Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka halvalla ihminen voi realistisesti syödä niin, ettei kärsi puutoksista tai näänny?

Vierailija
11.09.2019 |

Mulla yleensä on ruokarahaa itselleni 10-20€/vko. Tuolla pitäisi saada myös esim. vessapaperia ja muuta sellaista. Leivinpaperikin on loppu. Kuinka pitkään pärjään ilman vihanneksia ja hedelmiä, jos ostan halvimpia monivitamiineja?

Voisitko itse karsia tuosta jotenkin ja elää niin vuosia?

Jostain pitäisi vielä säästää, mutta ruoka on ainoa juttu, mistä voi vielä nipistää.

Kommentit (146)

Vierailija
121/146 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin. Jos joku luulee että vitamiineilla voi paikata terveellisen ravinnon niin on väärässä.Toisekseen, jos ei pidä terveydestään huolta, niin todennäköisemmin sairastaa enemmän ja se maksaa. Hyvä ruokavalio on rakennusaine hampaille, aivoille, keholle. sen minkä ruokavaliossa säästää, sen kyllä jossain asiassa maksaa takaisin

tässä on halpoja ravintorikkaita ruokia:

perunaa (aina halpaa ja vie nälän ja sisältää vitamiineja)

juureksia,  kaalta, halpoja pakastevihanneksia.  puolalaisia omenoita. poimittuja marjoja ja sieniä. tarjous- ja sesonkivihanneksia ja hedelmiä. kannattaa pitää silmät auki

linssejä, papuja, soijaa.

halvimpia kananmunia.

30 prosenttia lihoja joita voi pakastaa tai jos lompakko tyhjä enemmänkin soijaa ja palkokasveja.

valkoisella makaronilla pysyy hengissä mutta ei siinä ravintoaineita ole juurikaan. siksi kannattaa ostaa tummaa. sama koskee esim riisiä. mielummin tosin perunaa kuin makaronia tai riisiä jos ravintoa haluaa

kaurapuuroa

maitotuotteita jos niitä haluaa käyttää. piimä on hyvää suolistobakteereille. Xtran "jankkirahkalla" lähtee nälkä

siemeniä, pähkinöitä ja hyviä rasvoja öljyistä

Jo pelkällä pottu + lihameiningillä tuskin kärsisi puutostiloista. Kasvisruoassa sellaista voi sitten tullakin.

Jos pitäisi jotain ravintorikkaimpia tuotteita mitä köyhän kannattaa sisällyttää ruokavalioonsa, niin sanoisin peruna ja kananmunat. Silloin tällöin naudanmaksan teko antaa kunnon ravintoainepläjäyksen. Jos mietityttää, niin voi tehdä kyseistä ruokaa vaikkapa jauhemaksapihvien muodossa.

Linssit ovat parempaa ravintoa kuin perunat.

Peruna on paljon paremman makuista. Kai köyhänkin ruoka saa maistua hyvälle?

Vierailija
122/146 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuroa ja banaani aamulla, keitettyjä perunoita, porkkanoita ja maksa/lindströminpihvi lounaaksi, päivälliseksi kananmuna ja pinaattilätyt/keitto, reissumiestä tarjousjuuston kanssa välipalaksi. Mandariini tai kurkkua tai tomaatti joskus. Näillä me kaksi köyhää eläkeläistä ollaan pärjätty vuosia. Joskus tarjouslohta ostetaan. Juodaan vain vettä ja kahvia, ei koskaan alkoholia tai virvoitusjuomia. Kesällä ostettiin Rainbown tarjoustuutteja. Puolukoita ja mustikoita kerättiin metsästä. Keitin hilloiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/146 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leivinpaperia ei tarvita mihinkään. Vessapaperiakaan ei kun puhelimella pesee.

Minulla menee 5 eur päivässä. Käyn Liidissä mistään tinkimättä, eli pihistelemällä helposti vielä puolta halvemmalla.

Ja taas tuo öykkärin rypsiöljy! Rapsiöljy on halpaa ja terveellistä energiaa. Makarooni lähes ilmaista ja pakastekasvikset halpoja ja usein parempia kuin "tuoreet".

Itseasiassa rahanmenoni romahti ihan itsestään kun aloin syödä oikein ;-)

Viisi euroa päivässähän on jo 35 euroa, joka on paljon enemmän kuin ap:n 15-20. Mulla menee usein tuo sama 15-20 euroa viikossa ja kyllä sillä yksi ihminen mielestäni ihan hyvin selviää, ainakin kasvisruoalla. Kotikaupungissani on tori, josta saa todella halvalla vihanneksia varsinkin vähän ennen sulkemista, siis eurolla pusseja erilaisia vihanneksia. Se auttaa paljon. Pavut ja linssit ovat kuivana tosi edullisia etnokaupoissa, niistä voi löytää myös mausteita ja vihanneksiakin huomattavasti isoja marketteja edullisemmin.

Itse en allekirjoita tuota, että pakastekasvikset olisivat (aina) halvempia tai parempia kuin tuoreet. Kun syö satokauden mukaan saa tuoreita vihanneksia aika edullisesti, eli nyt syys- ja talviaikaan tietysti lähinnä juureksia. Sitrushedelmistä saa paljon c-vitamiinia, niitä koittaisin syödä jos vitamiininpuutokset huolettaa. Tarjouksia kannattaa tietysti bongata jos on aikaa siihen. S-marketeissa on ilta-alet ja itse ostan pienestä lähikaupastani usein leipää illalla, kun sitä saa -60% todella halvalla, jos ei ole rahkeita tehdä itse.

Joku mainitsi b12-vitamiinin, itse en käytä muita eläinkunnan tuotteita, mutta kananmunia käytän, koska niistä saa suhteessa paljon energiaa ja ovat kuitenkin suht. halpoja. Aloittaja oli huolissaan puutostiloista, joten itse en lähtisi pelkälle kaurapuuro- ja makaroonilinjalle. Tuoreet vihannekset ja hedelmät ovat tärkeitä ja jos on tiukka budjetti kannattaa mahdollisuuksien mukaan valita sellaisia, joissa on korkea vitamiinipitoisuus, eikä esim. syödä pelkkää perunaa ja ruskeaa kastiketta näin kärjistettynä. Parsakaali ei ole halvimmasta päästä, mutta itse koittaisin bongailla sitä alennuksesta. Samoin pakastemarjat ovat vitamiinipommeja, joita kannattaa ostaa kun pystyy. Mustikka on kallista, mutta esim. mustaherukka huomattavasti halvempaa, samoin puolukka ja muut ei niin suositut marjat. Voi myös koittaa esim. jogurtin tekemistä itse.

Ja tietysti kannattaa tutkia josko löytäisit kaupan, jonka roskikset eivät ole lukkojen takana. Dyykkaaminen voi aluksi tuntua ällöltä ajatukselta, mutta roskiksista voi hyvällä tuurilla oikeasti löytää todella hyvälaatuisia vihanneksia yms.

Vierailija
124/146 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin. Jos joku luulee että vitamiineilla voi paikata terveellisen ravinnon niin on väärässä.Toisekseen, jos ei pidä terveydestään huolta, niin todennäköisemmin sairastaa enemmän ja se maksaa. Hyvä ruokavalio on rakennusaine hampaille, aivoille, keholle. sen minkä ruokavaliossa säästää, sen kyllä jossain asiassa maksaa takaisin

juureksia,  kaalta, halpoja pakastevihanneksia.  puolalaisia omenoita. poimittuja marjoja ja sieniä. tarjous- ja sesonkivihanneksia ja hedelmiä. kannattaa pitää silmät auki

halvimpia kananmunia.

30 prosenttia lihoja joita voi pakastaa tai jos lompakko tyhjä enemmänkin soijaa ja palkokasveja.

valkoisella makaronilla pysyy hengissä mutta ei siinä ravintoaineita ole juurikaan. siksi kannattaa ostaa tummaa. sama koskee esim riisiä. mielummin tosin perunaa kuin makaronia tai riisiä jos ravintoa haluaa

kaurapuuroa

maitotuotteita jos niitä haluaa käyttää. piimä on hyvää suolistobakteereille. Xtran "jankkirahkalla" lähtee nälkä

Jo pelkällä pottu + lihameiningillä tuskin kärsisi puutostiloista. Kasvisruoassa sellaista voi sitten tullakin.

Jos pitäisi jotain ravintorikkaimpia tuotteita mitä köyhän kannattaa sisällyttää ruokavalioonsa, niin sanoisin peruna ja kananmunat. Silloin tällöin naudanmaksan teko antaa kunnon ravintoainepläjäyksen. Jos mietityttää, niin voi tehdä kyseistä ruokaa vaikkapa jauhemaksapihvien muodossa.

Linssit on juuri niin hyviä kuin niistä tekee. Vaatii tietysti maustamista ja totuttelua, jos on tottunut syömään vaan pottuja ja ruskeaa kastiketta. Linsseistä voi tehdä esim. kastikkeen niille perunoille ja näin  saada molempien hyvät puolet. Ja kyllä linssit nyt vaan on huomattavasti ravintorikkaampia kuin peruna. Lisäksi kilosta kuivia linssejä saa ainakin tuplasti enemmän valmiita linssejä, ehkä enemmänkin. Kilosta perunaa saa kilon perunaa.

-eri

Vierailija
125/146 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi, että leivän tekeminen itse on ajan tuhlausta kun se on niin halpaa. Olen osittain samaa mieltä, mutta suosittelen silti tekemään esim. pataleipää, jota ei vaivata, vaan ainekset (vesi, hiiva ja jauhot) sekoitetaan ja annetaan olla yön yli. Seuraavana päivän paistetaan uuninkestävässä padassa. Todella helppoa ja vaivatonta tehdä ja parempaa kuin mikään leipä mitä olen marketista ostanut. Vaihtelua ja lisäravintoa saa, kun lisää jauhoihin kaurahiutaleita tai jotain muita kuin vehnäjauhoja. Tämä vinkkinä kaikille, joista leivän teko vaivaamisineen tuntuu isolta hommalta. On tässäkin tietysti oma hommansa, mutta tulos on kyllä todella herkullinen.

Vierailija
126/146 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on tullut hyviä vinkkejä, tässä on ainakin omani.

- Osta soijarouhetta. Riittää pitkäksi aikaa ja korvaa esim jauhelihan. Tottakai tarvitset stä maustamaan mausteita, mutta mausteet maksaa mitä 0.50c pussi ja ei tarvitse joka viikko ostaa.

- Kuivatut pavut ja linssit ovat myös oiva proteiinin lähde ja todella halpaa. Ne pitää vain liottaa.

- Osta vihannekset joko pakastimesta tai tuoreena, mutta vältä kaikkia tuoreita valmiiksi pilkottuja ja maustettuja, koska niillä on aina hintaa.

- tee isompia astioita ruokaa, esim 3-4 päivälle kerralla, niin säästää

- Syö aamulla aina kaurapuuro mustikoiden kanssa. Voit sekoittaa hunajaa sekaan, jos haluat makeutta. Mustikat ja hunaja maksaa pikkasen enemmän, mutta kestävät pitkään ja kaurapuuroa saa todella halvalla.

- Osta sitruunaa ja purista sitä veteen. Siitä saat päivän tarvitsemasi c-vitamiinit.

10-20e viikossa on kyllä tosin vaikeaa pärjätä pidemmän päälle. Etkö mitenkään voi saada enenpää rahaa?

Linssit on minusta kalliita ja sitruuna maksaa yllättävän paljon jos sillä vettä jatkaa sekä se syö hampaan kiilteet lipitettynä pitkin päivää.

Hunaja maksaa moninkertaisesti halvimpaan sokerin eli jos köyhäillä pitää, niin sillon hunaja jää kauppaan sitruunan ja linssien kanssa.

Linssit onkin kalliita, jos ostaa niitä markettien Go Greenin pieniä paketteja. Aasia-kaupoista saa kilon 2-3 eurolla, josta saa moninkertaisen määrän valmiita linssejä.

Vierailija
127/146 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku sanoi, että leivän tekeminen itse on ajan tuhlausta kun se on niin halpaa. Olen osittain samaa mieltä, mutta suosittelen silti tekemään esim. pataleipää, jota ei vaivata, vaan ainekset (vesi, hiiva ja jauhot) sekoitetaan ja annetaan olla yön yli. Seuraavana päivän paistetaan uuninkestävässä padassa. Todella helppoa ja vaivatonta tehdä ja parempaa kuin mikään leipä mitä olen marketista ostanut. Vaihtelua ja lisäravintoa saa, kun lisää jauhoihin kaurahiutaleita tai jotain muita kuin vehnäjauhoja. Tämä vinkkinä kaikille, joista leivän teko vaivaamisineen tuntuu isolta hommalta. On tässäkin tietysti oma hommansa, mutta tulos on kyllä todella herkullinen.

Kaurahiutaleet on muuten paljon kätevämpää leipoa kiinteään muotoon kuin syödä puurona.Vehnäjauhoa vaan sekaan että rakenne pysyy helposti syötävänä eikä tule liisteriä jota ei pysty nielemään.

Vierailija
128/146 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

halvimpia kananmunia.

kaurapuuroa

Linssit on juuri niin hyviä kuin niistä tekee. Vaatii tietysti maustamista ja totuttelua, jos on tottunut syömään vaan pottuja ja ruskeaa kastiketta. Linsseistä voi tehdä esim. kastikkeen niille perunoille ja näin  saada molempien hyvät puolet. Ja kyllä linssit nyt vaan on huomattavasti ravintorikkaampia kuin peruna. Lisäksi kilosta kuivia linssejä saa ainakin tuplasti enemmän valmiita linssejä, ehkä enemmänkin. Kilosta perunaa saa kilon perunaa.

-eri

Miksi nämä linssien tuputtajat aina luulee, että perunan kanssa syödään vain ruskeaa kastiketta? En minä ainakaan syö koskaan. Peruna on hyvä ravintoaine ja se muuttuu moneksi. On paljon erilaisia tapoja valmistaa herkullisia ruokia perunasta. 

Vierailija
129/146 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä oletko sieni-ihmisiä, mutta nythän on metsät täynnä sieniä.

Vierailija
130/146 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä oletko sieni-ihmisiä, mutta nythän on metsät täynnä sieniä.

Enemmistö ei taida syödä sieniä.

Vierailija
131/146 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

no hieman eroa jos joku tarttee sen 1500kcal tai toinen 4000kcal.

joten en osaa sanoa kuin kalliilla tai halvalla voi syödä hyvin.

Vierailija
132/146 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijaymmällään kirjoitti:

Mitenhän sitä söis halvasti näillä spekseillä? Mies ei suostu syömään kasvisruokia, pöytään käy vain vaalea makaroni/riisi/peruna eri muodoissa, lohi/muikut, possu ja naudanliha ja kananmuna, kasviksista VAIN kurkku, tomaatti, vihreä omena, mandariinit, lehtisalaatti, sipulit ja vadelma/mansikka/mustikka ja leivät menee.

Eli kaikki linssit, pavut, tumma makaroni, kaali, kesäkurpitsa, soija, juurekset, sienet, banaanit , luumut, halvat kalat, hernekeitto jne ei käy...

Taidanpa ainakin lähteä mustikkaan viikonloppuna.

No kyllä sitä ruokarepertuaariaan voi aikuinenkin pikkuhiljaa laajentaa. Aloittaa jollain helposti omaksuttaville, kuten esim makaronilaatikko soijarouheella.

Vierailija
133/146 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaurahiutaleet on muuten paljon kätevämpää leipoa kiinteään muotoon kuin syödä puurona.Vehnäjauhoa vaan sekaan että rakenne pysyy helposti syötävänä eikä tule liisteriä jota ei pysty nielemään.

Minä syön kauraryynit kylmänä kylmän maidon kera, ihan hyvää. Sekaan voi laittaa marjoja, hedelmiä, hilloa, pähkinöitä yms. Hiutaleet on höyrytetty kypsiksi, joten kypsennystä ei enää kotona tarvita.

Vierailija
134/146 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan tuolla metsät täynnä ruokaa , kerran vuodessa lasauttaa hirven ja syö vuoden, perunat hakee tuolta sadan kilsan päästä  yms.

Mutta tuommoinen vaatii aikaa ja kalustoa sen verran että tulee halvemmaksi ostaa valmiit ruuat joka päivä .

Vierailija
135/146 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leivinpaperia ei tarvita mihinkään. Vessapaperiakaan ei kun puhelimella pesee.

Minulla menee 5 eur päivässä. Käyn Liidissä mistään tinkimättä, eli pihistelemällä helposti vielä puolta halvemmalla.

Ja taas tuo öykkärin rypsiöljy! Rapsiöljy on halpaa ja terveellistä energiaa. Makarooni lähes ilmaista ja pakastekasvikset halpoja ja usein parempia kuin "tuoreet".

Itseasiassa rahanmenoni romahti ihan itsestään kun aloin syödä oikein ;-)

Viisi euroa päivässähän on jo 35 euroa, joka on paljon enemmän kuin ap:n 15-20. Mulla menee usein tuo sama 15-20 euroa viikossa ja kyllä sillä yksi ihminen mielestäni ihan hyvin selviää, ainakin kasvisruoalla. Kotikaupungissani on tori, josta saa todella halvalla vihanneksia varsinkin vähän ennen sulkemista, siis eurolla pusseja erilaisia vihanneksia. Se auttaa paljon. Pavut ja linssit ovat kuivana tosi edullisia etnokaupoissa, niistä voi löytää myös mausteita ja vihanneksiakin huomattavasti isoja marketteja edullisemmin.

Itse en allekirjoita tuota, että pakastekasvikset olisivat (aina) halvempia tai parempia kuin tuoreet. Kun syö satokauden mukaan saa tuoreita vihanneksia aika edullisesti, eli nyt syys- ja talviaikaan tietysti lähinnä juureksia. Sitrushedelmistä saa paljon c-vitamiinia, niitä koittaisin syödä jos vitamiininpuutokset huolettaa. Tarjouksia kannattaa tietysti bongata jos on aikaa siihen. S-marketeissa on ilta-alet ja itse ostan pienestä lähikaupastani usein leipää illalla, kun sitä saa -60% todella halvalla, jos ei ole rahkeita tehdä itse.

Joku mainitsi b12-vitamiinin, itse en käytä muita eläinkunnan tuotteita, mutta kananmunia käytän, koska niistä saa suhteessa paljon energiaa ja ovat kuitenkin suht. halpoja. Aloittaja oli huolissaan puutostiloista, joten itse en lähtisi pelkälle kaurapuuro- ja makaroonilinjalle. Tuoreet vihannekset ja hedelmät ovat tärkeitä ja jos on tiukka budjetti kannattaa mahdollisuuksien mukaan valita sellaisia, joissa on korkea vitamiinipitoisuus, eikä esim. syödä pelkkää perunaa ja ruskeaa kastiketta näin kärjistettynä. Parsakaali ei ole halvimmasta päästä, mutta itse koittaisin bongailla sitä alennuksesta. Samoin pakastemarjat ovat vitamiinipommeja, joita kannattaa ostaa kun pystyy. Mustikka on kallista, mutta esim. mustaherukka huomattavasti halvempaa, samoin puolukka ja muut ei niin suositut marjat. Voi myös koittaa esim. jogurtin tekemistä itse.

Ja tietysti kannattaa tutkia josko löytäisit kaupan, jonka roskikset eivät ole lukkojen takana. Dyykkaaminen voi aluksi tuntua ällöltä ajatukselta, mutta roskiksista voi hyvällä tuurilla oikeasti löytää todella hyvälaatuisia vihanneksia yms.

C-vitamiinin suhteen voi unohtaa hedelmät, nauriissa, lantussa ja paprikassa sitä on paljon. Ja se lanttu ainakin on edullista, ja yhtä paljon kuin appelsiinissa.

Vierailija
136/146 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän sitä söis halvasti näillä spekseillä? Mies ei suostu syömään kasvisruokia, pöytään käy vain vaalea makaroni/riisi/peruna eri muodoissa, lohi/muikut, possu ja naudanliha ja kananmuna, kasviksista VAIN kurkku, tomaatti, vihreä omena, mandariinit, lehtisalaatti, sipulit ja vadelma/mansikka/mustikka ja leivät menee.

Eli kaikki linssit, pavut, tumma makaroni, kaali, kesäkurpitsa, soija, juurekset, sienet, banaanit , luumut, halvat kalat, hernekeitto jne ei käy...

Mustikat on heinä-elokuussa. Luulisin, että nyt on puolukka-aika. Myös juolukka ja variksenmarja ovat syötäviä sekä aronian ja pihlajanmarjat. Aroniaa on joka puolella koristeistutuksina.

Vierailija
137/146 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

halvimpia kananmunia.

kaurapuuroa

-eri

Miksi nämä linssien tuputtajat aina luulee, että perunan kanssa syödään vain ruskeaa kastiketta? En minä ainakaan syö koskaan. Peruna on hyvä ravintoaine ja se muuttuu moneksi. On paljon erilaisia tapoja valmistaa herkullisia ruokia perunasta. 

En kiistä, etteikö perunoista saisi hyvää ruokaa, mutta sangen ravintoköyhä se on. Siinä on oikeastaan vain tärkkelystä eli hiilaria. Ihmmisen elimistö kuitenkin tarvitsee proteiinia ja rasvaa. Linsseissä on proteiinia noin 25%.

Vierailija
138/146 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Broileri olisi halvempaa kuin nauta/possu. Miehen pitää vaan oppia syömään halvempia juttuja tai sitten tuoda kassaan enemmän rahaa.

Vierailija
139/146 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

halvimpia kananmunia.

kaurapuuroa

-eri

Pidän perunasta, mutta käytän runsaasti myös linssejä. Ne ovat edullisia, valkuaispitoisia ja kypsyvät nopeasti. Lisään niitä usein kasvisruokiin nostamaan valkuaispitoisuutta. Ihmeellistä vihamielisyyttä ihan perinteistä ruoka-ainetta kohtaan.

Vierailija
140/146 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onhan tuolla metsät täynnä ruokaa , kerran vuodessa lasauttaa hirven ja syö vuoden, perunat hakee tuolta sadan kilsan päästä  yms.

Mutta tuommoinen vaatii aikaa ja kalustoa sen verran että tulee halvemmaksi ostaa valmiit ruuat joka päivä .

Näin eikö sieni- ja marjametsää löydy lähempää? Tai perunasta?