Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sijoittamisesta ja säästämisestä annetaan naistenlehdissä yms liian "positiivinen kuva"?

Vierailija
09.09.2019 |

Tyyliin " 20 -50 euroa kuussa rahastoihin" ja pian on tilillä kymppitonneja. Siis aina on hyvä säästää, se on hienoa. Lisäksi useimmiten kannattaa ensin säästää puskuri ettei joudu vinguttamaan esim. luottokorttia. Mutta oikeasti se sijoittaminen ei nyt keskituloiselle ole niin helppo homma kuin annetaan ymmärtää. Tietenkin jos aloittaa tosi nuorena, niin pienelläkin sijoitussummalla ehtii kertyä paljon. Mutta jos puhutaan 35-50-vuotiaina aloittaneista, niin aika karu tie on, olen todennut. Itse olen sijoittanut ainakin 300 joka kuukausi ainakin viiden vuoden ajan ja ainakin Nordnet on hädin tuskin plussalla. Tietty se taas kääntyy jne, mutta eipä tässä paljon downsfiftata, jos ei ole perintöjä , joita sijoittaa. Saati jos sijoitussumma olisi 20 e kuussa. Älkää uskoko kaikkea mitä lehdissä lukee. Anteeksi tämä purkaus.

Kommentit (123)

Vierailija
21/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankin sijoitusneuvoja soitti minulle ja kehoitti sijoittamaan, okei..keskustelu pankissa. No laita 5000 e kolmeksi vuodeksi korkeakorkoiselle. Minä, pljon minulla on rahaa tilillä 3 vioden päästä? Laskee.... 5017€....eikun 5012€ kun menee pankin maksu. Minä, kiitos ja näkemiin. 

Eli jos on satojatuhansia sijoittaa tai mieluummin miljoonia, on hommasta jotain kongreettista iloakin.

Vierailija
22/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankin sijoitusneuvoja soitti minulle ja kehoitti sijoittamaan, okei..keskustelu pankissa. No laita 5000 e kolmeksi vuodeksi korkeakorkoiselle. Minä, pljon minulla on rahaa tilillä 3 vioden päästä? Laskee.... 5017€....eikun 5012€ kun menee pankin maksu. Minä, kiitos ja näkemiin. 

Eli jos on satojatuhansia sijoittaa tai mieluummin miljoonia, on hommasta jotain kongreettista iloakin.

Ei pankin kautta kannata sijoittaa, sen tyhmempikin tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piensijoittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, olen sijoittanut passiivisiin ns turvallisiin (ei pankin) osakerahastoihin 2 vuotta ja minulla on 10 % vähemmän rahaa kuin aloittaessani.

Ai ai.. noista rahastoista ei hyödy yhtään mitään. Osakkeisiin kun pistät suoraan saat osingot vähintään joka vuosi, toiset maksavat joka kuukausi. Minä säästän ainoastaan lapsille kuluttomiin rahastoihin, koska tarkoitus ei ole tienata mahd. Paljon vaan pitää vaan ne säästetyt rahat.

Niin. Eräs ystäväni nauroin kun kerroin että 30 000e osakeomistuksella osingoista jää käteen 1600e vuodessa. Kuulemma ihan naurettava summa.. no, hän pistää kaiken heti haisemaan. Itse olen säästäväinen ja kun säästän vielä saman verran on summa sitten jo 3200e ilmaista rahaa vuodessa, minusta ihan ok, parempi kuin rahat makaisi vain tilillä.

Toiset ihmiset ovat kärsimättömiä. Tuon 30.000€:n säästäminen on vaatinut esimerkiksi 300€:n kuukausisäästöllä yli 8 vuoden säästämisen. 300€:lla saa aika paljon kaikkea kivaa sen sijaan, että olisi säästänyt sen. Palkkioksi 8 vuoden nuukailusta saa sitten 130€/kk ylimääräistä. Ellei sitten jatka säästämistä, jolloin vielä pitää maksaa 170€/kk omistaan.

Jos sijoittaminen ja vaurastuminen olisi helppoa ja nopeaa, tokkopa sitä kukaan välttelisi. Sitä paitsi moni on mieltynyt sanontaan: "Käärinliinoissa ei ole taskuja". Ihan kun niitä rahoja ei voisi tulevaisuudessa tarvita vaikka omaan hoitoonsa.

Niin kai, se vaan etten minä nuukaile tai koe luopuvan mistään. Rahaa vaan jää ylimääräistä joka kuukausi ja sitten sijoitan ne.

Hyvä jos jää. Harvoille jää, etenkin jos sattuu olemaan lapsia, asunto- ja autolainaa. Mediaanipalkkainen kun maksaa 2800€:n brutto-, eli 2000€:n nettopalkastaan elämisensä, harvoin siitä kovin montaa satasta jää sijoitettavaksi.

Mutta kuten todettua, aina kannattaa säästää ja sijoittaa, jos siihen vain suinkin pystyy.

Vierailija
24/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutun lopussa yleensä mainitaan se mies joka hoitaa talouden, nainen vain harrastelee sijoittamista.

Tai miehen rahoilla/vakuuksilla kaikki asiat hoidettu.

Vierailija
25/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus Ap!

Viimeksi lukemassani sijoitusjutussa mainittiin jossain sivulauseessa että sijoittamiseen oli saatu vanhemmilta kymmenien tuhansien eurojen ”pesämuna” . Tämän takia en viitsi enää näitä lukeekaan.

Vierailija
26/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääääh. Olen tässä juuri aikeissa vihdoin aloittaa sijpittamisen. Ikää miltei 40v, joten ei ehkä sittenkään kannata?

Noh, lapsille meinaan avata sijoitustilit ja ostaa lapsilisillä rahastoja.

Vierailija
27/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan omista ansioista sivuun laitetuista minimaalisista pikkusummista niin kyllä niistäkin jonkinlainen varakassa aikaa myöten kertyy. Vaikka arvonkehitys olisi negatiivista, mikä on pitemmällä aikavälillä epätodennäköistä.

Ite oon pian 5 vuotta automaattisiirroilla laittanut erään rahastoyhtiön tuotteisiin juurikin sellaiset 20-50e/kk, joskus satunnaisesti isompia summia (ei kuitenkaan koskaan yli 200e). Tällä hetkellä nuo säästöt on lähes 8000e, mistä arvonnousua vajaa 20%. En tuolla ole "rikastunut", enkä tule "rikastumaan", mutta ei se tuossa ole tarkoituksenakaan. Siihen on muut tuotteet ja strategiat. Minulle rahastosäästäminen tuo lähinnä tasapainoa.

Vierailija
28/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon säästänyt vuosia rahastoon. Pieniä summia mutta joka kuukausi. 15 000 oon säästänyt, rahaston arvo 20 000. Ihan hyvä plusprosentti, vaikka verottaja aikanaan omansa ottaakin. On se silti parempi kuin ei mitään.

Vierailija
29/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska joku on vailla rahojasi. Miksi kukaan muuten sitä mainostaisi.

Vierailija
30/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat sen verran tyhmiä, että monet rinnastavat edelleen kaikesta saatavilla olevasta tiedosta huolimatta osakekaupan pelaamiseen. Vaikea noille on sitten asian järkevyyttä perustella, jos 5-8% vuosittainen tuotto ei kelpaa, vaan odotuksissa on jotain lottovoittoon verrattavaa.

Vierailija
31/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pankin kautta aikoo ostaa rahastoja, niin niihin kannattaa tutustua etukäteen ja katsoa varsinkin rahaston kulut, ainakin Danske Bankilla on netissä. Kuluttomiakin rahastoja on, Nordnet on yksi. Minä sijoitan yhteen Nordnetin kuluttomaan rahastoon silloin tällöin muutamasta kympistä sataseen. Aloitin reilu pari vuotta sitten ja nyt rahasto on 9% plussalla. S-Pankin rahastokin tuottaa minusta ihan kivasti, sinne laitan 40 euroa joka kuukausi. Aloitin muutama vuosi sitten ja nyt rahasto on noin 10% plussalla.

Vierailija
32/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pankin kautta aikoo ostaa rahastoja, niin niihin kannattaa tutustua etukäteen ja katsoa varsinkin rahaston kulut, ainakin Danske Bankilla on netissä. Kuluttomiakin rahastoja on, Nordnet on yksi. Minä sijoitan yhteen Nordnetin kuluttomaan rahastoon silloin tällöin muutamasta kympistä sataseen. Aloitin reilu pari vuotta sitten ja nyt rahasto on 9% plussalla. S-Pankin rahastokin tuottaa minusta ihan kivasti, sinne laitan 40 euroa joka kuukausi. Aloitin muutama vuosi sitten ja nyt rahasto on noin 10% plussalla.

No juu, kannattaa tosiaan perehtyä siihen mitä on ostamassa. Koskee niin rahastoja, osakkeita kuin kaikkia muitakin sijoitustuotteita. Eihän edes toimeksiantoa pysty tekemään ilman, että raksii sen "olen lukenut ja ymmärtänyt lukemani" -vastuunvapautus/hyväksymislausekkeen. Nykyään pitää monia kivijalkapankin rahastoja ostaakseen suorittaa vielä erillinen sijoitustieto- ja riskimittaritesti, jotta varmasti perc ja pää kestää menon...

Vierailija
33/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa suhtautua näihin lähinnä promoartikkeleina, joiden informaatioarvo on vähintäänkin kyseenalainen. Kilpailu tänä päivänä keskituloisten rahoista on veristä.

Vierailija
34/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan naurettiin selvänäkijöiden lottonumero ennustuksille, nyt ollaan tosissaan pankkien sijoituslupausten ja ohjeiden kanssa. Mitä eroa?

Mikseivät sijoita itse, jos on hyvä osinko tulossa?

Vierailija
35/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon säästänyt vuosia rahastoon. Pieniä summia mutta joka kuukausi. 15 000 oon säästänyt, rahaston arvo 20 000. Ihan hyvä plusprosentti, vaikka verottaja aikanaan omansa ottaakin. On se silti parempi kuin ei mitään.

Kuinka monta vuotta tarkalleen? Ihan kiva potti jo sinulla alkaa olla.

Vierailija
36/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sijoittaa pitkällä tähtäimellä (useampi vuosikymmen), niin eipä taida mikään osakeindeksi olla tappiollinen noin pitkältä aikaväliltä, eli kyllähän se sijoittaminen kannattaa kun ei odota saavansa voittoa heti. Usan osakemarkkinoiden keskituotto koko pörssihistorian ajalta on muistaakseni n. 8 prosentin luokkaa. En usko että seuraavien vuosikymmenten aikana se tuosta kovin paljoa romahtaisi, varsinkaan kun suurimmat yhtiöt toimivat maailmanlaajuisesti. Sinne työnnän rahani jatkossakin.

Jos verrataan pelkkiä kurssien arvoja 10v sitten niin laskijoita on mm.

NOKIA -57,22%

Nordea -18,50 %

Outokumpu -91,14 %

Mutta joillakin oli huikeita nousuja.

Vierailija
37/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan naurettiin selvänäkijöiden lottonumero ennustuksille, nyt ollaan tosissaan pankkien sijoituslupausten ja ohjeiden kanssa. Mitä eroa?

Mikseivät sijoita itse, jos on hyvä osinko tulossa?

Keskustelin joskus pankkineuvojien rahastotuputtamisesta yhden kaverini kanssa. Se sanoi, että aina kun sille yritetään myydä jotain, se kysyy pankkineuvojalta, paljonko sillä itsellään on kiinni kyseisessä tuotteessa. 

Tein aikani samaa ja sen jälkeen tuputtaminen on ollut hyvin maltillista.

Vierailija
38/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä nämä jutut antavat joskus liian optimistisen kuvan sijoittamisesta. Osakkeiden hinnat ovat nousseet monta vuotta, joten tilanne näyttää hyvin ruusuiselta.

Siitä huolimatta minusta on todella hyvä, että naisille markkinoidaan sijoittamista, koska siinä on nimenomaan tärkeää aloittaa ajoissa, jotta korkoa korolle -ilmiö tekisi tehtävänsä. 25-vuotiaana säästöön laitettu 30 euroa / kk on 65-vuotiaana reaaliarvoltaan 210 euroa / kk, jos tuotto inflaation jälkeen on 5 % vuodessa. Se on hyvin hajautetussa osakesalkussa hyvin realistinen odotus. Eihän sillä kaksisatasella vielä pitkälle pötkitä, mutta sen avulla voi tehdä esim. kaksi ulkomaanmatkaa vuodessa.

Olen itse viimeisen 12 vuoden aikana aloittanut tyhjästä ja saanut kerättyä palkkarahoista ja sijoitusten tuotoista yhteensä 150 000 euroa. Harmittaa vain se, että en tajunnut aloittaa jo aikaisemmin.

Vierailija
39/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta vuotta tarkalleen? Ihan kiva potti jo sinulla alkaa olla.

Viitisentoista vuotta. Ajatuksena säästää eläkepäiviä varten, niihin on vielä 25 vuotta jäljellä. Että ehtiihän tässä vielä tapahtua, suuntaan jos toiseenkin.

Vierailija
40/123 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, olen sijoittanut passiivisiin ns turvallisiin (ei pankin) osakerahastoihin 2 vuotta ja minulla on 10 % vähemmän rahaa kuin aloittaessani.

Ai ai.. noista rahastoista ei hyödy yhtään mitään. Osakkeisiin kun pistät suoraan saat osingot vähintään joka vuosi, toiset maksavat joka kuukausi. Minä säästän ainoastaan lapsille kuluttomiin rahastoihin, koska tarkoitus ei ole tienata mahd. Paljon vaan pitää vaan ne säästetyt rahat.

Miksi sinulla ei ole tarkoitus saada lastesi säästöille mahdollisimman paljon tuottoa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme