Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa, miten saisin velat maksettua mahdollisimman nopeasti?

Vierailija
13.09.2019 |

Mulla on velkaa noin 4500€ sisälten visaa, joustoluottoa ja hieman opintolainaa. Oon käyttänyt ihan holtittomasti rahaa (en mitenkään perustele käytöstäni, mutta mulla on epävakaa persoonallisuus). Nyt mut pysäytti kirje pankista, jossa sanottiin, että luottoni on maksamatta kahdesta erästä ja he ovat jäädyttäneet luotot minulta ja jos en nyt maksa ko. erää, luotot evätään pysyvästi minulta. Mä luulin maksaneeni kaikki erät, toki oon siirtänyt luottoa aina uudelleen käyttööni, mutta alan olla ihan sekaisin laskujen kanssa.

Tänään palkkapäivä ja mulla odottaa Zalandolaskuja 400€ edestä, yli 100€ puhelinlasku (siinä on myös uuden puhelimeni erälasku), Hei-lainalasku ja lisäksi Visa- ja joustoluottolasku.

Mä en kestä itseäni, haluaisin vaan eroon kaikista veloista ja aloittaa kaiken puhtaalta pöydältä, enkä enää ikinä shoppailla mitään tarpeetonta.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ehdottako velkaongelmaiselle lisälainan ottoa! Luulen, että aika moni ulosotto on saanut siitä yhdistelylainasta alkunsa, jonka tuloksena velkataakka vain on kasvanut.

Jos ihmisellä on taloudenhallinta ongelmia, kuten nyt vaikka ap:lla, joka ei tiedä onko laskujaan maksellut vai ei, lisä laina vaan pahentaa tilannetta. Ennemmin se 4500 ulosotossa kuin 45000 e.

Ei alkoholismiakaan hoideta alkoholilla.

Vierailija
22/27 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi velat pitäisi saada maksettua ajassa jossa niiden olemassa olo on ihan luonnollinen asia?

Monikaan ei tule ajatelleeksi miten siinä kävisi, jos kenelläkään ei olisi velkaa. Moni työssä käyvä esim. väittää, että hän elättää työttömät, jne. vaikka vain alle 10% valtion tuloista tulee ansiotulojen verotuksesta, joka on kärpäsenkakka, kun sen suhteuttaa yritysverotukseen. Puhumattkaan työllistävästä vaikutuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisissä on eroja kirjoitti:

Jotenkin hassua, että jotkut tuskailevat muutaman tonnin velan kanssa, mutta monet muut hoitavat parinsadantonnin asuntolainan ilman älämölöä.... :O

Mullakin on muistaakseni n. 130 000 € asuntolainaa ja siellä taustalla se itsestään lyhenee. :) No ehkä se helpottaa mua, että mun ei tietenkään tarvitse laittaa rahojani vuokraan.

Ap on luultavasti aika nuori ja nuorena nuo summat tuntuu oikeasti isolta, kun ei ole vielä oikein hanskassa raha-asiat isommassa kaavassa. Ihan turhaa väheksyä ap:n panikointia. Eikö ole hyvä, että hän on herännyt nyt, aikaisessa vaiheessa, miettimään kulutustaan ja velkojaan? Minun mielestä hatun nosto ap:lle. 

Mun siskon tyttö onnistui myös tekemään useamman tonnin velat itselleen ihan turhalla hömpötyksellä (vaatteet, kengät,laukut, matkat). Oli myös todella epätoivoinen kun alkoi tulla perintäkirjeitä. Hän hommasi toisen työpaikan. Pääsi iltatöihin siivoamaan toimistoja ja nyt alkaa olla kuivilla veloista. Ei ehtinyt mennä luottotiedot. Aikoo silti jatkaa tuota iltatyötä ja kuulemma laittaa säästtöön rahat. 

Kantapään kautta oppii. Tsemppiä ap, kyllä sä selviät, kun teet nyt tarkan suunnitelman rahankäyttöösi. 

Vierailija
24/27 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ahdistua vaan toimia.

Tuo summa on muuten todella pieni ja saat sen helposti hoidettua!

Olet jo yllä saanut hyviä konkreettisia neuvoja. Lisään vain sen tiedon, että jos sulla on vähän tuloja, voit saada myös Kelalta korkoavustusta opintolainojen korkojen maksua varten.

https://www.kela.fi/korkoavustus

Tärkeintä on a) tietää omat menonsa, tulonsa ja velkansa ja b) olla yhteydessä velkoojiin ja sopia maksuaikataulu. Älä jänistä tästä! Vaikka maksuaika venyy, mutta vastuullisesti soittaa ja sopii siitä, asia on okei, sen sijaan jos jättää velkansa hoitamatta mitään ilmoittamatta, se on no-no.

Tsemppiä! Ajattele miten onnekas olet että olet herännyt velkaongelmaan kun velkaa on vain alle 5 000 e, mietipä jos sitä olisi 50 000 e...

Vierailija
25/27 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää ehdottako velkaongelmaiselle lisälainan ottoa! Luulen, että aika moni ulosotto on saanut siitä yhdistelylainasta alkunsa, jonka tuloksena velkataakka vain on kasvanut.

Jos ihmisellä on taloudenhallinta ongelmia, kuten nyt vaikka ap:lla, joka ei tiedä onko laskujaan maksellut vai ei, lisä laina vaan pahentaa tilannetta. Ennemmin se 4500 ulosotossa kuin 45000 e.

Hold my beer...

Vierailija
26/27 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessähän ei ole, että ottaisi vanhan velan päälle uutta lainaa, vaan "lisälaina" on matalampikorkoinen laina koko korkeakorkoiselle lainasummalle, jolla maksetaan samantien kalliimpikorkoiset luotot pois. Tähän uuteen ja ainoaan lainaan tasaerälyhennys ja maksusuunnitelma, jolloin koko velan lyhentämisen kokonaiskustannus on pienempi.

Tuo nyt vain on järkevää.

Vierailija
27/27 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile ensin jutella pankin kanssa. Eli saisitko sieltä kertalainan, jolla maksaisit nuo kalliimmat velat pois. Samalla sovit, mitä tehdään sun luottokorteille.

Eli itse pyrkisin sellaiseen tilanteeseen, jossa nykyinen velka lyhenee hallitusti loppuun ja uutta velkaa ei tarvitse tai voi ottaa. Tuon maksamiseen menee aikaa, mutta jos olet jokaisena palkkapäivänä lirissä laskujen kanssa, niin et koskaan pääse tasapainoon. Eli kuukausilyhennys sen suuruiseksi, että käyttöön jäävä palkka riittää elämiseen. Sen päälle vielä kuukausittaisten laskun vähentäminen eli suoratoistopalvelut, puhelinlaskut, ravintolat, alkoholi jne. tarkan syynin alle.