Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela vaatii muuttamaan halvempaan vuokrakämppään

Vierailija
08.09.2019 |

Eli siis tilanne on se että asun tällä hetkellä helsingin keskustassa. Vuokrani on 750€ kk joka on todella halpa helsingin yleiseen vuokra tasoon nähden. En pysty muuttamaan minnekkään vantaalle koska käyn psykologilla helsingissä ja mielenterveyteni on niin heikossa kunnossa etten kestä asua perähikiällä josta pitäisi maksaa maksut julkisten kulkumatkoihin. Panikoidun vielä julkisissa mutta eipä sossu tätä usko!! Mitä pitäisi tehdä? Muuttaisin kyllä jos psykologi järjestyy vantaalta ja saisin edes kohtuullisen asunnon mutta en halua muuttaa mihinkään 70 luvun bunkkeriin. Me vähäosaiset ja mielenterveysongelmaiset kärsimme niin kohtuuttomasti tässä yhteiskunnassa vaikka tätä kutsutaan hyvinvointi yhteiskunnaksi.

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä olet ymmärtänyt Kelan päätökset noin väärin? Työttömyysetuuteen ylikallis asunto ei vaikuta. Ainoastaan toimeentulotuessa Kela kehottaa etsiä halvempaa asuntoa. Helsingissä kohtuullinen vuokra on 694e/kk + vesi 21,60e. Voit jäädä asumaan siihen, mutta toimeentulotuessa huomioidaan sitten tuo summa. Ei toimeentulotuen hakeminen muutu mitenkään monimutkaisemmaksi. Saat sitä vain sitten vähän vähemmän ja maksat perusosasta sen ylimenevän osan.

Vierailija
22/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitkä on ehdot jos et muuta?

uhkaillaan poistaa työttömyystuki ja toimeentulotuen hakeminen kuulostaa monimutkaiselta

ap

0/5

Työmarkkinatuki ei liity asumiseen millään tapaa.
Ja 750€ vuokra on maksimi jonka Kela huomioi tt-tuessa.

Itse löysin summan 675e vuodelle 2018. 

Ei tarvitse muuttaa kunhan maksaa tuon ylimenevän 75e toimeentulotuen perusosasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

uhkaillaan poistaa työttömyystuki ja toimeentulotuen hakeminen kuulostaa monimutkaiselta

ap

Paljastuit rölliksi. Jos et jo ole toimeentulotuella niin saat asua vaikka 1000e/kk asunnossa kunhan maksat asumistuen jälkeen jäävän osan itse. Ei se Kelaa silloin kiinnosta.

Vierailija
24/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elän itsekin Kelan rahoilla, mutta kämppä on alle 400€ luukku pikkukaupungin toiseksi kamalimmassa lähiössä.

mikä on kamalin?

Ja selvästi et ole mt-ongelmainen jonka oireet pahenee jollei näe kämpästä merta toisella puolella ja Stockkaa toiselta.

Vierailija
25/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

0/5

Työmarkkinatuki ei liity asumiseen millään tapaa.
Ja 750€ vuokra on maksimi jonka Kela huomioi tt-tuessa.

Itse löysin summan 675e vuodelle 2018. 

Ei tarvitse muuttaa kunhan maksaa tuon ylimenevän 75e toimeentulotuen perusosasta.

Summa on 694e vuonna 2019 Helsingissä. Siis tämä toimeentulotuen kohtuullisen vuokran raja. Ja 5% saa vielä ylittää tuosta että huomioidaan kokonaan.

Vierailija
26/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä olet ymmärtänyt Kelan päätökset noin väärin? Työttömyysetuuteen ylikallis asunto ei vaikuta. Ainoastaan toimeentulotuessa Kela kehottaa etsiä halvempaa asuntoa. Helsingissä kohtuullinen vuokra on 694e/kk + vesi 21,60e. Voit jäädä asumaan siihen, mutta toimeentulotuessa huomioidaan sitten tuo summa. Ei toimeentulotuen hakeminen muutu mitenkään monimutkaisemmaksi. Saat sitä vain sitten vähän vähemmän ja maksat perusosasta sen ylimenevän osan.

Ei kai perusosaa vähennetä? Joutuu vaan maksamaan perusosasta enemmän vuokraa.

Vierailija
27/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä siis oli. Koska vaikka uskoisimme sen, että ap jättäisi tt-tuen hakematta ja eläsi huomattavasti pienemmillä tuilla, joihin hänellä on oikeus, Kela ei vaadi sellaista henkilöä muuttamaan yhtään minnekään. Kuten jo aiemmin joku totesi, näin tehdään vain toimeentulotukiasiakkaille.

Vierailija
28/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai perusosaa vähennetä? Joutuu vaan maksamaan perusosasta enemmän vuokraa.

Ei kukaan ole väittänytkään, että perusosaa vähennetään. Tuossa lukee, että toimeentulotukea saa vähemmän ja perusosasta joutuu maksamaan vuokraa itse. Näinhän se menee.

Vierailija
29/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tulee paskamyrsky tästä niskaan mutta: Ymmärrän että sinullla on sairaus mutta olet kuitenkin yhteiskunnan tukien varassa joten luulisi että siinä tilanteessa tyydytään siihen mitä annetaan eikä esitetä vaatimuksia. 70-luvun bunkkerissa ei ole mitään vikaa jos on normaali huoneen lämpö ja vesitiivis katto päällä.

Onhan niitä rikkaitten pentuja joille vanhemmat maksaa asuntoa mutta asumistuki silti puljaillaan pois, koska hyvä lypsää valtiota koko perheen.

En kutsuisi korkeampaa veroprosenttia puljailuksi valtion laskuun.

Vierailija
30/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jännä että kaikki nistit ovat mt-ongelmaisia muta vika ei ole kannabiksessa

Jännä, kun on muitakin huumausaineita.

Vierailija
31/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elän itsekin Kelan rahoilla, mutta kämppä on alle 400€ luukku pikkukaupungin toiseksi kamalimmassa lähiössä.

mikä on kamalin?

Ja selvästi et ole mt-ongelmainen jonka oireet pahenee jollei näe kämpästä merta toisella puolella ja Stockkaa toiselta.

Hauska kommentti, pakko myöntää.

Vierailija
32/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä asun siinä maineeltaan kamalimmassa, mutta oikeasti tämä Jamppa on kaunis, vehreä ja viihtyisä. Tärkeimmät palvelut ihan vieressä.

Vastike ikiomasta 74 m² kolmiosta on internetin ja autopaikan kera 362 egeä.

Järvenpäästä on yksi huraus junalla stadiin, kun pysähdyksiä on vain 3.

Ihan kantsii pöpilomalaisenkin harkita muuttoa, jos haluaa muiden rahoilla elää. Minä asun omalla rahalla, vaikka olisin oikeutettu asumistukeen.

Vierailija
33/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs m.ahanmttaja pitääkö tyytyä vai katsooko sopivan asunnon mistä lystää? Ainakin minä todistin sen silmilläni että sai valkata parhaimman jossa oli 3 huonetta. Yksin.

Mitä hemmettiä??

Vierailija
34/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei myöskään tarvitse vaihtaa terapeuttia, vaikka vaihtaisit asuinkuntaa, paitsi jos muutat Porvoosta tai Porvooseen.

Vierailija
35/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä asun siinä maineeltaan kamalimmassa, mutta oikeasti tämä Jamppa on kaunis, vehreä ja viihtyisä. Tärkeimmät palvelut ihan vieressä.

Ihan kantsii pöpilomalaisenkin harkita muuttoa, jos haluaa muiden rahoilla elää. Minä asun omalla rahalla, vaikka olisin oikeutettu asumistukeen.

Milläköhän junalla mahdat matkustaa? Jampan vieressä on Saunakallion asema, josta Stadiin matkalla pysähtyy Järvenpäässä, Ainolassa, Keravalla, Tikkurilassa ja Pasilassa ennen Stadia.

Vierailija
36/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrataan jälleen kerran provosäännöt: älä provoa aiheesta, jota et tunne.

Kela ei vaadi yhtään mitään vaan ilmoittaa ylärajan asumistuelle. Sossukin ymmärtää, kun sinne toimittaa lääkärintodistuksen.

Vierailija
37/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs m.ahanmttaja pitääkö tyytyä vai katsooko sopivan asunnon mistä lystää? Ainakin minä todistin sen silmilläni että sai valkata parhaimman jossa oli 3 huonetta. Yksin.

Pako. laisena tulleet saavat aluksi asunnon varmasti, mutta valkata ei juuri saa. Jos asunnon menettää uuden saa yhtä helposti tai vaikeasti kuin muutkin.

Vierailija
38/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi, en ikinä pystyisi asumaan jossain Jampassa. Ihan kiva että sinä siellä viihdyt, mutta itse olen lapsena/nuorena asunut tuollaisessa neukkukuutioslummissa (Tapulikaupunki) ja olen yliherkistynyt neukkukuutioille niin ahdistun sellaisessa ympäristössä. Se on vähän niin kuin olisi hometalossa altistunut, jonka jälkeen alkaa herkemmin oireilla kun sisäilmassa on vähemmän häikkää. Toki pakon edessä sitä pystyisi asumaan missä vaan, mutta ennemmin pienessä luukussa ihmisten ilmoilla kuin isommassa Jampassa. Onneksi varallisuutta on kertynyt sen verran että Jamppaan ei tarvitsisi turvautua edes missään kauhuskenaariossa.

Provolle 0/5 koska perustuu niin rankasti vääriin tietoihin.

Vierailija
39/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela ei vaadi yhtään mitään vaan ilmoittaa ylärajan asumistuelle. Sossukin ymmärtää, kun sinne toimittaa lääkärintodistuksen.

Kyllä Kela toimeentulotukiasiakkaalta tätä vaatii. Tai sitten ei maksa asiakkaan vaatimaa määrää.

Vierailija
40/80 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Kela toimeentulotukiasiakkaalta tätä vaatii. Tai sitten ei maksa asiakkaan vaatimaa määrää.

Mikä tässä nyt oli vaikea ymmärtää? Kela ei *vaadi* ketään muuttamaan mihinkään. Se voidaan mainita ohimennen päätöksessä.

Kela vain ei korvaa tuon 694 yli meneviä vuokramenoja itse, joten maksat ne perusosasta. Voit asua vaikka tonnin kämpässä mutta sitten sinulle jää ruokaa ja muita menoja varten niin pieni summa ettei sillä voi elää joten kukaan ei noin toimi.

750 maksavan kämpän voi ihan hyvin hankkia, siitä tulee itse maksettavaa perusosasta 56e.