Miten valita hyvä läppäri?
Millä perusteella valinta kannattaa tehdä? Onko ainoa vaihtoehto opiskella esim. prosessorivalmistajien tuotehierarkia jne. ja tutustua markkinoihin *todella* kattavasti? Vai voiko valita tietyn "luotettavana tunnetun" brändin ja valita kuinka paljon haluaa laittaa rahaa? Onko alan lehtien vertailuista iloa? Onko youtube-kanavia tai nettisivuja joiden vertailuihin voi luottaa?
Tässä pari skenaariota:
a) ei suurta tehontarvetta, mutta toivomus pitkästä akunkestosta (netti, perus-officet, erittäin kevyttä kuvankäsittelyä)
b) kohtalainen/suuri tehontarve esim. kuvankäsittelyyn ja videoiden editoimiseen
Kommentit (78)
Jos sä alat puhumaan ilman tietoa asioista, se on sama kuin sä ostaisit autoa värin mukaan.
Sinccis
Jotain rajaa sentään, koska aloittajakin tiesi tämän, joten nyt on tyhmää alkaa esittämään, niin no, siis tyhmää.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä läppäreitä kyllä saa. Yleensä niillä pystyy tekemään jotain muutakin, jolloin on tehoja ja resursseja.
Yleiskysymyksenä näiden pellejenkään jälkeen siihen ei voi vastata mikä on ns. "hyvä".
Rakkautta,
Sinccis
Sinä olet hyvän läppärin nähnyt kaupan näyteikkunassa.
En katsele näyteikkunoita. Shoppailen lähinnä kauppojen sisällä.
Osaamista on enemmän kuin suvullasi yhteensä ja älyä. Läppäreihin olen tutustunut lähinnä valmistusprosessien kautta ja työpaikoilla.
Sinccis
No sittenhän sinä osaat luetella minulle - vain 21 vuotta kokemusta työläppäreistä - sen hyvän merkin, mallin, prossun, muistin, kiintolevyn, ja näytönohjaimen.
No, Dellit on johtavia noissa työläppäreissä.
Ei parhaat osat, mutta yleensä kestävimmät.
Sinccis
Kestävyydellähän ei ole merkitystä esim. näyttiksissä, kun ne vanhenee niin nopeasti, tietänet tämän ;)
Sinccis
Kyllä mun 286 toimii vielä, mutta ei sillä näyttiksellä enää mitään tee ..
Vierailija kirjoitti:
Jos sä alat puhumaan ilman tietoa asioista, se on sama kuin sä ostaisit autoa värin mukaan.
Sinccis
Jotain rajaa sentään, koska aloittajakin tiesi tämän, joten nyt on tyhmää alkaa esittämään, niin no, siis tyhmää.
Sinccis
Sinullahan oli poju sitä tietoa enemmän kuin minulla ja isompi vehjekin puheittesi mukaan, joten anna tulla.
PS. tämän kultapienen kanssa sulla tulisi melko tylyt treffit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä läppäreitä kyllä saa. Yleensä niillä pystyy tekemään jotain muutakin, jolloin on tehoja ja resursseja.
Yleiskysymyksenä näiden pellejenkään jälkeen siihen ei voi vastata mikä on ns. "hyvä".
Rakkautta,
Sinccis
Osaamista on enemmän kuin suvullasi yhteensä ja älyä. Läppäreihin olen tutustunut lähinnä valmistusprosessien kautta ja työpaikoilla.
Sinccis
No sittenhän sinä osaat luetella minulle - vain 21 vuotta kokemusta työläppäreistä - sen hyvän merkin, mallin, prossun, muistin, kiintolevyn, ja näytönohjaimen.
Sinccis
Anna nyt vaan tulla muutkin speksit. En Lenovoa kyllä Delliin vaihtaisi ilman pakottamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinccis
Sinccis
Sinullahan oli poju sitä tietoa enemmän kuin minulla ja isompi vehjekin puheittesi mukaan, joten anna tulla.
Ahaa uhoa Saat pataasi!!!"#!!!
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakkautta,
Sinccis
Sinccis
Sinccis
Anna nyt vaan tulla muutkin speksit. En Lenovoa kyllä Delliin vaihtaisi ilman pakottamista.
Mä olen käyttänyt kumpiakin ja kyllä noi Dellit toimii vakaasti kuin junan vessa.
Eihän niissä parhaimmat "speksit" oo, mutta toimii ..
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinccis
Sinccis
Ahaa uhoa Saat pataasi!!!"#!!!
Sinccis
Olisit sitten ensimmäine onnistuja siinä lajissa.
Chromebook vähintään 14", joku hyvä ja oikeasti laadukas merkki.
Öyy... keiii... Tältä pohjalta siis valintaa tekemään. Harmi kyllä, gigantin nakke nakuttaja -tukalla varustetut myyjät eivät ole vakuuttaneet ainakaan tähän asti. Joskus oli "helppoa" kun voi uskoa (oli sitten perusteita tai ei) kuukausittain ilmestyvän lehden vertailutestiin. T. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asus on ihan hyvä merkki. Applessa brändilisää.
HP on vähän höntsä. Levonoon älä koske.Kyllä ne elektroniiikkaliikkeessä (verkkis, gigantti jne) osaa auttaa. Paremmin kui tääl palatalla.
Asus ok, Lenovo ei? Sulla ei taida juuri olla kokemusta läppäreistä.
Tämä on minun hlökohtainen kokemus. Lenovoa ei missään muodossa enää koskaan. Kaikelle muulle olen avoin. Kuten toisessa viestissä sanon, ei ole ollut Asuksen kanssa ongelmia.
Edelleen APn tapauksessa luottaisin liikkeeseen kuin palstaan (kuten minuun)
Aika jännä juttu, kun tuo Lenovo, aiemmin IBM, on markkinoiden laadukkain läppärimerkki työkäyttöön.
Vaikka Lenovo osti IBMn liiketoiminnan ei niitä todellakaan voi pitää samana. Vai väitätkö että Suomessa tehty Nokia ja Intiassa tehty HMD Nokia on sama?
IBM aikoinaan oli todella kova sana.
Vierailija kirjoitti:
Öyy... keiii... Tältä pohjalta siis valintaa tekemään. Harmi kyllä, gigantin nakke nakuttaja -tukalla varustetut myyjät eivät ole vakuuttaneet ainakaan tähän asti. Joskus oli "helppoa" kun voi uskoa (oli sitten perusteita tai ei) kuukausittain ilmestyvän lehden vertailutestiin. T. Ap.
Et luota ainakaan gigantin myyjiin. Ne on asioista yleensä niin pihalla kun vaan voi olla.
Älä koskaan osta aceria. Älä. Älä. Älä.
Huawei matebook on toiminut suht ongelmitta. Asus on ollut, oli ok vaikka sekin meni takuukorjaukseen. Hp oli huonohko, ei kuitenkaan mitään verratuna siihen superpaskaan mikä on acer.
Amd ryzen on se paras hinta laatu suhde prossu tällä hetkellä.
2 ydin on hiljaisempi kuin 4+ ydin. Tosin jos tehoa tarviit niin meteliö joudut kuuntelemaan. Surffailu plus office on tarpeeksi nopeaa 2 ytimella.
256gb ssd ja 16gigaa muistia olisi hyvä olla. Isomman ssd:n voi itse vaihtaa tilalle jos on tarvetta. Youtubesta löytyy aina videot miten noita koneita avataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakkautta,
Sinccis
Sinccis
Sinccis
Mä olen käyttänyt kumpiakin ja kyllä noi Dellit toimii vakaasti kuin junan vessa.
Eihän niissä parhaimmat "speksit" oo, mutta toimii ..
Sinccis
Ensinmäisen kerran peesaan Sinccistä ja sanon että Dell on kyl todella luotettava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asus on ihan hyvä merkki. Applessa brändilisää.
HP on vähän höntsä. Levonoon älä koske.Kyllä ne elektroniiikkaliikkeessä (verkkis, gigantti jne) osaa auttaa. Paremmin kui tääl palatalla.
Asus ok, Lenovo ei? Sulla ei taida juuri olla kokemusta läppäreistä.
Tämä on minun hlökohtainen kokemus. Lenovoa ei missään muodossa enää koskaan. Kaikelle muulle olen avoin. Kuten toisessa viestissä sanon, ei ole ollut Asuksen kanssa ongelmia.
Edelleen APn tapauksessa luottaisin liikkeeseen kuin palstaan (kuten minuun)
Aika jännä juttu, kun tuo Lenovo, aiemmin IBM, on markkinoiden laadukkain läppärimerkki työkäyttöön.
Vaikka Lenovo osti IBMn liiketoiminnan ei niitä todellakaan voi pitää samana. Vai väitätkö että Suomessa tehty Nokia ja Intiassa tehty HMD Nokia on sama?
IBM aikoinaan oli todella kova sana.
En väitä mitään. Olen vuodesta 1998 lähtien läppäreitä työkäytössä käyttänyt, suurin osa IBM/Lenovo, välissä kokeillut Dell/Compaq/HP ja aina palannut jostain syystä takaisin mustaan. Voisin kuvitella, että minulla on jonkinlaista kaikupohjaa asiaan.
Oikea vastaus tuli heti alussa. Mutta nää karvankasvuaan vielä odottelevat poikaset kinastelee nyt siitä, kenenkä letkumuovista prässätty fillarinräpätin on paras ja halvin (samaan aikaan).
Universaali fakta on, että hyvää ja halpaa halajava ostaa kaksi eri kappaletta. Se ei sovi köyhälle.
Hyvää haluavan kannattaa ostaa kokonaislaatua eikä mennä markkinaveijarien metkuihin. Pixeleitä, gigoja ja pippeleitä kasvatetaan vehkeissä senttien kustannuksilla eurojen lisähintaan, mutta Mosse Ferrarin koneella on silti Mosse, kuluttaa vaan enemmän. Speksifetisisti ostaa speksiarvoja, laatua kaipaavan on paras miettiä elinkaarinäkökulmasta.
Osta Apple. Se on hyvä. Se pari satkua mikä speksinhiplaajan mielestä on brändilisää, on nimenomaan sitä osiota ”hyvä”, eikä ”more is more” -venyttelyä. Se tarkoittaa toimivuutta, höiriöttömyyttä, kestävyyttä, miellyttävyyttä, tukea, huoliteltuja käytettävyysratkaisuja ja kaikkea sellaista. Se on hinta niistä työtunneista, jotka eivät jää tekemättä koneen vaatiman huomion vuoksi ja hinta mielenrauhasta.
Varmista että on intel i-sarjan prosessori, SSD, ja vähintään 6-8 gigaa työmuistia. Esim. Acerissä hyvä hinta-laatusuhde! Rahaa kannattaa laittaa vähintään 500e jos haluaa perushyvän...
Vierailija kirjoitti:
Juu ei nyt ainakaan noita Appleja, jos et halua maksaa pelkästä brändistä satoja euroja.
...
Muuten samaa mieltä, mutta ymmärtääkseni Applet ovat huomattavasti parempia kuvan- ja videonkäsittelyssä. En tiedä miksi, mutta yksi ammattakuvaaja kommentoi näin. Ja heillä oli firmassa vastaavilla spekseillä omppukone ja pc wintoosan käyttiksellä. Ja omppu vei varsinkin videoiden osalta voiton.
Vierailija kirjoitti:
Oikea vastaus tuli heti alussa. Mutta nää karvankasvuaan vielä odottelevat poikaset kinastelee nyt siitä, kenenkä letkumuovista prässätty fillarinräpätin on paras ja halvin (samaan aikaan).
Universaali fakta on, että hyvää ja halpaa halajava ostaa kaksi eri kappaletta. Se ei sovi köyhälle.
Hyvää haluavan kannattaa ostaa kokonaislaatua eikä mennä markkinaveijarien metkuihin. Pixeleitä, gigoja ja pippeleitä kasvatetaan vehkeissä senttien kustannuksilla eurojen lisähintaan, mutta Mosse Ferrarin koneella on silti Mosse, kuluttaa vaan enemmän. Speksifetisisti ostaa speksiarvoja, laatua kaipaavan on paras miettiä elinkaarinäkökulmasta.
Osta Apple. Se on hyvä. Se pari satkua mikä speksinhiplaajan mielestä on brändilisää, on nimenomaan sitä osiota ”hyvä”, eikä ”more is more” -venyttelyä. Se tarkoittaa toimivuutta, höiriöttömyyttä, kestävyyttä, miellyttävyyttä, tukea, huoliteltuja käytettävyysratkaisuja ja kaikkea sellaista. Se on hinta niistä työtunneista, jotka eivät jää tekemättä koneen vaatiman huomion vuoksi ja hinta mielenrauhasta.
Muuten olet oikeassa mutta Apple ei todellakaan ole se ainoa oikea.
Mutta osaako joku perustella miksi halpa tietokone on automaattisesti huono?