Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sijoittamisesta ja säästämisestä annetaan naistenlehdissä yms liian "positiivinen kuva"?

Vierailija
09.09.2019 |

Tyyliin " 20 -50 euroa kuussa rahastoihin" ja pian on tilillä kymppitonneja. Siis aina on hyvä säästää, se on hienoa. Lisäksi useimmiten kannattaa ensin säästää puskuri ettei joudu vinguttamaan esim. luottokorttia. Mutta oikeasti se sijoittaminen ei nyt keskituloiselle ole niin helppo homma kuin annetaan ymmärtää. Tietenkin jos aloittaa tosi nuorena, niin pienelläkin sijoitussummalla ehtii kertyä paljon. Mutta jos puhutaan 35-50-vuotiaina aloittaneista, niin aika karu tie on, olen todennut. Itse olen sijoittanut ainakin 300 joka kuukausi ainakin viiden vuoden ajan ja ainakin Nordnet on hädin tuskin plussalla. Tietty se taas kääntyy jne, mutta eipä tässä paljon downsfiftata, jos ei ole perintöjä , joita sijoittaa. Saati jos sijoitussumma olisi 20 e kuussa. Älkää uskoko kaikkea mitä lehdissä lukee. Anteeksi tämä purkaus.

Kommentit (123)

Vierailija
61/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette säästä joka kuukausi tyyliin pari tonnia? Siinäkin kertyy ihan hyvä potti kymmenessä vuodessa.

Suomen palkoilla hiukkasen nihkeää, mutta hyvä idea.

Vierailija
62/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän on tosiasia, ettei sitä noin vaan voi lykätä rahoja jonnekin ja vain odotella että ne siellä kasvaisi satavarmaa valtaisaa tuottoa. Aina vaaditaan vähän vaivaa ja tietämystä. Ellei suorat osakkeet, niin osakerahastoilla saa parhaan tuoton ns. pienimmällä vaivalla ja osaamisella, mutta siinäkin pitää vähän vahtia markkinoita ettei pääse valahtamaan miinukselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankkien osastorahasoihin ei kannata koskaan laittaa. Nyt on vähän sellaiset ajat, että kannattaisi ehkä välttää yksittäisten osakkeidenkin ostamista, ja pikemminkin miettiä voittojen kotiuttamista, jos osakkeita omistaa. Eihän sitä tietenkään voi tietää milloin kupla puhkeaa, mutta kyllä ne kurssit seuraavassa pudotuksessa saattavat tulla alas kunnolla. Veikkaisin, että 3-vuoden sisällä romahtaa.

Meinaat, että sitä uutta nousua ei sitten koskaan ikinä enää tule?

Vierailija
64/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväällä edesmennyt isoäitini oli sijoittanut rahojaan pankin suosittelemiin rahastoihin. Niistä kolmesta kaksi oli tuottanut tappiota ja yhden lopputulema oli +/- nolla. Oma isäni oli aikanaan sijoittamassa rahastoihin, mutta kysyi onneksi ensin mielipidettäni. Sanoin, että pankin kulut nielevät rahaa, vaikka tuottoa ei tulisi tippaakaan, jotta unohda koko juttu. Osakkeisiinkaan et pistä rahaa, ellet osaa itse ostaa ja myydä netin kautta. Itsekään en osaa, mutta lapseni kyllä.

Nämä naistenlehtijutut ovat ihan höpönhöpöä tai suorastaan propagandaa. Me joilla ei ole tajua osakemarkkinoista ja jotka olemme hätähousuja, osaamme kyllä hukata rahaa mennen tullen. Mikäs siinä, jos olisi pistää esimerkiksi 100 000 likoon ja pyytää osaavalta apuja. Mutta sillä viidelläkympillä kuussa ei kaksisia saavuteta varsinkin, jos ikää on yli 45 vuotta.

Mielummin opettelen nettipokerin peluuta pienillä summilla seuraavien 5 vuoden ajan.

Vierailija
65/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rikastumiseen olisi jokin helppo tie olemassa, tämä maa oli täynnä miljonäärejä ja tänne vaeltaisi joukkoa ulkomaita myöten kuulemaan rikastumisen evankeliumista, vaan kun se ei nyt mene niin.

Jos olisin rikas ja pitäisi rahansa jonnekin laittaa, ostaisin kultaa, jalometalleja yms. joiden arvo perustuu simppelisti siihen, että niitä on rajallisesti tarjolla. Mitä enemmän esim. Euroopan keskuspankki painaa seteleitä, sitä arvokkaampia niistä tulee suhteessa rahaan. Ne siis säilyttävät arvonsa, eivät kärsi inflaatiosta.

Euro on menettämässä arvonsa, sillä eiväthän pankkien kaltaiset rahoituslaitokset edes halua maksaa sille korkoa! Ne haluavat vain jakaa rahaa lainan muodossa.

Vierailija
66/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa aloittaa ajoissa. Se on hyvä etu jo, jos potti on jotain 50 000-100 000. Koska jos elät 10 vuotta jossain attendon tai esperin hoivakodissa, tarvitset ne rahat, jotta saat edes jonkinlaista hoitoa. Kannattaa alkaa säästämään jo nuorena rahastoihin, jotta pystyy oman hoitonsa maksamaan vanhana

Säästää koko elämänsä, että saa maksaa ylikansallisille yhtiöille ja rikastuttaa osakkeenomistajia? Eiköhän tuohon ole halvempikin ratkaisu. Itse ainakin aion v*tää itseni kiikkuun siinä vaiheessa, kun olen hoivakotikunnossa.

Vierailija
67/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa aloittaa ajoissa. Se on hyvä etu jo, jos potti on jotain 50 000-100 000. Koska jos elät 10 vuotta jossain attendon tai esperin hoivakodissa, tarvitset ne rahat, jotta saat edes jonkinlaista hoitoa. Kannattaa alkaa säästämään jo nuorena rahastoihin, jotta pystyy oman hoitonsa maksamaan vanhana

Itsemaksava maksaa noissa hoivakodeissa noin 4000€/kk. 50.000€:lla asuu pari vuotta.

Vierailija
68/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen säästänyt pankin johonkin maltilliseen rahastoon 50e/kk ja onhan se peräti joku 2% plussalla. En ymmärrä sijoittamisesta enkä uskalla riskeerata vähäisiä rahoja, joten tuo on saanut kelvata turvalliseksi säästötavaksi kun kyse on kuitenkin vain pienistä summista ja koskaan tiedä milloin nekin vähät joutuu ottamaan käyttöön. Olisi kyllä kiva pystyä tienaamaan sijoittamallakin, mutta olen aika epäonnekas ihminen muutenkin.

Siksipä juuri huvittaa nämä tietäjät, jotka hokee, että miksi et hajasijoita. No jos on varaa laittaa joku 30-50 euroa kuussa säästöön, niin hirveästihän sitä ei rikastu, jos sen kolmikymppisenkin hajasijoittaa, että kymppi sinne ja kymppi tänne ja se kolmas kymppi osakkeeseen.

Ei näillä oikeasti rikastu, jos sitä rahaa ei ole niihin sijoituksiin laittaa 

Juuri siksi kannattaa hajauttaa ettei kävisi niin kuin sinulle on nyt käynyt.

Valitsit summanmutikassa suht huonosti tuottavan rahaston ja nyt et enää uskalla hankkia muita tämän huonon kokemuksesi takia. Jos nyt rupeaisit sijoittamaan johonkin toiseen rahastoon tuon 30€ tai ostaisit osakkeita ja ne olisivat vuoden kuluttua 10% plussan puolella niin varmasti olisit tyytyväinen. Hajautusta suositaan juuri siksi ettei olisi kaikki munat samassa pussissa.

Vierailija
69/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästää koko elämänsä, että saa maksaa ylikansallisille yhtiöille ja rikastuttaa osakkeenomistajia? Eiköhän tuohon ole halvempikin ratkaisu. Itse ainakin aion v*tää itseni kiikkuun siinä vaiheessa, kun olen hoivakotikunnossa.

Jos tuohon kykenet, niin et ole vielä tarpeeksi huonokuntoinen hoivakotiin942.

Vierailija
70/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä hämmentävää. Aina välillä täällä on ketjuja, joissa kaikenlaiset tietäjät ihmetelevät, miksi kaikki eivät sijoita kaikkia tulojaan, koska sijoittaminen kannattaa aina ja vain idiootti ei sijoita.

Ja sitten on pitkiä ketjuja, joissa tuumitaan, että eipä tuo kannata, tuottoa ei tule ja jos tulee, se menee kuluihin. Osakekurssit romahtavat, 50e kuussa on ehkä 52 euroa eläkeiässä jos hyvin käy ja ainoastaan Nordnetissä luuhaava taitava ostaja-myyjä saattaa sijoittamisesta vähän hyötyäkin, jos tuuri käy. 

En tiedä mitä tehdä! Vanhemmillani on pankin rahastoja, mutta nyt pelkään, että miinukselle nekin menevät, koska eivät todellakaan ole mitään sijoitusguruja. Itselläni on säästötilillä sen verran, ettei tunnu fiksulta makuuttaa, mutta eipä fiksulta vaikuta mikään muukaan.

Vierailija
71/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos rikastumiseen olisi jokin helppo tie olemassa, tämä maa oli täynnä miljonäärejä ja tänne vaeltaisi joukkoa ulkomaita myöten kuulemaan rikastumisen evankeliumista, vaan kun se ei nyt mene niin.

Jos olisin rikas ja pitäisi rahansa jonnekin laittaa, ostaisin kultaa, jalometalleja yms. joiden arvo perustuu simppelisti siihen, että niitä on rajallisesti tarjolla. Mitä enemmän esim. Euroopan keskuspankki painaa seteleitä, sitä arvokkaampia niistä tulee suhteessa rahaan. Ne siis säilyttävät arvonsa, eivät kärsi inflaatiosta.

Euro on menettämässä arvonsa, sillä eiväthän pankkien kaltaiset rahoituslaitokset edes halua maksaa sille korkoa! Ne haluavat vain jakaa rahaa lainan muodossa.

Eikö kulta ole tyyliin typerin asia mihin sijoittaa? Ihmiset ovat menettäneet valtavia summia laittaessaan rahansa kiinni kultaan. Mitä ihme disinformaatiota oikein levität?

Vierailija
72/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä niistä rahoista juurikaan iloa ole enää seitsemänkymppisenä. Eniten rahaa kuluu ja tarvitaan ns. ruuhkavuosien aikaan.

Eläkkeellä on jo kaikki hankittu, monella pikemminkin tilanne se, että luovutaan harrastuksista, mökilläkään ei jaksa enää möyriä samaan tapaan. Matkailu lähinnä sitä, että etsitään lämpöä ja valoa, eli jokin halpis-Kanaria kelpaa.

En ole muuten missään muualla maailmaa nähnyt sitä, että kolmekymppiset huokailevat onnessaan, miten tekevät sitä ja tätä sitten eläkkeellä, kun on aikaa. Kuvittelevatko nämä, että silloin avautuu jokin toinen nuoruuden eldorado? Ehei, teitä ei odota siellä muu kuin kaljuuntuminen, lihaskato, rypyt, huono muisti ja erektiolääkitys.

Vierailija
73/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä hämmentävää. Aina välillä täällä on ketjuja, joissa kaikenlaiset tietäjät ihmetelevät, miksi kaikki eivät sijoita kaikkia tulojaan, koska sijoittaminen kannattaa aina ja vain idiootti ei sijoita.

Ja sitten on pitkiä ketjuja, joissa tuumitaan, että eipä tuo kannata, tuottoa ei tule ja jos tulee, se menee kuluihin. Osakekurssit romahtavat, 50e kuussa on ehkä 52 euroa eläkeiässä jos hyvin käy ja ainoastaan Nordnetissä luuhaava taitava ostaja-myyjä saattaa sijoittamisesta vähän hyötyäkin, jos tuuri käy. 

En tiedä mitä tehdä! Vanhemmillani on pankin rahastoja, mutta nyt pelkään, että miinukselle nekin menevät, koska eivät todellakaan ole mitään sijoitusguruja. Itselläni on säästötilillä sen verran, ettei tunnu fiksulta makuuttaa, mutta eipä fiksulta vaikuta mikään muukaan.

Tässäkin pätee se, että promille hyötyy muiden tyhmyydestä.

Tavallinen pulliainen rikastuu parhaiten sillä, että osaa pitää kukkaronnyörit aisoissa ja unohtaa materiaaliset kotkotukset.

Kun hyvää tuuria ja kiinnostust rahaan ei ole kaikilla tarpeeksi, kannattaa suhtautua asiaan rationaalisesti.

Vierailija
74/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos salkkua ei aktiivisesti hoida eli suoraansanottuna treidaa osakkeita niin eipä ne kummempaa tuottoa tuo. Pojalle oli joskus avattu rahasto ja unohdettu silloin laitetut rahat sinne. Muistui 17 vuotta myöhemmin että sellainen on olemassa kun huomattiin outo tili. Saatiin se sama raha takaisin kun sinne oli laitettu aikoinaan.

Höpöhöpö.

Minä olen enemmän tai vähemmän buy and hold tyyppinen sijoittaja. Ostoja tulee tehtyä parisenkymmentä vuodessa , myyntejä 1-5 vuodessa. Salkku on kasvanut näin kuukausisäästämällä vuosien saatossa kuusinumeroiseksi.

Aivan, eli käyt kauppaa osakkeilla. Täällä on ihmisiä jotka luulee tienaavansa tuhansia ostamalla osakkeen ja pitämällä sitä loputtomiin.

Itseasiassa minä kuvittelen juurikin noin. Salkussani on viiden ulkolaisen firman osakkeita, ja strategiani on pitää niitä seuraavat 25 vuotta, ja uskoa että niiden arvo vähintään kymmenkertaistuu sinä aikana. Treidaaminen ei ole minulle. Tiedän hyvin että voi jäädä musta pekka käteen, mutta näillä mennään.

10%:n vuosituotto neljännesvuosisadan ajan haiskahtaa kauppatieteen opiskelijan märältä päiväunelta.

Vierailija
75/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Historiallisesti sijoittaminen on kaikkina aikoina ollut kannattavaa. Suomalainen tyypillisesti uskaltaa sijoittaa vasta pitkän nousukauden huipulla ja myy heti kun kurssit laskevat. Sitten itketään, että tappiota tuli.

Kaikkein fiksuinta on sijoittaa hajauttaen ja pitkän ajan kuluessa. Pankin tilillä tai sukanvarressa rahaa makuuttaessa inflaatio väistämättä syö rahan arvoa.

Vierailija
76/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen säästänyt pankin johonkin maltilliseen rahastoon 50e/kk ja onhan se peräti joku 2% plussalla. En ymmärrä sijoittamisesta enkä uskalla riskeerata vähäisiä rahoja, joten tuo on saanut kelvata turvalliseksi säästötavaksi kun kyse on kuitenkin vain pienistä summista ja koskaan tiedä milloin nekin vähät joutuu ottamaan käyttöön. Olisi kyllä kiva pystyä tienaamaan sijoittamallakin, mutta olen aika epäonnekas ihminen muutenkin.

Siksipä juuri huvittaa nämä tietäjät, jotka hokee, että miksi et hajasijoita. No jos on varaa laittaa joku 30-50 euroa kuussa säästöön, niin hirveästihän sitä ei rikastu, jos sen kolmikymppisenkin hajasijoittaa, että kymppi sinne ja kymppi tänne ja se kolmas kymppi osakkeeseen.

Ei näillä oikeasti rikastu, jos sitä rahaa ei ole niihin sijoituksiin laittaa 

Pitkällä tähtäimellä sijoitettavaa kuitenkin on ja niistä kympeistäkin tulee satasia ja satasista tuhansia. Jos laittaa 30e kuussa yhteen rahastoon, seuraavassa kuussa 30e toiseen rahastoon jne, niin puhutaan huomattavasti järkevämmästä taktiikasta kuin kymppi sinne ja toinen tänne.

Vierailija
77/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä niistä rahoista juurikaan iloa ole enää seitsemänkymppisenä. Eniten rahaa kuluu ja tarvitaan ns. ruuhkavuosien aikaan.

Eläkkeellä on jo kaikki hankittu, monella pikemminkin tilanne se, että luovutaan harrastuksista, mökilläkään ei jaksa enää möyriä samaan tapaan. Matkailu lähinnä sitä, että etsitään lämpöä ja valoa, eli jokin halpis-Kanaria kelpaa.

En ole muuten missään muualla maailmaa nähnyt sitä, että kolmekymppiset huokailevat onnessaan, miten tekevät sitä ja tätä sitten eläkkeellä, kun on aikaa. Kuvittelevatko nämä, että silloin avautuu jokin toinen nuoruuden eldorado? Ehei, teitä ei odota siellä muu kuin kaljuuntuminen, lihaskato, rypyt, huono muisti ja erektiolääkitys.

Oon kyllä samaa mieltä. Itsekään en usko, että olisin 70-vuotiaana enää kummoinen kuluttaja. Kaikki on jo! Ja on oikeastaan jo nyt, vaikka ikää alle 40, en ole koskaan ollut mikään shoppailija. Silti aattelen että fiksua säästää ja olenkin onnistunut siinä hyvin. Silti välillä mietin että miksi edes säästän, elämä on tässä ja nyt. Nyt ”nuorena” sitä kannattaisi vielä matkustaa ja elää, kun jaksaa. Tuskin jaksan vanhana enää kaukomaita kierrellä kun nytkin pitkät lennot ja matkat uuvuttaa. Silti se säästäminen on jotenkin verissä.

Vierailija
78/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lykkäsin riskiyhtiöihin rahulit ns pikavoittojen toivossa ja sinnehän ne meni. Yhtiöt toki yhä pystyssä, joten en ole lähtenyt realisoimaan. Kaikenlaisia ihmeitähän tapahtuu.

Vierailija
79/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon kyllä samaa mieltä. Itsekään en usko, että olisin 70-vuotiaana enää kummoinen kuluttaja. Kaikki on jo! Ja on oikeastaan jo nyt, vaikka ikää alle 40, en ole koskaan ollut mikään shoppailija. Silti aattelen että fiksua säästää ja olenkin onnistunut siinä hyvin. Silti välillä mietin että miksi edes säästän, elämä on tässä ja nyt. Nyt ”nuorena” sitä kannattaisi vielä matkustaa ja elää, kun jaksaa. Tuskin jaksan vanhana enää kaukomaita kierrellä kun nytkin pitkät lennot ja matkat uuvuttaa. Silti se säästäminen on jotenkin verissä.

70-vuotiaanahan sitä nimenomaan on aikaa matkustaa. Appivanhempani kävivät tuossa iässä mm. Etelä-Afrikassa, Kiinassa, Balilla ja Australiassa. Äitini tyytyi matkustelemaan vain USAssa ja Keski-Euroopassa. Joskus selvästi 80 ikävuoden jälkeen rupesi matkustelu vähenemään.

Vierailija
80/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette säästä joka kuukausi tyyliin pari tonnia? Siinäkin kertyy ihan hyvä potti kymmenessä vuodessa.

Suomen palkoilla hiukkasen nihkeää, mutta hyvä idea.

Katso kun ajoissa aloittaa niin helposti saa. Minulla tulee se toista tonnia kuussa jo pelkästään osinkoina. Ei tartte palkasta enää paljoa laittaa kahteen tonniin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme