Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein rikosilmoituksen (ex) avokistani

Vierailija
13.09.2019 |

Sain maanantaina tietää että eksäni oli töissä ollessani murtautunut tietokoneelleni, avannut facebookini, ladannut tietopakettini ja lukenut kaikki keskusteluni vuoteen 2012 saakka. Keskusteluista (siis jopa vuoden 2012, jolloin olin parikymppinen enkä edes tuntenut avokkia) oli lähetetty kuvakaappauksia miehen omille ystäville ja naureskeltu päälle.

Laitoin miehen näyttämään puhelimestaan mitä kaikkea hän oli lähettänyt eteenpäin, ja kävi ilmi että kaikki whatsapp-keskustelummekin olivat lähetetty noille ystäville ja mies oli suoraan sanonut miten hirveä/lapsellinen/seksitön/karmiva/etc etc etc olen. Ja kotona näytellyt normaalia ja rakastavaa.

Otin miehen avaimen pois ja heitin miehen pihalle. Rikosilmoitus lähti tietotirkistelystä, kirjesalaisuuden rikkomisesta, yksityisyyden loukkaamisesta tai miten nämä haluaakin ilmaista. Sisällytin raporttiin myös miten mies oli nukkuessani ottanut minusta nakukuvia enkä osaa luottaa ovatko nekin nyt lähetetty ties minne.

Mitkä mahikset tässä ovat että juttu lähtee eteenpäin? Ilmoitin jo vuokrayhtiölle että mies muuttaa pois, otin avaimet pois, ja tänä iltana pakkaan miehen tavarat että voi hakea ne.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei puolisoa voi häätää kodista, jossa hän asuu virallisesti.

Uusi yritys ja faktat ensin haltuun.

ps. et voi väittää miehen asuvan epävirallisesti osoiteessa, kun ilmoit hänen muutostaa vuorkayhtiölle.

Vain minun nimeni on vuokrasopimuksessa, emmekä asuneet yhdessä niin pitkään että miehellä olisi ollut mitään oikeuksia minun asuntooni, joka siis oli minun ennen kuin tapasin edes koko miehen.

Mies on nyt ystäviensä luona, olin pakannut hänelle parin päivän hätäkassin ja otin kaikki asuntooni kuuluvat avaimet pois. Ketään en ole siis virallisesti häätänyt, vaan omasta tahdostaan mies suostui järjestelyyn ja eilen vahvistikin vuokrayhtiölle muuttavansa pois. Kerroin hänelle etten tunne oloani turvalliseksi jos hänellä on pääsy kotiini, ja hän suostui vaatimuksiini.

-ap

Sillä ei ole mitään merkitystä kenen nimi on vuokrasopimuksessa, jos maitraatissa miehen osoite on kyseiseen asuntoon eli mies on vi-ral-li-ses-ti kirjoilla osoitteessa.

Tuossa tapauksessahan jokainen vois muuttaa ihan mihin osoitteeseen haluaa asumaan :D

Kuule niin voikin, koska sitä kirjallisen muuttoilmoituksen tekijää ei tunnisteta mitenkään. On myös tehty kiusaa ihmisille tekemällä näistä väärä muuttoilmoitus.

Tietäisit vaan, miten paljon näitä sotkuja Maistraatissa selvitellään.

Vierailija
42/64 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-10012518

Kuka tahansa voi muuttaa osoitteesi paperilomakkeen täyttämällä – Posti ja maistraatti myöntävät ongelman

Rikolliset käyttävät systeemiä hyväkseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ps. et voi väittää miehen asuvan epävirallisesti osoiteessa, kun ilmoit hänen muutostaa vuorkayhtiölle.

Vain minun nimeni on vuokrasopimuksessa, emmekä asuneet yhdessä niin pitkään että miehellä olisi ollut mitään oikeuksia minun asuntooni, joka siis oli minun ennen kuin tapasin edes koko miehen.

Mies on nyt ystäviensä luona, olin pakannut hänelle parin päivän hätäkassin ja otin kaikki asuntooni kuuluvat avaimet pois. Ketään en ole siis virallisesti häätänyt, vaan omasta tahdostaan mies suostui järjestelyyn ja eilen vahvistikin vuokrayhtiölle muuttavansa pois. Kerroin hänelle etten tunne oloani turvalliseksi jos hänellä on pääsy kotiini, ja hän suostui vaatimuksiini.

-ap

Höpsistä. Mitään tuollaista asumispituutta ei ole olemassakaan.

"Avopuolisot voivat asua vuokralla siten, että vuokrasopimus on vain toisen puolison nimissä. Avopuolisolla on nimittäin oikeus muuttaa toisen puolison vuokraamaan asuntoon ilman, että hänen tarvitsee solmia vuokrasopimusta vuokranantajan kanssa. Avopuolisoilla voi olla myös erilliset vuokrasopimukset, yhteinen vuokrasopimus tai puoliso voi olla toisen puolison vuokralainen tai alivuokralainen. Näihin tilanteisiin sovelletaan normaaleja vuokrasuhdetta koskevia lain säännöksiä koskien esimerkiksi vuokrasopimuksen irtisanomista."

Uskottavuutesi putosi nollaan.

Minulla on ja oli voimassaoleva vuokrasopimus omissa nimissäni. Jossain välissä sovimme että olisi kiva asua yhdessä. Mies muutti osoitteen ja lähetimme vuokranantajalle viestiä että hei, meitä on nyt kaksi. Alkuperäistä sopimusta ei muutettu, lisäavaimia ei teetetty, ei mitään ekstraa. Asia oli ok. Nyt lähetin viestiä että mies muuttaa pois, mikä tässä meni väärin? Oikea toimintatapa olisi tietty virallinen osoitteenmuutos, mutta raukalla ei ole nyt kotia. Tännekään ei takaisin ole tulemista.

En ole juristi tai mikään vuokrasopimusammattilainen, tiedän vain että niin pitkään kuin vain oma nimeni on sopimuksessa, niin minulla on oikeus päättää asuntoni hallinnasta.

-ap

Luulet, et tiedä. Lue edeltä: Näihin tilanteisiin sovelletaan normaaleja vuokrasuhdetta koskevia lain säännöksiä koskien esimerkiksi vuokrasopimuksen irtisanomista.

Sinulla on nyt korkea aika tutustua niihin lakeihin. En usko tarinaasi alun alkaenkaan, mutta olisipa aika messevää, jos avokkisi haastaisi sinut puolestaan oikeuteen :-)

Tiesitkö, että avokkisi olisi jopa voinut haluta olla se, joka asuntoon jää?

"Lähtökohtaisesti voidaan katsoa, että erosta huolimatta kummalla tahansa puolisoista on oikeus jäädä yksin asumaan vuokra-asuntoon riippumatta siitä, onko vain toinen puoliso vuokrannut asunnon. Toinen avopuoliso ei voi erotilanteessa omatoimisesti päättää vuokrasuhdetta molempien osalta. Vuokranantajan oikeudet on kuitenkin myös otettava huomioon. Avopuolisot ovat yhdessä vastuussa vuokrasopimuksesta johtuvista velvoitteista riippumatta siitä, onko molemmilla vuokrasopimus vai vain toisella puolisolla. Avopuoliso, joka ei ole huoneistoa vuokrannut, vastaa toisen puolison muutettua huoneistosta edelleen vuokrasopimuksesta johtuvien velvollisuuksien täyttämisestä, niin kauan kuin hän asuu vuokra-asunnossa."

Ennen kuin seuraavan kerran muutat jonkun kanssa yhteen, niin kannattaa ihan oikeasti perehtyä siihen, mitä se tarkoittaa.

Mitä ihmettä te jankkaatte näistä asumisoikeuksista ym epäolennaisuuksista, kun ap itsekin sanoo, että mies on sovulla luovuttanut avaimet ja omatoimisesti ilmoittanut vuokraisännälle ettei enää asu osoitteessa. Eri asia olisi jos mies kieltäytyisi lähtemästä.

Ei ihmisen asuminen ole mitään epäolennaista. Mieti asiaa omalle kohdallesi. Kuinka merkityksetöntä sinulle olisi jos joutuisit tänään pihalle asunnostasi? Siis tänään, eikä irtisanomisajan puitteissa.

Tällä palstalla toistuu nämä "sankaritarinat", kuinka heitin miehen pihalle, vaihdatin lukot kun mies oli töissä jne. ja katkeroitunut naislauma peukuttaa. Todellisuudessa kyse on asioiden huonosta hoitamisesta, lapsellisesta käytöksestä ja oikeuden ottamisesta omiin käsiin. Tämäkö on sitten ihailtavaa käyttäytymistä? Koittakaas nyt kasvaa aikuisiksi.

Vierailija
44/64 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Sillä ei ole mitään merkitystä kenen nimi on vuokrasopimuksessa, jos maitraatissa miehen osoite on kyseiseen asuntoon eli mies on vi-ral-li-ses-ti kirjoilla osoitteessa.

Silloinhan minä voin muuttaa jonkun toisen asuntoon, käyn vain maistraatissa kertomassa uuden osoitteen, eipä taida ihan noin mennä

Vierailija
45/64 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein toimittu AP. 

Täällä kanssa loppui nöyristely ja rikos on rikos ja siitä vastuuseen sen rikkoja jatkossa laitetaan, kuten on laitettukkin. 

Toimii hyvänä esimerkkinä myös muille tuontapaisille ihmisille, jotka eivät yksityisyyttä tai toisen ihmisen laillisia oikeuksia kunnioita!

"Kirjeiden, puheluiden ja muiden luottamuksellisten viestien salaisuus on turvattu jokaiselle perusoikeutena. Toiselle tarkoitetun kirjeen avaaminen voikin täyttää rikoksen tunnusmerkistön. Rikosnimikkeenä on tällöin viestintäsalaisuuden loukkaus. Viestintäsalaisuuden loukkauksesta säädetään Suomen rikoslaissa.

Viestintäsalaisuuden loukkauksesta on lain mukaan tuomittava se, joka oikeudettomasti avaa toiselle osoitetun kirjeen tai muunlaisen suljetun viestin. Lisäksi viestintäsalaisuuden loukkauksesta on kyse silloin, kun henkilö murtaa tietyn suojauksen ja sitä kautta hankkii tiedon sähköisesti tai muulla teknisellä keinolla tallennetusta, ulkopuoliselta suojatusta viestistä. Rangaistavaksi on myös säädetty tiedon hankkiminen televerkossa taikka tietojärjestelmässä välitettävänä olevan puhelun, sähkeen, tekstin-, kuvan- tai datasiirron tai muun vastaavan televiestin sisällöstä tai tällaisen viestin lähettämisestä tai vastaanottamisesta."

Vierailija
46/64 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekaa kertaa kuulin, että miehestä puhutaan avokkina :D

Jep. Muakin nauratti tää.

? AVOmies eli avokki

Vierailija
47/64 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten vinkkinä ihan muillekkin, nykyään saa vaikka minkälaisia seurantaohjelmia puhelimeen asennettua, jos yhtään epäilee että siellä joku seurailee puhelinta, niin poliisille mars ja puhelin poliisille. SE ON RIKOS! 

En ole ap mutta lopen kyllästynyt tähän että eräät kuvittelevat voivansa tehdä mitä tahansa kiusaa ja seurailla, ei voi!

48/64 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmisen asuminen ole mitään epäolennaista. Mieti asiaa omalle kohdallesi. Kuinka merkityksetöntä sinulle olisi jos joutuisit tänään pihalle asunnostasi? Siis tänään, eikä irtisanomisajan puitteissa.

Tällä palstalla toistuu nämä "sankaritarinat", kuinka heitin miehen pihalle, vaihdatin lukot kun mies oli töissä jne. ja katkeroitunut naislauma peukuttaa. Todellisuudessa kyse on asioiden huonosta hoitamisesta, lapsellisesta käytöksestä ja oikeuden ottamisesta omiin käsiin. Tämäkö on sitten ihailtavaa käyttäytymistä? Koittakaas nyt kasvaa aikuisiksi.

Eihän se mies joutunut pihalle ASUNNOSTAAN vaan sen naisen asunnosta.

Vai meinastko, että esim. minä voisin mennä vaan jollekin kaverille hengaamaan ja siirtää kirjat siihen osoitteeseen ja sanoa, että sori, mä en nyt lähde täältä mihinkään, kun asun virallisesti tässä.

Vähän nyt valoja päälle.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
49/64 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä noilla vuokra-asumisen lakiteksteillä taida olla mitään väliä, kun mies lähti omasta tahdostaan asunnosta. Joten asiasta jankkaamisen voi siis lopettaa.

Olethan aloittaja varmistanut, ettei mies ole asentanut koneelle mitään vakoiluohjelmaa yms.? Tuollaiselta epeliltä voi odottaa mitä tahansa.

Toivottavasti poliisi ottaa asian tutkittavaksi, sillä onhan tuo ihan käsittämättömän törkeää toimintaa. Ukolle ei edes riittänyt hänelle kuulumattomien asioiden penkominen (joka sekin olisi ollut inhottava temppu), vaan piti vielä lisäksi vuotaa laittomasti hankittua tietoa ulkopuolisille henkilöille. Psykopaattista toimintaa.

Tämä. Keylogger jne voi löytyä yllärinä.

Vierailija
50/64 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä noilla vuokra-asumisen lakiteksteillä taida olla mitään väliä, kun mies lähti omasta tahdostaan asunnosta. Joten asiasta jankkaamisen voi siis lopettaa.

Olethan aloittaja varmistanut, ettei mies ole asentanut koneelle mitään vakoiluohjelmaa yms.? Tuollaiselta epeliltä voi odottaa mitä tahansa.

Toivottavasti poliisi ottaa asian tutkittavaksi, sillä onhan tuo ihan käsittämättömän törkeää toimintaa. Ukolle ei edes riittänyt hänelle kuulumattomien asioiden penkominen (joka sekin olisi ollut inhottava temppu), vaan piti vielä lisäksi vuotaa laittomasti hankittua tietoa ulkopuolisille henkilöille. Psykopaattista toimintaa.

Kyllä eikä nykyään mitenkään tavanomaista, itse saanut samanmoisen vainoajan perääni, täällä sitten naureskeltiin kun yritin selittää että kyllä tietoni tänne palstalle päätyvät että joku hullu on nyt parivuotta stalkannut. Tuon Keyloggerin kautta mahdollista seurata joka ikinen näppäilyllä tehty asia, eli sivustot missä käyt, viestit mitä kirjoitat jne. Sen saa myös puhelimeen asennettua. Joissa haittaohjelmissa saa jopa kameran ja mikrofonin käyttöön!

Tuo on todella pahaa häiriköintiä ja riskoslaissakin rangaistavaa vainoamista sekä yksityisyyden loukkaamista. Itse olen asian viemässä poliisille. Suosittelen myös muille, jotka ovat joutuneet kohteeksi. 

Vierailija
51/64 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä eikä nykyään mitenkään tavanomaista, itse saanut samanmoisen vainoajan perääni, täällä sitten naureskeltiin kun yritin selittää että kyllä tietoni tänne palstalle päätyvät että joku hullu on nyt parivuotta stalkannut. Tuon Keyloggerin kautta mahdollista seurata joka ikinen näppäilyllä tehty asia, eli sivustot missä käyt, viestit mitä kirjoitat jne. Sen saa myös puhelimeen asennettua. Joissa haittaohjelmissa saa jopa kameran ja mikrofonin käyttöön!

Tuo on todella pahaa häiriköintiä ja riskoslaissakin rangaistavaa vainoamista sekä yksityisyyden loukkaamista. Itse olen asian viemässä poliisille. Suosittelen myös muille, jotka ovat joutuneet kohteeksi. 

siis tavatonta piti sanomani

Vierailija
52/64 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se mies joutunut pihalle ASUNNOSTAAN vaan sen naisen asunnosta.

Vai meinastko, että esim. minä voisin mennä vaan jollekin kaverille hengaamaan ja siirtää kirjat siihen osoitteeseen ja sanoa, että sori, mä en nyt lähde täältä mihinkään, kun asun virallisesti tässä.

Vähän nyt valoja päälle.

Huoh. Perusasiat näyttää olevan teillä (myös peukuttajilla) nyt ihan hakusessa. Se on sen miehen asunto aivan kuten naisenkin asunto jos tälläinen järjestely on tehty.

Onko tämän palstan taso tosiaan tätä luokkaa?

53/64 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin millainen järjestely? Onko mies edes maksanut vuokraa?

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
54/64 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän alapeukutettavaa tässä oli? 

Jotakin ärsyttää kun paljastui ja joutuukin vastuuseen?  

Vierailija
55/64 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Keylogger jne voi löytyä yllärinä.

Joo, poliisilta tuli ohjeena vaihtaa salasanat ja sarjoittaa lukot uudestaan. Pitäisi kai myös naarata tuo tietokone ylösalaisin, vaikken sitä muuhun käytä kuin netflixin katsomiseen ja tietokonekurssieni käymiseen. Miten voi saada selville onko koneella/kännykällä keylogger? Auttako Ccleaner?

Epäilen että miehellä olisi ollut tarpeeksi aivosoluja piilottaakseen jälkensä, kun näin tökerästi sain muutkin asiat selville.

-ap

Vierailija
56/64 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Hei Ap, olet kopioinut jutun iltapäivälehdissä olleesta jutusta.

Yritä uudestaan paremmalla onnella.

Vierailija
57/64 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekaa kertaa kuulin, että miehestä puhutaan avokkina :D

Tosi hienosti osasit poimia sen kaikkein oleellisimman ap:n jutusta. Älykäs olet kyllä joo.

Vierailija
58/64 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n mies on useiden täällä kirjoitettujen viestien takana.

Vierailija
59/64 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, tarina nähtävästi jatkuu. Rikosilmoituksesta ei ole vielä kuulunut takaisin, mutta miehestä sitäkin enemmän. Aloituksen ja tämän hetken välillä on nyt informoitu perheet ja ystävät ja käyty vielä keskusteluja eksän kanssa vähän laidasta laitaan.

Tänä aamulla oli kännykkä pullollaan viestejä miten olen eksän mielestä narsisti, miten olen puhunut pahaa hänen selkänsä takana (= kertonut kysyjille että valitettavasti erottiin ikävällä tavalla syystä miehen puuhat), miten hänellä on nyt oikeus ja velvollisuus haukkua minua että puntit ovat tasan, ja että kaikki on minun syytäni.

Kallooni ei vaan toden teolla mahdu miten ihminen voi käyttäytyä näin? Eihän tässä ole mitään järkeä, jos ensin oli minun vikani että mies murtautui tietokoneelleni, sitten se että kerroin asiasta kysyjille ja perheelle on kuulemma mustamaalaamista, ja nyt minua saa muka haukkua koska "puhuin pahaa" miehestä? Ei pidä tehdä tekoja joista ei kestä ihmisten puhuvan! Olen kaiken lisäksi yrittänyt olla mahdollisimman neutraali asiasta puhuttaessa, mutta mies haluaa todellakin lakaista asian maton alle ja kääntää tämänkin sille olalle että nyt se hirveä akka vielä mustamaalaa minua.

En ymmärrä, olen surullinen miten asioiden piti mennä.

Ap

Vierailija
60/64 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-miehesi on pelkuriraukka. Hyvä että pääsit ukosta eroon ja pidä vaan pintasi!