Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verkkaisesti - siis nopeasti vai hitaasti?

Vierailija
30.05.2006 |

Kun täällä oli jo vihta-vasta keskustelukin, niin kysytään nyt tämäkin. Eli onko sinulle verkkaisesti kulkeminen nopeaa vai hidasta , ja mistä päin Suomea olet kotoisin?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 08:52"]

Verkkainen tarkoittaa nopeaa Somerolla, Tammelassa ja Ypäjällä. Tämä on murre-ero, uskokaa tai älkää!! Itse näiltä huudeilta kotoisin ja vasta Turussa asuessani ymmärsin, että näillä on täysin päinvastainen merkitys.

[/quote]

No ei todellakaan tarkoita! Sitä paitsi Tammelassa ja Somerolla on ihan erilainen murre, mutta kummassakaan verkkainen ei ole nopea.

Vierailija
42/62 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitaasti, ja olen kotoisin Uudeltamaalta. Luulin tosin aika pitkään, että tuo tarkoittaa nopeaa. Jotenkin monta lyhyttä tavua peräjälkeen antaa kuvan nopeudesta. Kyse oli kyllä ihan omasta typeryydestäni, eikä siitä, että sitä käytettäisiin täällä kuvaamaan nopeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 14:06"]

Kyllä mulle on aina tarkoittanut sana verkkainen nopeaa... Olen myöskin tätä kysellyt ympäri ämpäri, suurin osa kotoisin itä-suomesta, ketkä sanovat sen tarkoittavan nopeaa... Vasta tänä vuonna minulle selvisi, että se tarkoittaa myös hidasta! sanakirjaviisaasti, ja valtaosalle väestöä se tarkoittanee "hitaasti" mutta joissain murteissa se tosiaan tarkoittaa nopeasti. Ei tosin meilläpäin (kyselyjen mukaan) mutta vaikka "hitaasta hämeestä" olen kotoisin, niin edelleen miellän verkkaisen nopeaksi :D

[/quote]

Pottuiletko hitaille hämäläisille :) Kyllä Hämeessä verkkainen on hidas.

Vierailija
44/62 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkaisesti käypi askeleet, äidin hommat on niin kiireiset...Sanotaan jo laulussakin

Vierailija
45/62 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reippahasti käypi askeleet...

Vierailija
46/62 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nopeasti vs-suomi

Vierailija
47/62 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hupaisaa! Mulle se on nopeasti ja miehen mielestä hitaasti. :)

Ja ikääkin meillä on jo yli 40 v.

Vierailija
48/62 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:04"]

Tätähän on veivattu tässä samassa keskustelussa jo aiemmikin. Siis verkkaisesti on hitaasti, rauhallisesti. Olen Uudeltamaalta ja verkkainen on aina ollut hitautta ja rauhallista toimintaa merkitsevä sana. En ole koskaan edes kuullut, että se merkitsisi muuta.

[/quote]

Monta lyhyttä tavua? Verk-kai-ses-ti? Missä suomalaisessa sanassa on pidempiä tavuja kuin tuo ensimmäinen nelikirjaiminen tavu? Lyhyet tavut ovat kyllä kaksi- ja yksikirjaimisia...

Vierailija
49/62 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hidasta, helsinkiläinen, sukujuuret Hämeessä ja Keski-Suomessa.

Vierailija
50/62 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki sen merkitys on 'hitaasti', mutta minustakin se kuulostaa nopealta, ja joudun aina uudestaan ja uudestaan "kääntämään" sen itselleni. Toinen vaikea sana on tuima: "se ja se ruoka oli tuimaa". Mitäs se teistä tarkoittaa?

Vierailija
51/62 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 10:50"]

Toki sen merkitys on 'hitaasti', mutta minustakin se kuulostaa nopealta, ja joudun aina uudestaan ja uudestaan "kääntämään" sen itselleni. Toinen vaikea sana on tuima: "se ja se ruoka oli tuimaa". Mitäs se teistä tarkoittaa?

[/quote]

Itä-Suomessa tuima tarkoittaa suolatonta (eli vanhemman polven mielestä mautonta, heh). Siis sanaa käytetään silloin, kun ruoassa on liian vähän tai ei lainkaan suolaa. Itse en ole käyttänyt tuota sanaa koskaan.

Vierailija
52/62 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luullut yli parikymmentä vuotta verkkaisen tarkoittavan nopeasti, mummo sitä käytti Itä-Suomessa. Myöhemmin olen kuuullut että sen pitäisi tarkoittaa hitaasti. Ajattelin että oonko sit ymmärtänyt lapsena väärin. Nyt oletan että mummo tarkoitti sillä silloin nopeasti, kun näin tämän viestiketjun. "Kävellään verkkaisesti/verkkaan (kauppaan tms)."

Vierailija
53/62 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 12:57"]

Olen luullut yli parikymmentä vuotta verkkaisen tarkoittavan nopeasti, mummo sitä käytti Itä-Suomessa. Myöhemmin olen kuuullut että sen pitäisi tarkoittaa hitaasti. Ajattelin että oonko sit ymmärtänyt lapsena väärin. Nyt oletan että mummo tarkoitti sillä silloin nopeasti, kun näin tämän viestiketjun. "Kävellään verkkaisesti/verkkaan (kauppaan tms)."

[/quote]

Tuon ymmärtää, jos mummo kävellyt verkkaisesti, niin se on silti saattanut lapsesta tuntua nopealta.

Vierailija
54/62 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle verkkainen tarkoittaa nopeaa, esim kävelee verkkaisesti on kävelee nopeasti :D eteläsuomi

Vierailija
55/62 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Kainuussa(kin) verkkainen toiminta on hidasta! Tuima on suolatonta.

Vierailija
56/62 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei juuri koskaan puhunut minulle negatiivisesti lapsena ja hänen suusta tulikin usein "Kun sinä olet aina niin verkkainen" - otin tämän kehuna ja luulin sen tarkoittavan nopeaa noin 20 ensimmäistä elinvuottani. Myöhemmin selvisi että äiti kyllä tarkoitti tuolla aina hidasta. Edelleenkin käytän sanaa nopeana, vaikkakin ymmärrän useimmin sen tarkoittavan hidasta.

Vierailija
57/62 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitaasti ja Länsi-Suomesta olen.

Vierailija
58/62 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitaasti, pohjois-karjala

Vierailija
59/62 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanalla verkkainen on tosiaankin murteissa merkitys reipas, ahkera, nopeasti töissään etenevä...murretietoja on Somerolta, Ypäjältä ja Tammelasta. Asia selviää myös"Suomen sanojen alkuperä" teoksesta (hakusana verkkainen) ja sen edeltäjästä Suomen kielen etymologisesta sanakirjasta (hakusana verkka). Näin vastasi Suomen murteiden sanakirjan toimitus.

Itse Tampereelta ja aina tuo sana tarkoittanut nopeaa. Vasta nyt aikuisiällä kuullut tuon toisen merkityksen.

Vierailija
60/62 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata käyttää tuota sanaa. Pilattu sana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän