Ihmiset eivät voi käsittää millaista on kärsiä aistiyliherkkyydestä! Olin tänää hammaslääkärissä ja suihkutti suuhuni vettä jonka ei "maistu" miltään. No minä maistoin siinä kyllä todella ikävän sivumaun
Ja aloin yökkimään.
Tosi vaikea selittää tämmöistä asiaa. Tilanne oli oikeasti tosi tukala.
Maistoin siinä vedessä sen muovisen letkun maun tai jtn..
Mulla on tosiaan yliherkkä makuaisti.
Tunnen myös todella herkästi larvan ihollani.
Se tuntuu kuin kymmenen pientä ötökkää vilistäisi ihollani.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Eikös tuo ole ihan normaalia. Kaikki vesi maistuu joltain, Tallinnassa en kyennyt hanavettä edes juomaan. Oli pahan makuista. Itselläni hius jossain kutittaa kuin ötökät kipittelisi. Useimmat vaatteet tuntuvat pahalta päällä, puristaa, kutittaa, tuntuu vain inhottavalta jne. Jotkut kankaat sitten tuntuvat erityisen hyvältä, esimerkiksi silkki. Chiavanukas tuntuu suussa erityisen miellyttävältä. Voisin leikkiä savella päivät pitkät.
T. Ei yliherkkä, vaan normaali
Minua puistattaa ajatuskin saven ottamisesta käsiini, samoin lapseni kieltäytyi koulussa saven muokkaamisesta, kun hänelle tuli siitä paha olo. Kosketusaisti on molemmilla tosi herkkä. Äänet tuntuvat kipuna päässä ja television kuvasta voin haistaa tupakan hajun! Oikeasti. Ruuan pitää olla mautonta, maistua vain siltä ensimmäiseltä raaka-aineelta. Muuten on pilalla.
Miten teidänlaisilla onnistuu minkään kädessä pitäminen. Voitteko poimia kukkia? Saatteko vaatteet päälle? Onnistuuko hiustenpesu tai shampoon pitäminen kädessä? Pystyttekö keskustelemaan keskenänne tai ylipäätään kenenkään kanssa, josta lähtee ääntä? Entä onnistuuko aikakauslehtien luku, kun niissä on kuvia? Haistatko shampoomainoksen tai parfyymimainoksen?
Vai onko tämä vain selektiivistä herkkyyttä? Että telkussa kuva aiheuttaa eri reagointia ja savi tuntuu inhottavalta, mutta hampurilainen kädessä ei taas tunnu?
Sulla voi olla erityisherkkyys ja ympäristöyliherkkyys ja voit olla supermaistaja. Mulla on erityisherkkyys ja todennäköisesti ympäristöyliherkkyys joka on ihan oikea diagnoosi joka on tullut myös ICD-10
Ympäristöyliherkkyydestä jotkut terveydenhoitoalalla sanovat että se on vaan psykosomaattista mutta niin ne sanoo aika lailla kaikesta muustakin mutta sitten pitää löytää oikea lääkäri joka sen diagnosoisi mutta siinä onkin homma
Supermaistaja oon itse ja se johtuu siitä että kaikilla ei o kielen pinta ihan samanlainen eli kaikki ei maista samalla tavalla ja jos on liian karvas niin en voi syödä koska maistan sen voimakkaammin kuin toiset.
Vesi ei myöskään maistu kaikilla alueilla samalta ja siihen vaikuttaa alueen PH ja kuinka kova vesi on.
EKG on myös jotain mitä ei pitäisi tuntea ja kun oon kysyny muilta joilta on otettu ne sanoo että ei ne mitään tuntenu ja mä taas tunsin sen kun se otettiin mutta sähköyliherkkyys kuuluu ympäristöyliherkkyyteen ja varmasti erityisherkkyyteen mutta yritä tätäkin sitten muille selittää...
Psykoosista joku puhui niin se ei kuulu tähän se on ihan eri asia että älä heittele olkinukkeja kun et siitä mitään tiedä ilmiselvästikään
Larvamato se vaan luikertelee menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Eikös tuo ole ihan normaalia. Kaikki vesi maistuu joltain, Tallinnassa en kyennyt hanavettä edes juomaan. Oli pahan makuista. Itselläni hius jossain kutittaa kuin ötökät kipittelisi. Useimmat vaatteet tuntuvat pahalta päällä, puristaa, kutittaa, tuntuu vain inhottavalta jne. Jotkut kankaat sitten tuntuvat erityisen hyvältä, esimerkiksi silkki. Chiavanukas tuntuu suussa erityisen miellyttävältä. Voisin leikkiä savella päivät pitkät.
Minua puistattaa ajatuskin saven ottamisesta käsiini, samoin lapseni kieltäytyi koulussa saven muokkaamisesta, kun hänelle tuli siitä paha olo. Kosketusaisti on molemmilla tosi herkkä. Äänet tuntuvat kipuna päässä ja television kuvasta voin haistaa tupakan hajun! Oikeasti. Ruuan pitää olla mautonta, maistua vain siltä ensimmäiseltä raaka-aineelta. Muuten on pilalla.
Miten teidänlaisilla onnistuu minkään kädessä pitäminen. Voitteko poimia kukkia? Saatteko vaatteet päälle? Onnistuuko hiustenpesu tai shampoon pitäminen kädessä? Pystyttekö keskustelemaan keskenänne tai ylipäätään kenenkään kanssa, josta lähtee ääntä? Entä onnistuuko aikakauslehtien luku, kun niissä on kuvia? Haistatko shampoomainoksen tai parfyymimainoksen?
Vai onko tämä vain selektiivistä herkkyyttä? Että telkussa kuva aiheuttaa eri reagointia ja savi tuntuu inhottavalta, mutta hampurilainen kädessä ei taas tunnu?
Saven muokkaamisen nautinnollisuudesta oli kyse. Se tuntuu pahalta, ei hyvältä. Kaikki karhea tuntuu pahalta. Pukea voin, mutta en pidä kauaa mitään kädessä. Sormukset, kellot ja korut ovat ehdoton ei. Vaatteet pitää olla saumat ulospäin ja pehmeitä ja väljiä. Lehtiä en voi lukea, koska painomuste tuoksuu niin voimakkaalta, onneksi digilehtiä on paljon. Kukkia en edes harkitse kerääväni. Tai tuovani kotiini. Kovaa puheääntä menen kauemmaksi tai käytän korvatulppia. En koskaan kuuntele musiikkia, nautin vain lyriikoista, en sävelkulusta. Tämän kanssa oppii elämään. Mutta ei tämä kivaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän vesi maistuu. Turussa vesi on niin kuvottavan makuista, ettei sitä yksinkertaisesti pysty juomaan. Et siis ole mitenkään yliherkkä, kyllä muutkin veden maistavat.
Tämä on kyllä niin totta. Turun vettä voi käyttää korkeintaan peseytymiseen ja toivoa että haju ei tartu.
Minulla on ystävä, joka on allerginen Turun veden jollekin kemikaalille tms. Suihkussa käytyään hän saa koko kroppaansa punaisen, erittäin kutiavan ihottuman. Jos hän juo vettä, saa hän anafyklaktisen allergiakohtauksen. Hän on muutenkin erittäin allerginen useille ruoka-aineille, lääkkeille, eläimille jne.
Kaikki ei tunnu mukavalta, haise tai maistu miellyttävältä. Sellaista tämä elämä on. Sietokykyä kannattaa treenata.
pari kolme vuotta rankkaan duuniin vaikka asfalttia keittämään. Kun kämmenet on ruvella, hartiat ja lihakset kipeät ja kynnet halki niin eipä paljoa enää marista turhista.
” tuuli se taivutti koivun larvan...”, lauletaan laulussa. Tarkoittanee oksaa tai latvusta.
Yökkiminen hammaslääkärillä voi johtua myös siitä, että osalla meistä ihmisistä on herkempi yökkimään, vaikka ei erillistä aistiyliherkkyyttä olisikaan. Minä olen yökkinyt suuhygienistillä, joka melkein hermostui ja sanoi että aamuisin se on yleisempää että voisi ottaa seuraavaksi iltapäiväajan. Teki vaan niin helve*** pahaa nähdä jotain vaahtoavaa verisylkivaahtoa.
Olen yökkinyt toisinaan ihan itsekin aamulla hampaita pestessä.
Ja aika monet "hajusteettomat" asiat haisevat - ja tekevät pahaa.
Onhan he rasittavia jotka aina otettava huomioon, niin ei kehdattu puhua ollenkaan.
Hammaslääkäri kestettävissä - lima kurkussa kauheinta.
Mutta meteli, varsinkin tarpeeton, ottaa pannuun.
Oikein paha olla, vain kieriskelen sängyssä.
Lapsena olin kuumeessa ja silloinkin joku yritti pakottaa töihin, jonkun piti selittää että hän on kipeä.
No ihmiset nyt ylipäätään mitään ymmärrä että en paljon painoarvoa antaisi sille. Perunan ja makkaran tajuavat hädintuskin.
Ihmisten on vaikea ymmärtää sellaista mitä eivät itse koe. Ja usein ajatellaan, että se (mitä se sitten milloinkin onkaan) on vain jotain neuroottisuutta ja pitäisi ymmärtää olla ajattelematta ja siedättää itseään jne.
Noloa myöntää, mutta olen sortunut tähän myös itse. Oon hyvin herkkä ja joidenkin asioiden suhteen se menee aistiyliherkkyyden puolelle, esim. äänet. Silti olen suhtautunut kärsimättömästi ja jopa ärsyyntyneesti supermaistajaan... koska itselläni ei ole kovin hankalaa makujen tai suutuntuman suhteen. Mun oikeasti pitäisi ymmärtää aivan täysin, että asialle ei voi mitään...
Eli: Jos joku ei tajua, se on hänen häpeänsä. Jonkin verran voi yrittää valistaa, mutta parasta vain keskittyä omaan hyvinvointiinsa ja yrittää ymmärtää ihmisillä usein esiintyvää hämmästyttävää tyhmyyttä, itsekeskeisyyttä ja ymmärtämättömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Ihmisten herkkyys vaihtelee, mutta vain Erityisen Tärkeät tai itsekeskeiset ihmiset tekevät herkkyydessään numeron. Muut vain elävät itseään kuunnellen ja joskus epämukavuuksia sietäen. Esim. Erityisherkkä työkaveri ei voi tehdä sitä tai tätä epämukavaa asiaa, joka varmasti ei ole sen mukavampaa muillekaan. Sepä varsin solidaarista käytöstä, mutta tätähän hän ei ymmärrä vaikka on niin erityisen herkkä kaikelle. Herkkä vai itsekeskeinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Ihmisten herkkyys vaihtelee, mutta vain Erityisen Tärkeät tai itsekeskeiset ihmiset tekevät herkkyydessään numeron. Muut vain elävät itseään kuunnellen ja joskus epämukavuuksia sietäen. Esim. Erityisherkkä työkaveri ei voi tehdä sitä tai tätä epämukavaa asiaa, joka varmasti ei ole sen mukavampaa muillekaan. Sepä varsin solidaarista käytöstä, mutta tätähän hän ei ymmärrä vaikka on niin erityisen herkkä kaikelle. Herkkä vai itsekeskeinen?
Luulet siis etten ole joutunut sietämään epämukavuutta?
Kai itselläsikin on joitain asioita ettet siedä?
En ole tehnyt numeroa.
Yritän vain mukautua, laitan vaikka radion kiinni siksi ajaksi kun keskityn.
Mites röökille haisevat, jotka ei pese hampaitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Normaalit ihmiset yrittävät siedättyä ja sietää epämukavuutta, mutta ErityisHerkät tekevät asiat numeron ja välttelevät asiaa.