Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verkkaisesti - siis nopeasti vai hitaasti?

Vierailija
30.05.2006 |

Kun täällä oli jo vihta-vasta keskustelukin, niin kysytään nyt tämäkin. Eli onko sinulle verkkaisesti kulkeminen nopeaa vai hidasta , ja mistä päin Suomea olet kotoisin?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitaasti tietenkin, olen kotoisin Peräpohjolasta.

Ei ole koskaan kuullut sanaa käyttetävän tarkoittamaan nopeaa.

Vierailija
22/62 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jokaisenhan pitäisi tietää se, että verkkainen on hidasta, rauhallista jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
24/62 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 36-vuotias mies ja vasta tänään hokasin, että hämäläiset tarkoittavat verkkaisella hidasta. Itse olen Pohjois-Satakunnasta missä se tarkoitti ainakin omissa piireissä nopeaa.

Vierailija
25/62 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 16:28"]Olen 36-vuotias mies ja vasta tänään hokasin, että hämäläiset tarkoittavat verkkaisella hidasta. Itse olen Pohjois-Satakunnasta missä se tarkoitti ainakin omissa piireissä nopeaa.
[/quote]
Näiden kommenttien perusteella en kyllä sanoisi, että minkään murrealueen edustajat tarkoittaisi sillä nopeaa. Ne on vain yksilöitä ympäri Suomen, jotka on jumiutuneet lapsuuden virhekäsityksiin.

Vierailija
26/62 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon Porista ja pitänyt sen nopeana. :P

Vierailija
27/62 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti hitaasti, verkkaisesti. Jos tuosta saa väännettyä nopean on kyllä tyhmä tai kasvanut jossain rinnakkaistodellisuudessa.

Johan tuo itse sana kuvaa, että liikehditään jähmeästi/hitaasti. Murre-erot on myös valetta, kuten länsisuomalaiset vajakit jotka käyttää sanaa "ketä" sanan "kuka" tilalla, se että iso lauma tolloja puhuu väärin, ei tee siitä oikeaa tapaa puhua. 

Vierailija
28/62 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeasti, reippaast aina ollut minun mielestäni. yllätyin kun sain kuulla, että verkkaisesti tarkoittaa oikeasti hidasta. Olen Oulusta

Vierailija
29/62 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkkainen tarkoittaa nopeaa Somerolla, Tammelassa ja Ypäjällä. Tämä on murre-ero, uskokaa tai älkää!! Itse näiltä huudeilta kotoisin ja vasta Turussa asuessani ymmärsin, että näillä on täysin päinvastainen merkitys.

Vierailija
30/62 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin lapsena, että se tarkoittaa nopeaa. Olen Etelä-Pohjanmaalta.

Vierailija
31/62 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkkaan, verkalleen, verkkaisesti, verkan. Kaikki tarkoittaa mulle hitaasti, rauhallisesti etenemistä tai tapahtumista. 

Satakunta.

Vierailija
32/62 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 08:52"]

Verkkainen tarkoittaa nopeaa Somerolla, Tammelassa ja Ypäjällä. Tämä on murre-ero, uskokaa tai älkää!! Itse näiltä huudeilta kotoisin ja vasta Turussa asuessani ymmärsin, että näillä on täysin päinvastainen merkitys.

[/quote]

Se kertoo seudun asukkaista aika paljon, että heille hidaskin merkitsee nopeaa.

Vierailija
33/62 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitaasti, EteläSuomi.

Vierailija
34/62 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä mitä teille tarkoittaa termi "olla otettu", ja mistä päin olette? Esim. "Hän sai kukkia, ja oli otettu siitä." Minusta se tarkoittaa että ilahtuu, on onnellinen. Työkaverini käyttää tätä aivan päinvastaisessa merkityksessä, kun joku loukkaantuu, ottaa itseensä! Hämmentävää...

Vierailija
35/62 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 10:37"]Entä mitä teille tarkoittaa termi "olla otettu", ja mistä päin olette? Esim. "Hän sai kukkia, ja oli otettu siitä." Minusta se tarkoittaa että ilahtuu, on onnellinen. Työkaverini käyttää tätä aivan päinvastaisessa merkityksessä, kun joku loukkaantuu, ottaa itseensä! Hämmentävää...[/quote]

Mitäs hämmentävää tuossa on? Onhan sitä suomen kieli täynnä ottaa-aiheisia ilmauksia, ottaa onkeensa, ottaa vaarin jne. Minäkin olen otettu siitä kun saan kukkia, mutta ottaisin itseeni jos saisin nipun rikkaruohoja.

Mummoni on Tammelasta kotoisin ja hänelle samoin kuin joka puolella maata asuville sukulaisille verkkainen on hidasta. Kysymys ei ole murre-erosta.

Vierailija
36/62 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, huono ulosantini oli se hämmentävin osuus! =D Tarkoitin, että hän käyttää yksinkertaisesti termiä "olla otettu", kun joku on loukkaantunut, kun se esim. minulle on "ottaa itseensä".

Vierailija
37/62 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku liikkuu verkkaisesti, niin ei sillä ainakaan kiire ole eli hitaasti liikkuu. Olen Itä-Suomesta enkä tosin käytä ko. sanaa kovinkaan usein.

Vierailija
38/62 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 10:49"]Sori, huono ulosantini oli se hämmentävin osuus! =D Tarkoitin, että hän käyttää yksinkertaisesti termiä "olla otettu", kun joku on loukkaantunut, kun se esim. minulle on "ottaa itseensä".[/quote]

Ahaa, nyt selkisi. En ole koskaan kuullut, suku on eri puolilta maata ja asun itse Lounais-Suomessa. 

Vierailija
39/62 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän on veivattu tässä samassa keskustelussa jo aiemmikin. Siis verkkaisesti on hitaasti, rauhallisesti. Olen Uudeltamaalta ja verkkainen on aina ollut hitautta ja rauhallista toimintaa merkitsevä sana. En ole koskaan edes kuullut, että se merkitsisi muuta.

Vierailija
40/62 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotakin siltä väliltä... eli ei hitaasti, eikä nopeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän