Onko yksityinen lääkäri autuaaksi tekevä?
Lähes missä tahansa laaketiedettä / terveyttä /sairautta käsittelevässä aloituksessa joku tulee sanomaan että mene yksityiselle. Onko yksityinen lääkäri sinusta aina parempi kuin kunnallinen? Mikä sen tekee paremmaksi? Kumpaa itse käytät?
Kommentit (44)
Jos joutuu odottamaan päivystyksessä tai poliklinikka-aikaa, on se tavallaan hyvä merkki. Ei se ehkä siinä tilanteessa lohduta, mutta kielii siitä, että vaivasi ei todellakaan ole niin vakava kuin itse tod.näk luulet sen olevan. Vakavimmat menee aina ensin ja on ihan normaalia, että erikoissairaanhoidon vinkkelistä kiireettömät menee viimeiseksi jonoon. Se, että on saanut TK-lääkäriltä päivystyslähetteen, ei todellakaan tarkoita sitä, että vaiva olisi kuomanvakava tai olisi välttämättä edes tarvinnut erikoissairaanhoitoa, jos olisi ollut joku kokeneempi lääkäri siellä terv.keskuksessa pistämässä kapuloita rattaisiin. Toinen ääripää on sitten ne, jotka patistettuna päätyvät vastahakoisena lääkäriin ja ovat ensikontaktin jälkeen samantien pääkuvissa ja esim. liuotuksessa, " kun vähän toinen puoli roikkui ja vaimo pakotti lähtemään." Sitten ihmetellään, että "tämähän käy tänään äkkiä". Niin, kun sattuu olemaan tod.näk aivoinfarkti.....
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olen julkiselle päässyt aina heti hyvään hoitoon esim. keuhkokuume-epäilyssä pääsin heti terveyskeskuslääkärille ja sieltä suoraan sairaalaan osastolle. Myös lasten korvatulehdukset ja angiinat on hoidettu heti. (Päivystykseen mennään meillä ajanvarauksella, ei jonotusta paikanpäällä).
Lapset hoidetaan paremmin. Mutta aikuisikäisenä olen kokenut, oikeastaan kaikkien sairauksieni kanssa, että apuja on vaikea saada.
”Puhelinvastaaja” on vain todennut minulle, että aikuisen silmätulehdus tai aikuisen hakkaava pahakuuloinen yskä on flunssaa, joka menee itsekseen ohitse. ”Puhelinvastaaja” painotti vielä erikseen, että olemme muutenkin ylityöllistettyjä, emme voi hoitaa jokaista flunssaa. Menin sitten yksityiselle lääkärille ja sain antibioottia, kun keuhkoissa oli tulehdus.
Varmaan apuja saadakseen täytyy olla todella sairas, tyyliin jalka märkimässä kuolioon.
Olen ikävä ihminen, kun sairastan matkavakuutuksen piikkiin. Jos tunnen, että minulla on jokin hoitoa vaativa sairaus tulossa, matkustan nopeasti sukuloimaan toiselle puolelle Suomea, niin pääsen matkavakuutuksen piikkiin yksityislääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Jos silmäluomi on muurautunut umpeen, niin se ei todellakaan ole mikään iriitin tyypillinen oire. Suurin osa silmätulehduksista paranee itsekseen, varsinkin jos silmäluomessa pientä turvotusta. Tietenkin jos pitkin päivää on koko ajan silmäluomi muurautunut, niin voi vaatia jo lääkitystä. Mutta iriittiin se ei viittaa tippaakaan enkä noilla oireilla ihmettele, että olet tuollaiset ohjeet saanut. Iriitin oireita ovat silmän särky, voimakas valon arkuus, punotus ja näön sumeneminen. Silmäluomen turvotus ja rähmiminen taas viittaavat lähinnä harmittomampaan silmätulehdukseen, jota voi seurata muutaman päivän ajan ja joka ei missään kriteereissä vaadi päivystyksellistä hoitoa.
Minulla oli valonarat ja vuotavat silmät. Oli vaikea kulkea ulkona auringonvalossa edes lasit silmillä.
Onneksi minulla sattui olemaan neljän päivän päästä silmälääkäriaika tarkastukseen, niin silloin lääkäri totesi iriitin. Se voi kuulemma vaurioittaa silmiä pitkälle edetessään. Kävi hyvä tuuri, kun oli lääkäriaika varattu muutenkin silmälääkärille. Sinnekään ei niin vain saa aikoja yksityiselle.
Tuon neljä päivää olin kotona, ja koitin huuhdella silmiä ja lepäsin paljon, kun silmät olivat kipeät. Odotin, että aikuisen silmätulehdus menee itsekseen ohi.
Nyt onneksi osaan heti oireiden tullessa varata nopeasti yksityisen lääkäriajan, enkä kärvistele kotona.
Jos silmäluomi on muurautunut umpeen, niin se ei todellakaan ole mikään iriitin tyypillinen oire. Suurin osa silmätulehduksista paranee itsekseen, varsinkin jos silmäluomessa pientä turvotusta. Tietenkin jos pitkin päivää on koko ajan silmäluomi muurautunut, niin voi vaatia jo lääkitystä. Mutta iriittiin se ei viittaa tippaakaan enkä noilla oireilla ihmettele, että olet tuollaiset ohjeet saanut. Iriitin oireita ovat silmän särky, voimakas valon arkuus, punotus ja näön sumeneminen. Silmäluomen turvotus ja rähmiminen taas viittaavat lähinnä harmittomampaan silmätulehdukseen, jota voi seurata muutaman päivän ajan ja joka ei missään kriteereissä vaadi päivystyksellistä hoitoa.