Voinko ostaa lentolipun meno-paluu, jos tiedän jo nyt, etten palaa paluulennolla? Menopaluu on halvempi kuin pelkkä meno :O
Olen palaamassa pysyvästi Suomeen, lennän Saksasta. Pelkkä meno maksaisi lähtöpäivänä 215 euroa, mutta menopaluu 135 euroa. Olen aina ostanut menopaluun, ihan aina. Mitä siis tapahtuu, jos ostan menopaluun, mutta käytän vain menon? Pitääkö minun jotenkin ilmoittaa sitten johonkin, etten palaakaan Saksaan?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minnekä ilmoitetaan jos ei lennolle pääse? Minulla paikallinen lentoyhtiö tsekkaa automaattisesti sisään, olin tulossa tai sairaalassa...
Tuo on aika huono tapa, nimittäin tsekkaushan on juuri se varmistus, että pääset tulemaan.
No eihän checkin, vielä mitään varnista. Checkinnin voi tehdä edellisenä päivänä ja seuraavana päivänä voi sairastua tai juuttua ruuhkaan lentokentälle mennessä tms. ja myöhästyy lennolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soittavat, että oletko tulossa ja saat tuntuvan sakon, jos jätät tulematta ilman todellista syytä esim. sairastuminen.
Muutaman vuoden kuluttua näin varmaan on.
Sehän on jo näin kun kyse on paluulennosta jossa on useampi segmentti. Matkustaja osti menopaluulennot Tallinna-Helsinki-Bangkok koska ne olivat paljon halvemmat kuin lennot Helsinki-Bangkok.
Paluumatkalla matkustaja jäi Helsinkiin (koska asui Suomessa) eikä jatkanut Tallinnaan.
Lentoyhtiö peri 350 euron lisähinnan ja Kuluttajariitalautakunta oli lentoyhtiön puolella.
Olisikohan ollut nääin, jos matkustaja olisi vain myöhästynyt lennolta (tai sairastunut)? Sinänsä kiinnostavaa. Kenties Viron ja Suomen välillä skarpataan näissä.
Matkustaja ilmoitti jo transfer-alueella Helsinki-Vantaalla että oli sairastunut eikä voinut jatkaa matkaa, ja että hän halusi matkatavaransa ruumasta. Paikalle kutsuttiin lääkäri mutta mistään sairaudesta ei ollut merkkejä. Lisäksi matkustajan mukana oli kaksi muuta matkustajaa jotka myös aikoivat jäädä Helsinkiin mutta jotka eivät olleet ilmoittaneet olevansa sairaita.
Täysin selvästi tuossa siis yritettiin "ovelasti" kiertää sääntöjä ja saada lennot halvemmalla kuin olisi muuten joutunut maksamaan.
Okei, mutta jos on ostanut tuotteen/palvelun, niin luulisi voivan saada jättää myös sen käyttämättä. En koe, että tuo olisi ihan päivänselvä juttu, että matkalippu on pakko käyttää, ainakaan EU-kansalaisen kahden EU-maan välillä.
Kunhan mietin.
Kuluttajariitalautakunnan perustelut voi lukea täältä https://www.kuluttajariita.fi/fi/index/kuluttajariitalautakuntaratkaisu…
Lentoyhtiöllä on oikeus hinnoitella tuotteensa haluamallaan tavalla. Lentoyhtiön tarjoama kuljetussopimus välille Bangkok-Helsinki-Tallinna on ollut halvempi kuin välille Bangkok-Helsinki. Matkustajalle on ilmoitettu hintaerosta ja maksuvelvollisuudesta, ja hänen on täytynyt olla näistä seikoista tietoinen matkan keskeyttämisen hetkellä. Jäämällä Helsinkiin matkustaja on yksipuolisesti muuttanut sopimusta niin, että hän on saanut toisen tuotteen kuin mistä hän on maksanut. Tämä tuote (lento Helsinkiin) on ollut kalliimpi kuin matkustajan ostama tuote (lento Tallinnaan, välilasku Helsingissä). Lautakunta katsoo, että lentoyhtiöllä on ollut oikeus periä matkustajalta tuotteiden hinnanero tai, kuten tässä tapauksessa, tuotteiden hinnaneroa pienempi hinta muutoksesta.
Mielestäni perustelut eivät ole hyvät, olen eri mieltä.
Mutta ne päättävät, joilla valta on.
Kenttäpalvelut ovat eri hintaisia eri kentillä ja tietysti siitä tulee paljon ylimääräistä työtä, jos yhden matkustajan laukku kaivetaan koneesta ulos välilaskupaikalla. Linkin tapauksessa lisälasku on täysin perusteltu.
Mutta jos vaan poistuu koneesta välilaskupaikalla, niin tuskinpa kukaan huutelee perään. Taitaa olla peräti kansainvälinenoikeus halutessaan poistua aluksesta kentällä tai satamassa.
Onhan se paluulentokin maksettu kokonaan, vaikka jää välilaskupaikassa pois.