Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vihdoinkin puhutaan asiaa! Suomalaiset kertovat mielipiteensä NIRSOILUSTA

Vierailija
11.09.2019 |

https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/ilmiot/nirsot-vieva…

"”Kiukuttaa aikuiset ihmiset, jotka eivät suostu maistamaan ruokaa, koska ovat sitä lapsena maistaneet eivätkä silloin tykänneet.” Heini, 44

”Nirsoilu on lapsellista. Kaikkea täytyy voida syödä edes vähän, vaikka ei niin tykkäisikään. Moni aikuinen nirsoilija vaikuttaa lähinnä huomionhakuiselta.” Mikko, 38

”Nirsot aikuiset ihmiset ovat lapsellisia ja rasittavia. Ovat jääneet kuusivuotiaan tasolle. Nirsoilu ja ruuasta valittaminen on pelkästään noloa. Jos aikuinen ihminen nirsoilee, niin tuotakoon hänelle värityskirja ja värikynät siksi aikaa kun aikuiset syövät.” Kirsi, 48"

Itse lisäisin, että nirsoilijoiden pitäisi joutua elämään nälänhätäalueella. Koko elämänsä.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se on nirsoilua että ei suostu maistamaan ruokaa, jonka joko tietää edellisiltä maistokerroilta maistuvan hirveälle, tai koostumuksen takia, niin kutsukaa minua nirsoksi. En syö sellaista josta tiedän että en pidä

Söisitkö, jos ruuasta olisi pulaa?

Minä luulen, että söisin mitä tahansa syötäväksi kelpaavaa, mutta kypsennettynä vain.

Vierailija
22/36 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpia nirsoilijoita tuntuu olevan vanhemmat ihmiset, suurten ikäluokkien jäsenet noin suunnilleen. Kaikki on niin outoa. Joku fetajuusto on jo liian eksoottista, puhumattakaan jos ruokaan laittaa jotain muuta maustetta kuin maustepippuria. Edes pikkulapset ei ole niin pahoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se on nirsoilua että ei suostu maistamaan ruokaa, jonka joko tietää edellisiltä maistokerroilta maistuvan hirveälle, tai koostumuksen takia, niin kutsukaa minua nirsoksi. En syö sellaista josta tiedän että en pidä

Söisitkö, jos ruuasta olisi pulaa?

Minä luulen, että söisin mitä tahansa syötäväksi kelpaavaa, mutta kypsennettynä vain.

En kyllä tavoita tätä logiikkaa, että itselleen epämieluista ruokaa olisi syötävä koska "mitä jos olisi ruoasta pula"?

Ei ole ruoasta pula, joten voinee vapaasti nirsoilla.

Vierailija
24/36 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä se muille kuuluu mitä aikuinen ihminen syö. Lapsellista on myös taivastella toistensa syömisiä. Minäkään en pidä kaikista ruoista ja en niitä vain syö. Minua ei kiinnosta muiden syömiset.

On se aika loukkaavaa jos on varta vasten tehnyt ruokaa ja aikuinen ihminen ei suostu edes maistamaan.

Vierailija
25/36 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää, miten vaikeaa monille on käsittää, että ihmisillä aivan aikuisten oikeasti on todella, todella erilaisia makuaisteja. Se, että on itse makuaistiton jätemylly jolle on oikeasti aivan sama mitä suuhunsa tunkee, ei tarkoita että kaikki jotka eivät tykkää syödä tai juoda jotain asiaa x nirsoilevat kiusallaan.

Itse esim. olen tosi herkkä tuliselle ruualle, hittoako minä sille voin että vähänkään enemmän chiliä sisältävä ruoka sattuu? En tokikaan mitään numeroa asiasta tee, mutta vältän parhaani mukaan.

Samoin vaikkapa eräs yskänlääke maistuu mieheni mukaan lähinnä makealta, mun suussa se on niin karvasta että sen alas saaminen ilman oksennusrefleksiä on oikeasti vaikeaa.

Ja todellakin jätän esim. ne maksalaatikon rusinat kasaksi lautaselle vaikka pystyisinkin ne väkisin nielemään. Minkä ihmeen takia pilaisin ruuan joka muuten uppoaa aivan hyvin niillä makeilla limanuljaskoilla?

Ihan pokkana jätän myös kahvit, oluet, makeutusaineita sisältävät mehut ja limsat, kuoharit, punaviinit ja väkevät viinat väliin, koska ne ovat kauhean makuisia. Huolin kyllä aivan mielelläni vaikka vettä niiden sijaan.

Ikinä en tee showta omasta syömisestäni tai vaadi että minulle pitäisi erikseen tehdä mitään, koska tiedostan hyvin, että en ole allerginen tai keliaakikko tms. Jännää on se, että osa ihmisiä kuitenkin hyväksyy todella äärimmäisen nirsoilun esim. vegaaneilta, vaikka siinä on ihan täysin kyseessä se että ei vaan tahdo syödä tiettyjä asioita.

Kysyttäessä selitän toki että tietyt maut ja tekstuurit ovat minulle iso ongelma, ja että olen onnistunut laajentamaan ruokavaliotani tosi paljon sen jälkeen kun tulin täysi-ikäiseksi eikä kukaan ole enää määräillyt tai painostanut syömiseen liittyen.

Vierailija
26/36 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännää, miten vaikeaa monille on käsittää, että ihmisillä aivan aikuisten oikeasti on todella, todella erilaisia makuaisteja. Se, että on itse makuaistiton jätemylly jolle on oikeasti aivan sama mitä suuhunsa tunkee, ei tarkoita että kaikki jotka eivät tykkää syödä tai juoda jotain asiaa x nirsoilevat kiusallaan.

Itse esim. olen tosi herkkä tuliselle ruualle, hittoako minä sille voin että vähänkään enemmän chiliä sisältävä ruoka sattuu? En tokikaan mitään numeroa asiasta tee, mutta vältän parhaani mukaan.

Samoin vaikkapa eräs yskänlääke maistuu mieheni mukaan lähinnä makealta, mun suussa se on niin karvasta että sen alas saaminen ilman oksennusrefleksiä on oikeasti vaikeaa.

Ja todellakin jätän esim. ne maksalaatikon rusinat kasaksi lautaselle vaikka pystyisinkin ne väkisin nielemään. Minkä ihmeen takia pilaisin ruuan joka muuten uppoaa aivan hyvin niillä makeilla limanuljaskoilla?

Ihan pokkana jätän myös kahvit, oluet, makeutusaineita sisältävät mehut ja limsat, kuoharit, punaviinit ja väkevät viinat väliin, koska ne ovat kauhean makuisia. Huolin kyllä aivan mielelläni vaikka vettä niiden sijaan.

Ikinä en tee showta omasta syömisestäni tai vaadi että minulle pitäisi erikseen tehdä mitään, koska tiedostan hyvin, että en ole allerginen tai keliaakikko tms. Jännää on se, että osa ihmisiä kuitenkin hyväksyy todella äärimmäisen nirsoilun esim. vegaaneilta, vaikka siinä on ihan täysin kyseessä se että ei vaan tahdo syödä tiettyjä asioita.

Kysyttäessä selitän toki että tietyt maut ja tekstuurit ovat minulle iso ongelma, ja että olen onnistunut laajentamaan ruokavaliotani tosi paljon sen jälkeen kun tulin täysi-ikäiseksi eikä kukaan ole enää määräillyt tai painostanut syömiseen liittyen.

Tiedätkö kun tuollaiseen ”hyi tämä on yök yök” voi vaikuttaa ihan todella paljon sillä että ei mieti että ”hyi tämä on yök yök”. Se yökötys tulee niistä ajatuksista, ei siitä ruoasta.

Vierailija
27/36 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä ärsyynny nirsoilijoista, jolleivat he tee numeroa nirsoilustaan. En esimerkiksi ota nokkiini, jos vieras ei ota kaikkea mitä on tarjolla, kunhan ei ala laajasti selvittämään mikä hänestä on vialla niissä ruuissa, joita hän ei halua syödä. Omassa lähipiirissäni ei toisaalta mitään äärimmäisen nirsoja tyyppejä olekaan, vaan useimmat löytävät sentään jotain syötävää ilman naaman nyrpistyksiä.

Sitten toisaalta hyvin nirson ihmisen kanssa eläminen samassa ruokataloudessa saattaisi kyllä alkaa pidemmän päälle sieppaamaan. En tykkäisi siitä, jos yhdelle ihmiselle pitäisi alvariinsa tehdä eri ruuat kuin muille pelkästään nirsoilun takia tai jos oman kumppanin kanssa ei oikein voisi käydä ulkona syömässä tai kokeilla kotona uusia ruokia, koska toisella olisi hyvin rajoittunut maku ja hän olisi haluton yrittää kehittää sitä. Onneksi oma puolisoni ei ole laisinkaan nirso, vaikka ei hänkään nyt ihan kaikesta mahdollisesta tykkää tietenkään.

Vierailija
28/36 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaativia. Kannattaa kysyä työpaikkahaastattelussa onko nirsoilija...

Vierailija
29/36 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maistanut silliä, en tykkää siitä. Miksi minun pitäisi sitä muiden iloksi syödä? Minulla on ollut tähän mennessä rahaa ostaa muutakin ruokaa, niin ei tosiaan ole niin tiukkaa ollut että silli olisi ainoa ruoka mitä syödä. 

En tajua miten tämä muita häiritsee? Jos joku tarjoaa minulle ruokaa ja sanon "ei kiitos", niin mitä sitten? Tarjoajan pitää murjottaa seuraavat kaksi viikkoa. Osaan kyllä itsekin käydä ostamassa ruokaa ja syödä sitä, jos nälkä iskee. Ei ole kotoa muutettuani tarvinnut olla muiden "armoilla" ruokailujeni kanssa.

Vierailija
30/36 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nirso. En ota lautaselle sellaista ruokaa mitä en tule syömään. Jos taas on valmiiksi kasattu lautanen esim. ravintolassa niin syön kyllä kaiken.

Täällä toinen samanmoinen.

Vierailija
31/36 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua jotenkin ahdistaa se ajatus, että ihmiset pitäisivät minua vielä nirsonakin, kun tiedän jo aiheuttavani lisätyötä ruuan suhteen ollessani kasvissyöjä. Ollut jo 20 vuotta ja vaikka nykyään kasvissyönti on yleistynyt, niin se sellainen anteeksi lisävaiva -ajattelu painaa edelleen alitajunnassa.

Lisäksi olen allerginen aika erikoiselle ja varsin yleiselle mausteelle, mikä hankaloittaa entisestään. Varsinaisesti sellaisia asioita, mitä en vaan pysty syömään/nirsoilen, on tasan yksi. Korianteria olen yrittänyt maistaa, mutta joka kerta se maistaminen on päättynyt oksentamisen.

Yritän huomioida parhaani mukaan jos joku sanoo, ettei tykkää sienistä/kesäkurpitsasta/ei juo kahvia, mutta tällaisiin kovaäänisiin hyi yök - tyyppeihin en ole oikeassa elämässä vielä onneksi törmännyt.

Vierailija
32/36 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihmetellyt, että jos mulla on fetat ja oliivit keossa lautasen reunalla ja sillit olen jättänyt purkkiinsa, niin mitä ihmettä kenenkään siinä pöydässä istuvan täytyy sitä suureen ääneen alkaa ihmetellä. Käytöstavattomia on molemmin puolin.

Vierailija
33/36 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on taas vähäpätöiset ongelmat. Mitä väliä sillä on mitä joku aikuinen syö tai on syömättä.

Vierailija
34/36 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on muutama ruoka-aine, joita en suostu syömään. Ne ovat mielestäni epämiellyttävän makuisia, olen myös kokeillut niitä useasti enkä silti ole oppinut tykkäämään. Lisäksi on pari ruokaa, jotka eivät mene alas, vaikka kaikki ainesosat niissä ovat sinänsä makoisia yksinään. Yhdistelmänä vain ei maistu. En tee näiden asioiden syömättömyydestä numeroa. Mikäli olen juhlissa ym. vastaavassa tilanteessa, jossa tulee näitä ruokia vastaan, jätän ne vain syömättä. Kaikissa juhlissa olen kyllä saanut mahani täyteen, eikä minulla siis ole asiassa mitään ongelmaa. Ruoan tuputtamista sen sijaan inhoan yli kaiken. On hyvin ahdistavaa, kun joku tulee tyrkyttämään äänekkäästi juuri sitä ruokaa, jota itse yrittää kaikessa hiljaisuudessa vältellä. Yleensä nämä tuputtajat eivät edes usko ensimmäisellä kieltäytymiskerralla. Suosittelisinkin siis kaikille: keskittäkää huomionne vain ja ainoastaan oman lautasenne sisältöön.

Vierailija
35/36 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö kenenkään mieliksi mitään sellaista, mitä en halua.

En tee siitä numeroa. Monet vaan ottaa itseensä jostain syystä, jos yksi ei halua syödä vaikkapa homejuustoa. Vaikka söisin kaikkea muuta tarjolla olevaa, homejuustonsyömättömyys on suunnaton ongelma siitä pitäville.

Vierailija
36/36 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi nirso täällä kyselee, eikö teidän mielestä ole epäkohteliasta arvioida aikuisten ihmisten syömisiä tai syömättä jättämisiä? Itse olen aina ollut nirso, ja hävennyt sitä ihan valtavasti. Olen yrittänyt opetella syömään kaikenlaista, mutta ei onnistu. Tietyt suutuntumat ja maut eivät vain mene alas, voin nieleksiä ja pyöritellä ruokaa suussani mutta joku vika on varmaan korvien välissä kun ei onnistu. Mausteet on ok ja juotavassa muodossa kaikki käy, mutta joku ongelma on ruokien kanssa.

Olen aina vältellyt yhdessä syömistä tämän takia, ja yritän vaivihkaa selviytyä ottamalla sellaisia ruokia mitä syön - kunnes alkaa kysely mikset syö sitä, tätä ja tuota! Kun yritän kohteliaasti ohittaa aiheen, jatketaan tenttaamista ja halutaan tietää mitä kaikkea oikein en syö. Mielestäni tämä ei ole aikuista käytöstä sen enempää kuin nirsoilukaan...

Lohdutukseksi kaikille haukkujille, jopa treffeillä käynti on vaikeaa tämän takia enkä todellakaan yritä olla mikään erikoisuudentavoittelija tämän asian kanssa.