Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sijoittamisesta ja säästämisestä annetaan naistenlehdissä yms liian "positiivinen kuva"?

Vierailija
09.09.2019 |

Tyyliin " 20 -50 euroa kuussa rahastoihin" ja pian on tilillä kymppitonneja. Siis aina on hyvä säästää, se on hienoa. Lisäksi useimmiten kannattaa ensin säästää puskuri ettei joudu vinguttamaan esim. luottokorttia. Mutta oikeasti se sijoittaminen ei nyt keskituloiselle ole niin helppo homma kuin annetaan ymmärtää. Tietenkin jos aloittaa tosi nuorena, niin pienelläkin sijoitussummalla ehtii kertyä paljon. Mutta jos puhutaan 35-50-vuotiaina aloittaneista, niin aika karu tie on, olen todennut. Itse olen sijoittanut ainakin 300 joka kuukausi ainakin viiden vuoden ajan ja ainakin Nordnet on hädin tuskin plussalla. Tietty se taas kääntyy jne, mutta eipä tässä paljon downsfiftata, jos ei ole perintöjä , joita sijoittaa. Saati jos sijoitussumma olisi 20 e kuussa. Älkää uskoko kaikkea mitä lehdissä lukee. Anteeksi tämä purkaus.

Kommentit (123)

Vierailija
41/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos salkkua ei aktiivisesti hoida eli suoraansanottuna treidaa osakkeita niin eipä ne kummempaa tuottoa tuo. Pojalle oli joskus avattu rahasto ja unohdettu silloin laitetut rahat sinne. Muistui 17 vuotta myöhemmin että sellainen on olemassa kun huomattiin outo tili. Saatiin se sama raha takaisin kun sinne oli laitettu aikoinaan.

Vierailija
42/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, olen sijoittanut passiivisiin ns turvallisiin (ei pankin) osakerahastoihin 2 vuotta ja minulla on 10 % vähemmän rahaa kuin aloittaessani.

Huonosti olet hoitanut. Minulla on sijoitukset tuplaantuneet kahdessa vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, olen sijoittanut passiivisiin ns turvallisiin (ei pankin) osakerahastoihin 2 vuotta ja minulla on 10 % vähemmän rahaa kuin aloittaessani.

Ai ai.. noista rahastoista ei hyödy yhtään mitään. Osakkeisiin kun pistät suoraan saat osingot vähintään joka vuosi, toiset maksavat joka kuukausi. Minä säästän ainoastaan lapsille kuluttomiin rahastoihin, koska tarkoitus ei ole tienata mahd. Paljon vaan pitää vaan ne säästetyt rahat.

Miksi sinulla ei ole tarkoitus saada lastesi säästöille mahdollisimman paljon tuottoa?

Koska mitä isompi tuotto, sitä suurempi riski. Mieluummin heidän rahastoissaan pienempi mutta varma tuotto, kun se että kaikki on sulanut kun täyttävät 18v.

Vierailija
44/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina miettinyt, mikä ihme elämän tarkoitus tuo sijoittaminen on. Itse en saa edes olemassa olevia rahoja käytettyä. Joka kuukausi jää jo pelkästään palkasta 3000 euroa säästöön. Asuntoja on kolme, joista yhdessä asun. En ole koskaan keksinyt rahoille käyttöä, joten olen vain aina ostanut uuden asunnon ja jättänyt vanhan vuokralle. Vuokratuloja kuukaudessa pari tonnia. Niistä tosin menee jo pelkästään veroja paljon ja vastikekin pitää maksaa toisesta. Vaikea kuvitella, miksi tarvitsisin yhtään enempää.

Nää on näitä vauraita naisia, jotka haluaa esittää olevansa tosi pärjääviä kaikessa. Sinänsä säästäminen on hyvä asia, mutta sijoittaminen vaatii jo vähän tietoa ja järkeä. Ennen kaikkea riskien ottamista.

Vierailija
45/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ai.. noista rahastoista ei hyödy yhtään mitään. Osakkeisiin kun pistät suoraan saat osingot vähintään joka vuosi, toiset maksavat joka kuukausi. Minä säästän ainoastaan lapsille kuluttomiin rahastoihin, koska tarkoitus ei ole tienata mahd. Paljon vaan pitää vaan ne säästetyt rahat.

Juu, on mulla yhden firman osakkeita, arvo laski vuodessa 90 %.

WAU siinä tosi guru. salkunkin hajautus viimesen päälle kunnossa....

Vierailija
46/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sijoittanut yhden pankin passiiviseen indeksirahastoon 300e/kk nyt 18 kk ajan ja olen 500 euroa plussalla. Mietin olisiko pitänyt valita Nordnet kun sitä usein hehkutetaan mutta ilmeisesti ei ole sen parempi ainakaan. Rahastot tuottavat vasta toooodella pitkällä aikavälillä. Parempi kuitenkin kuin normitilillä makuuttaa.

Mä oon työntänyt pian 10v satkun kk indeksirahastoon ja tulos on useampi tonni voittoa. Tarkkaa en osaa sanoa kun olen niitä parhaita voittoja jo lunastanut ja vaihtanut osakkeiksi.

Vierailija
47/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nousumarkkinan lopunajan merkkejä, kun rahanteko on helppoa ja naistenlehdet ovat täynnä näitä oman elämänsä mukamiljonäärejä. Osakkeet ovat kallistuneet viimeiset kymmenen vuotta ja juhlat alkavat olla ohi

Vierailija
48/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, on mulla yhden firman osakkeita, arvo laski vuodessa 90 %.

Siksi niitä kannattaakin ostaa useampaa. Mikä osake mahtaa olla noin paljon laskenut.....?

Aivan. Silloin voi myös vähentää voittojen verotuksesta mahdollisia tappioita, eikä kirvele yhtä pahasti.

Vierailija
49/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos salkkua ei aktiivisesti hoida eli suoraansanottuna treidaa osakkeita niin eipä ne kummempaa tuottoa tuo. Pojalle oli joskus avattu rahasto ja unohdettu silloin laitetut rahat sinne. Muistui 17 vuotta myöhemmin että sellainen on olemassa kun huomattiin outo tili. Saatiin se sama raha takaisin kun sinne oli laitettu aikoinaan.

Höpöhöpö.

Minä olen enemmän tai vähemmän buy and hold tyyppinen sijoittaja. Ostoja tulee tehtyä parisenkymmentä vuodessa , myyntejä 1-5 vuodessa. Salkku on kasvanut näin kuukausisäästämällä vuosien saatossa kuusinumeroiseksi.

Vierailija
50/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäiseen aiheeseen palaten niin naisille kyllä esitellään kovia juttuja aina höperömoodi päällä. Vähän kuin nämä jokavuotiset naisten pilkkikisat keväällä Mikkelissä. Yhtenä vuotena hassuin hattu palkittiin pilkkijöillä ja reiänkin kairaamiseen sai apua. Näistä naisille suunnatuista artikkeleista, tulee aina mieleen tämä pilkkikisojen mainos kun tytöt vähän yrittää ja hassuin hattu palkitaan, jos ei pysty niin mies tekee puolet. Että hyvä tytöt, ootte melkein kuin osaisitte jotain, mutta vaan melkein eikä kukaan ota tosissaan.

Vierailija
51/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen säästänyt pankin johonkin maltilliseen rahastoon 50e/kk ja onhan se peräti joku 2% plussalla. En ymmärrä sijoittamisesta enkä uskalla riskeerata vähäisiä rahoja, joten tuo on saanut kelvata turvalliseksi säästötavaksi kun kyse on kuitenkin vain pienistä summista ja koskaan tiedä milloin nekin vähät joutuu ottamaan käyttöön. Olisi kyllä kiva pystyä tienaamaan sijoittamallakin, mutta olen aika epäonnekas ihminen muutenkin.

Vierailija
52/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.

Minä olen enemmän tai vähemmän buy and hold tyyppinen sijoittaja. Ostoja tulee tehtyä parisenkymmentä vuodessa , myyntejä 1-5 vuodessa. Salkku on kasvanut näin kuukausisäästämällä vuosien saatossa kuusinumeroiseksi.

Aivan, eli käyt kauppaa osakkeilla. Täällä on ihmisiä jotka luulee tienaavansa tuhansia ostamalla osakkeen ja pitämällä sitä loputtomiin.

Vierailija
53/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkien osastorahasoihin ei kannata koskaan laittaa. Nyt on vähän sellaiset ajat, että kannattaisi ehkä välttää yksittäisten osakkeidenkin ostamista, ja pikemminkin miettiä voittojen kotiuttamista, jos osakkeita omistaa. Eihän sitä tietenkään voi tietää milloin kupla puhkeaa, mutta kyllä ne kurssit seuraavassa pudotuksessa saattavat tulla alas kunnolla. Veikkaisin, että 3-vuoden sisällä romahtaa.

Vierailija
54/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.

Aivan, eli käyt kauppaa osakkeilla. Täällä on ihmisiä jotka luulee tienaavansa tuhansia ostamalla osakkeen ja pitämällä sitä loputtomiin.

Päin vastoin tulkitsit. Ostetaan paljon ja myydään vähän satunnaisesti.

Vierailija
55/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.

No jos siitä saa vuosittain tuhansia osinkoina niin eiköhän se ole tienaamista?

Vierailija
56/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pankin kautta aikoo ostaa rahastoja, niin niihin kannattaa tutustua etukäteen ja katsoa varsinkin rahaston kulut, ainakin Danske Bankilla on netissä. Kuluttomiakin rahastoja on, Nordnet on yksi. Minä sijoitan yhteen Nordnetin kuluttomaan rahastoon silloin tällöin muutamasta kympistä sataseen. Aloitin reilu pari vuotta sitten ja nyt rahasto on 9% plussalla. S-Pankin rahastokin tuottaa minusta ihan kivasti, sinne laitan 40 euroa joka kuukausi. Aloitin muutama vuosi sitten ja nyt rahasto on noin 10% plussalla.

Nordnetin rahastoista osa on kuluttomia ja osassa kulut on liki samaa keskimääräisen tuoton kanssa. Kannattaa siis tarkkailla mitä ostaa. Laitan suunnilleen tasasummia neljään eri rahastoon, kaksi täysin kuluttomia ja kahdessa pienet kulut. Tuskinpa tällä rikastumaan pääsee, mutta jos eläkeikään mennessä on tuhansia euroja plussalla, niin onhan se sitten kannattanut.

Vierailija
57/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette säästä joka kuukausi tyyliin pari tonnia? Siinäkin kertyy ihan hyvä potti kymmenessä vuodessa.

Vierailija
58/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aloittaa ajoissa. Se on hyvä etu jo, jos potti on jotain 50 000-100 000. Koska jos elät 10 vuotta jossain attendon tai esperin hoivakodissa, tarvitset ne rahat, jotta saat edes jonkinlaista hoitoa. Kannattaa alkaa säästämään jo nuorena rahastoihin, jotta pystyy oman hoitonsa maksamaan vanhana

Vierailija
59/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.

Itseasiassa minä kuvittelen juurikin noin. Salkussani on viiden ulkolaisen firman osakkeita, ja strategiani on pitää niitä seuraavat 25 vuotta, ja uskoa että niiden arvo vähintään kymmenkertaistuu sinä aikana. Treidaaminen ei ole minulle. Tiedän hyvin että voi jäädä musta pekka käteen, mutta näillä mennään.

Vierailija
60/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen säästänyt pankin johonkin maltilliseen rahastoon 50e/kk ja onhan se peräti joku 2% plussalla. En ymmärrä sijoittamisesta enkä uskalla riskeerata vähäisiä rahoja, joten tuo on saanut kelvata turvalliseksi säästötavaksi kun kyse on kuitenkin vain pienistä summista ja koskaan tiedä milloin nekin vähät joutuu ottamaan käyttöön. Olisi kyllä kiva pystyä tienaamaan sijoittamallakin, mutta olen aika epäonnekas ihminen muutenkin.

Siksipä juuri huvittaa nämä tietäjät, jotka hokee, että miksi et hajasijoita. No jos on varaa laittaa joku 30-50 euroa kuussa säästöön, niin hirveästihän sitä ei rikastu, jos sen kolmikymppisenkin hajasijoittaa, että kymppi sinne ja kymppi tänne ja se kolmas kymppi osakkeeseen.

Ei näillä oikeasti rikastu, jos sitä rahaa ei ole niihin sijoituksiin laittaa 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme