Onko työttömälle vaatteiden osto jotenkin "turhaa luksusta", kuten palstalla vihjailaan? Pitäisikö sitä mennä alasti työhaastetteluihin?
Jopa siis silloinkin jos tylttömänä ostaa vaatteet käytettynä kirpputoreilta tai second hand liikkeestä eikä osta sieltäkään niitä kalleimpia tai merkkivaatteita vaan niitä viertyneitä H&M rättejä joissa on jo valmiiksi hikitahroja ja jälkiä parsimisesta ja paikkauksista?
Kommentit (87)
Nähtävästi. Itselläkin kaikki sellaisia rättejä, ettei mihinkään tilaisuuteen voisi mennä, jos niitä nyt olisikaan. Ehkä niillä joilla on kaapit täynnä käyttämättömiä vaatteita on vaikeaa käsittää ettei kaikilla ole.
Saa ostaa niin paljon kuin varaa jos haluaa, mitä se muille kuuluu!
Jos työttömyys on jatkunut niin pitkään, että vaatteetkin ovat kuluneet pilalle, niin ei niin pitkän työttömyyden jälkeen juuri ole toivoa haastatteluun pääsystä. Kun työnantaja (tai työnantajan käyttämä tekoäly) huomaa pitkän aukon cv:ssä, niin hakemus lentää roskakoriin.
Realistista tuossa vaiheessa on lähinnä kuntouttavaan työtoimintaan meno.
1. Ei pidä mennä alasti työhaastatteluihin tai muuallekaan.
2. Ei pidä ostaa käytettynäkään mitään hikitahraista, paikattua tai virttynyttä, vaan siistiä, hyväkuntoista ja omaan vartaloon sopivaa.
Muuta kysyttävää?
Kunhan vaatteet ovat puhtaat, ehjät ja muutenkin siistit, niin ei sen väliä mistä ne on ostettu. Ei vaatteesta voi nähdä onko se kirpparilta vai onko henkilö itse sen uutena ostanut.
Tottakai, ollaan palaamassa vanhoihin aikoihin. Siihen kuului että työväen kurjuus näkyy. Sottainen työntekijä oli kaikissa tapauksissa roisto mutta se jolla oli siistit vaikkakin paikatut vaatteet oli hyvis. Sellainen ihminen tunnettiin ahkerana ja vaatimattomana duunarin joka tiesi paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, ollaan palaamassa vanhoihin aikoihin. Siihen kuului että työväen kurjuus näkyy. Sottainen työntekijä oli kaikissa tapauksissa roisto mutta se jolla oli siistit vaikkakin paikatut vaatteet oli hyvis. Sellainen ihminen tunnettiin ahkerana ja vaatimattomana duunarin joka tiesi paikkansa.
"Työväen kurjuus" :D Nyt on pelikirja kohdillaan.
Miksi kenelläkään olisi mielipiteitä vaatteistasi? Siitä, kuppaatko muiden kukkaroita ostostesi vuoksi.. siitä varmaan jo on mielipiteitä.
Minulle on ensisijaista vaatettaa itseni ja kasvavat lapseni palkkatuloillani. Sinun vaatettaminen palkkatuloillani ei ole niinkään intresseissäni.
Kyllä työtön saa ostaa vaatteita vapaasti jos niihin vain on rahaa ja varaa. Se on oma valinta eikä muiden vastuulla onko työttömälle vaatteita vai ei. Parasta toki on jos työllistyy jolloin niihin vaatteisiin myös on enemmän rahaa ja varaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ensisijaista vaatettaa itseni ja kasvavat lapseni palkkatuloillani. Sinun vaatettaminen palkkatuloillani ei ole niinkään intresseissäni.
Eli työhaastatteluun pitää mennå alasti ja kengittä tai rippipuvussa/ylioppilasasussa/hääpuvussa?
Omalla rahalla saa ostaa vapaasti jos on sen rahan myös itse ansainnut. Muiden rahoilla ei jos elää pummilla.
Eikö voi käyttää niitä vaatteita jotka jo omistaa? Pakkoko niitä on jatkuvas ostaa lisää ja sitten itkeä kun rahat ei riitä ruokaan?
Palstalla vihjaillaan kaikenlaista, työttömän piisi syödä vaan kaurapuuroa ja kaalikeittoa, mutta ei sitä kannata tosissaan ottaa.
Mikä juttu tämä on?
Älä usko kaikkea, mitä ihmiset sanoo. Työkkärin korvaus on sinun omaa rahaa. Sinä ostat sillä sen, mitä tarvitset ja pienet huvitukset päälle, jos olet säästeliäs.
Nämä samat mammat kannattaa ukoilla kaljaa kotiin, eikä uskalla valittaa siitä. Eivät välttämättä saa niitäkään vaatteita, mitä tarvitsisivat, kun rahat menee kaljaan ja kenoon. Usko tai älä, se on sinun vika.
Ei ole mitään oikeutta arvostella toisen vaatehankintoja. Hyvä jos työtönkin jaksaa pitää itsensä siistinä ja edustavana. Se on pelkästään hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli työhaastatteluun pitää mennå alasti ja kengittä tai rippipuvussa/ylioppilasasussa/hääpuvussa?
Saat mennä minun puolesta ihan missä vaatteissa vain. Mutta kukkarolleni sulla ei ole mitään asiaa.
Mene edunvalvontaan. Olen varma, että joku muu saa tukesi riittämään välttämättömyyksiin, kun et itse siihen kykene.
On ihmisiä, joilla on satoja vaatteita kaapissaan, he ei vaan tajua että kaikilla ei ole.
Luultavasti nämä keskitysleirivartijatyyppiset ihmiset odottavat että verkkareissa kuljetaan ja lököttää oikein, repeää. Jokainen ihminen tarvitsee vaatteita ja muuta elämässään.
En ole ostanut uusia vaatteita vuosiin, mutta silitän aina kaikki vaatteeni huolella plus huollan kenkäni. Hiukseni hoidatan kampaajalla ja tasautan säännöllisesti jne.