13-vuotias brittipoika kuoli ylipainoon - äiti syötti noutoruokaa vielä kuolinvuoteella ja haukkui ”donitsiksi”
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/42702f88-12c9-46cc-bd7c-8c5656e365d6
Manchesterissa Isossa-Britanniassa 13-vuotias poika menehtyi ylipainon aiheuttamiin sairauksiin.
Pojan äiti ei ilmeisesti pitänyt lapsensa sairaalloista ylipainoa vakavana ongelmana. Äiti toi pojalle useita kertoja noutoruokaa jopa sairaalaan, vain joitakin viikkoja ennen tämän kuolemaa.
Poika, johon viitataan brittimediassa ainoastaan nimellä F1, oli ollut hengenvaarallisen ylipainoinen lapsesta saakka. 3-vuotiaana hän painoi jo yli 30 kiloa. Lapsen äiti ei vienyt tätä pakollisiin terveystarkastuksiin, vaikka lapsi oli itse ollut huolissaan painostaan.
Tapauksen tutkinnasta selviää, että terveysviranomaiset eivät puuttuneet ajoissa tilanteeseen eivätkä keskustelleet pojan vakavasta ylipainosta tämän koulussa.
Äiti toi toistuvasti pojan kouluun autolla, vaikka koulu rohkaisi poikaa kävelemään kouluun kavereidensa kanssa.
”Äiti syytti lasta siitä, ettei tämä pudottanut painoa ja sanoi häntä laiskaksi”, raportista käy ilmi.
Lisäksi äiti nimitti lastaan ”donitsiksi”.
Laiminlyöntejä
Poika oli kertonut koulun terveydenhoitajalle haluavansa pudottaa painoa, mutta epäilevänsä, että se on liian vaikeaa.
F1 osallistui koulussa erilliseen liikunnan opettajan lanseeraamaan dieetti-, urheilu- ja itsetunto-ohjelmaan, mistä ei pojan pyynnöstä kerrottu tämän äidille mitään. Ohjelma ei kuitenkaan juuri tuottanut tulosta, koska selvisi, että poika söi yli 2 000 kilokaloria jo ennen lounasta. Pojan toinen aamiainen koostui yleensä noutoruoasta, jonka äiti haki hänelle. Ihmisen tyypillinen päivittäinen energiantarve on noin 2 000–3 000 kilokaloria.
Viranomaisten tekemässä loppuraportissa todetaan, että eri alan ammattilaiset eivät kommunikoineet tarpeeksi keskenään, tietoja ei jaettu, tarvittavia kokouksia ei pidetty ja kokonaisvaltainen arviointi lapsen terveydentilasta puuttui. Sairaalassakin tarkka toimintasuunnitelma pojan hengen pelastamiseksi uupui.
”Tilanteen monimutkaisuutta ei tunnistettu, ja mitä kauemmin toimimattomuus jatkui, sitä vaikeampaa ammattilaisten oli huomata, että kyseessä oli lapsen vakava laiminlyönti äidin osalta.”
Ihan järkyttävää miten tuohon ei puututtu tuon enempää??
Kommentit (38)
Äiti ja äiti. Voi että korpeaa tuo oletus, että äiti on vastuussa perheen ruokahuollosta, ja että äiti on syypää jos lapsi syö epäterveellisesti. Missä isä? Mitä isä syötti?
Briteissä sattuu ja tapahtuu.
Ei olisi mahdollista meillä. Mutta liian pitkään katsotaan täälläkin vastaavaa pahoinpitelyä. Huostaanottouhka pitäisi olla kaikille, joiden lapsi on "pulleaa" lihavampi.
Vierailija kirjoitti:
Tulee tapahtumaan ennemmin tai myöhemmin myös Suomessa.
Päiväkoti-ikäisissä on koko ajan enemmän ja enemmän melkoisia palleroita.
Missä? Mulla on päiväkoti ihan tuossa vieressä enkä koskaan näe mitään palleroita siellä.
Vierailija kirjoitti:
Äiti ja äiti. Voi että korpeaa tuo oletus, että äiti on vastuussa perheen ruokahuollosta, ja että äiti on syypää jos lapsi syö epäterveellisesti. Missä isä? Mitä isä syötti?
Jos äiti toi ruokaa sairaalaankin, niin eiköhän syyllinen ole selvillä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mutua sulla.
Suomessa on Euroopan mittapuulla hoikkia lapsia. Katso tilastot. Meillä on silti liikaa ylipainoisia lapsia. Yksikin on liikaa.
Mutta keskiarvoa vetää alas se, että superläskit lapset puuttuvat lähes kokonaan. Siis nämä, jotka hädin tuskin kykenevät liikkumaan. Kreikassa on Euroopan lihavimmat lapset ja sen kyllä huomaa katukuvassa.
Tässä melko tuore linkki asiaan:
Kaksi syyllistä. Luonnollisesti äiti, mutta lisäksi myös viranomaiset, jotka eivät välittäneet terveystarkastusten skippaamisesta.
Säälittää lapsiraukka. Koko ikänsä äidin armoilla pakkosyötettävänä. Totta kai lapsi lopulta oppii ahmimaan ja haluaa syödä koko ajan, ja taustalla saattaa olla jokin sairaus joka vaikuttaa ruokahaluun, mutta silti aikuisten syytä.
Joka neljäs poika ja joka viides tyttö 2-16-vuotiaista on ylipainoinen (v. 2018), ei mikään pikkujuttu mielestäni.
https://thl.fi/fi/-/lasten-ylipaino-ja-lihavuus-on-huolestuttavan-yleis…
Jos poika on koulussa, miten ehtii edes syömään ennen lounasta 2000 kaloria? Syöttikö äiti kaksi bigmac-ateriaa aamupalaksi vai?
Suomessa keskiarvoa laskee tosiaan se, että täällä ei ole varsinaisia tosi läskejä lapsia. Sen sijaan pultsukoita riittää landella .
Lihavuus on hyvin eriytynyttä sosaaliluokasta ja siten yleensä myös asuinalueesta riippuen. Munkkiniemen piirin päiväkodeissa ei ole yhtä ainutta lihavaa lasta. Joku satunnainen vähän pulleampi voi olla, mutta harvassa nekin.
-kiertävä sijainen alueelta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa myös kerrottiin, että poika osallistui koulun dieettiryhmään ja kielsi kertomasta tästä äidille. Eli taisi teini-ikäinen myös itse ymmärtää, että äiti häntä lihottaa. Yleensä feederit taitaa olla miehiä jotka tykkää isoista tytöistä. Syötetään vaimo niin isoksi, ettei voi itse kotoa poistua. Ja näin tehdään se toinen täysin riippuvaiseksi puolisostaan. Tulee vähän samat fiilikset tästä. Vaikka tällä kertaa äiti syöttää lastaan. Ehkä äidin yritys pitää lapsi ikuisesti kotona
Tuo vaikuttaa jo siltä, että on tahallista ja suunnitelmallista henkistä ja fyysistä väkivaltaa lasta kohtaan. Joku helvetin kieroutunut hallintakeino. Pimeä vintti tuolla äidillä!
Missä lapsen isä ja isän vastuu? Vanhemmille rangaistus!
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on syytön siihen, ettei sadistinen vanhempi osaa laittaa rajoja syömiselle ja näe oman toimintansa seurauksia. Siitähän tuossa on kyse. Samanaikaisesta kontrolloinnista. Äiti kantaa lapselle ruokaa ja samalla solvaa donitsiksi.
Vierailija kirjoitti:
No köh köh... Vahva ja itsellinen nainen hankkii lapsen yksin, eiköstä juu?
Vahva ja itsellinen yh, isi on valtio ja sen napanuora ruokkii.
Juuri vanhukset ja tällaiset äitylit ovat vastuussa brexit katastrofista.
Minä muistan todella lihavan lapsen oman lapseni päiväkodista noin vuodelta 2005. Ja kun sanon todella lihava, niin tämä 5-6 vuotias tyttö painoi ainakin 50kg ellei enemmän. Äitinsä oli noin 100-kiloinen ellei enemmän. (Olin itsekin tuolloin 100-kiloinen mutta oma lapseni on ollut aina hoikka, painaa nyt aikuisena 50kg.)
Lasten lihavuus on kasvanut omista lapsuusvuosistani todella paljon. Muistan itse kun olin ekaluokkalainen, 127cm pitkä ja painoa 25kg, niin olin luokan ainoa pullukka. Nykyiset lapset ovat niin lihavia, että 70-luvun pullukat lasketaan jo normaaleiksi. Puhumattakaan sitten teineistä. Nykyteineissä on niin lihavia, ettei sellaisia näkynyt 80-luvulla missään. Olin itse lihavana teininä 165cm ja 65kg, ja tämän kokoisia oli sadasta muutama. Nykynuori pitäisi itseään noilla mitoilla ihan sopusuhtaisena.
Näitä lihavia lapsia on niin paljon että jopa vanhemmat ovat asialle sokeutuneet. Selkeästi lihavaa lasta ei nähdä edes lihavana. Korkeintaan harmitellaan lastenvaatteiden pientä mitoitusta, kun tosiasiassa mitoitus on normaali ellei jopa väljä. Tämä vanhempien sokeus oman lapsen ylipainolle tekee tietenkin sen, ettei edes hoksata että ruokavaliossa olisi jotain korjaamisen varaa. Tuntuu pahalta, että aikuiset petaavat tällaisen paino-ongelman omalle lapselleen jo päiväkoti-ikäisestä lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa myös kerrottiin, että poika osallistui koulun dieettiryhmään ja kielsi kertomasta tästä äidille. Eli taisi teini-ikäinen myös itse ymmärtää, että äiti häntä lihottaa. Yleensä feederit taitaa olla miehiä jotka tykkää isoista tytöistä. Syötetään vaimo niin isoksi, ettei voi itse kotoa poistua. Ja näin tehdään se toinen täysin riippuvaiseksi puolisostaan. Tulee vähän samat fiilikset tästä. Vaikka tällä kertaa äiti syöttää lastaan. Ehkä äidin yritys pitää lapsi ikuisesti kotona
Tässä oli varmasti taustalla munchhausen by proxy-ilmiö tai muu paha luonnevika.
Vierailija kirjoitti:
Minä muistan todella lihavan lapsen oman lapseni päiväkodista noin vuodelta 2005. Ja kun sanon todella lihava, niin tämä 5-6 vuotias tyttö painoi ainakin 50kg ellei enemmän. Äitinsä oli noin 100-kiloinen ellei enemmän. (Olin itsekin tuolloin 100-kiloinen mutta oma lapseni on ollut aina hoikka, painaa nyt aikuisena 50kg.)
Lasten lihavuus on kasvanut omista lapsuusvuosistani todella paljon. Muistan itse kun olin ekaluokkalainen, 127cm pitkä ja painoa 25kg, niin olin luokan ainoa pullukka. Nykyiset lapset ovat niin lihavia, että 70-luvun pullukat lasketaan jo normaaleiksi. Puhumattakaan sitten teineistä. Nykyteineissä on niin lihavia, ettei sellaisia näkynyt 80-luvulla missään. Olin itse lihavana teininä 165cm ja 65kg, ja tämän kokoisia oli sadasta muutama. Nykynuori pitäisi itseään noilla mitoilla ihan sopusuhtaisena.
Näitä lihavia lapsia on niin paljon että jopa vanhemmat ovat asialle sokeutuneet. Selkeästi lihavaa lasta ei nähdä edes lihavana. Korkeintaan harmitellaan lastenvaatteiden pientä mitoitusta, kun tosiasiassa mitoitus on normaali ellei jopa väljä. Tämä vanhempien sokeus oman lapsen ylipainolle tekee tietenkin sen, ettei edes hoksata että ruokavaliossa olisi jotain korjaamisen varaa. Tuntuu pahalta, että aikuiset petaavat tällaisen paino-ongelman omalle lapselleen jo päiväkoti-ikäisestä lähtien.
Minulla tutun tutulla sairaalloisen ylipainoinen tyttö. Kerran olimme yhteisissä juhlissa ja kun näin mitä perhe söi en ihmettele ylipainoa. Salaattiin tai mihinkään terveelliseen ei koskettu, grillimakkarat ja kaikki sokerinen ja rasvainen meni alas koko perheeltä sen sijaan vauhdilla. Vanhemmat opettavat lapselleen omat ruokailutapansa.