Enosta löydetty jättisuuri jättiputki esiintymä jopa 4 m korkeita kasveja
tässä linkki Karjalaiseen. Jutussa on muutamia kuvia esiintymästä.
http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Uutiset_maakunta/nelimetriset_j%C…
Kommentit (14)
pihalla on jotain tollasia putkia, aika isoja, varmaan yli 2-metrisiä. Onkohan ne noita? hitsi kun en yhtään tunne kasveja...
Mä olen kaivanut sen ylös, mä olen myrkyttänyt sen roundupilla, mä olen katkonut sitä, mä olen melkein tanssinun saadakseni sen tapettua.
Sitkeitä ovat, per****t!
meiltä hävisi aika hyvin. Varmaan 20v sitten toi tätini ihanan koristekasvin äidilleni. Siitäpä meinasi tulla maanvaiva.
Aurinkonvalo ja jättiputkenmaitiasneste saavat aikaan pahoja palovammoja.
Kiva kun lapset menevät leikkimään tuohon viidakkoon.
Ja koitapa pitää lapset pois noin kivan ja vaarattoman näkösen kasvin läheltä...
Jos sulla on joku taikatemppu niiden varalle, niin kerro ihmeessä!
Menen vaikka heti pihalle väijymään niitä...
kuvia, vertaa tarkkaan esim lehtien muotoja. Ja jättiputki on tosiaan aivan valtava, muutamat muutkin putket voivat kyllä pituutta kasvaa pari metriä, mutta katsopa vaikka tuota kukinnon kokoa tai varren paksuutta. Tuollaista ei ole toista...
Voit myös ottaa digikameralla kuvia (niin että kuvassa on jokin mittakaava, esim kätesi) ja lähettää kasvimuseoon tai yliopistolle tunnistettavaksi.
jättiputken korvauksetta ettei se enää leviäisi.
Joten jos teillä on tämä ongelmakasvi soittakaa kuntanne ympäristövirastoon ja kysykää apua kasvin tuhoamiseen.
Tuo on todella vaarallinen kasvi palovammariskin vuoksi.
Hankittiin mökki vasta muutama vuosi sitten ja isäni pitää kamalaa showta kesäisin jättiputkille. Se on sellainen maasto vielä missä kaikki putkikasvit kukoistaa. Karhunputki onneksi eroaa hyvin, vaikka iso on sekin. Toivottavasti saadaan hävitettyä.
myös useampana vuonna, koska maassa olevat siemenet itävät monien vuosien jälkeenkin.
mä aina luulen milloin mitäkin putkia jättiputkiksi. Sitten näin oikeasti sellaisia Siilitien metroaseman lähistöllä ja tajusin, että ne on todellakin niin suuria, ettei niistä oikeasti voi erehtyä. Ihan kuin olisin itse kutistunut.