Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela vaatii muuttamaan halvempaan vuokrakämppään

Vierailija
08.09.2019 |

Eli siis tilanne on se että asun tällä hetkellä helsingin keskustassa. Vuokrani on 750€ kk joka on todella halpa helsingin yleiseen vuokra tasoon nähden. En pysty muuttamaan minnekkään vantaalle koska käyn psykologilla helsingissä ja mielenterveyteni on niin heikossa kunnossa etten kestä asua perähikiällä josta pitäisi maksaa maksut julkisten kulkumatkoihin. Panikoidun vielä julkisissa mutta eipä sossu tätä usko!! Mitä pitäisi tehdä? Muuttaisin kyllä jos psykologi järjestyy vantaalta ja saisin edes kohtuullisen asunnon mutta en halua muuttaa mihinkään 70 luvun bunkkeriin. Me vähäosaiset ja mielenterveysongelmaiset kärsimme niin kohtuuttomasti tässä yhteiskunnassa vaikka tätä kutsutaan hyvinvointi yhteiskunnaksi.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen töissä 10 000 asukkaan pikkukaupungissa, kun töitä ei muualta saa. Vuokra 290 euroa kuukaudessa. Kyllä ärsyttää, kun maksan veroista ap:n kaltaisten ihmisten vuokrat, että he saavat asua Helsingin keskustassa. Miksi ap ei muuta tänne? Halpaa on ja uusin kerrostalo rakennettu vuonna 1971. Mutta toki hänellä on oikeus asua hulppeasti

Vierailija
62/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provohan tämä siis oli. Koska vaikka uskoisimme sen, että ap jättäisi tt-tuen hakematta ja eläsi huomattavasti pienemmillä tuilla, joihin hänellä on oikeus, Kela ei vaadi sellaista henkilöä muuttamaan yhtään minnekään. Kuten jo aiemmin joku totesi, näin tehdään vain toimeentulotukiasiakkaille.

Ei "vaadi" edes tt-asiakasta. Jättää vaan sen 694e ylimenevän osuuden maksamatta. Se pitää maksaa itse tt-tuesta joka kirpaisee pienituloista sen verran pahasti että harvan pienituloisen kämppä on tuosta montaa kymppiä kalliimpi (jos on edes 40e yli normin, tekee puoli tonnia vuodessa pois omasta taskusta).

Etkö ymmärrä, että tuo tarkoittaa käytännössä ihan samaa kuin, että Kela pakottaa sinut muuttamaan?

No ehkä sitten kannattaisi miettiä että mitä tekisi ettei tarvitse muiden armoilla olla. Minusta ihan reilua että ihan kaikkea ei makseta ihmisten puolesta. Me muut maksamme asumisemme ihan itse  työllämme, sen jälkeen kun siitä työstä on ensin aina vain suurempi osa ryöstetty veroina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun asunnot on kivoja!

Vierailija
64/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen töissä 10 000 asukkaan pikkukaupungissa, kun töitä ei muualta saa. Vuokra 290 euroa kuukaudessa. Kyllä ärsyttää, kun maksan veroista ap:n kaltaisten ihmisten vuokrat, että he saavat asua Helsingin keskustassa. Miksi ap ei muuta tänne? Halpaa on ja uusin kerrostalo rakennettu vuonna 1971. Mutta toki hänellä on oikeus asua hulppeasti

Ap ei ollut tosissaan, mutta itse asun Kampissa ränsistyneessä miniyksiössä vuokran ollessa hieman alle 700. Jos en olisi mt-ongelmainen ennen tänne muuttoa olisin sitä joka tapauksessa viimeistään nyt. Käyn siis viimeisillä voimillani kokoaikatöissä, jonka palkka on niin pieni, että saan asumistukea. Muuttaisin mielelläni kaupungin asuntoon tai minne vaan, mutta eipä niitä täällä jaella. Kumpanittomana ei ole yksinkertaista muuttaa toiselle puolelle Suomea halvan asunnon perässä ja jättää koko sukua ja kaveripiiriä.

Vierailija
65/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provohan tämä siis oli. Koska vaikka uskoisimme sen, että ap jättäisi tt-tuen hakematta ja eläsi huomattavasti pienemmillä tuilla, joihin hänellä on oikeus, Kela ei vaadi sellaista henkilöä muuttamaan yhtään minnekään. Kuten jo aiemmin joku totesi, näin tehdään vain toimeentulotukiasiakkaille.

Ei "vaadi" edes tt-asiakasta. Jättää vaan sen 694e ylimenevän osuuden maksamatta. Se pitää maksaa itse tt-tuesta joka kirpaisee pienituloista sen verran pahasti että harvan pienituloisen kämppä on tuosta montaa kymppiä kalliimpi (jos on edes 40e yli normin, tekee puoli tonnia vuodessa pois omasta taskusta).

Etkö ymmärrä, että tuo tarkoittaa käytännössä ihan samaa kuin, että Kela pakottaa sinut muuttamaan?

No ehkä sitten kannattaisi miettiä että mitä tekisi ettei tarvitse muiden armoilla olla. Minusta ihan reilua että ihan kaikkea ei makseta ihmisten puolesta. Me muut maksamme asumisemme ihan itse  työllämme, sen jälkeen kun siitä työstä on ensin aina vain suurempi osa ryöstetty veroina.

Nii-in, kannattaisi varmaan, en sitä väittänytkään.

Vierailija
66/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo toi on kyllä hankala tilanne. Varsinkin jos vuokran määrä ei laskisi kovin paljoa. Pystyisitkö ottamaan jonkun samaan kämppään vuokralle, edes väliaikaisesti. Kämppiksen siis?

Hetihän sun ei välttis ei tarvi muuttaa.

Mulla kävi sama, että muutin työn perässä toiselle paikkakunnalle, otin yksinasujalle kalliin asunnon koska ei ollut vaihtoehtoja ja sitten meni työpaikka alta. Sit ois pitänyt muuttaa halvempaan.. mutta kun se muuttaminenkin maksaa usein niin paljon, että muuttamisessa ei ole aina järkeä tai se on taloudellisesti mahdotonta, kun säästöjä ei ole.

Tsemppiä!

Vierailija
67/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin kirjoitti:

Provo jo silläkin perusteella, että vuokra on suorastaan naurettavan pieni Helsingin keskustayksiöksi! Tajuatteko te muualla asuvat lainkaan, paljonko tosiasiassa itse itsensä elättävä joutuu maksamaan vuokraa yksiöstä / pienestä kaksiosta? Kertokaa arvionne: 1) Hgin keskusta 2) Hgin lähiöt (muut kuin Itä- ja Koillis-Hki) 3) Itä- ja Koillis- sekä Pohjois-Helsinki - olisi mielenkiintoista kuulla!

Malminkadulla (00100 Hki) ja myös Lapinlahdenkadulla on paljon sikapieniä yksiöitä. Itse asuin sellaisessa vielä tänä keväänä, vuokra 680. Sitten taas, jos haluaa asua muussa kuin koirankopissa tilanne on eri.

Vierailija
68/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrat ovat järkyttäviä. Saa olla ihan hyvä työ jos saa käteen vaikkapa 1800e. Siitä tuollaiseen luukkuun menisi lähes puolet. Ja sama koko Suomessa.

Vierailija
69/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa mitään työttömyystukea.... Keksi vaan parempi provo.... Jos saat työmarkkinatukea, tulee sinun olla työnhakijana te-toimistossa ja siinähän on se vaara, että voi joutua töihin. Sitten pitää  maksaa ihan itse se vuokrakin ja silloin voi valita missä asuu. Miten sulla on varaa käydä psykologilla ????

Vierailija
70/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo toi on kyllä hankala tilanne. Varsinkin jos vuokran määrä ei laskisi kovin paljoa. Pystyisitkö ottamaan jonkun samaan kämppään vuokralle, edes väliaikaisesti. Kämppiksen siis?

Hetihän sun ei välttis ei tarvi muuttaa.

Mulla kävi sama, että muutin työn perässä toiselle paikkakunnalle, otin yksinasujalle kalliin asunnon koska ei ollut vaihtoehtoja ja sitten meni työpaikka alta. Sit ois pitänyt muuttaa halvempaan.. mutta kun se muuttaminenkin maksaa usein niin paljon, että muuttamisessa ei ole aina järkeä tai se on taloudellisesti mahdotonta, kun säästöjä ei ole.

Tsemppiä!

Kämppis yksiöön? (Okei, asun itse kimppakämpässä, joka on yksiö, mutta kämppis on läheiseni).

Vierailija
71/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkahattu_44 kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään työttömyystukea.... Keksi vaan parempi provo.... Jos saat työmarkkinatukea, tulee sinun olla työnhakijana te-toimistossa ja siinähän on se vaara, että voi joutua töihin. Sitten pitää  maksaa ihan itse se vuokrakin ja silloin voi valita missä asuu. Miten sulla on varaa käydä psykologilla ????

Saahan köyhät maksusitoumuksia. Tosin ap:han ei ole sellaista voinut hakea, kun se on monimutkaista.

Vierailija
72/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi kiinnostamaan se 10000 asukkaan pikkukaupunki, jossa on se ainoa työpaikka, joka jollekin koko Suomesta käy.

Vierailija
73/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäi kiinnostamaan se 10000 asukkaan pikkukaupunki, jossa on se ainoa työpaikka, joka jollekin koko Suomesta käy.

Ei se varmaan ole ihan noin, mutta jos nyt olet vaikka lukion ranskanopettajaksi kouluttautunut ei niitä avoimia paikkoja ole kuin sieniä sateella.

Vierailija
74/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrat ovat järkyttäviä. Saa olla ihan hyvä työ jos saa käteen vaikkapa 1800e. Siitä tuollaiseen luukkuun menisi lähes puolet. Ja sama koko Suomessa.

Kyllä muualla on edullisempia asuntoja, kuin jossain Helsingissä.

Itse en helsinkiin muuttaisi ikinä.

Vierailija
75/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut on kuitenkin siellä syntyneet eikä synnyinpaikastaan ole helppo lähteä.

Vierailija
76/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja useat eivät ole helsingissä syntyneet ja silti olosuhteiden vuoksi pystyneet sinne tulemaan, vaikka synnyinpaikastaan ei ole helppolähteä...

Vierailija
77/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrataan jälleen kerran provosäännöt: älä provoa aiheesta, jota et tunne.

Kela ei vaadi yhtään mitään vaan ilmoittaa ylärajan asumistuelle. Sossukin ymmärtää, kun sinne toimittaa lääkärintodistuksen.

Kyllä Kela toimeentulotukiasiakkaalta tätä vaatii. Tai sitten ei maksa asiakkaan vaatimaa määrää.

Mikä tässä nyt oli vaikea ymmärtää? Kela ei *vaadi* ketään muuttamaan mihinkään. Se voidaan mainita ohimennen päätöksessä.

Kela vain ei korvaa tuon 694 yli meneviä vuokramenoja itse, joten maksat ne perusosasta. Voit asua vaikka tonnin kämpässä mutta sitten sinulle jää ruokaa ja muita menoja varten niin pieni summa ettei sillä voi elää joten kukaan ei noin toimi.

750 maksavan kämpän voi ihan hyvin hankkia, siitä tulee itse maksettavaa perusosasta 56e.

Sitähän sanoinkin, että Kela joko vaatii muuttamaan halvempaan tai lakkaa maksamasta sen verran toimeentulotukea, että sulle jää vuokran jälkeen se 491 e tai jotain.

Niin? Asunnot ovat jo niin kalliita Helsingissä ettei yksityisellä enää kellään jää käteen sitä 497 euroa (ei ole enää 491) kuussa). Miltei kaikki jotka asuvat yksityisellä joutuvat maksamaan osan asuntomenoista perusosasta.

Se on ihan oma valinta jäädä silti Helsinkiin! Muualta löytyy hyvinkin halpoja vuokrakämppiä. Mutta jos kerran on "pakko" asua stadissa, niin sitten pitää vaan hyväksyä se että rahaa on vähemmän käytettäväksi.

Vierailija
78/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan se on pystyä jos ei oo varaa asua siellä!

Vierailija
79/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas porukka provosoitui selvästä provosta näin paljon, onnistunut trolli vaikka fiksu sen heti tajuaisikin

Vierailija
80/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin kirjoitti:

Provo jo silläkin perusteella, että vuokra on suorastaan naurettavan pieni Helsingin keskustayksiöksi! Tajuatteko te muualla asuvat lainkaan, paljonko tosiasiassa itse itsensä elättävä joutuu maksamaan vuokraa yksiöstä / pienestä kaksiosta? Kertokaa arvionne: 1) Hgin keskusta 2) Hgin lähiöt (muut kuin Itä- ja Koillis-Hki) 3) Itä- ja Koillis- sekä Pohjois-Helsinki - olisi mielenkiintoista kuulla!

Keskusta tonni, siitä välittömästi ulommat alueet (töölö, meilahti, etelä-haaga) 800-900, pohjoisemmat alueet 700-800, itä-helsinki 700.