Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teidän perheellänne sama elintaso kuin itselläsi oli lapsena?

Vierailija
18.09.2019 |

Meillä on huomattavan paljon suuremmat tulot kuin minun tai mieheni vanhemmillani on koskaan ollut. Silti tuntuu siltä, ettei meillä todellakaan ole varaa samaan kuin mitä heillä oli, kun me olimme pieniä.

Kun olin lapsi, meillä oli yli 200 neliön omakotitalo Helsingissä hyvällä pientaloalueella. Vanhempani olivat aivan keskituloisia, siis tyyliä opettaja-sairaanhoitaja. Matkustelimme joka kesä ulkomaille, vaikka meitä sisaruksia on kolme. Kaikki harrastimme paljon, vaikka harrastukset olivatkin melko tavallisia piano- ja balettitunteja. Oli hyvä auto ja kesämökki, vaatteet olivat uusia ja ajanmukaisia, saatiin polkupyörät ja myöhemmin ajokortit. Ei tarvinnut mennä kesätöihin, eikä töille olisi ollut aikaakaan, kun oltiin ulkomailla/mökillä.

Nyt minä ja mieheni tienataan tosi hyvin, varmaan tuplasti sen mitä vanhempiemme ammateissa keskimäärin tienataan nykypäivänä. Ja vaikka on ihan ok rahaa, ei silti ole varaa yli 200-neliöiseen omakotitaloon hyvältä alueelta, mökkiin ja jokakesäisiin moniviikkoisiin matkoihin. Lapset saavat harrastaa juu ja vaatteet hankitaan, mutta tuntuu siltä, että kaikki on suhteellisesti paljon kalliimpaa nykyään. Joku polkupyöränkin hankkiminen lapselle tuntuu isolta investoinnilta, jos sen pitää olla uusi.

Muita, olenko ainut näine ajatuksineni?

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintaso on matalampi. Olisi varmaan joka tapauksessa muutenkin, mutta meillä se on ihan tietoinen valinta. Lapsuudessani rahaa oli paljon, mutta vanhemmat olivat jatkuvasti töissä, isä varsinkin oli enemmän matkoilla kuin kotona, välillä äitikin reissasi samaan aikaan. Minun ja mieheni valinta on antaa aikaa lapsille eikä uralle.

Vierailija
82/87 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi, koska meillä on vain yksi auto ja lapsilla halvemmat harrastukset. On sit isompi asunto ja enemmän varaa matkusteluun. Vai meniskö loppujen lopuksi suht tasan?

Mutta appiukko se jaksaa olla katkera siitä että siihen aikaan kun he maksoivat asuntolainaa niin korot oli kaksinumeroiset.

Aikanaan laukkasi inflaatiokin sellaista vauhtia että laina lyheni lähes itsekseen korkeista koroista huolimatta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessa nelihenkinen perhe, aluksi äiti kotona, sitten osa-aikaisena ja myöhemmin täyspäiväisenä pienipalkkaisena duunarina, isä koko ajan täyspäiväisenä duunarihommissa ja pyöritti välillä omaa toiminimeä lisäksi. Veikkaisin että perheen kokonaisansiot nykyrahassa eivät parhaimmillaankaan ylittäneet 45 000e vuodessa. Kaupungin vuokrarivarissa asusteltiin alkuun, kunnes oli käsiraha kipeästi remonttia kaipaavaan rintamamiestaloon säästetty. Myöhemmin vanhemmat myivät vuosien varrella piikkuhiljaa rempatun okt:n ja asuvat nykyään pienemmässä velattomassa kerrostalokämpässä.  Ei mainittavaa lähtövarallisuutta tai perintöjä, äidin isältä saatiin kyllä muistaakseni 20 000mk rahaa talon ostoa varten.

Nykytilanne: lapseton pariskunta, kumpikin asiantuntijatöissä, vuosiansiot yhteensä ~140 000e. Velkaa on asunnosta reippaasti mutta sijoitusvarallisuuttakin on kertynyt kohtuullisesti.

Ensimmäisenä mieleen tulleet käytännön erot elintasossa:

Lapsuudessa ei paljon ollut varaa kalliisiin harrastuksiin eikä käyty ulkomailla juurikaan mitä nyt pari kertaa laivalla Ruotsissa. Muutenkin jatkuvasti piti miettiä että mihin on varaa ja mihin ei. Ruoka oli halpaa eikä ulkona syöty kuin kerran-pari vuodessa. Auto oli milloin mikäkin vanha rotisko jonka isä koitti parhaansa mukaan pitää kunnossa itse.

Nykyisin ei tarvitse harrastusten tai ruuan hintaa miettiä ja ulkona voi syödä silloin kun huvittaa. Matkustelua jarruttaa lähinnä se ettei kumpikaan ole nykyisin kovin innokas matkustelija, tuppaa  satunnaiset työmatkat melkein riittämään.  Toisella on firman auto ja toisella uudehko oma, huollot ja korjaukset hoitaa liike. 

Vierailija
84/87 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan köyhiä. Lapsena oli varaa kaikkeen oli merkkivaatteet,iso ok-talo aina ruokaa kaapissa.Sai harrastaa ja käytiin veneellä ja lomillekin pääsi joskus.Ulkomailla ei käyty koskaan.Ei johtunut varallisuuden puutteesta.Isä oli sinikaulusjohtajia ja äiti perusduunari.Mistään ei ollut koskaan puutetta.Ja olen syntynyt 70 luvulla.Kaikki oli silloin paremmin.Palkka riitti kaikkeen. Ja ylikin jäi.Kaikki oli paljon halvempaa silloin.

Vierailija
85/87 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan kyllä huomattavasti parempituloisia molemmat (3x ikäiset) kuin vanhemmat. En ymmärrä näitä valituksia että nykyään oltaisiin jotenkin keskimäärin koyhempiä! Ei 80-luvulla juuri kukaan matkustellut yhtään minnekään, lapset asui yleensä samassa huoneessa, ja tavallinen talo oli noin 70-80 m2. En muista että kellään olisi ollut kahta autoa, ja se ainoakin oli luokkaa Fiat 127 tai Datsun Cherry, eli halvimmasta päästä. Meillä ei ollut edes puhelinta kuin vuonna 1991, VHS-nauhuri hommattiin muistaakseni samoihin aikoihin.

Kyllä nykyään ihan perustyoläisen elitaso on huimasti korkeampi. Kaikilla on puhelimet, monta per perhe. Useimmilla on kaksi autoa, lapsilla omat huoneet, tavallinen talo on 100-150m2. Lapsilla on harrastuksia ja suurin osa matkailee ainakin ruotsiin tai viroon.

Missä se koyhyys muka siis näkyy?

Vierailija
86/87 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon parempi kuin mun lapsuudenkodissa. tosin meidän perhe on pieni, vain minä ja 17v tyttö. 

Mun lapsuudenkoti oli todella köyhä, Mä sinnittelin itseni lukion ja yliopiston läpi ja sain hyvin palkatun työn, jossa palkka noussut hyvin vuosien varrella. Hyvää elämää eletään. Tytärkin käy jo töissä lukion ohella. 

Vierailija
87/87 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurinpiirtein. Pienituloisia duunareita olivat vanhempani.