Lapsi sairastelee, miten saa olla töistä pois?
Jos päiväkoti-ikäinen lapsi sairastelee, niin miten saa olla töistä pois? Tiedän, että tilapäinen hoitovapaa on 4 päivää, ja sen saa olla pois lain mukaan, mutta entä jos tämä päiväkoti-ikäinen ei parane siitä pahasta flunssasta tai influenssasta siinä neljässä päivässä päiväkotikuntoon!? Luin erään päiväkodin ohjeista, että esim. vatsataudin jälkeen lapsen on oltava parannuttuaan vielä 2 oireetonta päivää kotona, ja se pelkkä vatsatauti saattaa kestää usein sen neljä päivää helposti..
Meillä ei ole sellaisia tukiverkkoja, jotka voisi hoitaa sairasta lasta. Mies häipyi kuvioista lapsen ollessa vauva ja vaikka hän välillä tapaa lastaan niin häntä ei voisi vähempää kiinnostaa hoitaa jotain sairaspäiviä vaikka miten vaatisin ja yrittäisin pakottaa.
Minulla ei ole rahaa palkata tänne kotiin jotain maksullista ulkopuolista lastenhoitajaa, oma palkkani on nettona 1700 e kuussa ja siitä menee suurin osa asumiseen, loput ruokaan ja pakolliseen muuhun. Minun työssä (terv.huoltoala) ei voi jäädä mihinkään etätöihin kotiin eikä ottaa sairasta lasta töihin mukaan. Saanko olla sen viidennen päivän kotona (palkattomana) hoitamassa pientä lastani? Vai onko minun pakko mennä töihin ja viedä se oksenteleva lapsi päiväkotiin, jotta en saa potkuja?
Kommentit (43)
Olin lapsen ensimmäisen pk-vuoden enemmän poissa kuin töissä. Lapsen tervehdyttyä sain itse usein saman räkätaudin. Pomo urputti , ehdotteli etteikö mies voisi välillä. No ei ja miksi ei ole se juttu tässä. Ihmettelen , jos et saa palkattomana. En minäkään muista kuin vesirokon ja ekana syksynä kierteen , jossa lääkäri ehdotti kuukauden rauhoitusaikaa pk:sta, jotta tilanne rauhoittuisi.
https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/muut-vapaat-tyosta/perhevapaat/poiss…
Poissaolo pakottavista perhesyistä
Työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan, ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi.
Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle poissaolostaan ja sen syystä niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys poissaolonsa perusteesta.
Poissaolo perheenjäsenen tai muun läheisen hoitamiseksi
Jos työntekijän poissaolo on tarpeen hänen perheenjäsenensä tai muun hänelle läheisen henkilön erityistä hoitoa varten, työnantajan on pyrittävä järjestämään työt siten, että työntekijä voi jäädä pois työstä määräajaksi. Työnantaja ja työntekijä sopivat vapaan kestosta ja muista järjestelyistä.
Paluusta työhön kesken sovitun vapaan on sovittava työnantajan ja työntekijän kesken. Jos siitä ei voida sopia, työntekijä voi perustellusta syystä keskeyttää vapaan ilmoittamalla siitä työnantajalle viimeistään kuukautta ennen työhön paluuta.
Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä selvitys poissaolon ja sen keskeyttämisen perusteesta.
4 päivää tilapäistä hoitovapaata ja "pakottavat perhesyyt" on ihan lakiin kirjoitettu.
Tes määrittää, miten niistä saa palkkaa.