Viimein eroon Osuuspankista! Ihanaa!!
Olen saamattomuuttani roikkunut Osuuspankin asiakkaana, vaikka palkka- ja muut tulot olen tietysti ajat sitten ohjannut S-Pankkiin, joka palvelee asiakkaitaan. Olen maksanut itsepalvelusta eli verkkopalvelusopimuksesta pankille joka kuu monta euroa. Lisäksi pankki on ottanut palvelumaksun tililtä silloinkin, kun siellä ei ole ollut tarpeeksi katetta, ja huomauttanut sitten tilinylityksestä ja ottanut huomautuksesta viiden euron palkkion eli ylittänyt tiliä vielä lisää.
Tänään itsepalvelu-verkkopalveluun ei enää päässytkään, sillä OP on etuajassa ottanut käyttöön "vahvan" tunnistautumisen, eli puhelimella vahvistaminen on tullut pakolliseksi kaksi päivää ennemmin kuin alun perin ajateltiin direktiivin velvoittavan. Alkuperäinen päivähän piti olla 14.9., mutta kuten tiedätte, Finanssivalvonta on antanut eri toimijoille aikaa tähän, sillä direktiivin tulkinta on epäselvä eikä kaikilla verkossa toimivilla ole vielä valmiuksia vahvaan tunnistautumiseen. Mutta mallioppilas OP:han piinaa ja kiusaa mieluummin asiakkaitaan kuin palvelee ja arvostaa heitä
Niinpä yllätyksenä tuli tänään, kun minun olisi pitänyt tehdä pikainen tilisiirto, että se ei onnistunutkaan. Pankki ei ole tiedottanut asiasta ennakkoon niin, että asiakas olisi sen huomannut. OP:N verkkosivuilla näkyy olevan 9.9. päivätty tiedote, mutta enpä minä joka päivä siellä käy lueskelemassa, mitä kampaviinerimahamiehet on taas keksineet.
Niinpä OP pitää nyt siis rahojani hallussaan enkä pääse niitä nostamaan (koska en ole paikassa, jossa olisi OP:n kassapalveluja saati että heillä kassapalveluja edes tähän aikaan olisi, toisin kuin S-pankilla). En pääse rahoja myöskään toiselle tilille siirtämään, enkä näkemään, paljonko luottokortillani on katetta.
OP on aiemminkin kohdellut minua törkeästi, mutta suomalainen nöyrä lammas kun olen, olen roikkunut asiakkaana yli kolmekymmentä vuotta uskoen ja luottaen siihen, että pankki kuitenkin tarvitsee asiakkaita. Vaan ei näköjään tarvitse!
Valtuutin S-Pankin lopettamaan tilini Osuupankissa. S-Pankin toimipiste kun oli auki kello kahdeksaan, ja toimii myös pienemmillä paikkakunnilla. Nyt tuntuu hyvältä. Pääsen viimeinkin eroon asiakkaidensa yläpuolelle asettautuneesta ylimielisestä pankista, jota ei kiinnosta palvella livenä, puhelimessa eikä verkossa.
Kertokaa omia kokemuksianne perinteisistä pankeista!
Kommentit (87)
Ei hyvää päivää näitä juttuja! :D
AP, voit olla varma että helpotuksen tunne on molemminpuolinen asiakkuutesi päätyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvää päivää näitä juttuja! :D
AP, voit olla varma että helpotuksen tunne on molemminpuolinen asiakkuutesi päätyttyä.
Varmasti on! Mutta oliko sinulla mitään varsinaista uutta asiaa?
AP
Mikäs siinä, onnitella toki voin jos olet ratkaisuusi tyytyväinen.
Me tehtiin pari viikkoa sitten OP:n lakimiehellä testamentit ja edunvalvontavaltakirjat sekä päivitettiin avioehto, eikä tullut kalliiksi. Suurimman osan kustannuksista kattoivat OP:hen kertyneet bonukset.
On meillä tili S-pankissakin, mutta sieltä ei vastaavia etuja taida saada, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Me tehtiin pari viikkoa sitten OP:n lakimiehellä testamentit ja edunvalvontavaltakirjat sekä päivitettiin avioehto, eikä tullut kalliiksi. Suurimman osan kustannuksista kattoivat OP:hen kertyneet bonukset.
On meillä tili S-pankissakin, mutta sieltä ei vastaavia etuja taida saada, vai mitä?
En ole kysynyt, kun ei ole tarvetta. Nuo voi tehdä itsekin. Se ei ole vaikeaa, ellei ole kovin kiemuraiset perhesuhteet, eli entisiä puolisoita, aiemman liiton ositus kesken, lapsia siellä sun täällä ja muuta sekoilua. Edunvalvontavaltuutus pitää vain vahvistuttaa maistraatissa ja testamentissa on oltava kelpoiset todistajat.
Itse en pankin kanssa moisia asioita koplaisi, vaikka maksaisivat siitä, että heillä nuo teetän. Asiat on syytä pitää erillisinä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni maku koko OP ryhmään kun kilpaileva vakuutusyhtiö kutsui juttelemaan auton kasko-vakuutuksesta. Kävi ilmi että olen maksanut noin 400€ vuodessa ylimääräistä OP:lle, jota suositeltiin kun tili on siellä. Siis haloo!!! 400€ vuodessa vuosien ajan. Toihan siis aivan vedätys. Puhdasta huijausta.
Mä päätin kaikki asiakkuuteni OP:n kanssa silloin. Ja edelleenkin olen katkera niistä multa huijatuista satasista!!
Et siis tajunnut vertailla hintoja? Eikö tuo ole pelkkää typeryyttä?
Mä pääsin maalaisten pankista eroon jo vuonna 1981.
Sitten oli Postipankkia ja Koppia ja Syppiä ja Leoniaa ja Nordeaa.
Nyt s-pankki jo monta vuotta, enkä enää vaihda! C'est super!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kysynyt, kun ei ole tarvetta. Nuo voi tehdä itsekin. Se ei ole vaikeaa, ellei ole kovin kiemuraiset perhesuhteet, eli entisiä puolisoita, aiemman liiton ositus kesken, lapsia siellä sun täällä ja muuta sekoilua. Edunvalvontavaltuutus pitää vain vahvistuttaa maistraatissa ja testamentissa on oltava kelpoiset todistajat.
Itse en pankin kanssa moisia asioita koplaisi, vaikka maksaisivat siitä, että heillä nuo teetän. Asiat on syytä pitää erillisinä.
AP
Avioehtokin on rekisteröitävä maistraattiin. Juu voihan nuo kaikki tehdä itse, jos ei ole niin väliä, onko ne lopulta päteviä. Sama olla sitten tekemättä, mun mielestä. Juuri ne itsetehdyt on niitä, joista väännetään oikeudessa, joita joudutaan "tulkitsemaan" ja joilla pilataan perillisten välit .
Oma mielipiteeni on, että kun tehdään, niin tehdään kunnolla. Ei se montaa satasta edes maksanut. Jossain lakitoimistossa olisi maksanut paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Hoh hoijaa. Nuo voi teettää kellä tahansa ja ei vaikea tehdä itse.
Ei siinä Osuuspankkia tarvita.
Hyvä sinulle kun et osaa itse.
Samaa mieltä kun ap että S-pankki hyvä pankki ja Op ei mua miellytä.
Ekaa kertaa tyytyväinen pankkiin.
Mutta ap on hankala asiakas.
Itse varasin ajan ja lopetin tilin ja siirryin S-pankkiin ja teinit myös.
Tykkään kun S-pankit niin tavallisen oloisia ja auki myöhään ja mitään aikaa ei tarvita.
Kassalla voin tallettaa rahaa tililleni.
Pankit on nykyään isoja ja liian hienoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Avioehtokin on rekisteröitävä maistraattiin. Juu voihan nuo kaikki tehdä itse, jos ei ole niin väliä, onko ne lopulta päteviä. Sama olla sitten tekemättä, mun mielestä. Juuri ne itsetehdyt on niitä, joista väännetään oikeudessa, joita joudutaan "tulkitsemaan" ja joilla pilataan perillisten välit .
Oma mielipiteeni on, että kun tehdään, niin tehdään kunnolla. Ei se montaa satasta edes maksanut. Jossain lakitoimistossa olisi maksanut paljon enemmän.
Usko jo ettei ole vaikeaa. Mulla äidin testamentista kopio ja teki naapurin kanssa joka noita hoitaa muutenkin.
Ei se palvelu muuallakaan ole yhtään kalliimpaa.
Se edunvalvonta paperi tehdään yleensä ihan itse.
Paljon helpompi sinne S- pankkiin on mennä kun iltaisin auki.
Ollaan muutenkin Prisman asiakkaita.
Näin siis meillä ja muut voi olla missä pankissa haluaa.
Ei tarvitse varata aikaa keskustan isoon Op- pankkiin.
Minä lähinnä yllätyin itsestäni, että koen näin viihdyttävänä luettavana jonkun tuntemattoman ihmisen pankin vaihdon. Itse vaihdoin Säästöpankista S-pankkiin kun kuukausimaksut alkoi olla pelkästä nettipankista 14.90e ja eivät lopettaneet paperisen tiliotteen lähettämistä vaikka useasti pyysin. Mitä minä sillä teen? Tietosuoja jätettä ja postikin on niin epäluotettava, että en tietojani sen kannettavaksi halua. Säästöpankin tilin sulkeminen oli kyllä helppoa. Laitoin viestin että lopetan tilini ja seuraavana päivänä ei enää toiminut. Se siitä. Pojallani on siellä tili yhä tai oli, emme ole enää varmoja mutta siihen haettiin korttia 4 vuotta sitten kirjallisesti lomakkeella ja korttia ei ole vielä kuulunut. S-pankissa on hoitunut kaikkien asiat sijoitusten ja tilien kanssa oikein sujuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse oon tosi tyytyväinen OPn palveluihin. Miksi pidit siellä palveluja joita et edes käyttänyt? Silkkaa typeryyttä maksaa palveluista, kun palkka mennyt jo pitkään s-pankkiin? Tottakai pankki ottaa kulut aktiivisista palveluista, ja sen takia tili saattaa mennä miinukselle. Ei ole pankin vika ettet hoida asioitasi ajoissa.
Oletko kokeillut S-Pankkia eli verrannut palveluita? Missä kohtaa Osuuspankkiin voi olla tyytyväinen?
Kysyn ihan vilpittömästi.
Tuohon sinun kysymykseesi on vastaus jo aloituksessa.
AP
Kiitos, kyllä oon verrannut koska mulla on molemmat pankit käytössä. OPssa palkkatili, asuntolaina ja vähäiset sijoitukset. S-pankissa pelkkä tili ja kortti. Eipä niissä suurta eroa ole, molemmilla hyvät mobiilipankit. S-pankin peruspalvelut ilmaiset, mutta kaikesta muusta maksat kahta kauheammin, esim. avainlukulistan vaihto kadonneen tilalle tai luottokortin luottorajan korotus s-pankissa maksullisia kun Opssa ei maksa kumpikaan mitään. Oon ollu lapsesta asti Opn asiakas ja kaikki toiminut hyvin. T. tuo aiemmin vastannut
En kadota koskaan avainlukulistaa eikä mulle ole tullut koskaan mitään lisälaskuja.
Eikä tarvita mitään luottorajan nostoa koska luotolla ei makseta.
Luottokortti on ja sitä käytetty kerran koska muu maksu ei käynyt.
No säästöä se 70 euro per vuosi kun kuluja ei ole mutta se ei vaikuttanut pankin vaihtoon.
Ehkä sä vaan töppäät niin paljon!!!
Kakkapankkien ja S-Pankin ero tiivistyy siinä, että S-pankissa asiakkaalle on tuoli, jolla istua asioinnin aikana. Muissa pankeissa seisotetaan asiakasta tiskillä. Kaiva siinä sitten raskaasta repustasi ensin ne henkkarit. Minulla ei ole ainakaan tapana laskea reppuani eikä käsilaukkua lattialle. Olisi paljon kätevämpää pitää reppua sylissä, kunhan saisi istua. Mutta kun asiakasta pitää nöyryyttää, niin seisotetaan. Vanhoja ja huonokuntoisiakin.
Vierailija kirjoitti:
Paljon helpompi sinne S- pankkiin on mennä kun iltaisin auki.
Ollaan muutenkin Prisman asiakkaita.
Näin siis meillä ja muut voi olla missä pankissa haluaa.
Ei tarvitse varata aikaa keskustan isoon Op- pankkiin.
Miksi sun sitten tarvitsee edes asioida pankin tiskillä? Minun ei ole tarvinnut ainakaan 20 vuoteen. Nostatko eläkkeen käteisenä vai mitä siellä teet?
Nykyään kyllä joutuu aina silloin tällöin hakemaan S-Pankista avainlukulistan, kun Postihan ei enää kuljeta postia perille kuin satunnaisesti. Verkkopankki pakottaa vaihtamaan avainlukulistan, mutta minkäs teet, kun sitä ei ole tullut postissa? Silloin on haettava pankista, ja S-Pankista sen saa kätevästi ilta-aikaankin töiden jälkeen. Toisin kuin muista pankeista. Eikä veloiteta mitään, kun asiakas ei ole itse listaansa hukannut.
Avainlukulistat nyt poistuu kohta näiltäkin pankeilta jotka vielä niitä käyttää.
Harmi että sinulla on ollut noin huonoja kokemuksia. Itse taas en ole ikinä edes harkinnut vaihtamista. Ehkä mulla on käynyt vaan hyvä tuuri asiakaspalvelijoiden kanssa. Aina välillä sieltä kysytään oisinko kiinnostunu jostain palvelusta mutta ikinä ei ole tyrkytetty jos olen sanonut etten tällä hetkellä ole. Ja jos olen tarvinnut apua olen saanut aina älyttömän ystävällistä ja nopeaa palvelua. Itse nimenomaan palvelun takia haluan olla siellä vaikka jokin asia saattaisikin hoitua hieman halvemmalla jossain toisessa pankissa. Ja asun siis Helsingissä eli ei ole mikään pikkupaikkakunnan pikku-op.
Ei ole meille koskaan jäänyt OP:n avainlukulistat tulematta postissa. Ehkä vika ei siis olekaan Postissa, vaan S-pankissa, jos kerran sen listat hukkaantuvat tuossa määrin?
Vampulan osuuspankki on pahin riistäjä minkä tiedän.
No niin, ap tässä palaa rikospaikalle.
Jouduin sitten ottamaan perjantaina töistä kallista vapaata, että pääsin pankkiin asioimaan. Koska ajanvarausta ei voinut tehdä puhelimitse (ilman hetua), jonotin sitten pankissa 45 minuuttia. Jonotuslappua ei Mikonkadun konttorissa voi itse laitteesta painaa, OP:n mielestä se olisi liian vaativa tehtävä asiakkaille, joita se pitää tyhminä. Ensin siis jonotettiin liian ahtaassa eteisessä asiakaspalvelijalle, jolle piti esittää asiansa. Asiakaspalvelija painoi sitten jonotuslippuautomaatin nappia ja antoi jonotusnumeron.
Siinä sitten odottelin sen 45 minuuttia. Meno oli kuin basaarissa: paljon eri etnisyyksiä, kovaäänistä puhetta, liikehdintää, turbaaneja ja hijabeja. Söin eväitä odotellessa, kun olin tiennyt, että pankin kassapalvelut eivät ole kovin nopeita. Roskista ei ollut missään, että olisi päässyt eväsroskista eroon. Kassat olivat hitaita kuin taivas, ja syykin selvisi, kun tuli lopulta minun vuoroni.
Tyhjensin eväsroskat käsistäni numerolappuastiaan ja ilmoitin nostavani tilin tyhjäksi. Mutta sepä ei niin vain onnistunutkaan! Ensin kysyttiin samat, tungettelevat kysymykset kuin kaksi vuotta sitten verkkopankissa:Onko joku läheiseni poliittisesti vaikutusvaltainen, olenko itse verovelvollinen jossain muussa maassa jne. Valehtelin vastaukseni, jolloin alettiin tentata tarkemmin, missä asemassa läheiseni on. Hei, salasuhde! En minä ala paljastamaan toisen ihmisen asemaa ja henkilöllisyyttä. Yksityiset suhteeni kuuluvat henkilökohtaisen elämän piiriin ja nauttivat siten erityistä suojaa.
No, pienellä valehtelulla tuostakin selvittiin ja sain nostettua tilini tyhjäksi, ja OP sai pidettyä näennäisesti kiinni tyhmän järkähtämättömistä periaatteistaan ("pankin on tunnettava asiakkaansa") . Eipä ole S-Pankissa tarvinnut noin tungetteleviin kysymyksiin vastata, siellä on sovellettu ohjetta järjellä. Nordea ja OP ovat vain haistaneet mahdollisuuden kartoittaa asiakkuuksia laajemmin lain varjolla. Laki ei edellytä, kuten tietosuojavaltuutettukin on todennut, tungettelevia kysymyksiä. Ne ovat pankkien omaa keksintöä.
Kaiken huipuksi minulle oli lähetetty tekstiviesti, mutta ei omaan numerooni eikä siihen, jonka annoin yrittäessäni päästä verkkopankkiin, vaan kolmanteen liittymään. Viestissä sanottiin, että minulle on viesti verkkopankissa! Tuo kolmas liittymä on toisen henkilön käytössä, mutta olen siitä joskus soittanut pankin yleiseen asiakaspalveluun niin, että numero on ollut salattuna. Salattuna juuri siksi, etteivät tallentaisi sitä minun numerokseni, kun se ei minun numeroni ole. Oma numeroni on pre-paid, johon lataan satunnaisesti puheaikaa, pääasiassa mobiilidataa, joka mahdollistaa Whatsapin ja muut ilmaiset puhelut. Lisäksi minulla on työpuhelin, jonka numeroa en käytä omien asioideni hoitamiseen, sillä lomieni ajaksi annan puhelimen sijaiselle.
Osuuspankki näkee siis numerot, vaikka henkilöllä olisi omasta kännykästään pois päältä oman numeron lähetys. Ja se tallentaa aktiviisesti numeroita ihmisten tietoihin kysymättä henkilöltä itseltään, onko se hänen numeronsa vai ei.
Nyt on monta sataa euroa käteistä lompakossa, on muuten mukava taas maksaa käteisellä. Taidan siirtyä pysyvästi tähän.
AP