Mikä vuodenaika olet värianalyysissä?
Te joille on tehty värianalyysi, mikä olet?
Oletko analyysin jälkeen esim. säästänyt vaatemenoissa kun väärän väriset heräte- ym. -ostot jääneet tekemättä?
Kommentit (260)
Olen käynyt värianalyysissä kymmenisen vuotta sitten, olen talvi. Luontaisesti olen aina tykännyt kirkkaista väreistä, vaatteissa käytän paljon mustaa. Hopeakoruja olen myös aina käyttänyt, kultaisista en ole ikinä pitänyt, eikä ne minulle sovikaan.
Värianalyysin tulos siis lähinnä vahvisti omia mutuja siitä, mikä minulle sopii. Sen jälkeen on kuitenkin moni virheostos kyllä jäänyt kauppaan, kun on tajunnut, ettei joku tietty sävy vaan sovi minun päälleni, vaikka se siinä rekissä kuinka ihana olisikin. Värianalyysissä kuulin myös sen, että minun ei kannata käyttää kovin voimakkaita kuvioita kasvojen lähellä (eli yläosissa), minkä olen todennut ihan paikkansapitäväksi.
Jotain light summerin ja light springin väliltä.
Tämä testi oli hyvä ja helppo:
https://30somethingurbangirl.com/free-quiz-what-is-your-seasonal-color/…
Minä olin kylmä kesä joka taittuu talveksi ja värit olivat juuri sellaisia, jotka tuntuvat minulle sopivilta.
Tuolla engl. Testissä kerrottiin myös esim. Sopivia korumateriaaleja! Se oli kiva extra 😊
Toisaalta rakastan mieheni tapaa valita vaatteita. Hän ostelee aina vähän kaikenvärisiä paitoja, eikä mieti pätkääkään, mikä sopii ja mikä ei. Joskus hän oli ostamassa tumman viininpunaista puseroa, joka ei millään tavalla sopimut yhteen hänen väriensä kanssa. Kiemurtelin, kun kysyi, että sopiiko. Sanoin, että jos itse tykkäät niin osta. Hän osti ja oli iloinen.
Minusta nuo eri vuodenaikojen alatyypit vain sotkevat asiaa, koska jokaiseen on sekoitettu muutama väri, jotka eivät oikeasti sovi kyseiselle vuodenajalle kovin hyvin. Olen kevät ja siitä perinteisestä 4 vuodenajan kevään värikartasta jokainen sävy sopii minulle.
Sitten kun mennään kevään alatyyppeihin, en enää tunnista itseäni täysin mistään, koska esim. warm sping / true spring värikartassa on keltaisissa syksyn värikarttaan meneviä tummankeltaisia, okraa, ja vihreissä oliiviin taittavia värejä, jotka eivät todellakaan sovi itselleni. Light spring paletissa taas on khaki ja taupe, jotka itselleni ovat tosi latistavia värejä. Samoin jotkut vaaleansiniset ja vaalean liilat menevät enemmän kesän sävyihin. En myöskään voi olla bright spring / clear spring, koska näissä on mukana musta, joka ei sovi, samoin näiden värikarttojen lähelle talvea menevät kirkkaat värit ovat liian voimakkaita.
Jotenkin tuntuu, että nuo alatyypit on tehty vain rahastusmielessä. Perinteinen neljän vuodenajan jaottelu on hyvä ja selkeä. Siinä värit eivät mene ristiin toisten vuodenaikojen kanssa ja kun näitä oppeja noudattaa (esim. keväälle vaaleita, heleitä, puhtaita värejä, joissa on lämmin pohjasävy), niin ei voi mennä kovin paljon pieleen.
Onko kenelläkään noita perinteisiä värikarttoja?
Itse löydän haulla vain noita uusia clear/warm yms. värikarttoja.
Vierailija kirjoitti:
Minusta nuo eri vuodenaikojen alatyypit vain sotkevat asiaa, koska jokaiseen on sekoitettu muutama väri, jotka eivät oikeasti sovi kyseiselle vuodenajalle kovin hyvin. Olen kevät ja siitä perinteisestä 4 vuodenajan kevään värikartasta jokainen sävy sopii minulle.
Sitten kun mennään kevään alatyyppeihin, en enää tunnista itseäni täysin mistään, koska esim. warm sping / true spring värikartassa on keltaisissa syksyn värikarttaan meneviä tummankeltaisia, okraa, ja vihreissä oliiviin taittavia värejä, jotka eivät todellakaan sovi itselleni. Light spring paletissa taas on khaki ja taupe, jotka itselleni ovat tosi latistavia värejä. Samoin jotkut vaaleansiniset ja vaalean liilat menevät enemmän kesän sävyihin. En myöskään voi olla bright spring / clear spring, koska näissä on mukana musta, joka ei sovi, samoin näiden värikarttojen lähelle talvea menevät kirkkaat värit ovat liian voimakkaita.
Jotenkin tuntuu, että nuo alatyypit on tehty vain rahastusmielessä. Perinteinen neljän vuodenajan jaottelu on hyvä ja selkeä. Siinä värit eivät mene ristiin toisten vuodenaikojen kanssa ja kun näitä oppeja noudattaa (esim. keväälle vaaleita, heleitä, puhtaita värejä, joissa on lämmin pohjasävy), niin ei voi mennä kovin paljon pieleen.
Mun mielestä noi alatyypit taas on just hyvät, koska niissä on juurikin enemmän noita värivaihtoehtoja. Mä olen light spring ja mulle muuten todellakin sopivat nuo mainitsemasi khaki ja taupe. Muutenkin on mielestäni liian rajoittavaa, jos alkaa liian tarkkaan noudattamaan noita ”sääntöjä”, vaikka tuskin moni kuitenkaan näin tekee. Mä ainakin luotan enemmän omiin silmiini siinä, että mikä väri sopii tai ei, esimerkiksi jotkut kylmät sävytkin sopii mulle tosi hyvin vaikka olenkin lämpimää tyyppiä. Mutta ihan hauska ja mielenkiintoinen toi vuodenaika-analyysi joka tapauksessa on - siitä saa hyviä ideoita ja oivalluksia värien käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä noi alatyypit taas on just hyvät, koska niissä on juurikin enemmän noita värivaihtoehtoja. Mä olen light spring ja mulle muuten todellakin sopivat nuo mainitsemasi khaki ja taupe. Muutenkin on mielestäni liian rajoittavaa, jos alkaa liian tarkkaan noudattamaan noita ”sääntöjä”, vaikka tuskin moni kuitenkaan näin tekee. Mä ainakin luotan enemmän omiin silmiini siinä, että mikä väri sopii tai ei, esimerkiksi jotkut kylmät sävytkin sopii mulle tosi hyvin vaikka olenkin lämpimää tyyppiä. Mutta ihan hauska ja mielenkiintoinen toi vuodenaika-analyysi joka tapauksessa on - siitä saa hyviä ideoita ja oivalluksia värien käytöstä.
Siis sehän on vaan hyvä, jos joku saa vielä jotain lisäarvoa oman alatyyppinsä löytämisestä. Tuskin kukaan värianalyysia orjallisesti noudattaakaan. Ja keväänä se olisi erityisen hankalaa, koska oikeita sävyjä on usein haastavaa löytää.
Apua, olenko tumma syksy vai jotain muuta?
Eli siis olen kaikkien mielestä enemmän lämmin kuin kylmä värityyppi. Silti musta ja tumma laivastonsininen sopii minulle hyvin. Saan usein kehuja siitä, kuinka hyvin musta sopii minulle.
Kuitenkaan kirkkaat värit eivät yleensä sovi, elleivät sitten ole kunnolla lämpimiä värejä. Eli kirkkaan kevään neutraalihkot kirkkaat värit eivät todellakaan sovi minulle, vaan ovat aivan liian kirkkaita.
Olenko kuitenkin liian vaalea ollakseni tumma syksy? Ihoni on erittäin, erittäin vaalea, silmät pehmeät vihreän harmaat (ei kirkkaat), hiukset lämpimän sävyiset keskiruskeat. Pehmeän syksyn väreissä taas on liian vähän kontrastia ja musta kuitenkin sopii hyvin, toisin kuin pehmeälle syksylle yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Apua, olenko tumma syksy vai jotain muuta?
Eli siis olen kaikkien mielestä enemmän lämmin kuin kylmä värityyppi. Silti musta ja tumma laivastonsininen sopii minulle hyvin. Saan usein kehuja siitä, kuinka hyvin musta sopii minulle.
Kuitenkaan kirkkaat värit eivät yleensä sovi, elleivät sitten ole kunnolla lämpimiä värejä. Eli kirkkaan kevään neutraalihkot kirkkaat värit eivät todellakaan sovi minulle, vaan ovat aivan liian kirkkaita.
Olenko kuitenkin liian vaalea ollakseni tumma syksy? Ihoni on erittäin, erittäin vaalea, silmät pehmeät vihreän harmaat (ei kirkkaat), hiukset lämpimän sävyiset keskiruskeat. Pehmeän syksyn väreissä taas on liian vähän kontrastia ja musta kuitenkin sopii hyvin, toisin kuin pehmeälle syksylle yleensä.
Kyllä tumma syksy voi olla iholtaan varsin vaaleakin. Voi näyttää esimerkiksi tältä:
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään noita perinteisiä värikarttoja?
Itse löydän haulla vain noita uusia clear/warm yms. värikarttoja.
Laita kuvahakuun 'color me beautiful carole jackson', niin löytyy niitä vanhoja värikarttoja. Carole Jacksonin color me beautiful -kirja oli ensimmäisiä värianalyysi-kirjoja joskus 80/90-luvulla. Kirja ilmestyi suomeksi nimellä Kaunistu väreillä. Tosin tuo color me beautiful -systeemikin kehitettiin myöhemmin pienemmiksi alaluokiksi.
Edelleen monet kosmetologit käyttävät neljän vuodenajan analyysimenetelmää ja antavat siihen perustuvia karttoja. Moni firma vaan on lähtenyt kehittämään analyysista omia variaatioitaan ja tuotteitaan, ja mikäs siinä.
Mikähän olen itse? Hiukset kultaisen tummanvaaleat, selkeästi lämpimät, sellaiset kinuskin väriset joissa luonnostaan vaaleampia raitoja. Silmät ei minkäänväriset sinivihreät. Iho hyvin selkeästi keltapohjainen, mutta en rusketu kuitenkaan helposti, lähinnä punoitan. Ei pisamia.
http://www.facefactory.fi/Varianalyysi
Tuolta sivulta löytyy ns. perinteiset värikartat neljälle vuodenajalle
Miten mä en ole ikinä löytänyt vaatetta, joka ei väriltään sopisi minulle? Tai sitten en ole kiinnittänyt huomiota? Aina ostan vaatteen, jos sen väri miellyttää minun silmääni. En niinkään, että sopiiko se minulle väriltään vaan enemmän vartalomallin mukaan. Toki minua miellyttävät värit ovat olleet pitkään samat että en laita mitään violettia tai kirkkaansinistä vaatetta päälle. Lähinnä pidän mustasta, harmaasta, valkoisesta, petroolinsinisestä, sinapinkeltaisesta, tummanvihreästä, tummanpunaisesta ja tummansinisestä. Aika syksyisiltä värit kuulostaa omaan korvaan, ehkä kesävaatteissa on vähän enemmän pirteyttä. Pastellinväreistä tykkään kanssa etenkin mintusta ja laventelista, mutta niitä ei ole vaatekaappiin hirveästi eksynyt. Joskus ollut pastellinsävyinen neule. Mutta jos joku nyt sanoisi, ettei värit sovi kasvoilleni niin en alkaisi pitämään mtn violettia paitaa, koska se sopisi minulle. Enemmän pitää miellyttää värit oman maun mukaan.
Myös voi laittaa intaan hastagiksi
#shesaspring
#shesasummer
#shesanautumn
#shesawinter
Löytyy esimerkkejä kaikista vuodenajoista.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus kuullut joltain että Suomessa olisi luonnostaan eniten Lämpimiä Keväitä ja Pehmeitä Syksyjä. Pehmeän Syksyn värikartta on itse asiassa hieman Kesään päin mutta lämpimämmät ja murretummat sävyt.
Ruotsissa olisi taas Vaaleita tai Heleitä Kesiä eniten. Värittömämmät hiukset, hailakat (kalan)silmät, ja roosapohjainen iho joka punoittaa ruskettuessa.
Suomalaisilla on hieman lämpimämmän ja kellertävämmän sävyiset ihot kuin ruotsalaisilla. Suomalaisten rusketussävy usein vähän kultaisempi.
Suomalaisten silmien sävy usein syvempi kuin ruotsalaisten hailakka yksivärinen.
Ilmankos mua sanotaan usein ruotsalaisen näköiseksi, vaikka en ole pitkä ja hoikka. :)
Vierailija kirjoitti:
Miten mä en ole ikinä löytänyt vaatetta, joka ei väriltään sopisi minulle? Tai sitten en ole kiinnittänyt huomiota? Aina ostan vaatteen, jos sen väri miellyttää minun silmääni. En niinkään, että sopiiko se minulle väriltään vaan enemmän vartalomallin mukaan. Toki minua miellyttävät värit ovat olleet pitkään samat että en laita mitään violettia tai kirkkaansinistä vaatetta päälle. Lähinnä pidän mustasta, harmaasta, valkoisesta, petroolinsinisestä, sinapinkeltaisesta, tummanvihreästä, tummanpunaisesta ja tummansinisestä. Aika syksyisiltä värit kuulostaa omaan korvaan, ehkä kesävaatteissa on vähän enemmän pirteyttä. Pastellinväreistä tykkään kanssa etenkin mintusta ja laventelista, mutta niitä ei ole vaatekaappiin hirveästi eksynyt. Joskus ollut pastellinsävyinen neule. Mutta jos joku nyt sanoisi, ettei värit sovi kasvoilleni niin en alkaisi pitämään mtn violettia paitaa, koska se sopisi minulle. Enemmän pitää miellyttää värit oman maun mukaan.
Ja ymmärrän että kommentti tulee saamaan alapeukkuja koska kuulostan ihan idiootilta ja tajuan että tässä puhutaan sävyistä eikä väreistä. Että jokaiseen vuodenaikaan kuuluu esimerkiksi eli violetin sävyt eikä että kevääsen kuulu väri violetti, talveen ei. Ehkä mun pitäisi mennä kauppaan ja kokeilla punaisen eri sävyjä ja tarkastella asiaa. En siis todella ole kiinnittänyt huomiota asiaa ikinä vaan ostanut tietyn värisen paidan, koska pidän siitä väristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ymmärrän että kommentti tulee saamaan alapeukkuja koska kuulostan ihan idiootilta ja tajuan että tässä puhutaan sävyistä eikä väreistä. Että jokaiseen vuodenaikaan kuuluu esimerkiksi eli violetin sävyt eikä että kevääsen kuulu väri violetti, talveen ei. Ehkä mun pitäisi mennä kauppaan ja kokeilla punaisen eri sävyjä ja tarkastella asiaa. En siis todella ole kiinnittänyt huomiota asiaa ikinä vaan ostanut tietyn värisen paidan, koska pidän siitä väristä.
Hei, älä stressaa, ei se ole niin vakavaa! Moni on elänyt elämänsä onnellisena autuaan tietämättömänä värityypeistä. 😁
Mutta siis ymmärrän sua, kyllä mäkin ostan sellasia vaatteita, joiden väristä tykkään vaikka noi värityypit on ollu mulla tiedossa koko aikuisikäni. Mä vähän luulen, että ihan vaistomaisesti sitä kuitenkin valitsee ainakin useinmiten sellaisia imartelevia sävyjä...tai näin ainakin toivon. 🙂
Mikähän noista mahtaisin olla? Kiinnostaisi kyllä kovasti tietää. Mun hiukset ovat punaiset (prinssi Harry -sävyä), silmät vihreät ja iho melko kalpea. Sellaisen havainnon olen tehnyt, että sinisävyiset vaatteet eivät sovi mulle tippaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, älä stressaa, ei se ole niin vakavaa! Moni on elänyt elämänsä onnellisena autuaan tietämättömänä värityypeistä. 😁
Mutta siis ymmärrän sua, kyllä mäkin ostan sellasia vaatteita, joiden väristä tykkään vaikka noi värityypit on ollu mulla tiedossa koko aikuisikäni. Mä vähän luulen, että ihan vaistomaisesti sitä kuitenkin valitsee ainakin useinmiten sellaisia imartelevia sävyjä...tai näin ainakin toivon. 🙂
Jep onhan telkkari-ohjelmissakin että vautsi vau, tuo sävy pukee sua! Mutta en oo sitten ajatellut asiaa pidemmälle, että mullakin olisi jotkut värisävyt, jotka erityisesti pukevat minua. Ainakin oon huomannut, että kun olin postilla töissä nii se postin oranssi oli aivan kaamea väri minulle :D En kyllä tiedä kenelle se sopii, ehkä ruskettuneelle iholle. Koen olevani hieman punertavaan taittava "albiino", joten se sävy ei pukenut yhtään. Ihan kiinnostava aihe kyllä!
ei, koska nyt on loppukesä menossa.