Onko epänormaalia olla huolestumatta mahdollisesti puhkeavista sairauksista?
Iltalehdet on täynnä noita "tunnista riskisi"- juttuja, pitäisi mittauttaa sitä tai tätä, ei saisi syödä niin tai näin, koska riski sairastua siihen ja siihen kasvaa. Kuolleisuustilastoja näytetään, asiantuntijat paasaavat, mikä riski on milläkin ihmisryhmällä. Mä en jaksa yhtään lähteä tuohon mukaan. Elän minkä elän. Ei mulla ole tarkoitus elää 100-vuotiaaksi, sinnitellä lääketieteen avulla mahdollisimman pitkään. Täällä sitä ollaan, koska synnyin, ei multa sillekään kukaan lupaa kysynyt, ja on mun asia, miten elämäni elän. Olen jo yli 50 ja alamäki alkaa kohta joka tapauksessa, ellei ole jo alkanut. No, entä sitten?
Kommentit (2)
Tavoitteena ei ole elää lääketieteen avulla mahdollisimman pitkään, vaan ilman lääketiedettä, terveillä elintavoilla sairauksia ehkäisten. Sehän tuon terveyshypetyksen idea on.
En minäkään jaksa murehtia. Tiedän että diabetes tulee (sukurasitus vahva ja valtava ylipaino) ja sen myötä sydänsairaudet, muistisairaus jne.
Joo. Se, että yrittää elää mahdollisimman pienellä kuolemanriskillä lisää stressiä, mikä lisää kuolemanriskiä.omasta mielestäni sairauksissa ei pahinta ole tosin kuolema, vaan se miten ne huonontaa elämänlaatua.