Lapsi piirsi minut erivärillä "perhepiirustukseen"
Mitä tämä tarkoittaa? Kuvassa oli 12 henkilöä, lapsen lähipiiristä.
Kommentit (27)
Haha. Itse piirsin lapsena koulussa kuvan perheestäni. Minä keskellä. Sitten isä ja äiti vierelläni. Sisko ja veli heidän vierellään. Sitten muistin: onhan minulla vielä 2 muuta sisarusta! Heistä tuli hyvin laihoja, kun eivät muuten meinanneet mahtua paperille... Eivät ole niin läheisiä kuin 2 muuta, koska ikäeroa meillä on aika paljon, ja he olivat lähteneet jo muualle opiskelemaan, kun minä vasta aloitin peruskoulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä värillä?
Kuka olet lapselle?
Mikä on lapsen lempiväri?
Mikä on lapsen inhokkiväri?
Missä sijaitset kuvassa suhteessa lapseen?Keltaisella
Äiti
Vaaleanpunainen
En tiedä
Oikealla reunassa, isä on keskellä ja lapsi vasemmalla reunassa. Muut sukulaiset ja tuttavat ympäri paperia. Lemmikki isona keskellä alhaalla.Keltainen on auringon väri. Voimaa tai iloa.
Aika jännä tuo asettelu. Miksi isä on keskellä eikä lapsi itse? Sillä on jokin merkitys. Onko isä läheinen?
Lemmikki on tärkeä.
Voi luoja! Eikö se voi olla vaan piirustus? Tarkoittaako kaikki jotain mitä lapsi piirtää?
Jos se lapsi oli jo piirtänyt kaikki muut sillä yhdellä värillä ja kyllästynyt siihen tai sitten terä katkennut kynästä siinä kohtaa?
Huomannut jälkeen päin että äiti puuttuu kuvasta ja ottanut vaan jonkun värin ja piirtänyt hänetkin kuvaan?
Halunnut muuten vaan että äiti on eri värillä?Minun autistiselle pojalle pikkuveli on perheen tärkein ihminen ja hänet hän piirtää pienimpänä (koska on pienin) ja sinne viimeiseen reunaan koska on nuorin. Isä on toiseksi tärkein ja minä kolmanneksi. Me olemme vierekkäin saman kokoisina. Sitten tulee pikkusisko ja hän on siinä pikkuveljen vieressä. Isoveli tulee kuulemma vikana jä hän seisoo minun tai isänsä vieressä. Itsensä sijoittaa minne milloinkin. Myös perheenjäsenet voi olla miten sattuu ja mukana on joskus kuolleet marsutkin. Joskus ne marsut on ketarat kohti taivasta, joskus hautakivinä ja joskus ihan tavallisia. Tai ei marsuja ollenkaan. Tai isovanhempia mukana.
Hulluksihan sitä tulisin jos joka piirustusta analysoisin.
Hyviä kysymyksiä. Sen takia taideterapeutit ovat läsnä, että näkevät mitä oikeasti tapahtuu. Ja keskustelu piirroksen jälkeen on olennaista. Ja toki lapsen luonnekin vaikuttaa. Ei kaikki ole niin systemaattisia, keskittymiskykykin voi lopeahtaa. Siksi keskustelu.
Minusta piirrosten tutkiminen on yhtä hauskaa kuin unien tulkitseminen tai vasemman (ei tärkeän) käden kanssa maalaus. Joskus ne tuottavat alitajunnasta mielenkiintoisia asioita, joskus ei.
Ei noissa suurimmaksi osaksi ole mitään sen syvällisempää. Jotkut sanovat, että hahmon koko suhteessa muihin saattaa kertoa henkilön tärkeydestä lapselle sillä hetkellä kun hän piirrosta tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä värillä?
Kuka olet lapselle?
Äiti
Vaaleanpunainen
En tiedä
Oikealla reunassa, isä on keskellä ja lapsi vasemmalla reunassa. Muut sukulaiset ja tuttavat ympäri paperia. Lemmikki isona keskellä alhaalla.
Mun kolmivuotias kummipoika piirtää minut yleensä vaaleanpunaisella, koska olen "tyttö". Hän muistaa mainita siitä aina erikseen:)
Isäthän laitetaan nykyään koirankoppiin ja niille syötetään koirankeksejä, koska isät on tyhmiä :-D Nimimerkki: Mainoksesta hiukan järkyttynyt :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä värillä?
Kuka olet lapselle?
Äiti
Vaaleanpunainen
En tiedä
Oikealla reunassa, isä on keskellä ja lapsi vasemmalla reunassa. Muut sukulaiset ja tuttavat ympäri paperia. Lemmikki isona keskellä alhaalla.Keltainen on auringon väri. Voimaa tai iloa.
Aika jännä tuo asettelu. Miksi isä on keskellä eikä lapsi itse? Sillä on jokin merkitys. Onko isä läheinen?
Lemmikki on tärkeä.
Voi luoja! Eikö se voi olla vaan piirustus? Tarkoittaako kaikki jotain mitä lapsi piirtää?
Jos se lapsi oli jo piirtänyt kaikki muut sillä yhdellä värillä ja kyllästynyt siihen tai sitten terä katkennut kynästä siinä kohtaa?
Huomannut jälkeen päin että äiti puuttuu kuvasta ja ottanut vaan jonkun värin ja piirtänyt hänetkin kuvaan?
Halunnut muuten vaan että äiti on eri värillä?Minun autistiselle pojalle pikkuveli on perheen tärkein ihminen ja hänet hän piirtää pienimpänä (koska on pienin) ja sinne viimeiseen reunaan koska on nuorin. Isä on toiseksi tärkein ja minä kolmanneksi. Me olemme vierekkäin saman kokoisina. Sitten tulee pikkusisko ja hän on siinä pikkuveljen vieressä. Isoveli tulee kuulemma vikana jä hän seisoo minun tai isänsä vieressä. Itsensä sijoittaa minne milloinkin. Myös perheenjäsenet voi olla miten sattuu ja mukana on joskus kuolleet marsutkin. Joskus ne marsut on ketarat kohti taivasta, joskus hautakivinä ja joskus ihan tavallisia. Tai ei marsuja ollenkaan. Tai isovanhempia mukana.
Juuri noin. Liian moni aikuinen uskoo, että lapsi ajattelee samalla tavalla ja samoista syistä kuin aikuinen, mutta vain yksinkertaisemmin. Keltainen on auringon väri, voimaa ja iloa, mutta voi se olla vaikka mitä muutakin. Onko musta ilon ja valkoinen surun väri vai päin vastoin? Yksi minun sukulaistyttöni suorastaan vihasi punaista väriä kolmikymppiseksi asti, eikä osannut edes arvata, mikä siihen oli syynä.
Minä annoin kerran upean pehmoeläimen kaverini pikkupojalle. Myöhemmin kaverini kertoi minulle, että lelu oli todella mieluinen, koska se esiintyi jatkuvasti pojan piirustuksissa ja oli ainoa hahmo, joka ei koskaan näkynyt kuvissa ammuttuna tai räjäytettynä. Ja poika oli ihan normaali ihminen ja on edelleenkin.
Halunnut muuten vaan että äiti on eri värillä?
Minun autistiselle pojalle pikkuveli on perheen tärkein ihminen ja hänet hän piirtää pienimpänä (koska on pienin) ja sinne viimeiseen reunaan koska on nuorin. Isä on toiseksi tärkein ja minä kolmanneksi. Me olemme vierekkäin saman kokoisina. Sitten tulee pikkusisko ja hän on siinä pikkuveljen vieressä. Isoveli tulee kuulemma vikana jä hän seisoo minun tai isänsä vieressä. Itsensä sijoittaa minne milloinkin. Myös perheenjäsenet voi olla miten sattuu ja mukana on joskus kuolleet marsutkin. Joskus ne marsut on ketarat kohti taivasta, joskus hautakivinä ja joskus ihan tavallisia. Tai ei marsuja ollenkaan. Tai isovanhempia mukana.