Muistatko missä olit, kun World Trade Centeriin iskettiin tasan 18 vuotta sitten
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö, että Wikipedian mukaan WTC-torniin ensimmäisenä osuneen koneen egyptiläisellä kaappaajalentäjällä oli ilmeisesti suomalainen naisystävä, joka julkaisi tämän "sankarin" kuolinilmoituksen Hesarissa 😳 Itselleni oli ihan uutta tietoa. Wikipediasta löytyy artikkeli m0h4mmed Atta.
Tämä Attahan oli koko kaapparijoukon johtaja.
Töissä rautakaupan noutopihalla. Kuulin kopin radiosta, että lentokone iskeytynyt torniin. Edellisenä iltana oli tullut telkkarista joku sarja, jossa pienkone törmäsi pilvenpiirtäjään.
Jotenkin sitten luulin kyseessä olevan oikeassa elämässä myös joku pienkone. Tuli sitten asiakas päivittelemään, että olenko kuullut mitä on tapahtunut. Vastasin siihen, että eihän nyt mitään hirveää vahinkoa pienkoneet tee. Asiakkaan ilme oli mallia priceless😃.
No lopulta sitten selvisi minullekin asian oikea laita.
jännää miten se kolmas torni johon ei mitään osnunu mutta jossa oli todisteet pankkeja vastaan joka olisi tuhonnut koko alan romahti ihan itsekseen. Tuhoten todistusaineiston. Hupsis.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö, että Wikipedian mukaan WTC-torniin ensimmäisenä osuneen koneen egyptiläisellä kaappaajalentäjällä oli ilmeisesti suomalainen naisystävä, joka julkaisi tämän "sankarin" kuolinilmoituksen Hesarissa 😳 Itselleni oli ihan uutta tietoa. Wikipediasta löytyy artikkeli m0h4mmed Atta.
Tiesin, nainen oli yli 20 vuotta vanhempi ja keskustelivat netissä, eivät olleet koskaan tavanneet oikeasti. Nainen oli australiansuomalainen ja asunut pitkään Australiassa. Muistan tuon kuolinilmoituksenkin, se oli nimellä Mohamed El Amir.
Turussa Lindexissä ostoksilla. Kuulin uutisen radiosta.
olin sotkussa ja tiskiltä hakemassa kaakaota. Takaseinälle oli telkkari, josta uutisista näin.
Olin töissä hoitolaitoksessa ja katsoin puhelintani käsilaukusta. Ihmettelin, kun kaverin äidiltä oli tullut tekstiviesti minulle, oudolla sisällöllä: "nyt sortui toinenkin torni, kamalaa, mitä tälle maailmalle tapahtuu". Mietin, miksi ihmeessä minulle tuli tälläinen viesti. Meinasin soittaa ja kysyä, mutta joku intuitio sai minut siirtymään päiväsaliin, jossa mummot ja papat kuuntelivat vanhaa musiikkia. Sanoin toisille hoitajille, että avataas telkkari ja siihen lävähti samantien kuvat tapahtumasta.
Myöhemmin selvisi, että viesti oli tarkoitettu kaverin äidin siskolle, minun jälkeinen nimi yhteystiedoissa. Itse kuitenkin muistan tuon hetken varmasti ikuisesti.
Olin kotona ja teksti-tv:ssä luki lentokone törmännyt World Trade Centeriin. Ensimmäinen ajatus oli että pienkone on törmännyt ja lentäjä kuollut ja ei sen suurempi juttu.
Muistan myös hämärästi sen kuolinilmoituksen.
Itse olin baarissa päiväkaljalla. Katsottiin telkkareista kun lentokoneet iskivät. Ihmiset siemailivat hiljaisina kaljaa ja jotkut itkivät.
Itse en niin järkyttynyt mutta kaveri oli poissa totaltaan. Lähdettiin kävelylle ja päädyttiin katsomaan telkkaria ohikulkumatkalla. Hetken päästä tajuttiin että ollaan WTC:ssä ja aika pian vartijat tuli tyhjentämään rakennuksen. En ole vieläkään nähnyt ihmisiä niin hiljaisina Helsingin keskustassa keskellä arkipäivää.
Piipahdin sisälle ja telkkari oli auki ja tulipaloko sitten tornissa ihmettelin kun lähetys oli päällä.Samalla hetkellä sitten toinen kone iskeytyi ja hiukan kyllä hätkähti.
Olin kotona. Juuri muuttanut Helsinkiin lapsuudenkodistani ja asuin ekaa kertaa yksin.
Se ekan lentokoneen törmääminen wtc-torniin on jäänyt ikuisesti mun verkkokalvoille.
Jotkut sanoi että tästä alkaa 3. Maailmansota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesin, nainen oli yli 20 vuotta vanhempi ja keskustelivat netissä, eivät olleet koskaan tavanneet oikeasti. Nainen oli australiansuomalainen ja asunut pitkään Australiassa. Muistan tuon kuolinilmoituksenkin, se oli nimellä Mohamed El Amir.
No onpas lievästi erikoista julkaista Hesarissa teroilua harrastavan nettitutun kuolinilmoitus.
Helsingin rautatieasemalla. Koko päivän oli ollut jotenkin kummallinen olo. Tuntui, että en saa mistään kiinni, ikäänkuin jalat eivät olisi maassa.
Olin ulkomailla enkä saanut kuin tipoittaista tietoa tuosta. Parin päivän päästä matkustin Suomeen ja oltiin ihan what? kun eläkeläispariskunnan kynsisakset eliminoitiin käsimatkatavaroista.
Vierailija kirjoitti:
Hyi hitto, enpäs ole tuollaisesta kuullut. Saatu sitten Suomikin sotketuksi tuohon hylkyporukkaan.
Makasin paskat housussa juoppoputkassa. Kymäläisen Makke(paikallinen poliisi) tuli mesoamaan putkan ovelta että world trade centeriin on hyökätty.
Muistan, valitettavasti.
Muistan, kuinka koko asia ei silloin edes liiemmin kiinnostanut, koska jenkit saivat mielestäni juuri sitä, mitä tilasivatkin (enää en ajattele näin, ainakaan siviileihin kohdistetuista ískuista, mutta tällaista katkeruutta oli silloin paljon ilmassa). Tästä tuli vanhempieni kanssa samana syksynä riitaa. En osannut pitää jenkkejä viattomina uhreina Yhdysvaltojen pullistelevan maailmanpolitiikan vuoksi (Kosovon ohjúsiskut, Irakin ja Kuwaitin välillä käyty sota ja jenkkien jatkuva uutisia täyttävä voimankäyttö - tai pikemminkin voimannäyttö - omien rajójensa ulkopuolella). Muistan, että joku Henry Kíssinger oli 2000-luvun alussa erityisen víháttu, koska häneen kumuloitui silloisen U.S:n ulkopolitiikka syistä, joita en enää googlematta muista. Olin siis vuonna 2001 hädin tuskin parikymppinen.
Vasta Irakin sódan aloitus pari vuotta myöhemmin onnistui jollain tasolla järkyttämään. Silloin ajattelin, että alkaako nyt se kolmas maailmansota ihan turhaan. G.W. Bush oli silloin joillekin vähän samaa kuin Trump on joillekin nyt, joten kaikkien sympatiat eivät välttämättä heti menneet siihen suuntaan. Presidentin puheet rístiretkístä saivat amerikkalaiset näyttämään ääliöíltä. Tästä tehtiin sittemmin jotain jenkkielokuviakin.
Irakistahan ei edes löytynyt niitä biokemiállisia áseita. Sen sijaan sillä harharetkellä luotiin nykyajan sieltä suunnalta tulevat vitsaukset. Muistan hämärästi sen, että jo silloin - 2000-luvun alussa siis - ajateltiin vähän sillä tavalla, että Bush jr meni isänsä vuoksi sinne Irákiin kóstóretkelle, vaikka 9/11 ískujen tekijät olivat kotoisin Sáudi-Arabiasta tai Márokosta.
Silloin oli puhetta jo siitä, että omia kauppasuhteitaan jenkit eivät halunneet sáudien kanssa riskeerata, mutta muun lähi-Idän tasapaino sai mennä kóstoksi 9/11 :stä. Viimeksi myös Case Kháshoggin Trump lakaisi asap maton alle. Jotain juttua oli muistaakseni jo 2000-luvun alussa siitäkin, että Osáman kláanin jäsenet lennätettiin heti jenkeistä turvallisesti takaisin Sáudeihin, kun koneet saivat nousta ilmaan, vaikka oli tullut jo ilmi, mikä taho koko ískun takana oli.
Kotona, luin asiasta Vauva-lehden keskustelupalstalta. Imetin kuusiviikkoista vauvaani. Telkkarista ei kauan voitu katsoa uutisia ennen kuin älyttiin, että nyt ei ole sopvaa katsottavaa 3-vuotiaalle esikoiselle.
Kyllä. Kuvottavaa.