Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viimein eroon Osuuspankista! Ihanaa!!

Vierailija
12.09.2019 |

Olen saamattomuuttani roikkunut Osuuspankin asiakkaana, vaikka palkka- ja muut tulot olen tietysti ajat sitten ohjannut S-Pankkiin, joka palvelee asiakkaitaan. Olen maksanut itsepalvelusta eli verkkopalvelusopimuksesta pankille joka kuu monta euroa. Lisäksi pankki on ottanut palvelumaksun tililtä silloinkin, kun siellä ei ole ollut tarpeeksi katetta, ja huomauttanut sitten tilinylityksestä ja ottanut huomautuksesta viiden euron palkkion eli ylittänyt tiliä vielä lisää.

Tänään itsepalvelu-verkkopalveluun ei enää päässytkään, sillä OP on etuajassa ottanut käyttöön "vahvan" tunnistautumisen, eli puhelimella vahvistaminen on tullut pakolliseksi kaksi päivää ennemmin kuin alun perin ajateltiin direktiivin velvoittavan. Alkuperäinen päivähän piti olla 14.9., mutta kuten tiedätte, Finanssivalvonta on antanut eri toimijoille aikaa tähän, sillä direktiivin tulkinta on epäselvä eikä kaikilla verkossa toimivilla ole vielä valmiuksia vahvaan tunnistautumiseen. Mutta mallioppilas OP:han piinaa ja kiusaa mieluummin asiakkaitaan kuin palvelee ja arvostaa heitä

Niinpä yllätyksenä tuli tänään, kun minun olisi pitänyt tehdä pikainen tilisiirto, että se ei onnistunutkaan. Pankki ei ole tiedottanut asiasta ennakkoon niin, että asiakas olisi sen huomannut. OP:N verkkosivuilla näkyy olevan 9.9. päivätty tiedote, mutta enpä minä joka päivä siellä käy lueskelemassa, mitä kampaviinerimahamiehet on taas keksineet.

Niinpä OP pitää nyt siis rahojani hallussaan enkä pääse niitä nostamaan (koska en ole paikassa, jossa olisi OP:n kassapalveluja saati että heillä kassapalveluja edes tähän aikaan olisi, toisin kuin S-pankilla). En pääse rahoja myöskään toiselle tilille siirtämään, enkä näkemään, paljonko luottokortillani on katetta.

OP on aiemminkin kohdellut minua törkeästi, mutta suomalainen nöyrä lammas kun olen, olen roikkunut asiakkaana yli kolmekymmentä vuotta uskoen ja luottaen siihen, että pankki kuitenkin tarvitsee asiakkaita. Vaan ei näköjään tarvitse!

Valtuutin S-Pankin lopettamaan tilini Osuupankissa. S-Pankin toimipiste kun oli auki kello kahdeksaan, ja toimii myös pienemmillä paikkakunnilla. Nyt tuntuu hyvältä. Pääsen viimeinkin eroon asiakkaidensa yläpuolelle asettautuneesta ylimielisestä pankista, jota ei kiinnosta palvella livenä, puhelimessa eikä verkossa.

Kertokaa omia kokemuksianne perinteisistä pankeista!

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on kunnon aasiakas. Rupesit varmaan asiattomaksi kun sait luurista. Miten et muistanut käyttäjätunnusta ja salasanaasi, niin sinut olisi saanut tunnistettua..

Typerä kommentti. Tietysti muistan. Mutta niitä ei edes kysytty, eikä niillä olisi saanut varattua aikaa.

Päivitä tietosi ennen kommentoimista.

AP

Älä jauha pa**aa. Kun tunnistaudut pankkitunnuksilla puhelimessa odottaessa vuoroasi, niin pankki näkee tietosi ja pystyy tekemään helposti ajanvarauksen.

Miksi jonotat puoli tuntia ilman tunnistautumista, jos sinulla tunnukset on?? Huhhuh..

Olin varaamassa aikaa konttoriin, enkä etukäteen tiennyt, että sitäkin varten pitää tunnistautua. Yleensä mihin tahansa muualle jos soittaa, varataan aika nimellä. Asiakaspalvelusta pitää voida myös kysyä neuvoa anonyymisti tai antaa palautetta anonyymisti.

Vakuutusyhtiön kanssa onnistuu kyllä ajanvaraus ilman tunnistautumista. Olen myös pankin sijoituspalveluihin saanut ihan nimellä ajan. Ja lienee turha mainitakaan, että S-Pankkiin saa ajan ilman tunnistautumisia. Joten en siinä odottaessa, kun olin tien päällä, tehnyt muuta kuin jonotin hands freellä.

AP

Vierailija
22/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten OP ois voinu ilmottaa verkkopalvelun muutoksesta jos et suostunu antaa heille ees puhelinnumeroa? Puhut ap nyt itsesi pussiin. Vaikutat sellaiselta aasiakkaalta, ettei pankilla tule kyllä ikävä.

Olennaisista muutoksista verkkopalveluun tulee tietysti ilmoittaa verkkopalvelussa siten, ettei ilmoitusta pysty kuittaamatta ohittamaan. Tämähän on selvää kaikille muille paitsi Osuuspankille. Hehän vain tiedottelevat jossain sivuston alanurkassa ylhäisesti olettaen, ettei työssäkäyvillä ihmisillä ole muuta tekemistä kuin lueskella heidän visuaalisesti epäonnistuneita sivujaan aamusta iltaan.

Ja tiedote oli siis päivätty 9.9., ja verkkopankki lakkasi toimimasta entisin ehdoin 12.9. Tosi pitkä varoaika!

Pankilla on osoitteeni, ja tärkeät sopimusmuutokset pitäisi ilmoittaa kirjeellä, jos ei osata verkkopankkiin infoa laittaa niin, ettei se voi jäädä asiakkaalta huomaamatta.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse oon tosi tyytyväinen OPn palveluihin. Miksi pidit siellä palveluja joita et edes käyttänyt? Silkkaa typeryyttä maksaa palveluista, kun palkka mennyt jo pitkään s-pankkiin? Tottakai pankki ottaa kulut aktiivisista palveluista, ja sen takia tili saattaa mennä miinukselle. Ei ole pankin vika ettet hoida asioitasi ajoissa.

Oletko kokeillut S-Pankkia eli verrannut palveluita? Missä kohtaa Osuuspankkiin voi olla tyytyväinen?

Kysyn ihan vilpittömästi.

Tuohon sinun kysymykseesi on vastaus jo aloituksessa.

AP

Kiitos, kyllä oon verrannut koska mulla on molemmat pankit käytössä. OPssa palkkatili, asuntolaina ja vähäiset sijoitukset. S-pankissa pelkkä tili ja kortti. Eipä niissä suurta eroa ole, molemmilla hyvät mobiilipankit. S-pankin peruspalvelut ilmaiset, mutta kaikesta muusta maksat kahta kauheammin, esim. avainlukulistan vaihto kadonneen tilalle tai luottokortin luottorajan korotus s-pankissa maksullisia kun Opssa ei maksa kumpikaan mitään. Oon ollu lapsesta asti Opn asiakas ja kaikki toiminut hyvin. T. tuo aiemmin vastannut

Vierailija
24/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon "Vaikutat sellaiselta aasiakkaalta, ettei pankilla tule kyllä ikävä" vielä.

Ehkä pankilla ei tule minua ikävä (olen kyllä melko hyvätuloinen, mutta tuloni jo aiemmin pois Osuuspankista siirtänyt), mutta suurempaa joukkoa kyllä.

S-Pankin virkailija totesi, kun kerroin ratkaisustani, että en ole ainoa: suunta on kuulemma heille päin.

Kyllä voi Osuuspankillekin tulla vielä ikävä ihan tavallisia asiakkaita. Sitten on jo myöhäistä.

AP

Vierailija
25/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat kyllä asiakkaaksi kunnon aasilta ja hankaloitat ihan itse omaa elämääsi. Miten tunnuksiin liittyvät muutokset on voineet mennä ohi, kun verkkopalveluun on lähetetty varmaan keväästä asti tiedotteita ja suoria viestejä? No anna kun arvaan - et ole vaivautunut lukemaan omia viestejäsi.

Vierailija
26/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen myös ihmetellyt, miksi OP ei ole tiedottanut asiakkaitaan tästä tunnistautumisesta. Joo, onhan pankin etusivulla on asiasta ollut tiedotusta, jos on älynnyt selata sivun alas asti. Harmi homma vaan, että yleensä ei ole ollut tapana lukea pankin etusivun mainoksia, vaan suunnata suoraan verkkopankin kirjautumiseen.

Miksi Op ei voinut laittaa asiakkailleen suoraa viestiä henkilökohtaisesti?

Mulle tuli (vasta) tänään kirje asiasta.

Vierailija
27/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohiksena kerron, että soittivat minulle sieltä OP:sta ja kauppasivat omistaja-asiakkuutta. Palvelumaksut kuulemma puolittuvat ja saa 0,1 koron tilille. Kysyin miten se on mahdollista, niin se OP:n työntekijä myönsi, että muut asiakkaat maksavat palvelumaksuissaan ne omistaja-asiakkaiden edut. 

En edes itse oikein usko, että se voisi olla noin, mutta oli se sen sortin möläytys, että ei tullut kauppoja ja taitaa se pankki minullakin vaihtua näin 30vuoden päätteeksi, olen kuitenkin itse tottunut maksamaan omat kuluni. 

Vierailija
28/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon "Vaikutat sellaiselta aasiakkaalta, ettei pankilla tule kyllä ikävä" vielä.

Ehkä pankilla ei tule minua ikävä (olen kyllä melko hyvätuloinen, mutta tuloni jo aiemmin pois Osuuspankista siirtänyt), mutta suurempaa joukkoa kyllä.

S-Pankin virkailija totesi, kun kerroin ratkaisustani, että en ole ainoa: suunta on kuulemma heille päin.

Kyllä voi Osuuspankillekin tulla vielä ikävä ihan tavallisia asiakkaita. Sitten on jo myöhäistä.

AP

Tiedätkö mitä? Jokainen palveluntarjoaja joutuu ennemmin tai myöhemmin muutokset tunnuksiin liittyen tekemään, koska laki on laki. En hirveästi uskoisi yhden s-pankin virkailijan ”faktaan” asiakasvirroista. Korulauseita, joita tykätään asiakkaille mainoksen vuoksi ladella.

Vierailija
29/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikutat kyllä asiakkaaksi kunnon aasilta ja hankaloitat ihan itse omaa elämääsi. Miten tunnuksiin liittyvät muutokset on voineet mennä ohi, kun verkkopalveluun on lähetetty varmaan keväästä asti tiedotteita ja suoria viestejä? No anna kun arvaan - et ole vaivautunut lukemaan omia viestejäsi.

Pankkikin vaatii erinäisiin toimiin asiakkaan henkilökohtaisesti paikalle ja hänen omakätisen allekirjoituksensa. Minulla esimerkiksi on kaksi OP:n tiliä, ja verkkopankkisopimuksen siirto toisen tilin alle olisi vaatinut käynnin yli 500 kilometrin päässä. Tahdonilmaisu verkkopankissa ei käynyt, myöskään sopimuksia ei voinut lähettää postitse allekirjoitettavaksi. Näin pankki siis pompottaa asiakasta, mutta paljon suuremmasta sopimusmuutoksesta pankki ei vaivaudu tiedottamaan niin, ettei se voi jäädä asiakkaalta huomaamatta.

En tosiaan käy erikseen lueskelemassa verkkopankissa viestejä, kun siellä muutenkin olen tähän mennessä vain joka toinen kuukausi käynyt. Yleensä olen vain siirtänyt ko. tilille rahaa palvelumaksujen maksuun, ja mielessä on ollut lopettaa tili jossain vaiheessa. Olen kuitenkin varmuuden vuoksi halunnut jonkun toisenkin pankin tiliä pitää, etten ole yhden varassa.

Nyt kuitenkin tilille tuli rahaa, jota pankki pitää nyt hallussaan luvatta, kun on estänyt tilille pääsyn ilman todisteellista ja etukäteistä tiedottamista. Tyypillistä Osuuspankin toimintaa. Sopisit sinne töihin :-)

AP

Vierailija
30/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Tiedätkö mitä? Jokainen palveluntarjoaja joutuu ennemmin tai myöhemmin muutokset tunnuksiin liittyen tekemään, koska laki on laki. En hirveästi uskoisi yhden s-pankin virkailijan ”faktaan” asiakasvirroista. Korulauseita, joita tykätään asiakkaille mainoksen vuoksi ladella.

Kerrot itsestäänselvyyksiä. Kyse ei ole siitä, että muutoksia tulee, vaan siitä, että jotkut osaavat ne viedä paremmin maaliin. Esimerkiksi tiedottamalla asiakkaitaan paremmin ja pidättäytymällä hätiköimästä ennen aikojaan, kun dead line ei ole vielä.

Toisekseen S-Pankin kasvu ei ole yhden virkailijan mielipiteen varassa, vaan siitä on numeerista dataa. S-Pankki kasvattaa osuuttaan siinä missä vanhat toimijat menettävät, vaikka niillä onkin huomattava etumatka.

Puheenvuorosi on kuin suoraan näiden vanhojen kankeiden pankkien suusta.

AP

Vierailija
31/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankkikin vaatii erinäisiin toimiin asiakkaan henkilökohtaisesti paikalle ja hänen omakätisen allekirjoituksensa. Minulla esimerkiksi on kaksi OP:n tiliä, ja verkkopankkisopimuksen siirto toisen tilin alle olisi vaatinut käynnin yli 500 kilometrin päässä. Tahdonilmaisu verkkopankissa ei käynyt, myöskään sopimuksia ei voinut lähettää postitse allekirjoitettavaksi. Näin pankki siis pompottaa asiakasta, mutta paljon suuremmasta sopimusmuutoksesta pankki ei vaivaudu tiedottamaan niin, ettei se voi jäädä asiakkaalta huomaamatta.

En tosiaan käy erikseen lueskelemassa verkkopankissa viestejä, kun siellä muutenkin olen tähän mennessä vain joka toinen kuukausi käynyt. Yleensä olen vain siirtänyt ko. tilille rahaa palvelumaksujen maksuun, ja mielessä on ollut lopettaa tili jossain vaiheessa. Olen kuitenkin varmuuden vuoksi halunnut jonkun toisenkin pankin tiliä pitää, etten ole yhden varassa.

Nyt kuitenkin tilille tuli rahaa, jota pankki pitää nyt hallussaan luvatta, kun on estänyt tilille pääsyn ilman todisteellista ja etukäteistä tiedottamista. Tyypillistä Osuuspankin toimintaa. Sopisit sinne töihin :-)

AP

Ohis, mut kävin tänä vuonna 18v kanssa pankissa. Nettipankkia avatessa muistuttivat et jatkossa sitte ilmottavat muutoksista viesteillä kun kerta tunnarit on olemassa.

Vierailija
32/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä systeemi nyt toimii, kun ei ole älykännykkää vaan ihan tavallinen? Saanko tekstiviestin vai mitä?

Vierailija
33/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Kerrot itsestäänselvyyksiä. Kyse ei ole siitä, että muutoksia tulee, vaan siitä, että jotkut osaavat ne viedä paremmin maaliin. Esimerkiksi tiedottamalla asiakkaitaan paremmin ja pidättäytymällä hätiköimästä ennen aikojaan, kun dead line ei ole vielä.

Toisekseen S-Pankin kasvu ei ole yhden virkailijan mielipiteen varassa, vaan siitä on numeerista dataa. S-Pankki kasvattaa osuuttaan siinä missä vanhat toimijat menettävät, vaikka niillä onkin huomattava etumatka.

AP

Anna mun nauraa. Lähinnä huvittaa tollainen uhoaminen ja ällittely, kun ehkä omassakin toiminnassa ollut peiliin katsomista. Ei kukaan täysijärkinen ilmoita pankkiin sukulaisen puhelinnumeroa tai väärää hetua.

Vierailija
34/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin odotan Osuuspankista eroon pääsyä. Siellä on vielä tili opintolainan takaisinmaksua varten, mutta kun se on hoidettu niin lopetan asiakkuuteni siellä.

Vierailija
35/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se mulle niin hankalaa ollut. He lähettivät puhelimeen viestin, jossa sai siihen lukulistaan oikean numeron ja sillä pääsi sisään. En tiedä miten tuo on vaikeaa?

Aikoinaan OP:llä oli numeroni. Soittelivat jatkuvasti aivan typeristä asioista ja häiritsivät. Kun vaihdoin numeroani, en ilmoittanut sitä heille. Enkä ilmoita jatkossakaan.

Tänään ilmoitin erään läheiseni numeron, kun OP:n verkkopankki kysyi numeroa ja olisi pitänyt tilille päästä. Eipä silti toiminut, vaan tuli ilmoitus, että numero on käsittelyssä ja päivitetään aikaisintaan huomenna virka-aikaan. Tosi palveleva pankki siis...

Seuraavaksi jonotin yli puoli tuntia OP:n ruuhkautuneeseen puhelinpalveluun varatakseni huomiselle asiakaspalveluajan (ilman ajanvarausta ei pääse). Asiakaspalvelija löi minulle luurin korvaan, kun sanoin, ettei henkilötunnusta saisi käyttää tunnistautumisessa, ja ilmoitin tunnuksen, joka ei ollut oikea. Ilman hetua ei saa aikaa! Vaikka hetua ei saisi käyttää tunnistautumiseen, eikä sitä pitäisi koskaan puhelimessa kenellekään jaella. OP on asettanut itsensä kaikkien lakien ja suositusten yläpuolelle. Asiakkaalta kyllä vaaditaan joustoa ja lakien noudattamista.

Asiakaspalvelijan toiminta ratkaisi tilin lopetuksen lopullisesti. OP on ylhäältä alas täysin mätä.

AP

Miten olet kuvitellut OP:n ottavan sinuun yhteyttä, jos heillä ei ole sinun puhelinnumeroa, siis jossain tärkeissäkin tapaukissa?

Vierailija
36/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä systeemi nyt toimii, kun ei ole älykännykkää vaan ihan tavallinen? Saanko tekstiviestin vai mitä?

Minulla ei ole älykännykkää ja tuli siis ihan teksiviesti.

Vierailija
37/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä Osuuspankissa on muuttunut? Mulla on siellä tili mutta en ole useampaan viikkoon sinne verkkopankkiin kirjautunut.

Vierailija
38/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä Osuuspankissa on muuttunut? Mulla on siellä tili mutta en ole useampaan viikkoon sinne verkkopankkiin kirjautunut.

Itseni kohdalla ei muuten, kun että kirjautuessa sisälle he lähettävät sen tunnuslukulistan numeron sulle kännykkään.

Vierailija
39/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tiedosta. Hyvä tietää, ettei ainakaan Osuuspankkiin kannata siirtää tiliä. Nykyinen tilini on Handelsbankenissa ja haluan päästä siitä eroon. Ovat nostaneet yksipuolisesti vastoin alkuperäistä sopimustamme tilimaksuja. Aluksi oli ilmaista ja nykyään maksaa 6,5 e/kk. Lisäksi tekivät todella törkeän tempun, jossa menetin 100 000 euroa. Olivat muuttaneet asuntolainassamme olevan vakuutuksen kuoleman varalta tapaturmavakuutukseksi kaikessa hiljaisuudessa.

Aion siirtyä myös S-pankkiin.

Vierailija
40/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

AP

Anna mun nauraa. Lähinnä huvittaa tollainen uhoaminen ja ällittely, kun ehkä omassakin toiminnassa ollut peiliin katsomista. Ei kukaan täysijärkinen ilmoita pankkiin sukulaisen puhelinnumeroa tai väärää hetua.

Ei ollut sukulaisen puhelinnumero, vaan muun läheisen.

Olen tottunut epäilemään suuria toimijoita. Kela aikoinaan perusti verkkopalvelunsa virheellisesti ja ilmoitin siitä tietosuojavaltuutetulle. Asiasta tuli aikoinaan tietosuojavaltuutetun ratkaisuseloste. Oikeassa olin ja Kela joutui muuttamaan käytäntöään.

Olen saanut Osuuspankin aiemminkin kiinni lain ja omien sääntöjensä rikkomisesta. Kyse oli paitsi tietosuoja-asiasta, myös muusta laiminlyönnistä. Luonnollisesti pankki ei koskaan pahoitellut eikä korvannut aiheuttamaansa vahinkoa. En viitsinyt lähteä valittamaan Finanssivalvontaan tai kannehtia sen kummemmin. Mutta olen tottunut testailemaan järjestelmää, ja niin kannattaisi muidenkin tehdä. Saattaisitte yllättyä.

Henkilötunnusta ei saisi käyttää tunnistautumiseen, mutta Osuuspankki käyttää. Ja kuitenkin se samalla ajaa muka vahvaa tunnistautumista. Se valikoi, mikä on sille itselle milloinkin mukavinta ja minkä avulla se parhaiten saa kerättyä tietoa asiakkaistaan. Lainsäädännöllä ei ole sille sen syvällisempää merkitystä, saati lain hengellä.

Väärän hetun ilmoittaminen antoi minulle tärkeää tietoa pankin käytännöistä. Samoin toisen henkilön puhelinnumeron antaminen.

Pankkihan tietää numeroni jo, vaikka ei ole tietävinään. Koska en ole numeroani pankille luovuttanut ja se on salainen, he eivät voi sitä verkkopankkiin ajaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi