Pelkään kaupungissa. Miten uskallatte asua siellä?
Tuli tuosta maaseudun pimeyttä pelkäävästä mieleen, että itselläni on päinvastoin. Asun maalla ja nykyään pelkään isoissa kaupungeissa. Olen 40v normaalilla mielenterveydellä varustettu työssäkäyvä ihminen enkä ymmärrä, miten ihmiset uskaltavat liikkua siellä esim.hämärän tullen.
Pelkään jos joku tulee vastaan tai kulkee takanani. Pelottaa niin, että välillä olen lähes itku kurkussa kun näen jonkun hahmon lähestyvän. Pelkään ryöstöä, raiskausta tai puukotusta. Pelkään myös itsensäpaljastajia ja muita pervoja. Huokaisen helpotuksesta jos ihmisiä ei jollain hämärällä kadunpätkällä näy vaan pääsen livahtamaan sisälle.
En pelkää valoisalla tai jos on paljon ihmisiä, mutta hämärä ja vain joitain ihmisiä on todella pelottavaa.
Pelkään myös julkisissa kulkuvälineissä, ratikoissa, busseissa ja metroissa. Pelkään huumeita käyttäviä, känniläisiä ja kerjäläisiä sekä meluavia teiniporukoita. En ikinä uskaltaisi päästää alakouluikäisiä lapsiani yksin liikkumaan tuolla. Miten te muut uskallatte? Tai pelkäävätkö muut maalaiset kaupungeissa?
Olen asunut niin Suomessa kuin ulkomaillakin nuorempana isoissa kaupungeissa, mutta nykyään ne ovat jostain syystä hyvin pelottavia.
Kommentit (9)
Lisään vielä, että pelkään sitäkin, että kun/jos jotain sattuu, kukaan ei tule auttamaan. Tai enintään sitten kuvaa kännykällään kauhistunutta ilmettäni ja sätkiviä raajojanibkun minä heitän veivini jonkun city hanska m u r h a a j a n käsiin.
Pelkäät puukotusta.
Älä ainakaan Vantaalle tule. Täällä huidotaan miekalla.
Molemmissa asuneina tällä hetkellä pelotta enemmän ajatus maaseudulla asumisesta.
Pimeällä ei näe mitään, yhtään mitään. Metsästä tulee karhuja ja susia, kuulemma koirasusiakin siellä on. Myös kaikenlaisia outoja ovelta ovelle-kauppiaita on maalla, en niihin kaupungissa koskaan törmää. Puskevat sisään, jos ovi on unohtunut auki. Eihän niistä koskaan tiedä, mitä murhaajia ovat. Avunhuudot eivät kuulu kun ei ole naapureita.
Ihan normaalia maalaisjärkeä nykyään. Esimerkiksi Tampere on ihan täynnä ties mitä hiihtäjää ja aivan kaikkea tuntuu tapahtuvan koko ajan niin yöllä kuin keskellä kirkasta päivääkin.
En pelkää kaupungissa, koska ympärillä on muita ihmisiä ja asutusta. En nyt yömyöhään tykkäisi sivukuja kävellä. Syrjäisessä omakotitalossa on pelottavampaa, varkaidenkin puolesta.
Taisit asua melko levottomalla alueella tai kaupungin keskustassa? Tavallaan ymmärrän pelkojasi vaikka asunkin lähellä isoa kaupunkia hyvin rauhallisella alueella. Liikun harvoin yksin enää illalla kymmenen jälkeen ja vilkuilen ympärilleni jos liikun. Hulluja ja/tai rikollisia vain valitettavasti on nykyään niin rauhattomilla kuin rauhallisilla alueilla, kaupungeissa ja maalla. Itse en uskaltaisi enää asua maalla kaukana naapureista. Naapureiden läheisyys tuo kaupungissa henkistä turvaa.
Kaupungissa on turvallista kotona, kerrostalossa, varsinkin jos asuu vähän korkeammalla. Tykkään siitä, että kuuluu ihmisten ääniä avoimesta ikkunasta. Asun itse isossa kaupungissa.
Öisillä kaupungin kaduilla ei juuri tule käveltyä. En usko että sitäkään kauheasti pelkäisin, tosin mieluiten valitsisin reitin, jossa on eniten ihmisiä, valaistut kadut sekä liiketiloja (=valvontakameroita).
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Et kyllä ole normaalilla mielenterveydella varustettu, jos ilman aiempia traumaattisia kokemuksiakin normaali elämä pelottaa noin kovasti.
Hankkiudu terapiaan.