IS: Eniten sairauslomalla ovat olleet kodinhoitajat, lähihoitajat, koulukäyntiavustajat, siivoojat ja sairaala-apulaiset - Nyt loppuu turha saikkuttelu
Fyysisesti kuormittavista töistä ollaan oltu läpi 2000-luvun ylivoimaisesti eniten poissa, selviää aiemmista artikkeleista ja Työterveyslaitoksen tutkimuksista. Uusissa suosituksissa esitetään, että ”turhia sairauslomia” pitäisi välttää.
Mitä mieltä olette uudistuksesta?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
naiset ovat yhteiskunnan vapaamatkustajia. yllätys että listan kärjessä on suojatyöpaikat?
Miten ehdottaisit, että nuo työt hoidettaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko yllätys, että ihmiset jotka oikeasti joutuvat tekemään töitä, ovat useammin saikulla kuin ne, jotka vain lukevat papereita ja painelevat näppäimistöä työkseen?
Öö, väitätätkö, että minä kirjanpitäjänä en tee oikeita töitä? 🤔
Väitän. Papereiden pyörittely ei ole fyysistä työtä, eikä kuormita elimistöä.
Kokeileppa pyörittää paperia ympäri 8 tuntia ilman taukoa. Kerro sen jälkeen uudestaan kuormittiko se elimistöä
No ovat sen verran raskaita hommia, ettei ole ihme että terveys kärsii!!
Itsekin siivoojana vuosia. Yhtään turhaa sairaslomaa en ole pitänyt. Nytkin selkä- ja jalkakipuja, mutten ole todellakaan hakemassa sairaslomaa.
Raksamiehet, palomiehet, jne tekee tosi kevyttä työtä =)
Hoitoalalla ei tuu muuttumaan mikään. Kevennettyä työtä ei ole, joten saikkua on pakko ottaa.
Oikeastaan mielenkiintoista seurata tätä median ulostuloa ja poliittisten päätösten kulkemista yhdessä. Ensin kerrotaan, että kevyemmät työpäivät ei ole kannattavia, vaikka vanhat kokeilut osoittivat toisin. Sitten kerrotaan suunnitelmista lisätä hoitajien työpäivät 10 tuntisiksi, mukamas lisävapailla. Nyt sanotaan, että hoitajamitoitus tullaan nostamaan lain avulla, vaikka rahaa ei ole. Ja nyt siirrytään siihen, ettei pääse edes sairaslomalle, vaikka siihen taatusti on syynsä.
Arvaan, että lopputulos tulee olemaan se, että syntyvyyden lasku jatkuu entisestään, naiset keskittyvät miesten tavoin vain työntekoon, mutta hakeutuvat muihin aloihin, kuin matalapalkkatöihin ja Suomeen otetaan entistä enemmän laillisia ulkomaalaisia or jia tekemään raskaat, matalapalkkatyöt, koska eivät kotimaassaankaan saa parempaa. Ja heitteille jätetään sairaat ja vammaiset, koska ei ole rahaa. Tietenkin myös koulutus ajetaan alas entistä kiivaammin, koska ei ole lapsia, jotka opiskelisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
naiset ovat yhteiskunnan vapaamatkustajia. yllätys että listan kärjessä on suojatyöpaikat?
Miten ehdottaisit, että nuo työt hoidettaisiin?
Hoitajien tyhjänpäiväinen itku työnsä raskaudesta on naurettavaa
Mitenkähän paljon metsurit tai kaivostyöläiset sairastelevat noin vertailun vuoksi?
Itse olen ollut sairaslomalla 2 pv viiden vuoden aikana, sekin kun menin työterveydestä hakemaan antibioottikuuria sisäilmaongelman vuoksi toistuvaan poskiontelutulehdukseen ja hoitaja mittasi kuumeen. Muuten on menty Buranan voimin.
Opettaja kaikilla ikälisillä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut sairaslomalla 2 pv viiden vuoden aikana, sekin kun menin työterveydestä hakemaan antibioottikuuria sisäilmaongelman vuoksi toistuvaan poskiontelutulehdukseen ja hoitaja mittasi kuumeen. Muuten on menty Buranan voimin.
Opettaja kaikilla ikälisillä.
Millaisen kuumen taka saa muka sairauslomaa?
Hoitoalalla resurssit on vedetty minimiin. He joutuvat venymään liiaksi. Ei siis ihme, että voimat loppuvat välillä ja sairastutaan.
Suomessa on jo nyt kansanterveydellinen ongelma, joka aiheutuu siitä, että töihin mennään vaikka pää kainalossa tai sisältä hajonneena.
Flunssakaudet on puhdasta hllvettiä kun niiskuttavat iskurityöläiset kierrättää toisillaan hengitystietulehduksia puolet vuodesta.
Jengi väsyy ja hajoaa. Enemmän ja enemmän ihmisiä tulee putoamaan työelämästä, mutta ei työkyvyttömyyseläkkeelle vaan käytännössä työkyvyttömiksi pitkäaikaistyöttömiksi.
Paperipyörittely on hirveän tylsää ja uuvuttavaa työtä. Siis itselle ainakin kun tallensin ja olin eu-tukien maksaja.
Nyt virkeämmässä ja raskaammassa työssä ja viihdyn hyvin.
Raskas työ ja liian vähän henkilökuntaa -> terveys pettää -> poistetaan sairausloma
Meillä valittiin vakityöhön nainen ja heti koeajan jälkeen hän jäi 6 kk sairaslomalle. Sairaslomalla hän teki niitä asioita mitä työssä ei pystynyt. Nyt töissä ja etsii uutta sairasloman syytä. Sisäilmaongelma on nyt ja saa siitä kihelmöintiä. Arvatkaa onko raskasta olla hänen työpari? Laiska ja saamaton ihminen.
Meillä toimistossa leviää taudit näppäimistöjen ja puhelinten kautta.. oman näppäimistön olen hankkinut mutta puhelinta ei voi.
Siihen kun lisää hirveän pitkät valvomiset on vastustuskyky alhainen.. siinä varmaan ne syyt miksi olen usein jossain taudissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko yllätys, että ihmiset jotka oikeasti joutuvat tekemään töitä, ovat useammin saikulla kuin ne, jotka vain lukevat papereita ja painelevat näppäimistöä työkseen?
Öö, väitätätkö, että minä kirjanpitäjänä en tee oikeita töitä? 🤔
Arvelisin, että tarkoitti sitä, että noissa ammateissa bakteerit leviävät helposti ihmisestä toiseen.
Myös selkäjuttuja tulee paljon varsinkin noissa hommissa missä nostellaan paljon.
Toki istumatyössä on myös omat rasitteensa terveyden ylläpidon suhteen.
Ei. Ei tarkoittanut. Kirjoittaja ilmoitti täysin selkästi mielipiteensä, että toimistotyö ei ole oikeaa työtä. Sellaisen ihmisen asenne, joka ei tajua miten nyky-yhteiskunta pyörii.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla ei tuu muuttumaan mikään. Kevennettyä työtä ei ole, joten saikkua on pakko ottaa.
Samoin siivousalalla.
Aika outoa, että teollisuuden duunarit eivät ole edustettuna tai raksaduunarit tai paljon autossa istuvat ammatit, kuten poliisit ja taksikuskit. Itsellä oli nimittäin toimistohommissa eniten selän kanssa ongelmia, nyt ei enää ole enempi seisomista sisältävässä palveluammatissa. Eli kovasti taitaa olla sukupuolisidonnaista.
niin oma valinta, ettei kaikki ole miljoonan tienaavia toimitusjohtajia.