Onko väärin pitää itseään lahjakkaana
Olen nuorehko nainen ja olen välillä kärsinyt liian vähästä itseluottamuksesta. Välillä kuitenkin saan todella hyvän olon kun teen jotain, missä olen hyvä. Ja kun alan ajatella asiaa, tajuan että olen melko taitava todella monessa jutussa. Osaan soittaa useampaa instrumenttia, laulaa nuotilleen, tehdä hienojakin käsitöitä, piirtää, leipoa jne. Olen myös keskivertoa nopeampiälyinen ja korkeakoulussa pärjään helposti melko vähällä panostuksella kursseissa, joilla suurin osa luokasta joutuu tekemään tosissaan hommia että pääsevät läpi kurssista. Minulla on myös hyvä parisuhde ja ihana lapsi joka on todella älykäs, ystävällinen ja muutenkn helppo ja ihana. Tiedän lähestulkoon kaikista yleisistä aiheistaniin paljon että voin vaivattomasti keskustella aiheesta kuin aiheesta kenen kanssa vain. Olen hyvin sosiaalinen ja erittäin pidetty työpaikallani ja asiakkaani kehuvat minua jatkuvasti.
Tälläisen pohdinnan jälkeen kärsin huonosta omastatunnosta, olenko ihan itserakas jne. Onko muilla tälläisiäctunteita ja millä niistä pääsisi eroon?
Kommentit (41)
Ei toki ole. Monet nuoret naiset kärsivät huonosta itsetunnosta joten ehkä koet heihin verrattuna olevasi jotenkin "vääränlainen"? Joka tapauksessa on vain hyvä uskoa omiin kykyihin. Omasta lahjakkuudesta kertominen muille taas ei kuulu hyviin tapoihin, mutta sitähän et kai teekään.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Mutta sen tiedän, että seuraava askel (sen jälkeen kun on löytänyt lahjakkuutensa) on löytää heikkoutensa, jotteivät ne pääse vesittämään niitä lahjakkuuksia.
Koen, että nuo asiat kulkevat käsi kädessä. Ainakin minulla hauraat kohdat ovat myös niitä, joista voi muokkautua kokonaan jotain uutta.
Vierailija kirjoitti:
Ei toki ole. Monet nuoret naiset kärsivät huonosta itsetunnosta joten ehkä koet heihin verrattuna olevasi jotenkin "vääränlainen"? Joka tapauksessa on vain hyvä uskoa omiin kykyihin. Omasta lahjakkuudesta kertominen muille taas ei kuulu hyviin tapoihin, mutta sitähän et kai teekään.
Eiköhän muut huomaa sen lahjakkuuden aikanaan, jos se on erinomaista. Ei sitä tarvitse mainostaa. Tietysti on herkkä ajatus, että on löytämätön lahjakkuus. Tai muut eivät vielä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvokas viestini on poistettu. Vaikka asun Korsossa rivitalossa.
Ei ikkunasta hyppääminen täällä meillä Korsossa siis ole kummoinen juttu.
Sinccis
Sinccis, onko kebabit jo marinoitu?
Marinoi uudestaan.Sitten selvittelet päätäsi ennen seuraavaa kommenntia, kiitos.
Ohjeissa käsketään pitämään yön yli, mutta kyllä se varmaan päiväkin käy yön sijaan ?
Sinccis
Näitähän on utube täynnänsä.
Suurimmalla osalla ei ole mitään lahjakkuutta, vain harvalla.
Go for it. Sulla on oikeus. Et töni ketään ojaan ja varmaankin autat jos joku kompuroi mutta sulla on oikeus nauttia elämästä. Sun lapsilla on edessään hyvä ja toiveikas elämä noilla geeneillä
Kaikki tässä maailmassa on ikävä kyllä paskaa.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tässä maailmassa on ikävä kyllä paskaa.
Sinccis
Jatka marinointia. Älä myöskään ota enää.
Ei ole väärin ajatella, että saattaa omata joitain sellaisia ns. lahjoja itsessään ,joita kannattaisi kehittää joksikin (niiden suuntaan osoittamaksi) taidoksi.
Itsensä sen sijaan lahjakkaana ja jossain jo valmiina itse pitäminen voi sen sijaan osoittautuakin vain petolliseksi omahyväisyydeksi ja saattaa joutua kokemaan jonkun 'näpsäytyksen' siitä .
Vierailija kirjoitti:
Ei ole väärin ajatella, että saattaa omata joitain sellaisia ns. lahjoja itsessään ,joita kannattaisi kehittää joksikin (niiden suuntaan osoittamaksi) taidoksi.
Itsensä sen sijaan lahjakkaana ja jossain jo valmiina itse pitäminen voi sen sijaan osoittautuakin vain petolliseksi omahyväisyydeksi ja saattaa joutua kokemaan jonkun 'näpsäytyksen' siitä .
Siinä on meillä opettaja, kasvattaja. Kun vaan se sais muista näpsäytettyä pois petollisen omahyväisyyden.
Kirjoitat korkeakoulusta ja luokasta, joten haiskahtaa amkilta. Osuiko oikeaan? Tuo kertoo enemmän siitä, että pelaat varman päälle etkä halua haastaa itseäsi. Teet valinnat niin, että saat olla yksisilmäinen sokeiden maailmassa
Ei kai siinä sinänsä mitään väärää ole.
Kunhan ei haksahda uskomaan, että lahjakkuus itsestään johtaa menestykseen. Lahjat ovat vasta lähtökohta, niiden lisäksi pitää tehdä töitä.
Ja kunhan ei haksahda ajattelemaan, että lahjakkuus antaa etuoikeuksia, eli että lahjakkaiden ei tarvitse noudattaa samoja sääntöjä kuin muiden.
Lahjakkuushan jo sanana viittaa siihen, että on saanut joitakin asioita lahjaksi, ilman omaa ansiotaan.
Olet ihan tavis ja valitettavan tavallinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siinä sinänsä mitään väärää ole.
Kunhan ei haksahda uskomaan, että lahjakkuus itsestään johtaa menestykseen. Lahjat ovat vasta lähtökohta, niiden lisäksi pitää tehdä töitä.
Ja kunhan ei haksahda ajattelemaan, että lahjakkuus antaa etuoikeuksia, eli että lahjakkaiden ei tarvitse noudattaa samoja sääntöjä kuin muiden.
Lahjakkuushan jo sanana viittaa siihen, että on saanut joitakin asioita lahjaksi, ilman omaa ansiotaan.
Mielestäni kehittyminen jossain asiassa vaatii vain paljon työtä. Tietysti jos on hyvä jossain asiassa, jaksaa sitä tehdä ja tulee paremmaksi sitä kautta.
Eli puhtaasti se, kuinka paljon käyttää aikaa jonkin asian tekemiseen.
Keksitkö, ap, omia leivontaohjeita tai suunnitteletko omia käsityömalleja? Jos vastaus on ei, et luultavasti ole erityisen lahjakas noilla aloilla. Valmiiksi annetun mallin toteuttaminen sellaisenaan onnistuu pienen harjoittelun jälkeen keneltä tahansa, mallim soveltaminen ja kokonaan uuden mallin luominen onkin vaikeampaa.
Heti on kateelliset kommentoimassa.
Ap täällä taas. Kyllä, aion ehdottomasti kehua lastani enemmän taidoistaan kuin mitä minua kehuttiin. Olin myös perheen nuorin, joten aina joku sisarus oli jossain asiassa vähän parempi. Eli mikään mitä tein tai osasin, ei ollut mitenkään uutta tai ihmeellistä (ron weasly syndrooma). Osaan myös kehittää uutta, en vain noudata ohjeita esim leivonnaisissa tai neuletöissä. En ole kuitenkaan mitenkään erityisen mahtavan loistava missään, vaan olen ns keskihyvä kaikessa. Ja kyllä, opiskelen amk:ssa, koska en usko työllistyväni maisteritutkinnolla. Ehkäpä joskus myöhemmin palaan asiaan jos siltä näyttää että töitäkin löytyisi.
Ap
Ja ei, en myöskään huutele osaamisiani tai hauku muiden taitoja vaikka joskus harvoin kokisinkin olevani parempi jossain. Esim joskus nuorena kaveri mainostu olevansa tosi hyvä laulaja ja hakevansa idolsiin ja kun kuulin laulua nii oli nasaali ja nuotin vierestä. En tätä hänelle ikinä kertonut ja pyrin välttämään laulamista hänen kuultensa.
Ap
Leipomista sun muuta ei kukaan arvosta. Jos olet älykäs käytä sitä. Hanki kunnon työ jossa pääset etenemään.
Ei siitä pääse koskaan eroon, se nakuttaa päässä lopun elämää. Toisaalta, jos tuota ääntä ei olisi, ei olisi tarvetta todistaa sille äänelle, että se on väärässä. Sitten varmaan tekisi jotain muuta.