Toki sinun pitää maksaa isompi osa kuluista, koska asutte miehesi asunnossa. Miehelläsi on pääoma tuottamattomassa asunnossa kiinni, kun sinä taas olet vapaa sijoittamaan.
Tähän sinun ei kannata lähteä. Perheessä kaikki on yhteistä. Mikäli tämä ei miehelle kelpaa, jätä se sika. APN ei kuulu maksaa kuin osuutensa juoksevista menoista. Tämä osuus lasketaan suhteensa kummankin tuloista.
Pääset AP helpommalla kun annat tuollaisen miehen mennä asumaan ihan minne lystää- yksin.
Vierailija kirjoitti:
On kokemusta. Juoksevat kulut puoliksi ja piste. Asutaan miehen omistamassa talossa, maksetaan sähköt, vedet, jätemaksut, netti jne. puoliksi. Mies maksaa itse lainan, kiinteistöveron ja omasta halustaan myös vakuutukset.
Onhan teillä avioehto? Huomaat varmaan että nykymenosi on lokkeilua.
Meillä minä en maksa mitään, koska ei ole minun asuntoni eikä siis kerrytä omaisuuttani. Asun ja hoidan kyllä kuten kotiani, mutta rahallinen panokseni on 0 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kokemusta. Juoksevat kulut puoliksi ja piste. Asutaan miehen omistamassa talossa, maksetaan sähköt, vedet, jätemaksut, netti jne. puoliksi. Mies maksaa itse lainan, kiinteistöveron ja omasta halustaan myös vakuutukset.
Miksi olet ottanut puolisoksi lokin?
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta oikealle, että maksat kaikki kulut. Kuukausittaiset vakiokulut mitä luettelit, menee puoliksi. Jos ei käy, niin todellakin hae omaa kämppää. Voi sitä seurustella vaikka asuu erillään. Pyydät sitten kylään ja vaadit siltä päivältä sähkö, vesi ja vakuutusmaksut.
Samaa mieltä. Jos mies ei halua että omistat puolet talosta, se on hänen murheensa. Voisittehan te ostaa talon puoliksi ja sitten kaikki kulut menisi tasan.
Itse asun mieheni talossa ja mies ei halua myydä puolikasta minulle. Maksan puolet kotivakuutuksesta, sähköstä, vedestä yms. Mitään taloon liittyvää esim remontteja en maksa tai mitään mikä liittyy kiinteästi taloon.
Mulla on kans pitkä työmatka ja jos mies alkais vaatia markkinaehtoista vuokraa (kun itse olen mm tarjoutunut ostamaan talosta puolet että ottaisin asuntolainan) niin muuttaisin kyllä heti kaupunkiin ja myisin autoni, ei mun ois enää mitää järkeä elää täällä korvessa. Eikä ois järkeä olla kumppania joka haluaa että rahoitan hänen omaisuutensa karttumista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole mitään lokkeilua. Lokki on se joka haluaa että toinen kartoittaa hänen omaisuuttaan ilmaiseksi. Meillä on avioehto talosta, ja mies haluaa tehdä testamentin että hänen kuollessa talo menee hänen lapsille. Mä maksan puolet elämisen kuluista mutta kiinteistöön liittyvät asiat ei mulle kuulu. Ja olen tarjoutunut useasti ostamaan puolet talosta, mies ei halua myydä kun se on hänen talo ja piste.
Että kukahan siinä lokkeilee jos alkaa tässä tilanteessa puolisolta vuokraa vaatia ?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa nyt vähän siltä, että äijä haluaa vaan elättäjän juokseville kuluilleen. Sori, mutta hänen vaatimuksensa on suorastaan outo, ei tuu ollenkaan sellainen yhteen puhaltamisen fiilis, mikä pitäis parisuhteessa olla.
Elättäjän ja ilmaisen piian. Käytännössä tuossa kävisi todennäköisesti niin, että ap maksaa kaikki asumisen kulut ja ruokakulut. Tämän lisäksi hänelle tulee kodinhoito: ruuanlaitto, siivous, pyykkihuolto.
Oletteko aiemmin asuneet yhdessä? Jos ette, niin parempi katsoa kuin katua. Mies saattaa oikeasti kuvitella, että sinä teet kaikki kotityöt varsinkin kun saat asua "ilmaiseksi" kulujen hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä en maksa mitään, koska ei ole minun asuntoni eikä siis kerrytä omaisuuttani. Asun ja hoidan kyllä kuten kotiani, mutta rahallinen panokseni on 0 €.
Mites esim. sähkö- ja vesilaskut, ei ne kenenkään omaisuutta kartuta, mutta et maksa niistäkään mitään?
Varmasti provo koskavei "hoksattu" kertoa että ollaanko aviossa ja onko avioehtoa.
Sano miehelle että alat etsiä itsellesi edullisrmpaa yksiötä.
Minusta ei kuulosta järkevältä muuttaa yhteen. Puolisosi on saanut perinnön, josta sinun pitäisi omasta mielestäsi päästä taloudellisesti hyötymään. Kas kun et pyydä suoraan rahoja itsellesi. Miestä taas ei kiinnosta että talo sijaitsee työmatkasi kannalta huonosti. Kumpikin on itsekäs eikä parisuhteella ole tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Maksat 700 per kk
Miinus lisääntyneet työmatkakustannukset
Miinus lisääntyneet työmatka-aika kuukaudessa kertaa 20 euroaEli jos on sulle paska diili niin et maksa
Tässä ei ole mitään järkeä.
Minä en kyllä naisena uskaltaisi/haluaisi muuttaa miehen omistamaan asuntoon, kerryttämään hänelle pääomaa. Miksette osta taloa puoliksi, sinä otat omaan puolikkaaseen lainan ja maksat sitä. Mies laittaa loppuosan perinnöstä johonkin muuhun. Fakta valitettavasti on, että tosi moni parisuhde päättyy eroon ja sitten jäät tyhjän päälle, kun et itsellesi ole tajunnut kerryttää tuota pesämunaa.
Puolet juoksevista kuluista, koska et omista itse talosta yhtään.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä kehtaisi asua ihan ilmaiseksi toisen asunnossa. Tuossa tilanteessa se asunto vain kuluuu, mutta toinen voi sijoittaa kaikki rahansa ja kerätä mukavan potin asunnonomistajan kustannuksella.
Juoksevien kulujen liksäksi maksaisin hieman extraa kulukorvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole mitään lokkeilua. Lokki on se joka haluaa että toinen kartoittaa hänen omaisuuttaan ilmaiseksi. Meillä on avioehto talosta, ja mies haluaa tehdä testamentin että hänen kuollessa talo menee hänen lapsille. Mä maksan puolet elämisen kuluista mutta kiinteistöön liittyvät asiat ei mulle kuulu. Ja olen tarjoutunut useasti ostamaan puolet talosta, mies ei halua myydä kun se on hänen talo ja piste.
Että kukahan siinä lokkeilee jos alkaa tässä tilanteessa puolisolta vuokraa vaatia ?
Mitä ihmeen omaisuuden kartottamista? Ap on saanut perinnön ja sijoittaa sen asuntoon, jotta hän pääsisi nykyvuokraa pienemmillä asumiskuluilla. Ap ei ole saanut perintöä, joten hän ei ole sijoittamassa isoa summaa rahaa epävakaille asuntomarkkinoille saadakseen markkinavuokraa halvemmat kuukausikulut. Jos ap haluaa asua puolikkaalla juoksevilla kuluilla niin mars pankkiin kysymään lainaa ja asuntokaupoille.
ilmaiseksiko asuit tätä ennen? vanha provoajahan sä tosin oletkin