Oletko haikaillut peruspuhelimeen vaihtamista? Niissäkin toimii nykyään mm. WA
Oletko tuntenut itsesi välillä apinaksi, joka tahdottomasti räppää puhelinta esiin. Katsoakseen esim. iltapäivälehtien klikkijuttuja jne. laaduttomassa pullassa piehtarointia.
Ja haikaillut aikaa, kun sekavan räppäämisen sijaan, mentiin laadukkaasti sille kuuluvalla hetkellä tietokoneelle, ja sillä nettiin jne.
Ja miten luontevalta ne pienet kalikat tuntuukaan kädessä. Ja jotenkin kaunista ja puhdasta. Sen sijaan ne kulmikkaat älyluurit joissa ruma sovellushässäkkä aina esiin kun vaan soitatkin jollekkin tms. Tokihan sovellukset voi piilottaa jne. harmonisoida, mut joka tapauksessa.
Toki voi koittaa itsekontrollia älypuhelimen ihmisarvoseen käyttöön, heittää iltapäivälehdet mäkeen jne. Mutta se älyluurin rumuus silti.
Perinteisissä puhelimissa löytyy nykyään sovelluksia Googlemapista WA:han ja Youtubeen. Eli ei tarvitse palata aikaan, kun joko navigaattori tai kartta mukana jne. Sekä myös nettiin pääsee kun sillä oikeasti tarve. Mutta pieni koko tekee kuitenkin sen, että sitä ei käytä niin helposti miten vaan. Eli mikä täydellinen välimuoto.
Siihen tarvii itsellä vielä perehtyä, et kuinka hyvin sovelluksia niihin saa. Koska jotkut aidosti hyödyllisiä arjessa. Et tarvisko kuitenkin olla rinnalla toinen, tarvittaessa mukaan otettava sovelluslaite (en kutsuisi enään puhelimeksi), jos ei halua luopua mistään, kuten vain sovelluksulle toimivassa automaattipesulassa käynnissä tms.
Kommentit (18)
Ei ole ongelmaa, minkä takia pitäisi pohtia peruspuhelimen hankkimista. Itselle älypuhelin on näppärä ihan töidenkin takia (sähköpostit, teams).
Mulla on Nokian 1110i. Ei ole nettiä eikä edes kameraa. Hyvin pärjään.
Mä vaihdoin ja oikeasti oli vähään aikaan se paras päätös ikinä. Lisäksi aloin pitää puhelinta aina samassa paikassa yhden lipaston päällä kuten aikoinaan se lankapuhelinkin oli aina "omalla paikallaan" enkä ota puhelinta enää aina edes mukaani kun lähden lenkille tai kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän sillä ne puhelut ja tekstarit hoitaa. Itsellä ei ole tietokonetta niin jäisi kaikki pankkiasiat ym. hoitamatta sitten. Kun ei ole henkilökorttia tai passiakaan niin jäisi kaikki asiat hoitamatta mitkä vaatii tunnistautumista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ongelmaa, minkä takia pitäisi pohtia peruspuhelimen hankkimista. Itselle älypuhelin on näppärä ihan töidenkin takia (sähköpostit, teams).
Niin, tottahan tuo sähköposti itselläkin, jos pidempään poissa kotoa. Mut varmaankin Gmail noissa nyky "tyhmissä puhelimissakin" Pitkää viestiä niillä ei liene kovin kätevä kirjottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän sillä ne puhelut ja tekstarit hoitaa. Itsellä ei ole tietokonetta niin jäisi kaikki pankkiasiat ym. hoitamatta sitten. Kun ei ole henkilökorttia tai passiakaan niin jäisi kaikki asiat hoitamatta mitkä vaatii tunnistautumista.
Joo toki tuo oleellista jos ei tietokonetta yms. millä asioita hoidella.
Siis miten peruspuhelin eroaa älypuhelimesta, jos siinä on wa, maps, sovelluksia ja netti? Kysyn tosissani t. Nettiriippuvainen
Vierailija kirjoitti:
Siis miten peruspuhelin eroaa älypuhelimesta, jos siinä on wa, maps, sovelluksia ja netti? Kysyn tosissani t. Nettiriippuvainen
No ainakin tuossa mun tavisperusnokiassa on sellainen 3x4cm näyttö.. Enkä siis tosiaan käytä mitään sovelluksia jne vaan puhelin on oikeasti mulle vain puhelin. On tuossa kamerakin, mutta ensimmäistäkään kuvaa en sillä ole ottanut.
Vierailija kirjoitti:
Peruspuhelimesta kyllä noiden pitää juurikin puuttua kuten myös tekstarit ja matopelit, eli se on vain soittamista varten kuten se puhelin ennen oli.
Mulla on myös vanha peruspuhelin. Älypuhelinta en käytä kun liikun busalla jne. Tämä pieni laite turvaksi kuitenkin kun lähden kotoa. Mun peruspuhelin on yllättävän vanha mutta siinä on kamera ja sekin toimii hyvin. WA sun muuta ei siihen saa vaikka periaatteessa pitäisi saada mutta ei siis saa kun on niin vanhaa teknologiaa. Kameraa käytän paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Älypuhelin on tarvittaessa kirja, lehti, laskin, muistio/toimisto, äänikirja, telkku, hälytin, radio, puhelin, kauppa, tietokone kaikissa muodoissa ja paljon muuta.
Joskus kun odotan alle 10min jotakin, surffaan näillä sivuilla tai opettelen jotsakin uutta kieltä per vuosi. Muuten en puhelimeen koske. Eli ei ole ongelma, enkä ole sosiaalisessa mediassa.
Olen useasti joutunut puhelinta vaihtamaan kun ei toimi enää wa:t, pankit sun muut. Ja joskus tämän palstankin vuoksi.
Ei minua tämä pienehkö samsung rasita, en tosin yleensä pidä mukanakaan.
Minulla on useita vanhoja puhelimia ja isä kasa prepaid-simmejä. Käteviä vainoamisessa kunhan muistaa pitää ne pois päältä esim.kotona tai jos on omissa nimissä oleva puhelin mukana.
En kaipaa peruspuhelinta, koska en ikinä soita minnekään eikä kukaan soita minulle. Ehkä kerran kuussa käytän puhelinta puhumiseen. Sen sijaan käytän paljon sovelluksia. Matkoilla kaikki liput ja varaukset löytyy sieltä, kartat, julkinen liikenne, ravintolat, tapahtumat. Uutiset ja tiedonhaku. Viihde ja ajanvietto. En missään nimessä vaihtaisi pois.
Minä käytän nettiä vain pöytätietokoneen kautta. Älypuhelinta en aio laittaa koskaan, jollei viranomaiset pakota. Minulle riittää kännykkä, jolla voi soittaa ja vastaanottaa puheluja sekä tekstiviesti mahdollisuus. Muu on turhaa. Puheluihin käyttäisin edelleen lankapuhelinta, mutta puhelinyhtiö vei puhelinlangat ja pylväät pois!
Vierailija kirjoitti:
Pokaali tulee postissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Älypuhelin on tarvittaessa kirja, lehti, laskin, muistio/toimisto, äänikirja, telkku, hälytin, radio, puhelin, kauppa, tietokone kaikissa muodoissa ja paljon muuta.
Joskus kun odotan alle 10min jotakin, surffaan näillä sivuilla tai opettelen jotsakin uutta kieltä per vuosi. Muuten en puhelimeen koske. Eli ei ole ongelma, enkä ole sosiaalisessa mediassa.
Moni noista toki löytyy peruspuhelimista. Mutta toi muistio itellekkin sellanen, mitä olis huono korvata muulla, kuin erillisellä laitteella tai sillä vanhalla menetelmällä. Siis kun kodin ulkopuolella.
Toki peruspuhelimeenkin jotain pientä rustaa muistiin, mutta ei isompia.
Ehkä monella peruspuhelinta haikailevalle, voi olla hyvä vaihtoehto olla lisäks joku tabletti missä kauppasovelluksia, matka-tv:n jne. virkaa, ja jonka voi ottaa tarvittaessa mukaan johkin reissuun.
Lievin vaihtoehto on tehdä älypuhelimesta mahdollisimman perinteisen veronen. Voi ostaa sen pienimmän. Tai laittaa sovellukset jotain kameraa jne. lukuunottamatta seuraavalla sivulle. Eikä ainakaan tallenna jotain iltapäivälehtien sovelluksia jne.
Ja menee kotona sinne tietokoneelle (toki jos on), joka usein enempiä puuhastellessa myös mukavempi, eikä ryhtikään unohdu välttämättä niin helposti kun älyluurilla sohvalla.
Vornasen kunnostautumisen jälkeen en hanki mitään minkä nimessä on sana "perus".