Kuka toope käyttää vielä hajustettua pyykinpesuainetta
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka käyttää hajusteettomia?
Ollaan äidin kanssa ihmetelty mummolassa leijuvaa tunkkaista, likaista hajua jo varmaan kymmenen vuotta. Tuollon 10 v sitten mummo hehkutti, että on ostanut hajusteetonta pesuainetta.
Sitten saatiin molemmat, minä ja äiti sitä lahjaksi(ei mummolta vaan ihan toiselta taholta, joka sanoi, että hän ei ei sitä tarvitse). No selvisipä miksi! Meidän pyykit alkoi haisemaan oksennukselta! (vaikka niihin ei ollut kukaan oksentanut), kaapit ja kaikki haisi kamalalta. Joo, ei haissu pesuaine ei, mutta haisi tunkkaisuus ja lika.
Ymmärrätkö, jos pyykit haisevat oksennukselle tai lialle, ne eivät ole puhtaita. Tähän ei auta hajun peittöminen hajusteella vaan pesutapojen vaihto ja pyykkikoneen puhtaanapito.
Minulla on uusi kone, äitini on siivoushullu ja todellakin putsaa koneen usein, putsaa myös mummon koneen, pesuaineen lahjoittajasta en tiedä. Me pestään pyykit materiaalista riippuen 30-60astessa.
Ymmärrätkö sinä tämän? :)
Arielin sensitive-tidepodeissa on aivan ihana tuoksu. <3 Huuhteluaineista se comfortin mansikka-lilja on kanssa herkku, mutta uusin suosikkini taitaa olla lumpeen syreeni. 😁
Käytän noita, koska pidän niistä. Lälläspöö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan äidin kanssa ihmetelty mummolassa leijuvaa tunkkaista, likaista hajua jo varmaan kymmenen vuotta. Tuollon 10 v sitten mummo hehkutti, että on ostanut hajusteetonta pesuainetta.
Sitten saatiin molemmat, minä ja äiti sitä lahjaksi(ei mummolta vaan ihan toiselta taholta, joka sanoi, että hän ei ei sitä tarvitse). No selvisipä miksi! Meidän pyykit alkoi haisemaan oksennukselta! (vaikka niihin ei ollut kukaan oksentanut), kaapit ja kaikki haisi kamalalta. Joo, ei haissu pesuaine ei, mutta haisi tunkkaisuus ja lika.
Ymmärrätkö, jos pyykit haisevat oksennukselle tai lialle, ne eivät ole puhtaita. Tähän ei auta hajun peittöminen hajusteella vaan pesutapojen vaihto ja pyykkikoneen puhtaanapito.
Minulla on uusi kone, äitini on siivoushullu ja todellakin putsaa koneen usein, putsaa myös mummon koneen, pesuaineen lahjoittajasta en tiedä. Me pestään pyykit materiaalista riippuen 30-60astessa.
Katsos kun se oksennuksen ja lian haju ei tule vaatteisiin hajusteettomasta pyykinpesuaineesta, vaan se on likapyykin haju, joka jää pyykkiin, jota ei olla saatu puhtaaksi. Tottakai sen huomaa, jos käyttää hajusteetonta pesuainetta. Samalla tavalla pesten sama haju on siellä hajusteen alla. Luulisi, että tuoksuvasta pyykistä pitävät ihmiset haluavat puhtaan pyykin tuoksuvan eivätkä likaiseksi jääneen pyykin tuoksuvan, mutta ilmeisesti sillä ei ole väliä. Kerro äidillesi että 30 astetta ei useinkaan riitä.
Osa pyykinpesuaineista ja huuhteluaineista todellakin haisee ihan hirveältä, mutta sieltä löytyy onneksi niitä hyvältä tuoksuviakin. Enemmän tuoksuvaihtoehtoja saisi kyllä olla, itse kaipaan ruoksuiksi esim. mansikkaa, suklaata, hattaraa (sellainen sokerisen makea tuoksu) jne.
Vierailija kirjoitti:
Hajuttomista aineista pyykki jää ällön hajuiseksi, sellainen tunkkainen lemu.
Johtuu koneesta, ei vaatteista!
Se kone pitäisi pestä tyhjänä 95-asteisella ohjelmalla välillä ja putsata nukkasuodatin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun se oksennuksen ja lian haju ei tule vaatteisiin hajusteettomasta pyykinpesuaineesta, vaan se on likapyykin haju, joka jää pyykkiin, jota ei olla saatu puhtaaksi. Tottakai sen huomaa, jos käyttää hajusteetonta pesuainetta. Samalla tavalla pesten sama haju on siellä hajusteen alla. Luulisi, että tuoksuvasta pyykistä pitävät ihmiset haluavat puhtaan pyykin tuoksuvan eivätkä likaiseksi jääneen pyykin tuoksuvan, mutta ilmeisesti sillä ei ole väliä. Kerro äidillesi että 30 astetta ei useinkaan riitä.
Villapaitoja ei voi pestä 95 asteessa. Sama haju on tullut myös esim. käsipyykissä jos on pessyt jonkun paremman vaatteen tai rintsikat. Eikä mekään mitään omoa normaalisti käytetä vaan miedosti hajustettuja aineita.
Kyllä taas tätä keskustelua lukiessa huomaa että suurinosa ihmisistä on todella yksinkertaisia. No ei voi kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villapaitoja ei voi pestä 95 asteessa. Sama haju on tullut myös esim. käsipyykissä jos on pessyt jonkun paremman vaatteen tai rintsikat. Eikä mekään mitään omoa normaalisti käytetä vaan miedosti hajustettuja aineita.
Mikä merkki on kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä taas tätä keskustelua lukiessa huomaa että suurinosa ihmisistä on todella yksinkertaisia. No ei voi kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu.
Kumpaa puolta asiassa itse kannatat?
Kumpi on se jolle ei kauhalla ole jaettu?
Nämä pesu- ja huuhteluainekeskustelut AV:llä ovat kyllä aina parasta antia. Kiitos tämänkin päivän nauruista kaikille.
Hajusteettomia käyttävät ovat ylimielisiä, korkeakoulutettuja maailmanmpelastajia, joiden kuninkaalliset nenäkarvat suorastaan kärventyvät kun ajattelevatkin jotain elämänkoululaisten huuhteluainetta. Tässäkin ketjussa on jo vedetty älykkyysosamäärä selittäväksi syyksi. Korkea ÄO = ei voi sietää sitten minkäänlaisia hajuja missään. Mieto parfyymikin on jo kammottavaa wt-touhua.
Hajustettuja käyttävät ovat tietenkin matalasti koulutettuja pienipalkkalaisia perussuomalaisia, jotka vetävät röökiä kuin korsteenit ja kulturellein harrastus on varmaankin jääkiekon tapitus. Kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää - hirveän helppo on tehdä ihmisestä täysanalyysi ihan sen perusteella, minkälaiset pyykinpesutavat heillä on. :)
Ulkosuomalaisena näitä nillitysketjuja on aivan mahtavaa lukea. Tulee väistämättä sellainen käsitys, että vähintään puolet Suomen kansalaisista ovat allergisia tai yliherkkiä joka toiselle tuotteelle mitä maa päällään kantaa, oli se sitten vehnä, huuhteluaine tai mikä tahansa muu. Taidatte elellä siellä niin steriilissä ympäristössä, että joku satunnainen pieraisu on varmaankin aika fataali kaasuineen.
Terveiset maasta, jossa en ole koskaan kuullut kenenkään ruikuttavan mistään yliherkkyyksistä. Suosittelen kokeilemaan vaikka matkustamista - mutta ottakaa hyvänen aika mukaanne kaasunaamarit, jotta ette vallan tukahdu kaiken maailman löyhkiin. Seuraan tätä(kin) ketjua niin pitkään kuin jaksatte vängätä, autuaasti hörötellen.
Pesisin oikein mielelläni kaiken vähintään 60 asteessa mutta eihän esim. monet "tekniset" vaatteet kestäne sitä. Entä oletteko huomanneet eroa pulvereiden ja nestemäisten pesuaineiden tehossa ja "hajujäljessä"?
Minä, surf on parasta, käytän myös tuoksuja, pari suihkausta lancomen la vie est belle, ahh ihanuutta 😀
Kaikkea sitä...
Miksi et "esipese" konetta ennen käyttöä, ap? Jos olen käyttänyt pesutuvan yleistä konetta, olen laittanut ensin tyhjän koneen kuumimmalle mahdolliselle ohjelmalle. Sen jälkeen vasta pyykit koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea sitä...
Miksi et "esipese" konetta ennen käyttöä, ap? Jos olen käyttänyt pesutuvan yleistä konetta, olen laittanut ensin tyhjän koneen kuumimmalle mahdolliselle ohjelmalle. Sen jälkeen vasta pyykit koneeseen.
Tällä tyylillä voi tulla aika vastaan. Taloissa, joissa olen asunut, on pyykkivuoro rajoitettu kahteen tuntiin.
Hehee pakko kertoa, että luulin jo haistavani tämän ketjun pesuaineen hajun lukiessani tätä sohvalla pötkötellen, mutta sitten tajusin mistä huuhteluaineen haju tulee.
Meillä oli torstaina vieras joka lemusi huuhteluaineelle todella voimakkaasti ja hän istui tässä meidän nahkasoffalla eli vieläkin on se haju täällä vaikka vieras on jo torstaina poistunut.
Kertoo kyllä ettei normaalia hajun voimakkuus ja siitähän tässäkin ketjussa on kyse, että ne todella voimakkaat hajut ärsyttää mut toiset ottaa nokkiinsa jos puhutaan muusta kuin hajuttomista.
Edellisessä taloyhtiössä joku naapureista pesi hevosenloimia taloyhtiökoneessa. Siitä vasta etova lemu lähtikin. Kiitin kaikkia mahdollisia tahoja, kun nykyiseen asuntoon mahtuu pyykkikone ja kuivausrumpu asuntoon. Valitettavasti saunaosasto on pesutuvan vieressä, joten vedet silmissä ja henkeä haukkoen täytyy saunaan mennä, kun koko käytävä haisee kemikaaleille.
minusta on ihanaa, kun pyykki tuoksuu. Surfia en käytä, se haisee liian vahvalle. Serto, pirkka ja rainbow tuoksuu hyvälle, ei liian voimakkaalle.
Käytän enimmäkseen hajusteetonta ainetta, omassa koneessa kyllä koska asun ok-talossa. Pyykkini tuoksuu raikkaalta, ei todellakaan tunkkaiselta. Hajusteetonta siksi koska mieheni ei pidä hajustetuista aineista. Pesuaineissa on kyllä eroja, joten jos haisee tunkkaiselta saattaa pesuaine olla huonoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän. Mikään pyykkki ei tule puhtaaksi 30 asteessa. Itse pesen 60 asteessa ne, johin on ilmoitettu vaatteen lapussa 40 astetta ja kaikki muut 90 asteessa, rintaliivitkin kestävät 90 astetta ja tietysti lakanat, pyyhkeet, teepaidat jne. Farkut pesen 60 asteessa. Meillä pyykki tuoksuu raikkaalta. Myös kuivatus vaikuttaa, yhtään kosteutta ei saa olla, jos laiteaan kaappin, heti alkaa tuoksua pahalta. Pesuainetta ei saa laittaa liikaa, jos se ei kaikki huuhtoudu pois, se alkaa tuoksua.
Eli: nostakaa pesulämpötilat 60 ja 90 asteeseen ja kuivattakaa pyykki kunnolla. Takaan ettei tuoksu pahalta. Tietysti tuoksuton Erisan vielä, se huuhtoutuu pois parhaiten. Tv Liisukka, joka vei rantaan pyykkiä
Usein näissä kodeissa on myös ihmeen lämmin sisällä ja sisään astuessa huomaa trooppisen kostean ja pyykkiaineelta haisevan ilmaston. Mutta kai se on nykyään niin, että nykyään kotien minimilämpötila on +25 ja sittenkin vielä paleltaa.