Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Balsamico-etikka/balsamiviinietikka

Vierailija
16.09.2019 |

Ovatko sama asia? Kun on hapanta etikkaa olemassa ja sitten sitä makeampaa balsamicoa. Sorry tyhmyyteeni. Eräässä reseptissä vaan sanottiin balsamicoetikka.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama asia.

Vierailija
2/6 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät maultaan. Kaupassa myydään molempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noi ihan samat ole, vähän niinkuin pizza ja saarioisten roiskeläpät on molemmat pizzoja. Mutta varsinkin suomennoksissa riippuu vähän reseptin kirjoittajasta mitä tarkoitetaan.

Itse olen ratkaissut tuon, että kaapissa on vain Aceto balsamico di Modenaa, se nyt ainakin on sitä aitoa itseään. Taitaa joku kalliimpikin merkintä olla olemassa, mutta tuo käy mulle hyvin.

Balsamico-kastikkeen nimellä myytävä on sitten jotain vähän muuta.

Vierailija
4/6 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noi ihan samat ole, vähän niinkuin pizza ja saarioisten roiskeläpät on molemmat pizzoja. Mutta varsinkin suomennoksissa riippuu vähän reseptin kirjoittajasta mitä tarkoitetaan.

Itse olen ratkaissut tuon, että kaapissa on vain Aceto balsamico di Modenaa, se nyt ainakin on sitä aitoa itseään. Taitaa joku kalliimpikin merkintä olla olemassa, mutta tuo käy mulle hyvin.

Balsamico-kastikkeen nimellä myytävä on sitten jotain vähän muuta.

Ok. Eli reseptissä tarkoitetaan sitä hapanta juttua ei makeaa?

Vierailija
5/6 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aito aceto balsamico traditionale di Modena (tai Reggio Emilia) on vähintään 12 vuotta vanhaa ja maksaa kymppejä tai jopa satasia per desin pullo eikä varmasti löydy ihan jokaisesta ruokakaupasta.

Aceto balsamico di Modena sisältää 20% tuota ylläolevaa ja loput viinietikkaa. Selvästi edullisempi, mutta silti kallis.

Aidot aceto balsamicot myydään aina lasi tai keramiikkapulloissa.

Balsami tai balsamico -termillä myydään ihan mitä sattuu värjättyä viinietikkaa. Siitä mitä reseptissä tarkotetaan  on vaikea sanoa.

Vierailija
6/6 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, ero tulee valmistustavasta ja maantieteellisestä alueesta.

Ns. EU:n suojatulla maaintieteellisessä merkinnällä on kaksi perinteisesti valmistettua balsamietikkaa eli Modenon ja Reggio Emilian. Nämä ovat kaksi eri paikkakuntaa Italiassa. Näissä perinteinen valmistustapa tarkoittaa sitä, että etikkaa muodostuu käymällä tiivistetystä rypälemehusta. Aromikkaita ja makeahkoja.

Italiaksi nöiden nimi on Aceto Balsamico Tradizionale di Modena DOP" ja "Aceto Balsamico Tradizionale di Reggio Emilia DOP". 

Sitten on kolmas samalla EU merkinnällä suojattu Modenan balsamietikka, jota ei ole valmistettu perinteisesti vaan rypälemehuun on lisätty (valmista) viinietikkaa. Tässä pullossa lukee "Aceto Balsamico di Modena IGP".

Perinteinen valmistustapa kestää kauemmin (vuosia) ja on vaativampaa, ei-perinteinen tapa on helpompi ja nopeampi, mutta tuottaa silti balsamicoa, jossa on hieman kirpeyttä ja makeutta.

Tavallisesta marketista Suomesta saat luultavasti vain tuota viimeksimainittua (IGP), jonka litrahinta on jotain 12-18 euroa. Edellisiä perinteisesti valmistettuja balsamicoja saat useimmiten vain erikoiskaupoista ja litrahinta on sadoissa euroissa.