Vegaanit, mitä panette leivän päälle?
Olen lopen kyllästynyt hummukseen, pestoon, tomaattiin ja kurkkuun. Avocado on meneillään ja se on ihan hyvää, mutta lisää ideoita kaivattaisiin. En ole tykännyt mistään noista tekomakkaroista, viime vuosina en ole edes kokeillut niitä vai onko tullut jokin erityisen herkullinen uutuus? Tai tahnoihin? Muinoin oli Tartexilla yksi hyvä, mutta ei ole enää.
Kommentit (61)
Munakoisotahnaa. Sitä voi tehdä ison määrän ja pakastaa. Paahdettuja ohuita munakoisoviipaleitakin voi kokeilla.
Olen pari kertaa ollut kutsuilla, joissa on ollut vain vegaanista ruokaa ja sinänsä tietysti aivan ok. En ole ruokakeskeinen ja menen kutsuille ihan muista syistä kuin tarjottavan perässä.
On vain ollut niin pahaa kaikki, että siksi tämä yöks ylipäänsä vegaaniruualle. Muutenkin ällöttää "ruualla leikkimimen". Nämä nirsoilijat ja venkoilijat saisivat kokea kunnon nälän joskus. Jo alkaisi makkarakin maistumaan. Kuten myös minä syön näitä ihme hummuksia, tofuja jne. jos muuta ei ole.
En itsekään siis tietenkään mikään pula-ajan lapsi ole. Rikkaaseen perheeseen 60-luvulla syntynyt. Silloin kuitenkin ruoka oli sitä varten, että pitää elää. Hyvä makukin oli tärkeä. Ilman ruokaa ei kovin kauan pärjää. Nämä uudet elämäntapasyöjät herättvät kielteisiä tunteita.
N55
Siis eihän leivän päälle tarvitse panna mitään. Kun on tarpeeksi hyvää leipää.
Reissaa maailmalla ja katso miten leipää käytetään. Monin paikoin se on lusikka, jolla ruoka syödään. Joskus jopa lautanen, josta sakea keitto tai muhennos nautitaan. Tai sitten sitä voi dipata hyvään oliiviöljyyn.
Riippuu tietysti leivästäkin, mikä sen kanssa sopii. Lähileipomoni ruisleivän kanssa tahini on ihan ykkönen. Kurkkuviipaleita tai vesikrassia lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sininen keiju-margariini, vegaaninen majoneesi, tahini tai maapähkinävoi
Onko muita, jotka tulee pahoinvoiviksi ihan vain lukiessaan näitä vegaanien ruokavinkkejä?
Keijumargariini... yöks
Vegaaninen majoneesi....tuplayöks
Tahimi -- mitä se on, mutta yöks joka tapauksessa
Maapähkinävoi -- ylimakeaa jenkkiläskien ruokaa
Leivälle voita tai Oivariinia, kinkkua, juustoa, graavilohta, kananmunaa, makkaraa ja paprikaa, suolakurkkua, tuorekurkkua, tomaattia jne.
- normaalipainoinen sekasyöjä N55
Sinä varmaan et kuule rääkättyjen eläinten kirkumista korvissasi, mutta minä kuulen, jos syön tehotuotettua lihaa. Ei onnistu. Suolakurkku on kyllä hyvä idea leivän päälle, olen unohtanut sen.
Ainakaan minä en ole koskaan maistanutkaan maapähkinävoita, joka on makeaa? Syön Urtekramin luomumaapähkinävoita, se on sopivan suolaista. En pidä oikein mistään makeasta.
Guacamolessa 0,7% avokaadoa, loput lisäaineita. Vegaanien vaihtoehdoissa usein aikamäärä E-koodillisia tuotteita. Manteleista, siemenistä ja pähkinöistä sekä öljystä voi tehdä tahnan, nam sekä Tahini on hyvää myös.
Vierailija kirjoitti:
Maapähkinävoita ja hilloa, pestoa, paprikaa, suolakurkkua, vegaanisesta majoneesista voi tehdä "coleslaw" salaattia, papuja kuten brittiläinen kaverini opetti, punasipulia, pari pisaraa balsamicoa kuten sitruuna tai valkosipuli, margariinia + ruskeaa sokeria ja kanelia, tulista soijamakkaraa, tomaattia ja vegejuustoa josta sitten mikroon... Kyllä noita on, itse syön noita kaikkia enkä edes ole itse vegaani (vegejuusto paljon parempaa sulatettuna kuin tavallinen!!) joten mielikuvitusta peliin nyt! Etsi vaikka youtubesta videoita. :)
Paljon ideoita, kiitti.
Vierailija kirjoitti:
Guacamolessa 0,7% avokaadoa, loput lisäaineita. Vegaanien vaihtoehdoissa usein aikamäärä E-koodillisia tuotteita. Manteleista, siemenistä ja pähkinöistä sekä öljystä voi tehdä tahnan, nam sekä Tahini on hyvää myös.
Siksi kantsii tehdä ite
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muita, jotka tulee pahoinvoiviksi ihan vain lukiessaan näitä vegaanien ruokavinkkejä?
Keijumargariini... yöks
Leivälle voita tai Oivariinia, kinkkua, juustoa, graavilohta, kananmunaa, makkaraa ja paprikaa, suolakurkkua, tuorekurkkua, tomaattia jne.
Sinä varmaan et kuule rääkättyjen eläinten kirkumista korvissasi, mutta minä kuulen, jos syön tehotuotettua lihaa. Ei onnistu. Suolakurkku on kyllä hyvä idea leivän päälle, olen unohtanut sen.
Ainakaan minä en ole koskaan maistanutkaan maapähkinävoita, joka on makeaa? Syön Urtekramin luomumaapähkinävoita, se on sopivan suolaista. En pidä oikein mistään makeasta.
N55 on niin juntti että tietää vain nutellan.
Vierailija kirjoitti:
Olen pari kertaa ollut kutsuilla, joissa on ollut vain vegaanista ruokaa ja sinänsä tietysti aivan ok. En ole ruokakeskeinen ja menen kutsuille ihan muista syistä kuin tarjottavan perässä.
On vain ollut niin pahaa kaikki, että siksi tämä yöks ylipäänsä vegaaniruualle. Muutenkin ällöttää "ruualla leikkimimen". Nämä nirsoilijat ja venkoilijat saisivat kokea kunnon nälän joskus. Jo alkaisi makkarakin maistumaan. Kuten myös minä syön näitä ihme hummuksia, tofuja jne. jos muuta ei ole.
En itsekään siis tietenkään mikään pula-ajan lapsi ole. Rikkaaseen perheeseen 60-luvulla syntynyt. Silloin kuitenkin ruoka oli sitä varten, että pitää elää. Hyvä makukin oli tärkeä. Ilman ruokaa ei kovin kauan pärjää. Nämä uudet elämäntapasyöjät herättvät kielteisiä tunteita.
N55
Kielteisiä tunteita herättää ihmiset, jotka kokeman itsensä niin tärkeäksi, että tunkevat itsensä täysin heihin liittymättömiin keskusteluihin tuputtamaan omaa elämäntyyliään täysin pyytämättä.
Kukaan ei kaipaa sua täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keijumargariini... yöks
Toivottavasti olet ainoa. Järkyttävää, että 55-vuotias voi olla noin lapsellinen. "En tiedä mitä se on mutta YÖK". Ihan kuin pieni lapsi.
Miksi muuten vaikkapa pähkinöistä tehty tuote on "yök", mutta esimerkiksi makkara, jossa on ties mitä teurasjätettä, ei ole?
Otahan ensin selvää, mitä on teurasjäte! Et kuitenkaan itse ota selvää niin minäpä sinulle sen kerron. Teurasjäte on juuri sitä, mitä ei jauheta edes makkaraan! Se on nimensä mukaisesti jätettä, ja se tuhotaan asiaan kuuluvalla tavalla. Makkaraan käytetään kaikki se syömäkelpoinen roipe, mikä jää lihan leikkauksesta yli. Makkaraan laitetaan myös muutakin lihaa.
On oikeasti ihan hyvä asia, että makkaraksi laitetaan se kaikki ylimääräinen, ettei isosta eläimestä mene mitään syömäkelpoista hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Se on tahinia, ei tahimia, ja se on ihanaa.
- Normaalipainoinen sekasyöjä 56 v.
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän leivän päälle tarvitse panna mitään. Kun on tarpeeksi hyvää leipää.
Reissaa maailmalla ja katso miten leipää käytetään. Monin paikoin se on lusikka, jolla ruoka syödään. Joskus jopa lautanen, josta sakea keitto tai muhennos nautitaan. Tai sitten sitä voi dipata hyvään oliiviöljyyn.
Riippuu tietysti leivästäkin, mikä sen kanssa sopii. Lähileipomoni ruisleivän kanssa tahini on ihan ykkönen. Kurkkuviipaleita tai vesikrassia lisäksi.
Ruuan tai ruuantähteiden paneminen leivän päälle on hyvä idea. Joskus olen laittanut kastiketta ja oliiviöljyn ja balsamicon yhdistelmän olen unohtanut. Hyvää oliiviöljyä, balsamicoa ja suolaa, se on oikeasti hyvää. Pitäisi saada kipinä ruuan laittamiseen takaisin, olen kokannut paljonkin ja valmisruokien käyttö on just niitä kausia, ettei oikein maistu mikään, vaan mieluiten olisi syömättä kokonaan. Pakottaa sitten syömään jonkun lusikallisen maapähkinävoita tai leivänpalan.
En ole vegaani, mutta miksi leipää ylipäätänsä pitäisi syödä? Vähän mysliä aamulla ja kasviksia oikealla ruoalla riittää tyydyttämään kuitutarpeet.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostat kaupan kämäisintä guacamolea, jota ei itse asiassa edes ole vuosiin saanut nimetä guacamoleksi vaan mallilla "avokadon makuinen tahna"? Omaa tyhmyyttä. Itse kun teet niin saat vaikka 100% avokadoa, ja ihan mielelläni ostan itse kaupan kylmähyllystä noita 98% avokadoa sisältäviä mössöjä. Loput niissä on sitten mausteita, sitrusmehua yms.
Vierailija kirjoitti:
En ole vegaani, mutta miksi leipää ylipäätänsä pitäisi syödä? Vähän mysliä aamulla ja kasviksia oikealla ruoalla riittää tyydyttämään kuitutarpeet.
Leipä on hyvää. Luuletko, että ihmiset syövät leipää luullen ettei ole vaihtoehtoa? Vegaanit ovat pääosin hyvin tietoisia ravintoasioista.
Vierailija kirjoitti:
Keiju kolmen öljyn margariini.
Ihan uusi tuote mulle, kiitti. Taidanpa lähteä tästä kauppaan, kiitos kaikille. Jospa alkaisi ruoka maistumaan.
En oo margariinin, juuston, tuorejuuston, pasteijan tai leikkeleiden fani, mutta joskus ne menee kasvisten kanssa. Tai margariinin sijaan majoneesia. You know, perus sekaanisetit, mut vegaanina.
Suklaisia levitteitä käytän harvoin, esim. hasselpähkinälevite tai kaakaotahini. Hilloja en koskaan. Pähkinävoit sopii banaanin ja vaikkapa rusinoiden kanssa, mutta muutoin tykkään leivistäni suolaisina.
Eri makuisia hummuksia, muussattu avocado, tahini (luultavasti terveellisintä mitä voit suuhusi pistää) ja erilaiset pähkinävoit on suosikkeja. Joskus teen myös omia vihanneslevitteitä esim. punajuuresta, munakoisosta, lehtikaalista tai vaikkapa siemenistä. Jotkut leivät sopii myös valkosipulilla maustettuun oliiviöljyyn dipattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keijumargariini... yöks
Toivottavasti olet ainoa. Järkyttävää, että 55-vuotias voi olla noin lapsellinen. "En tiedä mitä se on mutta YÖK". Ihan kuin pieni lapsi.
Miksi muuten vaikkapa pähkinöistä tehty tuote on "yök", mutta esimerkiksi makkara, jossa on ties mitä teurasjätettä, ei ole?
Otahan ensin selvää, mitä on teurasjäte! Et kuitenkaan itse ota selvää niin minäpä sinulle sen kerron. Teurasjäte on juuri sitä, mitä ei jauheta edes makkaraan! Se on nimensä mukaisesti jätettä, ja se tuhotaan asiaan kuuluvalla tavalla. Makkaraan käytetään kaikki se syömäkelpoinen roipe, mikä jää lihan leikkauksesta yli. Makkaraan laitetaan myös muutakin lihaa.
On oikeasti ihan hyvä asia, että makkaraksi laitetaan se kaikki ylimääräinen, ettei isosta eläimestä mene mitään syömäkelpoista hukkaan.
Tiedän kyllä mitä teurasjäte on. Fiksumpi ymmärtäisi, ettei tarvitse ottaa kaikkea aivan kirjaimellisesti. Ja minustakin on erittäin hyvä, että eläimestä käytetään kaikki mahdollinen ja itsekin sellaisia tuotteita aivan mielelläni syön. Tässä nyt kuitenkin oli pointtina se, että ne eläimen osat luulisi olevan enemmän "yök", kuin vaikkapa pähkinät ja siemenet.
Maapähkinävoita ja hilloa, pestoa, paprikaa, suolakurkkua, vegaanisesta majoneesista voi tehdä "coleslaw" salaattia, papuja kuten brittiläinen kaverini opetti, punasipulia, pari pisaraa balsamicoa kuten sitruuna tai valkosipuli, margariinia + ruskeaa sokeria ja kanelia, tulista soijamakkaraa, tomaattia ja vegejuustoa josta sitten mikroon... Kyllä noita on, itse syön noita kaikkia enkä edes ole itse vegaani (vegejuusto paljon parempaa sulatettuna kuin tavallinen!!) joten mielikuvitusta peliin nyt! Etsi vaikka youtubesta videoita. :)