5. lapsi tulossa. Ainoastaan vanhempani onnittelivat
Muut kommentit ovat olleet tyyliin:
"OK"
"heheh, en usko"
"Eikö mikään riitä"
"Oliko vahinko"
"Miten te jaksatte"
"Miksi"
"Joko olis viimenen"
Ettekö häpeä?
Kommentit (518)
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi tulossa kaksoset tai kolmoset, sitten onniteltaisiin, vaikka olisi kymmenen entuudestaan.
Turha luulo. Meillä ei ollut lapsia ennestään kun aloimme odottamaan kaksosia. Eräs "ystävämme" sanoi : "Otan osaa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä näkisi onnittelun aihetta enää edes silloin, jos oma lapseni kertoisi odottavansa neljättä. Miksi, voi miksi joidenkin pitää ottaa kirjaimellisesti "lisääntykää ja täyttäkää maa". Tää maa on jo nyt riittävän, ei kun aivan liian täysi.
Väärin. Tämä meidän maamme on liian tyhjä lapsista, ja siksi heillä, jotka ovat nuoria aikuisia (ja voisivat lapsia tehdä), tulee hankalat paikat vanhetessaan.
Nuoret ikäluokat on niin kielitaitoisia ja kansainvälisiä ettei mikään pakota jäämään tänne.
Ei se kuule ole yhtään sen helpompaa lähteä juuriltaan, oli minkä ikäinen vaan. Itse asiassa muuttohalukkuus vain pienenee jatkuvasti, ihmiset haluavat liikkua yhä vähemmän.
Juuret ja juuret, juurtuu sitä muuallekin. Peräkammarinpojat jankuttavat niin noista juurista. Ei koske ainakaan naisia, suurin osa tuntemistani nuorista naisista haluaa vain äkkiä pois Suomesta. Opiskelemaankin halutaan mieluummin muualle. Sitä enemmän halutaan pois, mitä juntimmassa osassa Suomea asutaan, esim. Pohjois-Pohjanmaa, Lappi, oikeastaan koko Savo-Karjala-seutu...
Vierailija kirjoitti:
Mm tiedän tunteen, nyt kuudes tulossa rv 22, emme ole kertoneet vielä ihmisille. Itse olemme lapsemme aina hoitaneet ja elättäneet eli sinänsä kenelläkään ei pitäisi olla sanomista. Isoimmat jo teinejä joten arki on onneksi jo paljon helpompaa.
Siis yksi kysymys. MIKSI???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi tulossa kaksoset tai kolmoset, sitten onniteltaisiin, vaikka olisi kymmenen entuudestaan.
Turha luulo. Meillä ei ollut lapsia ennestään kun aloimme odottamaan kaksosia. Eräs "ystävämme" sanoi : "Otan osaa."
Se ystävä tiesi mistä puhui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaiset tulot teillä on? Tuollainen määrä lapsia vaatii isot tulot.
Veronmaksajathan tämänkin porukan elättää.
Samoin hyväntekeväisyysjärjestöt. Hyvähän tämä toki on että apua löytyy, mutta jotkut sitten tykkäävät hyödyntää tätä apua vuosi toisensa perään eivätkä aio koskaan nousta omille jaloilleen :(
Veronmaksajat eivät meidän lapsistamme maksa sen enempää kuin muidenkaan lapsista, lapsilisät, koulutuksen ym. mutta emme elä sosiaalituella. Emme ole koskaan hakeneet mitään yhdestäkään hyväntekeväisyysjärjestöstä.
Ja ihanko itse elätätte, ettekä ole sossupummeja? Tiedätte myös ehkäisyn?
Toisin kuin monet vastaajat tässä ketjussa, olen sitä mieltä että jo perustapoihin kuuluu onnitella, vaikka itse ajattelisi mitä. Toisen loukkaaminen ja mielen pahoittaminen ei ole oikeutettua vain siksi että "sanoo suoraan mitä ajattelee".
Ketään ei haittaa, jos onnittelee. Onneahan kaikki tarvitsee.
Onnea, ap!
Vierailija kirjoitti:
Ja ihanko itse elätätte, ettekä ole sossupummeja? Tiedätte myös ehkäisyn?
Lapsia voi tehdä vaikka 20, jo itse pystyy ne elättämään!
Onnea, ap! :) Olen itse 5. lapsi ja lapsuuteni ja nuoruuteni oli hyvä. Olemme syntyneet kolmen ja neljän vuoden välein, mikä voi ulkopuolisista kuulostaa hassulta, mutta mitäpä sillä päätään vaivaamaan.
Vanhemmillani ei ole aina ollut helppoa elämässä tai meidän lasten kanssa, mutta eivät varmaan vaihtaisi päivääkään pois. Olen onnellinen perheestäni ja minusta on mukavaa, kun on monta sisarusta. :)
Älä välitä noista itkijöistä. Tämä palsta on vähän tällainen, valitettavasti. Itse en ehkä hanki lapsia tai ehkä yhden, koska en vauvakuumeile enkä ole kiinnostunut lapsista.
Tsemppiä ja kaikkea hyvää teidän perheelle! :)
Ap trollasi. Halusi tänne näitä ihmettelyvastauksia ja porukan hermostumista. Sille mitään viidettä mukulaa ole tulossa, onko edes yhtäkään. Ja yksi varma trollin merkki on se ettei ap vastaa yhtään mihinkään :)
Mullakin on viisi lasta ja aina on onniteltu lapsistamme ja sanottu miten mukavat koteliaat lapset meillä onkaan. Itse hoidamme lapset ilman apuja, isovanhempia ei ole elämässämme mukana.
Mutta en ikimaailmassa olisi tehnyt montaa lasta ilman hyviä tuloja, yhteenlaskettu brutto on 12 ke kuussa josta minä tienaan suurimman osan kun olen paremmin koulutettu ja uralla edenneempi kuin puoliso.
Perheen kk-menot on sellaiset 5500-6000e/kk ja tällä pärjää hyvin. Jos meillä olisi yhteenöaslettu netto joku 2000-3000 niin silloin lapsia voisi olla ehkä 2.
Lopuksi sanoisin sen että ihmisillä on iltasanomien sossulokkisuurperheiden takia täysin väärä luilo että VAIN köyhät tekee paljon lapsia. Itse asiassa paljon lapsia tekee koulutetut ja varakkaat. Tässä naapurustossa on paljon lääkäri/juristi/pankkiiri/ekonomi/johtaja -porukkaa ja pikeastaan kaikilla isot talot ja paljon lapsia. Emme ole edes suurin perhe tällä alueella. Vähän voisi kommentoijat ajatella että on muunlaisiakin isoja perheitä kuin köyhikset. Ja että ison perheen vanhemmilla voi olla myös erittäin hyvä työura kuten esim itselläni on.
Onnea ap! Tämä palsta on täynnä elämäänsä kyllästyneitä, joista ei kannata välittää. Lapsissa on Suomen tulevaisuus, ihan mahtavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ystävä tiesi mistä puhui.
Eipä tiennyt. Olimme onnemme kukkuloilla pitkän lapsettomuuden ja hoitojen jälkeen. Nyt kaksoset ovat jo aikuisia, ja se että saimme heidät, on ollut meille elämän suurin ja ihanin asia.
Kyseisestä kaverista kyllä tuli kertaheitolla entinen kaveri.
Vierailija kirjoitti:
No onko teillä resursseja (taloudellisia, henkisiä ja ajallisia) kasvattaa viittä lasta? Voisin kuvitella, että jotain ongelmaa on jos kerran juuri kukaan ei onnittele. Toki on totta, että Suomessa syntyvyys on hälyyttävän alhaalla ja asialle tulisi tehdä jotain, mutta olusi hyvä ymmärtääse, ettei tässä talkoisiin tarvitse ruveta niiden, joilla ei ole oikeasti resursseja kasvattaa niitä lapsia.
Tämä tuli minullakin mieleen. Varmasti on jotain häikkää perheessä jos kukaan ei onnittele. Jos he olisivat varakkaita ja asuisivat 7h+k okt, heillä olisi aupair, miehen tuloilla pystyttäisiin elättämään koko perhe kun äiti on kotona niin varmasti olisi tullut onnitteluja.
Miksi kukaan onnittelisi jos matalapalkka-alalla töissä olevat tekevät neljä lasta.
Oikeasti suomi ja ihmiset ylipäätään eivät ole lapsivihamielisiä. Vain av-palsta on. Täällä on katkerat velat jotka ovat niin sekopäitä koiriensa/kissojensa kanssa että kaikki miehet kiertää ne kaukaa, ja sitten kostavat pahan olonsa vihaamalla lapsia ja äitejä. Samoin täällä on peräkammarin uli-miehet jotka naisvi-han takia syytävät jokapäiväistä lompakkolois/yhteiskunnan elätti -syyttelyään naisille.
Älä siis ap luule että täällä saamasi kommentit ovat normaaleita. Lämmin onnitteluhalaus sinille, mikään muu ei ole niin hienoa kuin saada ihmeellinen, ainutlaatuinen ja ohana lapsi! Onnea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko teillä resursseja (taloudellisia, henkisiä ja ajallisia) kasvattaa viittä lasta? Voisin kuvitella, että jotain ongelmaa on jos kerran juuri kukaan ei onnittele. Toki on totta, että Suomessa syntyvyys on hälyyttävän alhaalla ja asialle tulisi tehdä jotain, mutta olusi hyvä ymmärtääse, ettei tässä talkoisiin tarvitse ruveta niiden, joilla ei ole oikeasti resursseja kasvattaa niitä lapsia.
Tämä tuli minullakin mieleen. Varmasti on jotain häikkää perheessä jos kukaan ei onnittele. Jos he olisivat varakkaita ja asuisivat 7h+k okt, heillä olisi aupair, miehen tuloilla pystyttäisiin elättämään koko perhe kun äiti on kotona niin varmasti olisi tullut onnitteluja.
Miksi kukaan onnittelisi jos matalapalkka-alalla töissä olevat tekevät neljä lasta.
Kunnon luutunut 50-luvun tuulahdus.
T. Uraäiti jolla monta lasta ja isä on kotona, ÄIDIN palkalla eletään ja on se 7h+k talokin ostettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tiedätte paremmin, miten taloustilanteenne kestää viidennen lapsen, oletan että kestää jos lapsi suunniteltu.
Mutta tunnen pari nyt jo aikuista, jotka kasvaneet monilapsisissa perheissä (eri perheet). Muuten aika erilaisia ihmisiä, mutta sellainen tietty jatkuva huomionkipeys ja tunne omasta riittämättömyydestä yhdistää. Ovat antaneet ymmärtää, ettei vanhemmilla oikein riittänyt aikaa heille etenkään teinivuosina, kun nuoremmat sisarukset veivät kaiken huomion kotona.
Enemmän tunnen kyllä epätasapainoisia aikuisia, jotka ovat olleet ainoita lapsia. Se suvun ja perheen olemassaolo, varsinkin aikuisena, on korvaamatonta. Vanhemmat vanhenevat ja muuttuvat autettaviksi, sisarukset ovat se samanikäinen tuki ja turva läpi elämän.
Voi miten naiivi olet. Minulla 5 siskoa, itsekin siis nainen, luulisi että olisimme ylimmät ystävät kun kerran siskokset olemme ja melko pienillä ikäeroilla. Emme ole. Kukaan ei ole kenenkään kanssa enää aikuisina tekemisissä, jokaiselle se oma perhe ja p*rse tärkein. Lapsena ja teininäkin vain tapeltiin huomiosta, viikkorahoista, matkoista kun jollekin sisarukselle maksettiin kielikurssi ja hups muille ei sitten ollut varaa enää mihinkään... Kerran vuodessa joulukortit lähetetään, mutta kaikki vanhempien tapaamiset tehdään perhe kerrallaan, emme ole koskaan koolla kun ei siitä tule kuin sota niin parempi että emme tapaa. Silkkaa itsekkyyttä useamman kuin kahden lapsen hankkiminen.
Näin. Mulla on kolme veljeä (olen nainen) eikä olla oikeastaan missään tekemisissä. Porukat eriarvoisti meitä, esim. kaksi veljistäni saivat asunnot ja moottoripyörät, minä ja nuorin veli ei. En edes tiedä missä kaksi veljistäni asuu. Nähty viimeksi joku 8 vuotta sitten. Ei se iso perhe aina tarkoita läheisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en onnittelis, mutta ottasin osaa.
Sua ei selkeestikään oo kasvatettu. Miten kuvittelet, että olisi ok sanoa noin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä näkisi onnittelun aihetta enää edes silloin, jos oma lapseni kertoisi odottavansa neljättä. Miksi, voi miksi joidenkin pitää ottaa kirjaimellisesti "lisääntykää ja täyttäkää maa". Tää maa on jo nyt riittävän, ei kun aivan liian täysi.
Väärin. Tämä meidän maamme on liian tyhjä lapsista, ja siksi heillä, jotka ovat nuoria aikuisia (ja voisivat lapsia tehdä), tulee hankalat paikat vanhetessaan.
Nuoret ikäluokat on niin kielitaitoisia ja kansainvälisiä ettei mikään pakota jäämään tänne.
Ei se kuule ole yhtään sen helpompaa lähteä juuriltaan, oli minkä ikäinen vaan. Itse asiassa muuttohalukkuus vain pienenee jatkuvasti, ihmiset haluavat liikkua yhä vähemmän.
Juuret ja juuret, juurtuu sitä muuallekin. Peräkammarinpojat jankuttavat niin noista juurista. Ei koske ainakaan naisia, suurin osa tuntemistani nuorista naisista haluaa vain äkkiä pois Suomesta. Opiskelemaankin halutaan mieluummin muualle. Sitä enemmän halutaan pois, mitä juntimmassa osassa Suomea asutaan, esim. Pohjois-Pohjanmaa, Lappi, oikeastaan koko Savo-Karjala-seutu...
Olet kova yleistämään 🙄
Mun tyttären ystäväpiirissä moni halajaa takaisin Savo-Karjala -seudulle, eikä ulkomaille yksikään paitsi ehkä opiskeluaikana vaihtoon tai harjoitteluun. Tytär itsekin on joutunut (itäsuomalaisesta) AMK:sta valmistumisen jälkeen Etelä-Suomeen töihin, mutta halu olisi takaisin Itä-Suomeen. Harrastukset liittyy eläimiin ja luontoon, ja tytölle rakas mökki on Pohjois-Karjalassa, jonne olisi suurin halu päästä töihin. Onneksi ala on sellainen että eiköhän toive ennen pitkää toteudu.