Asumistuki pitäisi poistaa ja majoittaa tukea tarvitsevat maakuntien halpoihin asuntoihin.
Näin saisimme säästöjä.
Miksi työttömän pitää asua Helsingissä muiden rahoilla? Sosiaalituki ei voi olla ylellistä elämää varten vaan auttaa ihmistä selviytymään kunnes saa elämänsä taas kuntoon.
Kommentit (172)
Asumistuki vääristää vuokramarkkinoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistukijärjestelmä on nykyisellään täysin järjetön. Se pitäisi muuttaa järjestelmäksi, jossa tarjotaan ensisijaisesti halvin mahdollinen yösija, suoja ja lämpö sen sijaan että suoritetaan valtavia tulonsiirtoja veronmaksajien taskuista kiinteistösijoittajille. Asumistuen saajat tulee sijoittaa muuttotappiokuntien tyhjiin asuntoihin tai teltta/parakkimajoitukseen. Vastineeksi asumisesta tulee osallistua kyseisen asumuksen ylläpito- ja kunnostustöihin. Kutsutaan sitä vaikka nimellä asumisturva asumistuen sijaan.
Kaikki asumistuen saajat eivät ole työttömiä. Monet eläkeläiset ja sairaat saavat asumistukea. Sinulla on todella köyhä käsitys siitä, että kaikki asumistuensaajat olisivat vaan työttömiä luusereita, jotka eivät halua tehdä töitä.
Missä kohtaa minä sanoin, että kaikki asumistuen saajat ovat työttömiä? Jos kyseessä on sairas henkilö tai eläkeläinen, niin ei tietenkään tarvitse tehdä töitä. Mutta ei myöskään ole mitään jumalallista oikeutta asua kalliilla asuinalueilla kuten pääkaupunkiseudulla toisten ihmisten kustannuksella.
Käyn kokipäivätöissä, olen korkeakoulutettu, mutta silti joudun hakemaan asumistukea. Vuokrat aivan älyttömiä eikä asunnot edes ole kummoisia!
Miksi tästä asiasta vain voivotellaan? Miksei tätä yritetä aktiivisesti ratkaista? Miksi? Miksi?
Onpa huono idea. Maaseudulla on erittäin vähän työpaikkoja. Osa asumistukea saavista on työelämässä, itsekin olen.
Maalla jokaisella pitäisi olla oma auto jolla liikkuu, mikä myös maksaa. Maaseudulla on huonommin kauppoja ja moni asia tulee kalliimmaksi kuin kaupungissa. Toisin sanottuna sellaisessa asumisessa olevat ihmiset tarvitsisivat perustoimeentulotukea enemmän. Ei ratkaisisi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki tuet otettaisiin pois, niin sitten olis kyllä valtion reilua tarjota vastineeksi edes eutanasia. Kun ei täältä tunnu töitä löytyvän etenkään näin viisikymppiselle, vaikka väsäisi vähintään yhden hakemuksen joka päivä. Tutkintoja on kaksi ja kolmatta harkitsen.
Ilmeisesti olen täysin turha ihminen. Valitettavasti minulla ei vaan ole kanttia lopettaa tätä nöyryyttävää showta itse.
Kansalaispalkka on ratkaisu. Sen verran että ihminen pystyy asumaan kohtuuhintaisessa kaupungissa. Moni alkaisi yrittäjäksi, vaikka pienviljelijäksi. Elämänlaatu paranisi sekä pääkaupunkiseudulla. Osa viihtyy Helsingissä, osa muussa isossa kaupungissa, osa maalla.
Vierailija kirjoitti:
Niin, mä saan palkan lisäksi asumistukea,koska tässä maassa halutaan ennemin kierrättää asumistukia valtiolle, kuin maksaa palkkaa jolla pystyt maksamaan asumisesi.
ja olen siis ihan kokoaikatyössä, täydellä palkalla, kaikilla mahdollisilla kokemuslisillä ja asun hyvin edullisessa vuokra-asunnossa taajama-alueella Jyväskylässä.
Paljonko palkkasi? Ihme kun saat tukea, minä en saa, vaikka pieni palkka.
Mulla jäis kaikki ystävät ja perhe, tukiverkostoni tänne helsinkiin. Köyhänä, autottomana ja masentuneena asustelisin yksinäni halvasti. Kiitos ideasta!
Juuri luin, miten Hesassa joku, joka tienaa 3500e kuussa asuu yhä kunnan omissa asunnoissa, joissa on tuloraja ja maksaa kaksiosta vaan 520e. Saa asua, koska oli muuttanut sinne silloin, kun tulot olivat pienet.
Eikö ekaksi ajettaisi nämä rikkaat pois halvoista asunnoista, niin köyhät voivat muuttaa niihin ja näin asumistuet olisivat pienemmät?
Vierailija kirjoitti:
Mulla jäis kaikki ystävät ja perhe, tukiverkostoni tänne helsinkiin. Köyhänä, autottomana ja masentuneena asustelisin yksinäni halvasti. Kiitos ideasta!
Siis mistä ideasta? Kansalaispalkka-ideasta? Kun nimenomaan lähes jokainen pystyisi asumaan siellä missä HALUAA. Helsinki olisi halvempi koska ne jotka eivät siellä viihdy voisivat muuttaa muualle.
Vierailija kirjoitti:
Onpa huono idea. Maaseudulla on erittäin vähän työpaikkoja. Osa asumistukea saavista on työelämässä, itsekin olen.
Maalla jokaisella pitäisi olla oma auto jolla liikkuu, mikä myös maksaa. Maaseudulla on huonommin kauppoja ja moni asia tulee kalliimmaksi kuin kaupungissa. Toisin sanottuna sellaisessa asumisessa olevat ihmiset tarvitsisivat perustoimeentulotukea enemmän. Ei ratkaisisi mitään.
Kun jos maalla olisi enemmän ihmisiä, siellä myös tarvittaisiin niitä kauppoja ja palveluja enemmän. Haloo! Miksi te jotkut vastustatte maaseudun kehittämistä? Se on kaikille hyväksi! Automaattisesti sinne missä ihmiset haluavat asua ilmestyy palvelujen tarve. Kaikki eivät tosiaan halua asua pääkaupunkiseudulla mutta nyt on pakko.
Ihme negatiivijengiä täällä. Mikään ei onnistu, en minä ainakaan, ei kukaan mun kavereistakaan kuitenkaan, ollaan vaan ja itketään, emmä jaksa yrittää muuttaa mitään... blablablablaa.
Ei ihme että Helsinki on kuristava.
Asumistuki ja toimeentulotukea saa kyllä vain tietyn summan ja jos haluaa asua kalliimmassa asunnossa on erotus maksettava itse. Huomaa ettei kirjoittajilla ole asiasta mitään tietoa. Terveisin pitkään sairaslomalla ollut. Ja toivottavasti teille osuu itselle joskus tilanne, että sairastutte tms. Niin muuttuu se käsitys kun yhtäkkiä jääkin kuukaudessa vaan parisataa käteen millä elellä.
Jos kaikki tuet otettaisiin pois, niin sitten olis kyllä valtion reilua tarjota vastineeksi edes eutanasia. Kun ei täältä tunnu töitä löytyvän etenkään näin viisikymppiselle, vaikka väsäisi vähintään yhden hakemuksen joka päivä. Tutkintoja on kaksi ja kolmatta harkitsen.
Ilmeisesti olen täysin turha ihminen. Valitettavasti minulla ei vaan ole kanttia lopettaa tätä nöyryyttävää showta itse.