Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko väärin blogata lapsestaan ja elättää sillä itsensä?

Vierailija
11.09.2019 |

Tai vaihtoehtoisesti jakaa lapsestaan kuvia somessa kaupallisten yhteistöiden toivossa?

Siis jakaa kauniita kuvia ja kirjoittaa nätisti, lukijoina todennäköisesti muut äidit. Mutta loukkaako se kuitenkin lapsen yksityisyyttä? Lapsen näkökulmasta mietittynä. Mitään jaettuahan ei netistä pois saa.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myisin mielummin itseäni. Yksityisyys on kallisarvoista ja sitä tulee vaalia.

Vierailija
2/26 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On väärin.

Ruotsiin on tulossa muuten voimaan laki, joka kieltää tuon, siihen loppuu mammabloggaus siellä, onneksi.

Jossakin vaiheessa se tulee tännekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä tullaan näkemään vielä oikeusjuttuja tulevaisuudessa. Sinuna en ottaisi riskiä.

Vierailija
4/26 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on todella väärin ja paha teko. Erityisen itsekäs ja ajattelematon.

Vierailija
5/26 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin väärin. Tuo on jo lapsenrääkkäystä. Uunitus sopiva rangaistus

Vierailija
6/26 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä tullaan näkemään vielä oikeusjuttuja tulevaisuudessa. Sinuna en ottaisi riskiä.

Toivottavasti siihen saadaan myös kunnon tuomiot.

Toisen yksityisyyden myyminen huomion/rahan vuoksi on vain väärin, varsinkin alaikäisen, joka ei puolustautua.

Vierailija
7/26 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On väärin. Lapsella on oikeus yksityisyyteen.

Vierailija
8/26 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tiedä. Olin itse paljon lapsena mainoksissa ( ja muutamissa dokumenteissa) ja nautin siitä kovasti. Pyystin aina itse, että voisinko päästä mukaan, sillä pidin tuotantotouhuista kovasti.

Sain myös jokaisesta mainoksesta palkkion. Ei nyt tietenkään ole ihan sama asia mutta kyllähän minäkin tuossa kaupallisissa tarkoituksissa olin.

Minulla on myös edelleen aikuisena blogi ja haluaisin pitää vlogia. 

Mutta jos esim. koulumenetystäni ( joka oli ihan hyvä), kaverijuttujani, ensi kännejäni, jne . olisi alettu puida jossain tv:ssä, olisin varmasti pahastunut.

Vierailija
9/26 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa voi havainnollistaa niin, että jos perheessä olisi hoidossa dementtinen mummo joka ei tajuaisi enää juurikaan arkisia asioita, olisiko ok kirjoittaa hänestä tunnistettavaa blogia ja tienata sillä? Ei varmaan kenenkään mielestä. Lapsikaan ei ole äitinsä jatke.

Vierailija
10/26 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä. Olin itse paljon lapsena mainoksissa ( ja muutamissa dokumenteissa) ja nautin siitä kovasti. Pyystin aina itse, että voisinko päästä mukaan, sillä pidin tuotantotouhuista kovasti.

Sain myös jokaisesta mainoksesta palkkion. Ei nyt tietenkään ole ihan sama asia mutta kyllähän minäkin tuossa kaupallisissa tarkoituksissa olin.

Mutta jos esim. koulumenetystäni ( joka oli ihan hyvä), kaverijuttujani, ensi kännejäni, jne . olisi alettu puida jossain tv:ssä, olisin varmasti pahastunut.

Niin, sinä itse päätit ja itse sait palkkion. Mammablogeissa äiti päättää ja käärii rahat.

Vierailija
11/26 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On väärin.

Ruotsiin on tulossa muuten voimaan laki, joka kieltää tuon, siihen loppuu mammabloggaus siellä, onneksi.

Tämä on mielenkiintoista. Onko tästä kirjoitettu jossain suomeksi, oma ruotsinkielentaito on aivan naurettava. 

Vierailija
12/26 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, sinä itse päätit ja itse sait palkkion. Mammablogeissa äiti päättää ja käärii rahat.

En päättänyt. sain palkkion aina sen mukaan mitä tuotantoyhtiö ( vanhempieni firma) oli määritellyt esiintymispalkkiokseni.  Mutta toki olin ensimmäisessä mainoksessa vasta joskus 4-vuotiaana, milloin jo vähän tajusin mitä tapahtuu.

Vierailija
13/26 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miksi joku haluaa lukea jostain randomista lapsesta

Vierailija
14/26 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tuotakin voi tehdä niin monella tavalla. lapseni ystävä on teini-iässä oleva "blogi-lapsi" ja on toistaiseksi ainakin ( 16-vuotiaana) edelleen halunnut olla mukana blogissa. Toki heidän perheessään on hyvin tarkkaa se missä valossa lapset näyttäytävät blogissa.

Vierailija
15/26 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En päättänyt. sain palkkion aina sen mukaan mitä tuotantoyhtiö ( vanhempieni firma) oli määritellyt esiintymispalkkiokseni.  Mutta toki olin ensimmäisessä mainoksessa vasta joskus 4-vuotiaana, milloin jo vähän tajusin mitä tapahtuu.

Tarkoitin päättämisellä tuota että olit omasta pyynnöstäsi mainoksissa. Palkkion tai palkan suuruutta täällä harva pääsee päättämään :D

Vierailija
16/26 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On väärin.

Tämä on mielenkiintoista. Onko tästä kirjoitettu jossain suomeksi, oma ruotsinkielentaito on aivan naurettava. 

Tässä on blogien näkökulmasta tuosta juttua, tuon voi varmaan laittaa google translaten läpi?

https://bloggbevakning.se/2019/08/31/vad-ska-alla-mamma-influencers-gor…

Vierailija
17/26 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni, koska suosituimmat Suomessa näistä tienaavat sadoista euroista pariin tuhanteen kuukaudessa. Eli jopa ihan kokoaikaisen duunarin palkan verran.

Vierailija
18/26 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on mielenkiintoista pohdintaa parinkin someäidin näkökulmasta. Ja Hanne kyllä elättää itseään kuudentonnin palkalla ilman blogiakin. t

https://valeaiti.fi/lapset-netissa-kuka-on-pahin-uhka/

Vierailija
19/26 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On väärin.

Mitä se siis kieltää? Lasten kuvien lisäämisen someen? Avoimelle tilille, suljetulle tilille? Sen että jos joskus olet saanut palkkaa jostain blogikirjoituksesta tai saat mainostuloja, lasta ei saa näkyä kuvissa?

Kielletäänkö myös lapsimallit ja lapsinäyttelijät?

Vierailija
20/26 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni, koska suosituimmat Suomessa näistä tienaavat sadoista euroista pariin tuhanteen kuukaudessa. Eli jopa ihan kokoaikaisen duunarin palkan verran.

Suosituimmat mammabloggaajat kuten esim. Iina Hyttinen tienaa kyllä tuplasti ellei jopa triplasti tuon verran. Lähentelee kymppitonnia kuukaudessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän