Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuokranantaja ei maksa vuokravakuutta takaisin

Vierailija
09.09.2019 |

Ongelmani koskee yksityistä vuokranantajaa ja vakuusmaksun palauttamatta jättämistä. Muutimme vanhasta asunnostamme pois elokuun puolivälissä , vuokrasopimus päättyi kuun lopussa jolloin palautimme asunnon
avaimet va:n postilaatikkoon sillä hän ei itse ehtinyt avainten luovutukseen. Viikon päästä ihmettelin, kun vakuutta ei ole kuulunut takaisin ja laitan va:lle viestin jossa tiedustelen rahan perään.

Tässä vaiheessa hän ilmoittaa, että asunto on ollut epäsiisti (siivosin siellä huolella useana iltana, mulla on tästä todistaja), hän laittoi kuvan ainoastaan vanhasta hellasta jossa pientä ruskeaa
pinttymää levyjen ympärillä sekä jääkaapin lasihyllyn irroitettavasta listasta joka oli tosiaan jäänyt minulta pyyhkimättä.
Otimme asuntoon helmikuussa koiranpennun johon luonnollisesti kysyin lupaa. Kysyin va:lta, haluaako hän kuvia esim. parketista jos jotain sattuu. Vastauksena "en tarvitse, muistan kyllä parketin
kunnon". Parketti oli siis huonokuntoinen jo muuttaessamme ja myös edellinen vuokralainen, jonka tunnen, voi tämän todistaa. Parketissa on ollut painaumajälkiä, rakoja, maaliroiskeita tms sekä
koiran kynsien naarmuja. Meidän asuessamme olohuoneen parketti tummui parista kohdasta ilmeisesti kosteuden vuoksi. Pyyhin lattiaa nihkeällä mikroikuitumopilla ja parketin hoitoon käytettävällä
aineella joten lattian ei olisi pitänyt tummua. Va ilmoitti minulle ettei kosteudesta tule sellaisia jälkiä ja haluaa että kerron, mitä lattialle on kaatunut jotta hän voi ilmoittaa siktä lattian hiojalle.
Lattialle ei ole kaatunut mitään vaan se ei ole mielestäni kestänyt normaalia käyttöä huonon kuntonsa vuoksi. Talo on rakennettu 70- luvun lopussa eikä parketti varmasti paljon uudempi ole.

Kolmas asia josta va minulle ilmoitti on eteisen seinäpaneeli, jonka nurkasta koira puraisi pentuna pienen palan. Va kertoi meille muuttaessamme että aikoivat ottaa paneelit pois jo edellisen
vuokralaisen muuttaessa mutta hän oli ne siinä halunnut pitää. Kysyi meiltäkin haluaisimmeko otattaa ne pois, ei tarvinnut. Kesällä va taas puhui paneeleista ja sanoi että ne varmastikin otetaan
pois. Tämän takia emme hioneet ja maalanneet paneelin jälkeä kuntoon.
Oletin, että vuokranantajalla on velvollisuus ilmoittaa vuokralaiselle, jos loppusiivouksessa on puutteita. Näin ei kuitenkaan käynyt vaan va ilmoitti puutteista vasta kun kysyin itse vakuuden perään.
Emme päässeet tekemään yhdessä loppukatselmusta, emme suorittaneet myöskään varsinaista alkutarkastusta yhdessä vaan se oli ennemminkin vain asunnon esittelytilaisuus.

Onko kellään vastaavasta kokemusta? Ensisijaisesti nyt siis kaipaan vastaavanlaisia kokemuksia ja miten asia selvitettiin.

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei jokainen vuokralainen ymmärrä ottaa kuvat sinne muuton yhteydessä sekä poismuutattessa? Ihan itseäsi saat syyttää.

Vierailija
2/92 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei jokainen vuokralainen ymmärrä ottaa kuvat sinne muuton yhteydessä sekä poismuutattessa? Ihan itseäsi saat syyttää.

Ja tee sitä muuttotarkastusta vuokranantajan tai tämän edustajan kanssa.

Sori, jos tästä oli maininta, mutta en lukenut aloitusta sillä tämä eka vastaus kertoi, että se on turhaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kuvat muuttohetkeltä mutta menivät puhelimen hajottua. Eivät olleet simkortilla vaan sisäisessä muistissa. Va:llakaan ei ole minkäänlaisia kuvia asunnosta.

Vierailija
4/92 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli kuvat muuttohetkeltä mutta menivät puhelimen hajottua. Eivät olleet simkortilla vaan sisäisessä muistissa. Va:llakaan ei ole minkäänlaisia kuvia asunnosta.

Edelleen saat syyttää vain itseäsi, jos et ymmärrä tallentaa pilveen kuvia.

Vierailija
5/92 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmuuskopionti, sähköpostilla itselleen, jne...

Vierailija
6/92 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on itsekin tässä mokailtu, joten ota elävänä oppimateriaalina jota ei kannata ohittaa. Toki voit haastaa vuokranantajan käräjille, jos sinulla on aikaa, rahaa ja näyttöä että hän on väärässä.

Vierailija
7/92 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppirahat on maksettava. Vuokranantaja ei tee hyväntekeväisyyttä.

Vierailija
8/92 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat neuvot saat, kun otat yhteyttä kuluttajaneuvojaan. Palvelu on ilmainen.

Vierailija
9/92 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajalla on 14 vrk aikaa palauttaa vakuusraha, eli jos sopimus loppui elokuun lopussa, hänellä on oikeus maksaa ne vasta 14.9.

Vähän hankala tilanne, kuulostaa että asunto on joka tapauksessa pintaremontin tarpeessa ihan teistäkin johtumattomista syistä.

Vierailija
10/92 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No te olette nyt asiasta eri mieltä eikä kummallakaan ole mitään todisteita asunnon kunnosta kun te saitte sen haltuunne.

"Normaali kuluminen" on hauska termi ja siitä voidaan oikeudessa vääntää jos niin halutaan. Asiaan vaikuttaa kauanko te asuitte tuolla sekä tietenkin paljonko sitä takuuta on maksettu.

Suosittelisin ensin olemaan yhteydessä paikkakuntanne oikeusaputoimistoon.

Vierailija
11/92 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi muuta tehdä kuin laittaa oman vastineen ja haastaa hänet oikeuteen.

Vierailija
12/92 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä suuruinen vuokravakuus oli? Onko vuokranantaja ilmoittanut pidättävänsä sen kokonaan, vai palauttavansa osan?

Vierailija
13/92 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä vuokranantajaa laittamaan tähän vielä oma versionsa asioista niin päätämme kantamme vasta sitten. Harvoin asiat on näin mustavalkoisia mitä ne on yhden osapuolen lasien läpi katsottuna. 

Vierailija
14/92 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan perusasiat: tullessa ja lähtiessä palaveri missä valokuvataan kuluneet paikat. Ja siitä tehdään kirjallinen pöytäkirja. Simple.

Vierailija
15/92 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tilanne. 

Ei mikään muu taho tuota voi ratkaista kuin käräjät. Käräjille ei yleensä kannata parista tonnista (oletan, että tämä hintaluokka) lähteä. 

Olen itse vuokranantaja ja reilu sellainen. Mikään kuvailemistasi jutuista ei oikeuta vuokravakuuden omimiseen. Mutta nyt on käytössä vain sinun näkökulmasi. 

Vierailija
16/92 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttotarkistuksen teko ennen vuokrasuhteen alkua on erittäin tärkeää, kannattaa kuvata asunto ennen vuokrausta ja tehdä sen kunnosta kirjallinen muuttotarkastusraportti, johon pyrkii saamaan vuokranantajan allekirjoituksen. Ja sama taas uudelleen, kun päättää sen sopimuksen. Asunnon kuluminen ja siivoaminen eivät aina ole yksiselitteistä ja vaikka mielestäsi olisitkin siivonnut asunnon, vuokranantaja voi olla asiasta eri mieltä.

Vierailija
17/92 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet antanut vuokravakuuden vuokranantajalle? Se on laitonta yhditää vuokravakuutta vuokranantajan varoihin.

Vierailija
18/92 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokravakuutta ei voi noista syistä pidättää, varsinkaan täysimääräisenä. Vuokraisännän on osoitettava että asumisesta on aiheutunut VAHINKOA joka pitää korvata. Normaalia kulumista ei korvata mistään. 

Vierailija
19/92 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Va aikoo pidättää koko summan joka on 700e.

Asia on valitettavasti näin mustavalkoinen, va väittää etten ole siivonnut ja että hänellä ei ole velvollisuutta antaa meille tilaisuutta korjata näitä puutteita.

Käräjille en haluaisi pikkusumman takia lähteä mutta tämä va on ollut meitä kohtaan muutenkin epäreilu (koko kesän kestävä remontti keittiössä, emme saaneet vuokranalennusta) joten nyt en aio antaa periksi.

Muuttotarkastus olksi pitänyt tehdä ja valokuvat tallentaa pilveen, kyllä. Nämä neuvot eivät auta valitettavasti enää, jatkossa olen toki viisaampi.

Vierailija
20/92 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhmästä päästä kärsii koko ruumis kirjoitti:

Miksi olet antanut vuokravakuuden vuokranantajalle? Se on laitonta yhditää vuokravakuutta vuokranantajan varoihin.

Olen ollut useassa vuokrasuhteessa ja ikinä ei ole ollut ongelmia aiemmin tämän asian kanssa. En tiennyt että oln tässä nyt syyllistynyt vieläpä rikokseenkin...