Asumistuki pitäisi poistaa ja majoittaa tukea tarvitsevat maakuntien halpoihin asuntoihin.
Näin saisimme säästöjä.
Miksi työttömän pitää asua Helsingissä muiden rahoilla? Sosiaalituki ei voi olla ylellistä elämää varten vaan auttaa ihmistä selviytymään kunnes saa elämänsä taas kuntoon.
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän oliskin hienoa kun teillä siellä Helsingissä ei olisi yhtään matalapalkka-alan työntekijää😂
Luetun ymmärtäminen? Täällä puhuttiin työttömistä ja toimeentulotuen saajista. Se pienituloine työssäkäyvä hyötyisi eniten, kun vuokrat laskisivat siellä.
Niin otsikossa lukee että asumistuki pitäisi poistaa. Ei ole minun vika että jotkut tampiot eivät tiedä että sitä saa muutkin kuin työttömät.
Kaikki sen tietää.
"Vuoden lopussa asumistukien piirissä oli kaikkiaan 849 648 henkilöä, mikä on 15 % väestöstä."
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/299692/Asumistukimenot… 2019.pdf
Mitä järkeä?
Onko toi Helmeri foliohattu päässä keittiössä :D :D
Vierailija kirjoitti:
Onko toi Helmeri foliohattu päässä keittiössä :D :D
Hups , väärä ketju
Kaikki asumistukea saavat - oli sitten työtön, työssäkäyvä tai opiskelija - pitäisi pakottaa muuttamaan jonnekin Kainuuseen jossa on halvat asunnot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän oliskin hienoa kun teillä siellä Helsingissä ei olisi yhtään matalapalkka-alan työntekijää😂
Luetun ymmärtäminen? Täällä puhuttiin työttömistä ja toimeentulotuen saajista. Se pienituloine työssäkäyvä hyötyisi eniten, kun vuokrat laskisivat siellä.
Niin otsikossa lukee että asumistuki pitäisi poistaa. Ei ole minun vika että jotkut tampiot eivät tiedä että sitä saa muutkin kuin työttömät.
Kaikki sen tietää.
"Vuoden lopussa asumistukien piirissä oli kaikkiaan 849 648 henkilöä, mikä on 15 % väestöstä."
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/299692/Asumistukimenot… 2019.pdf
Mitä järkeä?
Alunperin asumistukijärjestelmän tarkoitus oli tasata epäsuhtaisia asuntomarkkinoita, lie sittenmin muuttuneet markkinat tai asenteet. Perustelut löytyy kyllä edelleen ao. hallituksen esityksestä.
Helsingin tiiviydestä hyötyy vain ne jotka rakennuttaa sinne lisää ja ne jotka omistaa jotain massiivisia vuokra-asuntorakennuksia. Kaikki on ihan vääristynyttä kun Helsinkiä vain tungetaan enemmän ja enemmän täyteen kuin lehmänkakkaa sukkaan.
Oikeesti pitäisi alkaa maksamaan ihmisille tukea että ne voi muuttaa pois Helsingistä jos ne ei halua olla siellä. Omituisesti tätä vastustavat usein ihmiset jotka haluavat olla Helsingissä - miksi? Omat asumiskustannuksenne ovat järkyttävät koska kaikki pakotetaan kekäkolmosen sisään.
I love kok kirjoitti:
Kaikki asumistukea saavat - oli sitten työtön, työssäkäyvä tai opiskelija - pitäisi pakottaa muuttamaan jonnekin Kainuuseen jossa on halvat asunnot.
Ei pakottaa, mutta kannustaa.
I love kok kirjoitti:
Höpöhöpö. Minä en muuta Punavuoresta mihinkään. Maksatan mielelläni elämiseni veronmaksajilla ja koen kuuluvani samaan eliittiin kuin Susanna Koski, Jussi Niinistö, Jari Lindström... Raatakaa orjat, ei me parempi väki viitsitä.
I love kok kirjoitti:
Itse työssäkäyvänä pienituloisena saan asumistukea pk-seudulla, mutta toki lähtisin Kainuuseen, harmi vaan ettei siellä ole sitten töitä mutta hei, haittaakse että asumistuen sijasta yhteiskunta maksaa mulle työttömyystukea :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan itse aivan samaa. Työttömät ynnä muut tukea tarvitsevat asumaan kaupunkien laitamille ja muuttotappiokuntiin! Silloinhan nimenomaan ehkäistään kasvukeskusten ulkopuolisen Suomen autioitumista, mistä ollaan niin kovin huolissaan oltu ja lisäksi halvemmat vuokrat tietävät pienempiä tukimenoja valtion varoista, jolloin valtio säästää.
Muuttoliike pienempiin paikkakuntiin synnyttäisi niille väkisinkin työpaikkoja, kun kasvava väestö tarvitsisi palveluja, olkoonkin kyse tukien varassa eläjistä. Kela ja sossu säästäisi pitkän pennin kun elinkustannukset olisi joka tapauksessa näillä pienemmät ja tukien määrä vähenisi.
Voin kuvitella miten Helsingin yliopisto siirtyisi jonnekin Kärsämäelle
ohis
Vierailija kirjoitti:
I love kok kirjoitti:
Itse työssäkäyvänä pienituloisena saan asumistukea pk-seudulla, mutta toki lähtisin Kainuuseen, harmi vaan ettei siellä ole sitten töitä mutta hei, haittaakse että asumistuen sijasta yhteiskunta maksaa mulle työttömyystukea :)
Lähtisitkö jos saisit kansalaispalkkaa? Tukien sijaan. Siis ihan tosissani kysyn nyt. Minä itse lähtisin, en halua asua Helsingissä.
Koettakaa päättää hyvät ihmiset: ensin vauhkotaan siitä, miten ihmiset eivät muuta parempien työllistymismahdollisuuksien perässä vaan jäävät peräkylille syrjäytymään ja nyt taas valitetaan, että työttömät muuttavat kasvukeskuksiin työllistymismahdollisuuksien perässä. Kivempi se on asua paikassa, jossa on edes joku mahdollisuus ja toivo siitä, että pääsee vielä työllistymään ja saa elämänsä kuntoon kuin jäädä syrjäseudulle, josta on kaikki liiketoiminta lakkautettu.
Toisekseen asumistuessa on jo olemassa katto ja hyvä niin. Luulen, että joillain on vääriä käsityksiä sosiaalietuuksien suuruudesta. Jotkut saavat ansiosidonnaista, toisilla on säästöjä, joku saa perinnön tai perii asunnon. Kela ei todellakaan kustanna suomalaiselle keskivertokansalaiselle Helsingin kantakaupungin vuokria vastaavaa summaa.
Sinällään idea tyhjillään seisovien kiinteistöjen hyötykäytöstä on hyvä, mutta muuttotappiokuntiin pitäisi oikeasti myös sitten saada mahdollisuuksia ihmisille päästä takaisin elämään kiinni. Se tulisi olemaan haastavaa, koska käytännössä moni firma on siirtänyt tuotantonsa halpatyömaihin. Kaikista ei myöskään ole yrittäjiksi.
Vierailija kirjoitti:
I love kok kirjoitti:
Höpöhöpö. Minä en muuta Punavuoresta mihinkään. Maksatan mielelläni elämiseni veronmaksajilla ja koen kuuluvani samaan eliittiin kuin Susanna Koski, Jussi Niinistö, Jari Lindström... Raatakaa orjat, ei me parempi väki viitsitä.
Punavuori on inhottava.
Vierailija kirjoitti:
I love kok kirjoitti:
Samoin! Toki Kainuussa olisi kaunista ja kävisin mielelläni vaikkapa vaeltamassa, mutta ei siellä minulle työtä olisi. Ehkä joskus sitten myöhemmin, kun porukkaa muuttaisi sinne tarpeeksi, olisi joillekin jopa töitäkin.
Helsingin työpaikkani jäisi sitten täyttämättä, kun ei kenelläkään olisi varaa tehdä kyseistä työtä enää. Se aiheuttaisi jopa vaaratilanteita työni luonteen vuoksi.
Mitenköhän kävisi vanhustenhoidon, päiväkotien, siivouksen, ravintoloiden, muiden palvelualojen.... voisi olla ankeaa Stadissa sen jälkeen kun Kymmenettuhannet joutuisivat muuttamaan pois!
Vierailija kirjoitti:
I love kok kirjoitti:
"Maksat mulle 500 jos jäät Helsinkiin. Maksan sulle 300 jos lähdet Kainuuseen".
Asumistukea saavat myös työssäkäyvät pienituloiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
I love kok kirjoitti:
Punavuori on inhottava.
Saisi olla inhottava useammista ihmisistä, niin saisi halvemmat vuokrat. Nyt vuokrani on 1200 euroa. Onneksi kuulun työtä välttelevään eliittiin kuten Suski, Jartsa ja muut :)
Vierailija kirjoitti:
I love kok kirjoitti:
No ei siellä ole. Maksoin Kajaanissa saman verran yksiöstä, mitä nyt maksan Jyväskylässä kaksiosta. Toki jos muutat jonnekin Otamäkeen n. 40 km. keskusta niin on halpaa.
Ruma oletus, että kaikki kaupungeissa asuvat työttömät vaan loisii siellä eikä edes yritä päästä töihin. Ne työttömät on kuitenkin potentiaalista työvoimaa. Työvoimako pitää pakottaa maalle, jossa ei ole työpaikkoja? Jos näin tapahtuisi isitten ulistaan kun ei löydy työvoimaa. Oikeastaan jo nyt ulistaan, kun maakunnista työttömät ei muuta töiden perässä etelän kasvukeskuksiin.
Kts yllä' matalapalkkaiset.
Opiskelijoilla on omat järjestelmänsä, kuten opiskelijaasuntolat. Ja noilla opiskelijoiden säätiöillä on varaa rahoittaa setaa... iin eiköhän ole varaa rakennuttaa tai ostaa lisää asuntoja jos ois tarve.