Onko yksityinen lääkäri autuaaksi tekevä?
Lähes missä tahansa laaketiedettä / terveyttä /sairautta käsittelevässä aloituksessa joku tulee sanomaan että mene yksityiselle. Onko yksityinen lääkäri sinusta aina parempi kuin kunnallinen? Mikä sen tekee paremmaksi? Kumpaa itse käytät?
Kommentit (44)
Ihan vaan tiedoksi viestijälle nro 18.
Yksityiseltä ei lopu eväät. Mieheni on leikattu yksityisessä sairaalassa ja kaikki kävi nopeasti ja hoito ja toipuminen oli erinomaista.
Julkisella puolella leikkausta olisi pitänyt odottaa yli puoli vuotta.
Terveyskeskuslääkereillä ei ole mitään erikoispätevyyttä mihinkään. Yksityisellä pääset heti erikoislääkärille.
Onneksi Suomessa on jo useita ykstyissairaaloita. Ikävää ettei sote ja sen valinnanvapaus toteutunut.
Yksityisellä vaiva hoidetaan heti. Yksi käynti riittää. Julkisella täytyy saman asian takia rampata useamman kerran.
Yksityispuolelta saat kaikkea ja vielä enemmänkin kuin julkiselta.
Ja jos ei onnistu Suomessa voi hakea hoitoa Tukholmasta tai mistä vaan ulkomailla.
Kysymys on siitä, onko rahaa maksaa hoidosta.
Siis te meette yksityiselle jotta saisitte nopeammin lähetteen esim. keskus- tai yliopistosairaalaan? Ja sitten kuitenkin mollaatte julkista, pientä ristiriitaa kenties...
Vierailija kirjoitti:
Yksityispuolelta saat kaikkea ja vielä enemmänkin kuin julkiselta.
Ja jos ei onnistu Suomessa voi hakea hoitoa Tukholmasta tai mistä vaan ulkomailla.
Kysymys on siitä, onko rahaa maksaa hoidosta.
Ei todellakaan saa. Monet osa-alueet puuttuu kokonaan, esim. synnytykset, monet syöpähoidot (lasten syöpähoidot ja muut vaativat hoidot puuttuu täysin), tehohoito kokonaisuudessaan, yksityinen lähettää jatkuvasti omia potilaitaan julkiselle, myös hoitovirheitä tehtyään. Ja Ruotsista tulee muuten paljon potilaita Suomen yliopistosairaaloihun tiettyjä erikoishoitoja saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksityiseltä ei lopu eväät. Mieheni on leikattu yksityisessä sairaalassa ja kaikki kävi nopeasti ja hoito ja toipuminen oli erinomaista.
Terveyskeskuslääkereillä ei ole mitään erikoispätevyyttä mihinkään. Yksityisellä pääset heti erikoislääkärille.
Onneksi Suomessa on jo useita ykstyissairaaloita. Ikävää ettei sote ja sen valinnanvapaus toteutunut.
Voi kuule... elinsiirrot? Kantasoluhoito? Vaativa tehohoito? Yksityissairaaloiden leikkausvalikoimakin on hyvin suppea. Esim. minkäänlaista aivokirurgiaa ei tehdä yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
No ei mun syöpääni tarvittavaa hoitoa ja seurantaa pysty edes järjestämään missään yksityisellä.
Ja tätäkin pitää alapeukuttaa? Suomessa on yksityinen syöpäsairaala mutta se on erikoistunut tiettyihin syöpiin ja aika paljon joutuu ostamaan palveluita julkiselta. Omaa syöpääni hoidetaan Suomessa vain kahdessa yliopistosairaalassa, muualla ei ole resursseja.
Yksityisellä on hyviä ja huonoja. Parhaimmat lääkärit ovat yleensä ne, jotka työskentelevät sekä julkisella että yksityisellä puolella. Olen tavannut yksityisellä puolella tosi osaamattomiakin lääkäreitä.
Aika huonosti täytyy tuntea suomalaista terveydenhuoltoa jos kuvittelee yksityisen voivan tarjota mitä vaan. Leikkaushoidoista vain pieni murto-osa on sellaisia mitä voidaan tehdä yksityisellä. Tavallisia esim. ortopedisiä siellä kyllä tehdään mutta yksityisillä sairaaloilla ei ole lainkaan tehohoito-osastoja mikä tietysti rajoittaa tarjontaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Yksityiselle lääkärille pääset samana päivänä.
Julkiselle odotat monta kuukautta.
Siinä on eroa tarpeeksi ykstyisen hyväksi.
Mutta mistä tämä ero johtuu? Yksityisellä puolella kaikki toimii kuin rasvattu, kun taas julkisella puolella ei saada mitään aikaan. Miksi näin?
No mitäs jos ei olisi ollenkaan yksityislääkäri vastaantottoja.
Miten potilaat Suomessa hoidettaisiin. Ei mitenkään.
Yksityislääkäreitä tarvitaan, ei julkisen puolen hitaudella tässä maassa pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Pääsee nopeasti ja osaavampia lääkäreitä. Julkiselta on melko vaikea saada hoitoa kuin vaikeisiin ongelmiin. Pari tuttua on sairastunut syöpään ja heillä on ollut hyvää hoitoa.
Minulla on ollut pieniä juttuja, kuten tulehduksen takia kiinnimuurautunut silmä ja toinen melkein. Soitin terkkarille ja hän vain totesi, että aikuisen silmätulehdus menee ohi itsestään. Kerroin myös, että olin kahden lapsen totaaliyh., ja että en pysty huolehtimaan lapsistani, kun en näe mitään. Oli pakko lopulta mennä yksityiselle, silmässä oli iriitti.
Tämä nyt oli vain yksi esimerkki, minulla on muutama muukin sairaus, ja en koe, että kovin hyvää ja aktiivista hoitoa olisin saanut julkisella.Tää sun esimerkkisi ei kerro mitään tk-lääkäreiden ammattitaidosta vaan "puhelinvastaajan" ammattitaidosta. Tottakai yksityinen ottaa kaikki mahdolliset asiakkaat "vakavasti" sillä sillähän ne elää.
Julkisella puolella lääkärit ovat ylityöllistettyjä, ymmärrän sen. Mielestäni on kuitenkin kohtuutonta, että jos silmät ovat muurautuneet umpeen, todeta vain, että kyllä menee itsekseen ohitse vedellä huuhtelemalla.
Julkisella täytyy olla tosi sairas, että saa apuja.
Jos ei ole työterveyshuollon tai opiskelijaterveyshuollon piirissä, omista sairasvakuutusta, tai ei ole varaa yksityiselle, omillaan on.
Julkisella tulee mieleen, että jos itsestään ei pidä tarpeeksi ääntä, saa jäädä kotiinsa kuolemaan.
Kun julkisella puolella ihmiset ovat tottuneet siihen, että töitä tehdään hitaasti ja vähän.
Heti kun tulee hiukankin kiireempi, niin jo valitus alkaa, julkisen puolen työntekijöilöä.
Yksityisellä tehdään töitä ja paljon.
Suomessa tosiaan yksityinen tarjonta on niin rajallinen ettei voi edes verrata mihinkään yliopistosairaaloihin. Vastakkain voi lähinnä laittaa vain terveyskeskuksen ja yksityisen.
Vierailija kirjoitti:
Kun julkisella puolella ihmiset ovat tottuneet siihen, että töitä tehdään hitaasti ja vähän.
Heti kun tulee hiukankin kiireempi, niin jo valitus alkaa, julkisen puolen työntekijöilöä.
Yksityisellä tehdään töitä ja paljon.
Ai jaa, juurihan tässä valitettiin että terveyskeskuksessa ei ole aikaa potilaalle, kun on niin kiire, yksityisellä kuulemma on.
Kyllä mä olen julkiselle päässyt aina heti hyvään hoitoon esim. keuhkokuume-epäilyssä pääsin heti terveyskeskuslääkärille ja sieltä suoraan sairaalaan osastolle. Myös lasten korvatulehdukset ja angiinat on hoidettu heti. (Päivystykseen mennään meillä ajanvarauksella, ei jonotusta paikanpäällä).
No saahan sen lähetteen yks.lääkäriltä helposti, koska eivät jaksa tapella asiakkaan kanssa ja haluavat ns. palvella ja olla mieliksi. Se, että saat lähetteen ei takaa sitä, että pääset erikoissairaanhoitoon. Lähetteet laitetaan siellä järjestykseen lääkärin toimesta ja ei ole paskankaan väliä tuleeko lähete julkiselta vai yksityiseltä puolelta, se ei nopeuta tippaakaan pääsyäsi erikoissairaanhoitoon. Lähete voidaan myös käännyttää lausahduksella " ei kuulu erikoissairaanhoitoon." Tämän tietää moni lääkäri varsin hyvin, koska samat naamat pitävät yksityisvastaanottoa julkisen puolen työnsä ohella.
Vierailija kirjoitti:
Ihan pakko oikoa tuota paskaa mitä taas saamme lukea.
-Tk-lääkäreillä on usein yleislääketieteen erikoislääkärin tutkinto. He ovat siis erikoisläääkäreitä, eivät tietenkään kaikki. Yksityisellä voi hyvin toimia yleislääkärinä, vaikka olisi vastavalmistunut lääkäri. Yksityislääkärit eivät siis ole läheskään aina erikoislääkäreitä.
-Suomessa korkein hoito tapahtuu erikoissairaanhoidossa julkisella. Sellaista osaamista ei muualla ole. Tottakai moni lääkäri ( esim. ortopedi) leikkaa yksityiselläkin. Jos vakavasti sairastut, niin uutta sydäntä tai maksaa et saa Mehiläisestä tai Terveystalosta. Nämä natisijat ovat usein juuri urheilijoita, jotka leikkuuttavat itseään vakuutuksien turvin yksityisellä, ja mikäs siinä. Saman hoidon kyllä saa tarpeeseen myös julkiselta.
-Tottakai joudut odottamaan julkisella, jos vaivasi ei ole kiireellinen. Se, ettet voi käydä olkapääsi takia salilla täysipainoisesti tai polvi kipuilee, ei tee siitä kiireellistä vaivaa. Puoli vuotta ei ole kovin pitkä aika odottaa julkisella. Kiireellisemmät vaivat kuten syövät yms leikataan Suomessa yleensä kahden viikon sisällä kun lähete tullut erikoissairaanhoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Pääsee nopeasti ja osaavampia lääkäreitä. Julkiselta on melko vaikea saada hoitoa kuin vaikeisiin ongelmiin. Pari tuttua on sairastunut syöpään ja heillä on ollut hyvää hoitoa.
Minulla on ollut pieniä juttuja, kuten tulehduksen takia kiinnimuurautunut silmä ja toinen melkein. Soitin terkkarille ja hän vain totesi, että aikuisen silmätulehdus menee ohi itsestään. Kerroin myös, että olin kahden lapsen totaaliyh., ja että en pysty huolehtimaan lapsistani, kun en näe mitään. Oli pakko lopulta mennä yksityiselle, silmässä oli iriitti.
Tämä nyt oli vain yksi esimerkki, minulla on muutama muukin sairaus, ja en koe, että kovin hyvää ja aktiivista hoitoa olisin saanut julkisella.Tää sun esimerkkisi ei kerro mitään tk-lääkäreiden ammattitaidosta vaan "puhelinvastaajan" ammattitaidosta. Tottakai yksityinen ottaa kaikki mahdolliset asiakkaat "vakavasti" sillä sillähän ne elää.
Oman kokemukseni mukaan en ole saanut apuja julkiselta.
Kerran koitin hoitaa iriittiä julkisella, silmäpolilla. Menin lähetteellä silmäpolille, olin jonossa klo 9.30 arkiaamuna. Silmät kipeät ja valonarat. Minulle vain todettiin, että tulee kestämään. Odotin koko päivän, jonoa kun oli. Neljän aikaan kävin kyselemässä, että olisiko mahdollisuuksia päästä, pitäisi lapset hakea viidelta päiväkodista. Sain vastaukseksi, että ei voi mitään, viideltä tulee opiskelijoita purkamaan jonoa, tule viiden jälkeen uudestaan.
Lapsien kanssa tultiin viideltä uudestaan toiselta puolelta kaupunkia.
Polilla on yleensä 30 potilasta päivässä ja kaksi lääkäriä. Onnettomuustapaukset menee tietysti ohi ja sitten molemmat lääkärit menevät hoitamaan heitä.
Odotushuoneessa oli mielestäni aika pahan näköisiä silmäsairauksia, pääosin eläkeläisillä. Yhden naisen kertoman mukaan hän käy jonottamassa polilla usein, eläkkeellä kun on ja on aikaa.
Tuota jonoa kun katsoin, toivon, että vanhana ja sairaana pääsen yksityislääkärille.
No ei mun syöpääni tarvittavaa hoitoa ja seurantaa pysty edes järjestämään missään yksityisellä.