Opetusministerimme haluaisi kitkeä pois yksityiset päiväkodit
Demokraatin haastattelussa Li Andersson kertoo pyrkivänsä voitontavoittelun suitsimiseen. Jos tällä sektorilla toimivilta yrityksiltä estetään toimintaedellytykset, niin jäljelle jää vain kunnalliset vaihtoehdot. Tämä on aika ikävä tulevaisuus, koska silloin julkisia palveluja pitäisi lisätä ja rahoittaa veroista.
https://demokraatti.fi/yksityisilta-paivakodeilta-saatetaan-kieltaa-kok…
[quote]
– Hallitusohjelman mukaisesti lähdetään selvittämään voitontavoittelun rajoittamista sekä mahdollista luvanvaraisuutta yksityisten varhaiskasvatuspalvelujen osalta, Andersson toteaa.
Anderssonin mukaan varhaiskasvatuksessa selvitetään vastaavantyyppisiä toimintamalleja kuin on jo käytössä perusopetuksessa.
– Perusopetuslaissa on kyllä mahdollistettu opetuksen järjestäminen yksityisille opetuksen järjestäjille mutta on samanaikaisesti kielletty voiton tavoittelu. Kun jokin yksityinen taho haluaa perusopetusta Suomessa järjestää, se on luvanvaraista toimintaa, jossa pitää hakea ministeriöltä järjestämislupaa. Ministeriö sitten arvioi kyseisen tahon valmiuksia taloudellisesti, ammatillisesti ja kasvatuksellisesti tehdä sitä, Andersson selvittää.
”Haluan suitsia voitontavoittelua.”
Opetusministeri tiivistää, että tulevassa selvityksessä on isossa kuvassa kyse mahdollisuudesta yhdenmukaistaa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen käytäntöjä.
– Tämä liittyy siihen, että varhaiskasvatusta halutaan kytkeä vahvemmin osaksi sivistys- ja koulutuspolkua.
– Minun oma kantani on se, että haluan suitsia voitontavoittelua yksityisissä varhaiskasvatuspalveluissa, ministeri sanoo tiukasti.
Hänen mukaansa kentällä on tapahtunut viime vuosien aikana iso muutos.
– Ennen vanhaan yksityiset palveluntuottajat olivat yhdistys- tai säätiöpohjaisia ja vaikkapa ylläpitivät jotakin vaihtoehtoista pedagogiikkaa tai vastaavaa. Nyt me näemme isoja pääomasijoittajien omistamia ketjuja, jotka toimivat varhaiskasvatusmarkkinoilla tavallaan heidän näkökulmastaan. Siksi näen, että laadunvarmistamisenkin näkökulmasta on tärkeätä, että meillä on selkeät käytännöt ja pelisäännöt.
”Se on juuri se asia, jota selvitetään.”
Anderssonin mukaan pian selvitetään niin yksityisen varhaiskasvatuksen luvanvaraisuutta, voitontavoittelun rajoittamista kuin myös sitä, että voitontavoittelu kiellettäisiin kokonaan[/quote]
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisillä on hihassaan taikakortti: he yleensä ovat laadultaan parempia ja silti toiminnasta jää vielä voittoa. Näin myös lääkäripuolella. Se on jännää miten voiton tavoittelu kategorisesti halutaan kieltää, eikä esimerkiksi haluta tehdä tiettyjä laatukriteerejä kaikille.
Mutta mitä muuta kommarilta voi odottaa? Hän haluaa kaikki valtion hallinnoimille julkisille, eikä kukaan saa yrittää tehdä mitään paremmin. Koska vain sehän on yksityisen valtti. Ei se halvemmalla hinnalla voi kilpailla. Yksityisiltä päiväkodeilta haetaan juuri parempaa laatua ja viihtyvyyttä ja se maksaa asiakkaalle sitten euron tai kaksi enemmän.
Ikävä kyllä yksityisillä päiväkodeilla on paljon laatuongelmia. Huolestuttava ilmiö on alan ketjuuntuminen, sama juttu kuin hoivapuolella. Se johtaa monopolisoitumiseen, mikä on aina asiakkaan tappio.
Minä en ymmärrä, mikseivät päiväkodit voisi toimia kannatusyhdistyksen varassa niin kuin yksityiset koulutkin. Ei bisnes kuulu hoivaan ja kasvatukseen.
Ongelma on vain se, että parempi on hoitopaikka edes vähän kehnommassa yksityisessä kuin ei hoitopaikkaa laisinkaan. Luulin että ongelma oli vain Helsingissä, mutta Suomessa onkin aika paljon kaupunkeja, missä kunnalliset hoitopaikat eivät kerta kaikkiaan riitä :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisillä on hihassaan taikakortti: he yleensä ovat laadultaan parempia ja silti toiminnasta jää vielä voittoa. Näin myös lääkäripuolella. Se on jännää miten voiton tavoittelu kategorisesti halutaan kieltää, eikä esimerkiksi haluta tehdä tiettyjä laatukriteerejä kaikille.
Mutta mitä muuta kommarilta voi odottaa? Hän haluaa kaikki valtion hallinnoimille julkisille, eikä kukaan saa yrittää tehdä mitään paremmin. Koska vain sehän on yksityisen valtti. Ei se halvemmalla hinnalla voi kilpailla. Yksityisiltä päiväkodeilta haetaan juuri parempaa laatua ja viihtyvyyttä ja se maksaa asiakkaalle sitten euron tai kaksi enemmän.
Ikävä kyllä yksityisillä päiväkodeilla on paljon laatuongelmia. Huolestuttava ilmiö on alan ketjuuntuminen, sama juttu kuin hoivapuolella. Se johtaa monopolisoitumiseen, mikä on aina asiakkaan tappio.
Minä en ymmärrä, mikseivät päiväkodit voisi toimia kannatusyhdistyksen varassa niin kuin yksityiset koulutkin. Ei bisnes kuulu hoivaan ja kasvatukseen.
Mistä luulet että se ’kannatusyhdistys’ tyhjästä kehittyisi ja palkkaisi työntekijät ja vuokraisi tilat?
Monella yksityisellä päiväkodilla sitä vastoin on kannatusyhdistys joka järjestää jotain kirppiksiä tai vappuilmapallojen myyntiä niin että sinne päiväkotiin saadaan hankittua vaikka uusia leluja.
Sulla menee nyt käsitteet sekaisin.
Mun lapseni käy yksityistä musiikkioppilaitosta. Kyllä se kannatusyhdistys vaikuttaa ihan itse vuokraavan tilat ja palkkaavan opettajat. Toki tukea tulee valtiolta ja kunnalta.
Vanhempainyhdistys on sitten eri asia. Se myy niitä ilmapalloja, ja sellainen on myös minun lapseni kunnallisessa päiväkodissa.
On ymmärrettävää, että täällä ihmiset kuvittelevat tuosta vain jonkun kannatusyhdistyksen alkavan hoitaa päiväkotien pyörityksen, mutta todella pelottavaa, että myös opetusministeri näin uskoo.. Pelkän vanhempainyhdistyksen vapputapahtuman lätynpaisto on valtaosalle mahdoton homma, joten mistä löytyy joukko kannatusyhdistystä hallinnoimaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, luuletko että noita yksityisiä ei rahoiteta veroista? Hinnat vaan nousee ja laadusta ei mitään takeita.
Meillä on vertailtu ja laatu parempaa yksityisellä :)
Sitähän tässä on juuri tarkoitus vastustaa, ettei rikkaat pääse ostamaan itselleen parempaa palvelua rahalla.
No eihän siinä olisi mitään ongelmaa jos ne rikkaat ostaisi sen omalla rahalla eikä veronmaksajien.
Nythän veronmaksajat maksaa päivähoidon vei lapsen julkiseen tai yksityiseen.
Minä maksan lapseni yksityisestä päivähoitopaikasta 500 euroa kuussa.
Ja päivähoidon oikea kustannus on arvioitu olevan 800-1200e/kk riippuen kunnasta, lapsen iästä jne. Eli sinä et sitä maksa kokonaan. En toki minäkään julkisen palvelun käyttäjänä koska maksan vain 300 eur. Mutta en myöskään tiedä ulkoa paljonko esim sinun hoitopaikkasi laskuttaa paikasta.
Mutta niin kauan kuin valtio subventoi vahvasti yksityistä päivähoitoa niin minusta on täysin oikeutettua myös pohtia tätä subvention tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisiä kouluja on ihan muutamia vaan, ja nekin jonkin "aatteen" vuoksi. Ei kannatusyhdistys saa isoja pääomalainoja ja harva muutenkaan on valmis lähtemään mihinkään yhdistystoimintaan, jonka tavoitteena on päiväkodin pyörittäminen ja josta ei saa mitään hyötyä itselleen.
Tämä suomalainen korporaatiososialismi on ihan mykistävää. Pysähdy nyt hetkeksi miettimään.
Päiväkoti saa itselleen kaikki ne rahat, joita sen ei tarvitse antaa voittona omistajalleen. Se voi maksaa vaikka parempaa palkkaa työntekijöilleen. Tai tehdä parempaa ruokaa lapsille. Tai mitä vaan. Mutta ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunta ei ikinä pysty investoimaan sillä tahdilla, millä yksityinen pystyy ja reagoimaan nopeasti muutoksiin. Pääsääntöisesti yksityinen päivähoito on todella laadukasta, miksi ihmeessä se pitäisi kieltää?
Kukaan ei ole kieltämässä yksityisiä päiväkoteja, ainoastaan voitontavoittelun.
Mutta mamman mielestä tietysti hoito voi olla laadukasta vain, jos siitä touhulasta menee siivu yhteiskunnan rahoja veroparatiisiin.
Ei kukaan perusta yritystä, jos voittoa ei saa tuottaa. Onko ihmiset ihan pihalla?
Miksi hitossa päiväkodin pitäisi olla yritys?
Edes ne jenkkien sikaräkäkalliit yksityiskoulut eivät ole yrityksiä, vaan yhdistys- tai säätiöpohjaisia.
Mistä kuvittelet kannatusyhdistyksen saavan lainaa päiväkodin rakentamiseen???
Ainakin meidän kaupungissa on touhulapörriäinen ostanut ja lopettanut monta pientä yksityistä päiväkotia. Varmasti sieltä jokin tyhjä terve tila löytyisi.
Kylläpä julkinen puoli kuormittuisi, jos yksityiset lakkautettaisiin! ( koskee lääkäri-, vanhustenhoito-, ladtenhoitopalveluja mm.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä luulet että se ’kannatusyhdistys’ tyhjästä kehittyisi ja palkkaisi työntekijät ja vuokraisi tilat?
Monella yksityisellä päiväkodilla sitä vastoin on kannatusyhdistys joka järjestää jotain kirppiksiä tai vappuilmapallojen myyntiä niin että sinne päiväkotiin saadaan hankittua vaikka uusia leluja.Sulla menee nyt käsitteet sekaisin.
Mun lapseni käy yksityistä musiikkioppilaitosta. Kyllä se kannatusyhdistys vaikuttaa ihan itse vuokraavan tilat ja palkkaavan opettajat. Toki tukea tulee valtiolta ja kunnalta.
Vanhempainyhdistys on sitten eri asia. Se myy niitä ilmapalloja, ja sellainen on myös minun lapseni kunnallisessa päiväkodissa.
Ei varmaan ole mitään lakia mikä määrittelisi kannatusyhdistyksen tai vanhempainyhdistyksen tehtävät ja velvollisuudet?
Meidän lapsen päiväkodissa on nimenomaan kannatusyhdistys.
Mutya argumentillani tarkoitin, että eipä kai ketkään vanhemmat tuolla hiekkalaatikon reunalla päätä perustaa Kannatusyhdistystä, vuokrata tiloja ja palkata opettajia ja hommata kaikki muodollisuudet kuntoon ’vapaaehtoistoiminnan pohjalta’ vaan se organisaatio täytyy jo olla olemassa esim yksityisen yrityksen toimesta.
Vierailija kirjoitti:
On ymmärrettävää, että täällä ihmiset kuvittelevat tuosta vain jonkun kannatusyhdistyksen alkavan hoitaa päiväkotien pyörityksen, mutta todella pelottavaa, että myös opetusministeri näin uskoo.. Pelkän vanhempainyhdistyksen vapputapahtuman lätynpaisto on valtaosalle mahdoton homma, joten mistä löytyy joukko kannatusyhdistystä hallinnoimaan?
Suomessa on aika paljonkin yhdistyksiä ja säätiöitä, jotka hallinnoivat varsin isoja kokonaisuuksia.
Ylioppilaskunnat omistavat esimerkiksi kokonaisia ylioppilaskyliä. Jotenkin nekin ovat onnistuneet lainaa saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella yksityisellä päiväkodilla sitä vastoin on kannatusyhdistys joka järjestää jotain kirppiksiä tai vappuilmapallojen myyntiä niin että sinne päiväkotiin saadaan hankittua vaikka uusia leluja.Sulla menee nyt käsitteet sekaisin.
Ei varmaan ole mitään lakia mikä määrittelisi kannatusyhdistyksen tai vanhempainyhdistyksen tehtävät ja velvollisuudet?
Meidän lapsen päiväkodissa on nimenomaan kannatusyhdistys.Mutya argumentillani tarkoitin, että eipä kai ketkään vanhemmat tuolla hiekkalaatikon reunalla päätä perustaa Kannatusyhdistystä, vuokrata tiloja ja palkata opettajia ja hommata kaikki muodollisuudet kuntoon ’vapaaehtoistoiminnan pohjalta’ vaan se organisaatio täytyy jo olla olemassa esim yksityisen yrityksen toimesta.
Totta kai päiväkodin pyörittäminen on ammattilaisten hommaa. Mutta ne ammattilaiset voivat olla ihan yhtä lailla yhdistyksen kuin yrityksenkin palkkalistoilla.
Minä en tajua, miksi se veroparatiisiin maksettava voitto on joidenkin mielestä laadun tae. Asiahan on just päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, luuletko että noita yksityisiä ei rahoiteta veroista? Hinnat vaan nousee ja laadusta ei mitään takeita.
Meillä on vertailtu ja laatu parempaa yksityisellä :)
Sitähän tässä on juuri tarkoitus vastustaa, ettei rikkaat pääse ostamaan itselleen parempaa palvelua rahalla.
No eihän siinä olisi mitään ongelmaa jos ne rikkaat ostaisi sen omalla rahalla eikä veronmaksajien.
Nythän veronmaksajat maksaa päivähoidon vei lapsen julkiseen tai yksityiseen.
Minä maksan lapseni yksityisestä päivähoitopaikasta 500 euroa kuussa.
Ja päivähoidon oikea kustannus on arvioitu olevan 800-1200e/kk riippuen kunnasta, lapsen iästä jne. Eli sinä et sitä maksa kokonaan. En toki minäkään julkisen palvelun käyttäjänä koska maksan vain 300 eur. Mutta en myöskään tiedä ulkoa paljonko esim sinun hoitopaikkasi laskuttaa paikasta.
Mutta niin kauan kuin valtio subventoi vahvasti yksityistä päivähoitoa niin minusta on täysin oikeutettua myös pohtia tätä subvention tasoa.
Päivähoito maksaa 1000 euroa/kk. Kela maksaa n 160e/kk yksityisen hoidon tukea. Kaupunki sponssaa n. 300 euroa, koska sen päiväkotipaikat ovat täynnä ja yksityinen tarjonta jeesaa kaupunginkin tilannetta. Toki yhteiskunta sponssaa puolet hinnasta, mutta maksan silti selvästi enemmän kuin julkisesta palvelusta ja luonnollisesti oletan saavani lapselleni myös parempaa hoitoa. Ja saankin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut täysin tyytyväinen oman lapseni yksityiseen päiväkotiin. Lapsia n. 20, hoitajia niin että yhdellä aikuisella on max 5 lasta. Kielipäiväkoti, joten englanti on muodostunut yhtä vahvaksi kuin Suomi. Hyvää kotiruokaa ja paljon retkiä. Ja mikä parasta 10min kävely kotiin. On se kamalaa se voitontavoittelu.
Kohtuullinen ansiotaso on eri asia kuin räikeä voitontavoittelu. Jos yksityisen päiväkodin johtajan palkka on 25 000 euroa kuussa (veronmaksajien tukemana) ja alla uusi mersu, niin siinä on mennyt joku vikaan.
Me maksetaan veroja yli 2000€ kuussa pelkästään palkasta. Siihen päälle vielä kaikki välilliset verot, niin enköhän voi sanoa että se 460€ mitä me maksamme kuussa YHDEN lapsen päivähoitopaista, että olemme sen kyllä itse maksaneet. Ja samalla yhden muun virikepaikkalaisen eli kotona makaavan mt-ongelmaisen äidin jälkikasvun hoidon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on aika paljonkin yhdistyksiä ja säätiöitä, jotka hallinnoivat varsin isoja kokonaisuuksia.
Ylioppilaskunnat omistavat esimerkiksi kokonaisia ylioppilaskyliä. Jotenkin nekin ovat onnistuneet lainaa saamaan.
Esim. HYY omistaa parhailta paikoilta kiinteistöjä ja pitää palkkalistoillaan ihmisiä. Se on alun pitäen perustettu tietyn intressiryhmän etujen ajamiseksi ja lyöty rahaa päälle. Miten luulet, että jotkut random turvelomammat saavat kannatusyhdistykselleen vastaavat lähtökohdat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut täysin tyytyväinen oman lapseni yksityiseen päiväkotiin. Lapsia n. 20, hoitajia niin että yhdellä aikuisella on max 5 lasta. Kielipäiväkoti, joten englanti on muodostunut yhtä vahvaksi kuin Suomi. Hyvää kotiruokaa ja paljon retkiä. Ja mikä parasta 10min kävely kotiin. On se kamalaa se voitontavoittelu.
Kohtuullinen ansiotaso on eri asia kuin räikeä voitontavoittelu. Jos yksityisen päiväkodin johtajan palkka on 25 000 euroa kuussa (veronmaksajien tukemana) ja alla uusi mersu, niin siinä on mennyt joku vikaan.
Se johtaja luultavasti maksaa Mersunsa huollosta, renkaiden vaihdosta ja muusta. Hän saattaa myös kuluttaa enemmän, jolloin veroäyrejä kilahtelee valtion kassaan ihan mukavasti. Hän saattaa jopa teettää remontteja, siivousta yms. eli työllistää muita.
Minua ei haittaa oman lapseni yksityisen päiväkodin johtajan Audi yhtään, vaikka itse ajan Hyundailla. Mieluummin ne rahat sinne kuin järjettömän nihkeään byrokratiaan, ja muuhun mitä kunnalliseen päivähoitoon liittyy (alimiehitys, ei sijaisia, homeiset rakennukset, homehtuneet vanhat työntekijät ja ongelmalapset, joita ei muualle saa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsen päiväkodissa on nimenomaan kannatusyhdistys.Mutya argumentillani tarkoitin, että eipä kai ketkään vanhemmat tuolla hiekkalaatikon reunalla päätä perustaa Kannatusyhdistystä, vuokrata tiloja ja palkata opettajia ja hommata kaikki muodollisuudet kuntoon ’vapaaehtoistoiminnan pohjalta’ vaan se organisaatio täytyy jo olla olemassa esim yksityisen yrityksen toimesta.
Totta kai päiväkodin pyörittäminen on ammattilaisten hommaa. Mutta ne ammattilaiset voivat olla ihan yhtä lailla yhdistyksen kuin yrityksenkin palkkalistoilla.
Minä en tajua, miksi se veroparatiisiin maksettava voitto on joidenkin mielestä laadun tae. Asiahan on just päinvastoin.
Kyllähän säätiöt ja yhdistykset voivat jo nyt pyörittää päiväkoteja ja kouluja, mutta eivät sitä tee. Miksi jatkossakaan tekisivät?
Tuleekos sitä helpotusta esim. lukioon tai amikseen niiden kauheiden oppimateriaalien maksamiseen?Toivottavasti tulee takautuvasti ihan liian kallista nuo opiskelut Graan-Laasosen jälkeen.
Sinä kovasti yritystä vastaustava. Saat ihan oikeasti jo nyt perustaa yhdistyksen ja alkaa pyörittää päiväkotia. Miksi siis et tee sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän säätiöt ja yhdistykset voivat jo nyt pyörittää päiväkoteja ja kouluja, mutta eivät sitä tee. Miksi jatkossakaan tekisivät?
Ainakin meillä päin oli useita yhdistyksien omistamia päiväkoteja, mutta ne myytiin touhulapörriäisille. Tämä on tätä sote-sektorin uusjakoa.
Mistä kuvittelet kannatusyhdistyksen saavan lainaa päiväkodin rakentamiseen???