Oletko paastonnut sairauden takia?
Kommentit (21)
En kyllä alkaisi sairaana paastoamaan, ja paastoan normaalisti joka kuukausi muutaman päivän ja vuosittain viikon.
Joo silloin kun lääkäri on epäillyt jotain suolisto-ongelmaa ja on kieltänyt syömästä. Mitä seurauksia siinä nyt pitäisi olla? Nälkä oli.
Paasto nopeuttaa parantumista. Itse harrastan paastoilua monta päivää joku viikko ja en ole sairastellut moneen vuoteen.
Joitain vuosia sitten luin tutkimuksia, joiden mukaan paasto (tai kalorirajoitus) vaikuttaa suotuisasti rottien tulehdukselliseen aivosairauteen. Paasto lisäsi neuroneiden uusiutumista ja paransi rottien kognitiivista suoriutumista.
MS-tautia sairastavana innostuin heti kokeilemaan. Päätin pitää nestepaaston: vettä, tuoremehua ja tarvittaessa lihalientä kerran vuorokaudessa. Radikaali kalorivaje. Tarkoitukseni oli muistaakseni jatkaa viisi vuorokautta ainakin.
Kaksi ensimmäistä vuorokautta meni ruumiillisesti hyvin, mutta henkisesti olin levoton, koska kärsin aalloittain nälästä. Ajattelin ruokaa, katselin videoita ruoasta ja lähettelin kavereilleni ruoka-aiheisia viestejä.
Kolmas vuorokausi oli ihana. Ruumiillisesti oli hyvä ja kaikin puolin optimaalinen ja rento olo, joskin vaistosin, etten pystyisi tekemään mitään raskasta. Henkisestikin olo oli hyvä: en enää tuntenut nälkää enkä ajatellut ruokaa ollenkaan. Olin hyväntuulinen ja rauhallinen.
Neljännen vuorokauden aamuna heräsin heikotukseen: sydän hakkasi, olin hengästynyt, oli lievää pahoinvointia ja vapinaa. Päätin että jos olo ei kunnolla kohene mehulla ja lihaliemellä, murran paaston. Ja niin kävi. Olin onneksi ostanut paaston murtamista varten hedelmiä ja keittoja kotiin.
On mahdotonta arvioida, oliko tuosta reilun kolmen vuorokauden paastosta terveydellistä hyötyä. MS-tautini on ollut hyvässä tilassa muutenkin jo vuosia sitä ennen ja sen jälkeen.
Olen paastonnut muutenkin silloin tällöin, mutta lyhyempiä jaksoja ja/tai lievemmällä kalorivajeella. Tulen varmaan kokeilemaan tuollaista radikaalimpaa vielä uudestaan.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
yleensä ne sairauspaastot menee niin että sairaana ei jaksa tehdä ruokia tai kaikki on loppu eikä pystyisi mitenkään käydä hakemassa joten ollaan viikko kaks syömättä ja vapistaan. Jos on säkä saattaa olla muistanu pistää varastoon sokeria jota voi vetää lusikalla tai sekoittaa veteen että saisi kaloreita.
Vain täysin terveet ihmiset voivat paastota huolettomasti.
Ajattelepa vaikka ykköstyypin diabeetikkoa paastoamassa, taitais olla lähtö lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vain täysin terveet ihmiset voivat paastota huolettomasti.
Ajattelepa vaikka ykköstyypin diabeetikkoa paastoamassa, taitais olla lähtö lähellä.
Sitä on jo testattu. Facebookissa on paastoryhmä missä ykkösen diabeetikko paastoili ja nyt hän ei tarvitse enää niin paljon insuliinia. Kakkostyyppi on monesti parannettu oikeanlaisen paaston avulla. Sama koskee muita sairauksia, varsinkin autoimmuunisairauksia. Itselläni puhkesi psoriasis käsiin ja polviin nivelpsoriasis. Pienen paastoilua jälkeen nivelet taas normaalit ja käsissä esiintyvä psoriasis parantunut melkein kokonaan.
Toki monet vahvat lääkkeet ei käy jos tyhjä vatsa
Tiedoksi vaan nrolle 8.
Täyttä roskaa.
Vain tieteellisesti testatut asiat ovat todistekelpoisia.
Liian alhainen verensokeri johtaa diabeetikon kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi vaan nrolle 8.
Täyttä roskaa.Vain tieteellisesti testatut asiat ovat todistekelpoisia.
Tiede puhuu paastoamista vastaan. Uskon enemmän tuloksiin kuin tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi vaan nrolle 8.
Mihin tuloksiin? Omien päättelyjesi lopputuloksiin vai?
Olen, mutta en omasta halustani. Tarpeeksi sairas kun on, ei pysty mitään syömään.
Sairastan alkoholismia (olen kylläkin jo toipunut) ja juomaputkien aikana en syönyt laisinkaan. Painoin huonoimmillaan 45 kiloa - ihannepainoni on 75 kiloa.
Paastoan reumani takia. Aina jos alkaa hiukan tuntumaan nivelissä niin pidän vesipaastoa 3-5pv ja sen jälkeen on taas oireeton. Noin 4-6kk välein pitää paastoa jotta oireet pysyy poissa. Paljon tehokkaampi keino kun lääkkeet minun kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Paastoan reumani takia. Aina jos alkaa hiukan tuntumaan nivelissä niin pidän vesipaastoa 3-5pv ja sen jälkeen on taas oireeton. Noin 4-6kk välein pitää paastoa jotta oireet pysyy poissa. Paljon tehokkaampi keino kun lääkkeet minun kohdalla.
Eikö verensokeri laske noiden paastojen aikana kun pelkkää vettä juot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi vaan nrolle 8.
Mihin tuloksiin? Omien päättelyjesi lopputuloksiin vai?
Jaa, et edes lukenut ensimmäistä postaustani ajatuksella. Unohda koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on ongelma hiilarien kanssa jos verensokerisi tippuu liian alas usein, varsinkin jos olet nauttinut paljon hiilareita yhdellä kerralla. Alat lähestymään diabetesta jos et korjaa elintapojasi pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerää juoda pelkköä vettä. Tulee aivan hirveä olo sitten kun suolat ovat kulkeneet virtsan kautta ulos. Kannattaa juoda suolavettä joka sisältää kaliumkloridia ja natriumia. Pansuola toimii.
Riippuu siitä lasketaanko noroviruksen aiheuttama pakkopaasto, jolloin ei edes nesteet pysyneet sisällä.
Olen. Huonoja kokemuksia.