Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvolan kotikäynti vastasyntyneelle: tarjoilut?

Vierailija
13.09.2019 |

Kun neuvolasta tehdään kotikäynti vauvan ollessa pieni ja vastasyntynyt, mitä pitäisi osata ottaa huomioon? Tarkoitan siis sitä 1. tarkastusta joka tullaan tekemään kotikäyntinä.

Pitääkö neuvolan tädille tarjota jotakin syötävää/juotavaa? Oletko sinä tarjonnut jotakin?
Mitä tuossa tarkastuksessa tehdään? Kestääkö se kuinka pitkään?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse tehdä mitään. Kotikäynti on siksi, ettei sinun tarvitse vastasynnyttäneenä ja väsyneenä raahautua heti neuvolaan.

Vierailija
2/39 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tarjonnut. Terveydenhoitaja on töissä ja on tosi kiusallista, kun kutsutaan kahville. Aikaa ei oikeasti ole ja kieltäytyminen on hankalaa. Ei ole syytä tarjota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarjota mitään. Terveydenhoitaja punnitsee vauvan, tarkistaa navan kunnon ja laapistaa sitä tarvittaessa, kyselee miten imetys ja muu on lähtenyt sujumaan + tarvittaessa antaa esim. imetysohjausta.

Vierailija
4/39 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse tarjota mitään. Käynnillä punnitaan vauva, katsotaan miten imetys sujuu, jutellaan kaikenlaista ja kokeillaan vatsan päältä miltä kohtu tuntuu. Kesto n. 1h. 

Vierailija
5/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tarjonnut yleensä pullakahvit, kun terveydenhoitaja tai sosiaalityöntekijä on käynyt. Kovasti ovat tykänneet 😊

Mutta ei ole tosiaan mikään pakko tarjota mitään, nää on rutiini juttuja.

Mun mielestä on ollut joka kerta kiva, kun synnytyksen jälkeen ei ole tarvinnut heti lähteä kotoa, vaan vauva ja haava on tarkistettu kotona.

Vierailija
6/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kotikäyntejä voi olla päivässä useampia, hoitajaparka jos joka paikassa tungetaan pullaa suuhun.

Vierailija
7/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ne pullakahvit taisi olla itsestäänselvyys, mutta nykyän ei varmaan useinkaan tarjota.

Vierailija
8/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan mitään. On aika kiusallista kieltäytyä :). Minulla on kauheasti allergioita niin siksi kieltäydyn aina.

Käynnillä punnitsen ja mittaan vauvan, tarkistan navan, kokeilen äidin kohtua ja käydään läpi molempien vointi ja imetyksen aloitus. Tarvittaessa annan imetysohjausta ja neuvon jos tuoreita vanhempia mietityttää jokin.

Vierailija
9/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko tarjota mitään. Mies taisi olla kotona silloin ja keitti kahvit ja pullaa ja kakkua ym. oli sukulaiset kantaneet jo muutenkin yli omiksi tarpeiksi, joten laitettiin ne tarjolle.

Nopea tarkastus se oli, vauvan paino, napa ja imetyksen sujuminen. Kyseli muuten kuulumisia. Ihan kiva oli että kävi. Vauva syntyi keskellä talvea kovimpien pakkasten aikaan niin oli kiva ettei tarvinnut vastasyntyneen kanssa lähteä toiselle puolelle kaupunkia.

Vierailija
10/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kolme vauvaa saanut, aina on pullakahvit keitetty ja aina on tädille pulla kelvannut. Tosin ovat kyllä joka kerta sanoneet, että ei olisi tarvinnut.

Eli ihan perinteisellä suomalaisella kaavalla on menty :)

Vierailija
11/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse tehdä mitään. Kotikäynti on siksi, ettei sinun tarvitse vastasynnyttäneenä ja väsyneenä raahautua heti neuvolaan.

Mä olen ollut kyllä ymmärtävinäni, että se on siksi, että neuvola haluaa vähän katsoa, millaiseen kotiin vauva muuttaa.

Perustelen tätä ihan sillä, että synnytyssairaala on pyytänyt aina raahautumaan labraan verikokeisiin vastasyntyneen kanssa, jos tarvetta on ollut. Ihan yhtä helppoa nuokin olisi ollut hoitaa kotona, mutta ei.

Vierailija
12/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoilu voi olla yksi hyvä keino sen estämisessä, ettei täti koe kotiolotarkistuksen yhteydessä huolta, koska lain mukaan huoli=lasu. Toki tarjoilu ei saa olla yletöntä, koska se voitaisiin tulkita lahjonnaksi.

Vierailija
13/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en viitsinyt tarjota mitään, koska nykyään ihmiset eivät usein halua syödä esim. pullaa. En halunnut arvailla, miten meidän on terveydenhoitajan kohdalla.

Vierailija
14/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en viitsinyt tarjota mitään, koska nykyään ihmiset eivät usein halua syödä esim. pullaa. En halunnut arvailla, miten meidän on terveydenhoitajan kohdalla.

Mulla teki itselläni mieli pullaa!

Vierailija
15/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi 4krt vauvan syntymän jälkeen ja aina joku keitti terkkarille kahvit. Itse en pystynyt

Vierailija
16/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies halusi ehdottomasti keittää kahvit ja tarjota pullaa. Olin tosi yllättynyt kun muuten aika etäinen ja kankea terkkari ilahtui tosi paljon tästä😊 juteltiin siinä sitten pitkät pätkät kaikesta säästä asunnon sisustukseen.

Vierailija
17/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarjonnut, kun en jaksanut pullataikinaa siinä hässäkässä alkaa vääntämään

Vierailija
18/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kysynyt, että ehtiikö juoda kahvit. Joku on ehtinyt, joku ei. Olen siis tarjonnut mahdollisuuden kieltäytyä kohteliaasti sanomalla, että onko kiire jatkamaan työpäivää, vai juodaanko kahvit. Helppo sanoa siihen, että kiitos kun kysyit, mutta valitettavasti en ehdi, jos ei joko ehdi tai ei muuten vaan huvita.

Vierailija
19/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut kyllä ymmärtävinäni, että se on siksi, että neuvola haluaa vähän katsoa, millaiseen kotiin vauva muuttaa.

Perustelen tätä ihan sillä, että synnytyssairaala on pyytänyt aina raahautumaan labraan verikokeisiin vastasyntyneen kanssa, jos tarvetta on ollut. Ihan yhtä helppoa nuokin olisi ollut hoitaa kotona, mutta ei.

Kotikäynnistä voi kyllä kieltäytyä ihan vapaasti, jos kokee sen kiusallisena. Labrahoitajat sairaalassa tekee työtään liukuhihnatyyliin, Eivät he voi sieltä lähteä kotikäynneille ottamaan jotain minuutin kestävää verikoetta. Kotikäynteinä näytteitä saataisiin otettua joku 3 per päivä, melko tehotonta :D

Vierailija
20/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taisin tarjota ihan lounaan, mutta terveydenhoitaja olikin entinen työpari.