65+ valinnanvapauskokeilu alkaa 1.9.2025
Terveydenhuollon valinnanvapauskokeilu alkaa syyskuussa. Aiotteko 65-vuotiaat ja sitä vanhemmat siirtyä kokonaan yksityiselle, jos vaivaanne riittää yleislääkärin vastaanotto?
https://www.kela.fi/ajankohtaista/uusi-mahdollisuus-65-vuotta-tayttanei…
Kommentit (17)
Ei varsinaissuomessa kuulu verikokeet. 👎
20 min aika, ei sisällä mitään erikoislääkärikäyntejä, labroista joutuu maksamaan puolet,ei sisällä magneettikuvausta eikä ultraääntä ..yhtä tyhjän kanssa. Miksei sama raha voitu antaa julkiselle terveysasemien tehokkaampaan toimintaan?!
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu verikokeet mutta itse joutuu maksamaan puolet taksan mukaan.
Ja ihan kaksi kertaa vuodessa saa käydä yksityisellä yleislääkärillä tähän kokeiluhintaan.
Ns. yleislääkäri "ei löydä" mitään ja on varattava aika saman puljun erikoislääkärille. Kätevää!!
En aio. Kaupunginosani terveyskeskukseen pääsee nopeasti, ja siellä on Mehiläisen vuokralääkärit. Syöpääni hoidetaan HUSissa.
Pikkuvaivoista en viitsi lääkäriin mennä kun saikkua ei eläkeläinen tarvitse. Jos on jotain oudompaa vaivaa, niin tarvitaan tutkimuksia ja jotta ne saisi maksutta pitää mennä julkiselle kuitenkin. Miksi maksaisin tuplasti lääkärikäynnistä menemällä ensin yksityiselle yleislääkärille ja sitten uudelleen terveyskeskukseen ?
Vierailija kirjoitti:
https://www.ts.fi/uutiset/6743893
Tätä mä siis yritin sanoa. Linkki plussa-artikkeliin
Varha ei hyväksy yksityislääkärin tutkimuslähetettä valinnanvapauskokeilussa
MILLA KANGASJÄRVI
Avoterveydenhuollon johtaja Suvi Vainiomäki kertoo, että lähetteiden hyväksymisestä valinnanvapauskokeilun osalta käytiin keskustelua niin Varhan sisällä kuin yksityisten toimijoiden kanssa.
Avoterveydenhuollon johtaja Suvi Vainiomäki kertoo, että lähetteiden hyväksymisestä valinnanvapauskokeilun osalta käytiin keskustelua niin Varhan sisällä kuin yksityisten toimijoiden kanssa.
Esimerkiksi HUS on sen sijaan päättänyt, että yksityislääkärin lähete kelpaa, jolloin asiakkaan ei tarvitse hakeutua perusterveydenhuoltoon saman vaivan arviointia varten.
Riitta Alakoski
TS Turku
21.8.2025 16.40
Käytännöt koskien yli 65-vuotiaiden valinnanvapauskokeiluun liittyviä tutkimuksia vaihtelevat eri puolilla Suomea. Kelan erikoissuunnittelijan Merja Larikan mukaan hyvinvointialueet voivat hyväk
syä ko...
Äitinä, jonka lapsi melkein pääsi hengestään välinpitämättömän julkisen takia, minua raivostuttaa tämä varojen kuppaaminen eläkeläisiin! Meidänkin tilanteessa tavattiin useampi lääkäri ja hoitaja, joista jokainen paitsi yksi (hoitaja, joka ei saanut lupaa soittaa eteenpäin, ja kehoitti meitä epävirallisesti menemään heti yksityiselle) vähätteli kouluikäisen oireita, puhuen tälle kuin tämä olisi tyhmä. Yksityisen lähete pelasti lapsen, tuli vauhtia prosessiin. Yksityinen itse oli järkyttynyt kohtelustamme.
Mutta kiva, että eläkeläiset saavat taas uuden edun, josta marista. Muiden kustantamana, tottakai.
Vierailija kirjoitti:
Äitinä, jonka lapsi melkein pääsi hengestään välinpitämättömän julkisen takia, minua raivostuttaa tämä varojen kuppaaminen eläkeläisiin! Meidänkin tilanteessa tavattiin useampi lääkäri ja hoitaja, joista jokainen paitsi yksi (hoitaja, joka ei saanut lupaa soittaa eteenpäin, ja kehoitti meitä epävirallisesti menemään heti yksityiselle) vähätteli kouluikäisen oireita, puhuen tälle kuin tämä olisi tyhmä. Yksityisen lähete pelasti lapsen, tuli vauhtia prosessiin. Yksityinen itse oli järkyttynyt kohtelustamme.
Mutta kiva, että eläkeläiset saavat taas uuden edun, josta marista. Muiden kustantamana, tottakai.
Kiva! 😁
Kuoliko se edes? 🤣
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt lääkärissä vuosiin. Ainoa mitä tarviin, on hammashoito. Se ei kuulu tuohon kokeiluun, ikävä kyllä.
Sitä paitsi, Docportilla lääkärikäynti on ilmainen. Miksi maksaa 28€?
N68
Ymmärsin, että omavastuu olisi sama kuin julkisella tai korkeintaan tuo 28,20e, jos julkisen maksu ylittäisi sen.
En. Aion käyttää pelkästään julkisia terveyspalveluja.
Tuskin tämä kokeilu kauaa kestää, sillä eivät julkisella käyneet siirry yksityiselle koska tulee kuitenkin kalliiksi jos joutuu niistä laboratoriokokeista osan itse maksamaan. Pääsevät nyt entistä halvemmalla he, jotka ovat tähänkin asti pystyneet yksityislääkäreillä käymään.
Olen 65 v. Kokeiden vuoksi yritin varata aikaa terveyskeskukseen ja lääkärille. Ensimmäinen vapaa aika oli 28.10! Kävin terveystalolla tänään, 28 e. Labrat ti ja soittoaika ens perjantaina (sis samaan hintaan). Mielelläni maksan. Erittäin hyvä kokeilu😁. Olen aina ollut työterveyden piirissä, joten olen tottunut hyvään hoitoon, sekä nopeaan palveluun
Menen lähiviikkoina. Mulla on yksi vaiva jota haluan käydä näyttämässä josko saisin lähetteen leikkaukseen. Julkiselle puolelle olisi aivan mahdoton päästä tuolla perusteella lääkäriin. Harmi että en tajunnut näyttää muutama vuosi sitten kun olin vielä työterveydenhoidon piirissä, tosin vaiva on sen jälkeen pahentunut.
En minä tietenkään muuten lääkärillä juokse pelkästä käymisen ilosta, vaan silloin jos on aihetta.
En ole käynyt lääkärissä vuosiin. Ainoa mitä tarviin, on hammashoito. Se ei kuulu tuohon kokeiluun, ikävä kyllä.
Sitä paitsi, Docportilla lääkärikäynti on ilmainen. Miksi maksaa 28€?
N68