Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten riitautetaan aiheeton lasku?

Vierailija
08.09.2019 |

Onko kukaan joutunut riitauttaman aiheettomia laskuja, jos on niin miten olette toimineet?

Olen saanut suurehkon aiheettoman laskun, joka pitäisi riitauttaa. Tällaista ei ole sattunut ikinä ennen joten tämähän on nyt stressaavaa.
En nyt tarkemmin kerro osapuolia mutta kyseessä oli vapaa-ajan rakennuksen ehdollinen kauppa. Kaupassa oli tonttiehto ja rahoitusehto, ja koska emme saaneet haluamaamme tonttia purimme kaupan ehtoon vedoten. Ehdollinen sopimis oli molempien osapuolten hyväksymä.

Myyjä ilmoitti että kaupan saa toki purkaa mutta meidän pitää maksaa 10% heille vahingonkorvausta. Asiaan ei vaikuta kuulemma se, että myyjä suullisesti selitti että ehdollisen tarjouksen saa perua jos se ehto ei täyty. Heidän mukaan emme voi näyttää toteen mitä suullisesti on puhuttu ja ovat ”unohtaneet” sanoneensa mitään tuollaista..
Nyt tuli kolmen tuhannen euron lasku. Syynä on vapaa-ajan rakennuksen kaupan peruminen.

Pitääkö palkata lakimies? Olen sen verran tutkinut että on kaksi kanavaa, kuluttajavalituskanava joka voi kestää 2 vuotta tai sitten käräjäoikeus. Käräjäoikeus pelottaa kun siellä kulut paisuvat isoksi ja saattaa pian joutua maksamaan vastapuolenkin kulut.

Paperilla oleva sopimis löytyy jossa on kirjattu tuo tonttiehto. Myyjän mukaan se ei estä heitä mitenkään vaatimasta korvausta.
Ilmeisesti laskua ei pidä maksaa kuitenkaan? Tarkistin jo että jos se menee perintätoimistoon niin sinne pitää ilmoittaa asian käsittelystä.

No, tarinan opetus on se että seuraavan kerran jos tekee ehdollisen kaupan, pitää vaatia selostus mitä se ehdollisuus tarkoittaa myyjän mielestä. Ja nauhoittaa käyty myyntikeskustelu ettei myyjä voi vedota ettei ”muista” sanoneensa jotain. Sen verran googlettelin että tällainen on ilmeisesti aika yleistä rakennusalalla eli yritetään vaatia korvauksia vaikkei niihin aina oikeutta olisikaan.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei välttämättä valmista, mutta tekee piirroksia, tilailee materiaalia yms.

Ei me täällä av:lla voida keksiä ap:lle eri sääntöjä ja yllyttää käräjöimään, hirveät laskut saa vaan maksettavakseen.

Vierailija
42/44 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei välttämättä valmista, mutta tekee piirroksia, tilailee materiaalia yms.

Ei me täällä av:lla voida keksiä ap:lle eri sääntöjä ja yllyttää käräjöimään, hirveät laskut saa vaan maksettavakseen.

Täällä ei kukaan ymmärrä mikä on ehdollinen sopimus! Se astuu voimaan VASTA kun ostaja ilmoittaa että ehto on poistunut. Jos tehdas tekee valmisteluja se on oma tappio sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on villin lännen meno siitnä että kuka vaan random retu saa laskuttaa ketä vaan keksimällään syyllä. Sen laskun sitten oikeus toteaa pätemättömäksi.

Minä voin laskuttaa vaikka jotain av-mammaa ”konsulttipalveluista” 5000e verran ja uhata perinnällä. Jos maksaa niin kiva mulle. Mutta jos ei maksa niin hänen pitää nähdä hirvee vaiva, riitauttaa, reklamoida, selvitellä ja palkata lakimies.

Uhri on suojaton tässäkin.

Vierailija
44/44 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on villin lännen meno siitnä että kuka vaan random retu saa laskuttaa ketä vaan keksimällään syyllä. Sen laskun sitten oikeus toteaa pätemättömäksi.

Minä voin laskuttaa vaikka jotain av-mammaa ”konsulttipalveluista” 5000e verran ja uhata perinnällä. Jos maksaa niin kiva mulle. Mutta jos ei maksa niin hänen pitää nähdä hirvee vaiva, riitauttaa, reklamoida, selvitellä ja palkata lakimies.

Uhri on suojaton tässäkin.

No ei siinä kovin kummoista vaivaa tarvita, että jättää laskun maksamatta ja ilmoittaa velkojalle, miksi ei maksa. Velkojahan on tietenkin se, jonka on lähdettävä käräjöimään jos haluaa rahansa. Moni tuntuu luulevan, että ne rahat voisi jotenkin mystisesti vain kaapata väitetyn velallisen tililtä ilman oikeuden päätöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi