12v poika (7 luokkalainen) yksin lääkäriin?
Pojalla nousi kuume sunnuntaina 38,7 ja valitteli kurkkuaan. Eilen kuume samoissa lukemissa ja kurkku edelleen kipeä.
Minä olen nyt töissä, mutta poika soitti herättyään, että kurkku kipeämpi kuin aiemmin ja siellä valkoisia läiskiä.
Nyt varaan lääkärin pojalle, jotta saa ab-kuurin jos on angiina. Itse olen töissä ilta kasiin saakka, joten en poikaa pääse lääkäriin viemää. Voiko tämän ikäinen mielestänne mennä ilman vanhempaa lääkäriin?
Vai valittaisinko migreeniä ja lähtisin kesken päivän kotiin.
Kommentit (26)
Mistä lähtien 38.7 astetta on paljon kuumetta?? Kuumetta alentavaa nassuun niinkun muutkin.
Eletään tiisai aamua; paljonko pojalla on kuumetta nyt? - Missä terveyskeskus (=paikka jonne varattu aika on) sijaitsee? - Voisiko mennä esim taksilla? - Sinänsä yleisesti ottaen 12 vuotias voi käydä vaikka koululääkärillä, eikä lääkärillä tai lapsella olisi velvollisuutta kertoa käynnistä lapsen äidille.
Vierailija kirjoitti:
Eletään tiisai aamua; paljonko pojalla on kuumetta nyt? - Missä terveyskeskus (=paikka jonne varattu aika on) sijaitsee? - Voisiko mennä esim taksilla? - Sinänsä yleisesti ottaen 12 vuotias voi käydä vaikka koululääkärillä, eikä lääkärillä tai lapsella olisi velvollisuutta kertoa käynnistä lapsen äidille.
Onko jossain koulussa oikeasti lääkäri joka päivä paikalla, ja sinne muka pääsee akuuteissa asioissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jossain koulussa oikeasti lääkäri joka päivä paikalla, ja sinne muka pääsee akuuteissa asioissa?
Ei varmaankaan ole. - Pointti edellä taisi olla, etä 12 vuoiasta pideään "jo" niin itsenäisenä että hänellä on halutessaan oikeus hakeutua ja saada apua/ tukea yksin itsenäisesti, eli ilman vanhemman lasnäoloa koululääkäriltä; mutta varmasti yleisemmin terveydenhoitajalta tai koulukuraatorilta (ehkäisevän lasensuojeluun erikosituneen sosiaalityönekijältä) ilman, että edellä mainituilla työnekijöillä olisi velvollisuus kertoa lapsen yheydenotosta (/käynnistä) yhtään mitään lapsen vanhemmille.
Lapsella rahaa ja apteekki lähellä?