Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jee hoitoalalle suunnitellaan 10 tunnin työpäiviä työvoimapulan ratkaisuksi

Vierailija
10.09.2019 |

Ei käy kateeksi hoitajia.

"Se voisi tuoda työnhallintaa eri tavalla hanskaan. Esimerkiksi työn suunnitteluun tulee enemmän aikaa. Pidemmän työpäivän aikana työtehtäviin ehtisi paneutua paremmin, kun aikaa on enemmän."

yle.fi/uutiset/3-10952634

Kommentit (94)

1/94 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siellä varmasti porukkaa, jotka ovat valmiita tekemän lisätunteja, jos vaan palkka on kohdillaan.

Kunnon bonukset lisätyötunneista niin johan alkaa vapaaehtoisia löytymään.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
2/94 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan ei kokeile, mitä tapahtuu, kun palkataan lisää väkeä, niin ettei nykyiset olisi ylikuormittuneita. Äkkiseltään tuntuu oudolta, että ylikuormitusta ratkaistaan työpäivää pidentämällä. Mulle kävisi kyllä, omat lapset on jo aikuisia, mutta pienten lasten vanhemmille 10 tunnin päivä voi tuottaa vaikeuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä näitä hoitajia jo nyt kuuntelee he tekee töitä 24/7 ilman palkkaa :D

Vierailija
4/94 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ei kokeile, mitä tapahtuu, kun palkataan lisää väkeä, niin ettei nykyiset olisi ylikuormittuneita. Äkkiseltään tuntuu oudolta, että ylikuormitusta ratkaistaan työpäivää pidentämällä. Mulle kävisi kyllä, omat lapset on jo aikuisia, mutta pienten lasten vanhemmille 10 tunnin päivä voi tuottaa vaikeuksia.

Siksi, ettei sitä työvoimareserviä ole! Toki on luku- ja kirjoitustaidottomia, päihderiippuvaisia ukkeleita työttöminä, mutta eihän niistä millään alalle väkeä kouluteta. Lääkkeetkin vetäisivät omiin nahkoihinsa.

Vierailija
5/94 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni työpaikka tätä kokeiltiin, mutta sitten alkoi nurina siitä, että niitä lisätunteja ei saa vaan joutuu tulemaan peruspalkalla toimeen, kun se elämä oli mitoitettu niiden lisätuntien pohjalta.

Vierailija
6/94 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä vaihtelevia vuorotöitä. Olen kaupan alalla. Meilläkin vuorot vaihtelevat ihan hulluna poukkoillen. Miksei vaan annettaisi ihmisten tehdä niitä vuoroja, mitä he haluavat tehdä? Itse tykkään tehdä iltaa ja viikonloppua, ja elämäntilanteeni vuoksi se on mahdollista. Sitten on työkavereita, joille sopii lasten takia vaan aamuvuorot ja arki. Miksi silti pitää värkätä kaikille vuoristorataa muistuttavia työviikkoja? Totta helvetissä se väsyttää, kun ei tule rytmiä eikä rutiineja. Kun joka toinen päivä menet aamukuuteen ja joka toinen päivä kahdesta iltakymmeneen pahimmillaan. Kesälomissa sentään älyttiin kysyä ihmisten toivomuksia, ja - yllätys yllätys - kaikki eivät halunneetkaan lomailla heinäkuussa.

Vierailija
7/94 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä väkeä otetaan?

Vierailija
8/94 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä. Osastolla jossa olen sairaanhoitajana, on 8h työpäiväkin joskus liikaa kun potilaat ovat raskas hoitoisia ja työpäivät tosi stressaavia ja kuormittavia. Koko ajan keksitään keinoja joilla saadaan mukamas lisää työvoimaa mutta käytännössä moni hoitaja äänestää jaloillaan ja tekee esim. keikkaa tai vaihtaa alaa. Palkka on vaan laskenut kikyn myötä, työaikaa lisätty, koko ajan keksitään lisää säästötoimenpiteitä joka käytännössä tarkoittaa sitä että hoitajien työmäärä vaan npusee mutta palkka laskee. Mistään työsuhde eduista ei ole puhettakaan.

Kuraa tulee joka tuutilta, eihän kukaan hullu kohta halua tälle alalle jossa sua kirjaimellisesti potkitaan päähän koko ajan. Jaksa siinä sitten hymyillä kun kukaan ei sua arvosta, potilaat aukovat päätään, omaiset kitisee kun lääkäri lähettää potilaat liian aikaisin kotiin, lääkärit pitää meitä pikku apulaisinaan ja päättäjät ovat sitä mieltä, ettei meille kuulu maksaa kunnon liksaa samalla kun työolosuhteet vaan huonontuvat. Kiitos ja kumarrus, vai pitäisikö vielä niiata?

Vierailija
9/94 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

On siellä varmasti porukkaa, jotka ovat valmiita tekemän lisätunteja, jos vaan palkka on kohdillaan.

Ei tässä esitetä lisätyötä vaan neljää 10h päivää viiden 8h sijaan.

Vierailija
10/94 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä jättäisi lapsia tai edes koiraa 10h päiviksi. Mutta nostan hattua niille ketkä jaksaa hoitoalalla olla.

Vierailija
11/94 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä vaihtelevia vuorotöitä. Olen kaupan alalla. Meilläkin vuorot vaihtelevat ihan hulluna poukkoillen. Miksei vaan annettaisi ihmisten tehdä niitä vuoroja, mitä he haluavat tehdä? Itse tykkään tehdä iltaa ja viikonloppua, ja elämäntilanteeni vuoksi se on mahdollista. Sitten on työkavereita, joille sopii lasten takia vaan aamuvuorot ja arki. Miksi silti pitää värkätä kaikille vuoristorataa muistuttavia työviikkoja? Totta helvetissä se väsyttää, kun ei tule rytmiä eikä rutiineja. Kun joka toinen päivä menet aamukuuteen ja joka toinen päivä kahdesta iltakymmeneen pahimmillaan. Kesälomissa sentään älyttiin kysyä ihmisten toivomuksia, ja - yllätys yllätys - kaikki eivät halunneetkaan lomailla heinäkuussa.

Mietin samaa eli miksi teollisuudessa onnistuu viikko aamua, toinen iltaa ja kolmas yötä (noin siis karkeasti määritellen), mutta naisvaltaisilla aloilla täytyy tehdä kummallisia aamu, ilta, pätkäaamu -systeemejä. Olen ollut hoitolaitoksessa, jossa kysyttiin mieluisimmat vuorot ja sieltä löytyi samantien 4 sellaista, jotka halusi nimenomaan öitä, joskus myös iltoja. Vastaavasti löytyi 4 sellaista, jotka inhosi öitä. Vuorolistan teko helpottui selvästi, kun ei tarvinnut enää yrittää tasata vuoroja kaikille, vaan yritettiin ottaa toiveet huomioon ja saada joka vuoroon optimimiehitys. Työtyytyväisyys kasvoi ja koska tahansa saattoi ilmoittaa, että hei, eron jälkeen lapset on isällä joka toisen viikon, joten toivon yhtä arkiaamuviikkoa ja toisella viikolla käy mitkä tahansa vuorot.

Vierailija
12/94 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Voi Ei - noin puhuu ihminen, jolla ei ole mitään hajuakaan lähihoitajan työn aivan äärimmäisestä fyysisesti, psyykkisesti ja kaikella tavalla raskaan taakoittavasta työstä, johon ei raha tuo yhtään lisää voimia, koska voimia ei enää ole.

Ja työilomapiirikin on kuin suoraan helvetistä, koska kaikilla on suunnattoman paha olla, koska kukaan ei vaan jaksa sitä hillitöntä työmäärää ja aivan minimillä porukalla on pakko tehdä pakkotahtista työtä vanhojen, hitaiden ja usein äärimäisen kiukkuisten, epäluuloisten ja kivuloisten vanhusten kanssa, "ihanista" omaisista  ja työ"kavereista" nyt puhumattakaan.

Vierailija
13/94 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama, kun vähän aikaa sitten alkoi uusi kausi listojen teossa. Sitä ennen listat olleet järkeviä ja on ollut tarpeeksi lepoaikaa. Nyt sekin on lähtenyt pois, lepoaika mennyt minimiin ja kuvailemasi vuoristorata on aika osuva. Aikaisemmin en ole juuri ikinä sairastellut, nyt keho huutaa ja olen toista kertaa kipeä kuukauden sisään.

Vierailija
14/94 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä mitään järkeä. Ei se työmotivaatiota lisää, että kurjistetaan työoloja entisestään. Lähtee vaan lisää porukkaa pois.

Vierailija
15/94 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt ymmärrä tätä ideaa. Miten se keventää työtaakkaa, jos entisen 8 tunnin sijasta teetkin 10 tuntia? Saako sen kymmenen tunnin aikana tehdä  vain 8 tunnin työt? Jos ei, niin miten hoitajan työpäivän pidentäminen lisää potilaalle suunnattua aikaa? 

Sitäpaitsi, nykyään hoitajat uupuu jo kahdeksan tunnin päiviin, joten on suorastaan idoottimaista kuvitella että siirtymällä pitempiin vuoroihin väsymys ja uupumus vähenee. 

Vierailija
16/94 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä väkeä otetaan?

Ei niitä mistään oteta, koska kukaan ei jaksa tehdä noin raskasta työtä kauaa.

Palkkakin on sivuasia, jos vaan jaksaisi ja ehtisi tehdä kaikki ne mahdolliset hoito- siivous- ja ne lukemattomat raskaat eri raportit joka potilaasta jotka on pakko tehdä lain mukaan sekä ne kirotut LOVe- ja muut tentit, jotka on pakko käydä tasaisin välein tentaamassa, muuten ei voi tehdä työtä enää. Ja se vastuu painaa raskaasti jatkuvasti, koska hoidetaan ihmisiäja ollaan heistä vastuussa.

Vierailija
17/94 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt ymmärrä tätä ideaa. Miten se keventää työtaakkaa, jos entisen 8 tunnin sijasta teetkin 10 tuntia? Saako sen kymmenen tunnin aikana tehdä  vain 8 tunnin työt? Jos ei, niin miten hoitajan työpäivän pidentäminen lisää potilaalle suunnattua aikaa? 

Lähihoitaja

Sitäpaitsi, nykyään hoitajat uupuu jo kahdeksan tunnin päiviin, joten on suorastaan idoottimaista kuvitella että siirtymällä pitempiin vuoroihin väsymys ja uupumus vähenee. 

Aivan. Idiotismia pahimmillaan - hoitotyö on niin tappavaa, että kyllä jo kuuden tunnin päästä on ihan loppu, puhumattakaan, että pitäisi sen jälkeen vielä olla neljä tuntia LISÄÄ!!!????

Vierailija
18/94 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä mitään järkeä. Ei se työmotivaatiota lisää, että kurjistetaan työoloja entisestään. Lähtee vaan lisää porukkaa pois.

Jooo, tämäkin vielä!!!

Ei helkkari, se on edessä alanvaihto!!!

Lähäri

Vierailija
19/94 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö osaa lukea? Viikkotyöaika pysyu SAMANA KUIN ENNEN mutta työpäiviä on neljä kun ennen oli viisi. Eli 4 krt 10h.

Tuo on LOISTAVA DIILI. Aina olisi 3 vapaata joka viikko. Mutta hoitsuille ei käy koskaan mikään.

Vierailija
20/94 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se muu auta, kun näpyttää ne tiedot sinne koneelle yksisormijärjestelmällä.

Tää on nyt joku aikainen aprillipila? Juurikin luki lehdissä, että valtaosa äitien ammateista on sairaanhoitaja. Kohta lapset ei edes tiedä äidistään mitään, kun sen pitää olla päiväkodissa se vähintään 12 tuntia vuorokaudessa ja mitäs sitä edes kotiin hakee nukkumaan, kun aamulla takas.

Käy äkkiä niin, että loppuun ajetulla väellä tulee enemmän hoitovirheitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän