Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini on viimeiset n.30 vuotta juonut ulkona aamukahvin ja polttanut tupakan. Nyt uusi naapuri valittaa

Vierailija
07.09.2019 |

Ja koettaa saada koko taloyhtiön mukaan kieltämään tupakoinnin etupihalla. Äiti siis polttaa tuolilla keittiön ikkunan alla. Tuoli on vaihtunut, mutta paikka ollut sama sen 30 vuotta minkä ovat tuossa asuneet.

Kommentit (163)

Vierailija
141/163 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sylvester kirjoitti:

Moni asia oli tosin 30v sitten. Ihmiset sai vapaammin päättää omista asioistaan. Ei voi mitään.

Yksi aamutupakka nyt ketään häiritse, mutta alviinsa tupakkaa sauhutteleva yli 60-vuotias nainen on jotenkin vastenmielinen, sen ikäisen pitäisi ymmärtää lopettaa.

60-vuotiaana ymmärrys on onneksi usein sen verran jalostunut että sen ikäinen ei enää käytä elämäänsä piittaamalla siitä onko hän jonkun random nettikommentoijan mielestä "jotenkin vastenmielinen" vai ei. 

Vierailija
142/163 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vahinko ettei sinun äitisi ole minun naapurini, sillä hän saisi nauttia rauhassa savukkeestaan ja aamukahvistaan, kuten on 30v tehnyt.

Itse en tupakoi, mutta sallin ihmisille heidän pienet nautintonsa.

Elämä on liian lyhyt niuhottamiseen. 

Muuttaisin kauas muista jos epätäydelliset ihmiset häiritsisivät.

Sama täällä. Minulla naapuri polttaa joka ilta yhden tupakan, noin yhdentoista aikaan. Haistan sen hyvin makuuhuoneeseeni, mutta ei haittaa tippaakaan vaikka itse olen viimeisen tupakkani vuosia sitten jo polttanut. Ulkoilmasta tuleva tupakka tuoksuu minusta jopa hyvälle, ja vaikka ei tuoksuisikaan, haju pysyy makkarissani vain muutaman minuutin joten on aivan sama mille se tuoksuu. Lisäksi tulee jotenkin kiva olo, että naapurilla on omat iltarutiininsa samoin kuin minulla omani. Että taas on yksi päivä pulkassa, ota ihmeessä rentoutushetkesi hyvä naapuri, kohta mennään nukkumaan ja kaikki on mallillaan. Olen yrittänyt kuvitella, millainen ihminen minun pitäisi olla että tuosta valittaisin, mutta en vain yksinkertaisesti kykene. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/163 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-vuotias ei ole sillä tavalla vanha, että pitäisi pitää yleisesti tapoihinsa kangistuneena tai ylipäätään ymmärtämättömänä. Isäni on 77v, äitini on 73v ja ovat pirteitä, matkustelevia, harrastavia eläkeläisiä, jotka käyttävät esim. nettiä lehten lukemiseen ja laskujen maksamiseen, kortin pelaamiseen ja viestittelyyn. Kummallakin on salikortti, äiti harrastaa lisäksi pyöräilyä, isä enemmänkin kävelyä ja monta kertaa vuodessa käyvät tanssimassa.

Appivanhempani ovat muutaman vuoden nuorempia, kummallakin on muutama perussairaus mutta anoppi lukee e-kirjoja, appi pitää ohjelmoinnista ja harrastaa muutenkin kaikkea uutta teknologiaa. Mobile pay on ollut käytössä kummallakin jo pitkään, whatsappit ja instagramit tuttuja, valokuvat ja videot pilvessä ja hienosti editoituina kotivideoina. Enemmän tietävät nykyteknologiasta kuin minä.

On totta, että jokunen 70-vuotias on jo raihnas, sairauksien lannistama, dementikko tai vaikkapa alzheimeria sairastava. Näin myös omassa suvussani muutama. Mutta suurin osa, todellakin suurin osa, on pirteitä senioreja, joilla on aktiivisempi elämä kuin monella työssäkäyvällä masentuneista nuorista nyt puhumattakaan.

Hieno homma, tulevaisuudessahan tossa iässä tehdäänkin vielä töitä. Rakennuksilla kantavat 75 v. 25 kg säkkejä jne. En yhtään ihmettele että politiikot nostattavat eläkeikiä kun nykyiset suomalaiset 70+ elämänsä vireessä.

Mulla taas hieman suurempi vertailupiiri, työn takia, enkä todellalkaan ole kanssasi samaa mieltä.

Vierailija
144/163 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Röökin imijät on kuvottavan itsekeskeisiä. Kuolkaa ihan itse siihen syöpäänne muille sitä tarvi pakottaa.

Luuletko pikkuraukka, ettei syöpä voi viedä sinuakin? 

Viime viikolla kuoli juuri pitkäaikainen työkaverini paksusuolen syöpään. Varsinanainen terveysintoilija pikemminkin oli. Ja näitä on paljon. 

Kukaan ei Suomessa kuole syöpään sen takia, että satunnainen tupakansavu leijailee ikkunasta sisään. Tuo stressi toisten vihaamisesta sitä vastoin hyvinkin vie ennenaikaiseen hautaan. 

Vierailija
145/163 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläni on tismalleen sama ongelma naapurin kanssa kuin ap:n äidillä PAITSI että isä asuu ok-talossa enkä usko tupakansavun siitä ulkorappusilta mitenkään leijailevan naapurin pihaan ! Mutta uuden naapuripeheen äiti on ruvennut huutelemaan asiasta aidan yli. Että hän ei  voi olla pihalla eikä lapset.

Vierailija
146/163 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isälläni on tismalleen sama ongelma naapurin kanssa kuin ap:n äidillä PAITSI että isä asuu ok-talossa enkä usko tupakansavun siitä ulkorappusilta mitenkään leijailevan naapurin pihaan ! Mutta uuden naapuripeheen äiti on ruvennut huutelemaan asiasta aidan yli. Että hän ei  voi olla pihalla eikä lapset.

Tsemppiä isällesi. Tämä maa on tullut hulluksi :(

Vierailija
147/163 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vähän sama tilanne mun isän kanssa, parvekkeilla tupakointi kiellettiin taloyhtiössä viime syksynä  ja tästähän isä on tuohtunut . Eihän kuusikymppinen ukko ymmärrä, miksi yht`äkkiä ei saisi  tupakoida omalla parvekkeellaan. Polttaa nyt sitten liesituulettimen alla ....

Ihan varmasti kuusikymppinen tajuaa miksi ei saa polttaa parvekkeella. Jos ei tajua, niin aika imbesilli äijä on.

Saavutetuista eduista luopuminen on tuskaa kenelle tahansa. Mitäs jos otettaisiin lapsilisät pois? Mikä poru tuli kikystä ja päivähoidon supistamista. Yms. Eihän se kirpaise, jos se ei koske itseään. Minusta tupakan voi kieltää kokonaan, mutta ymmärrän, että jollekkin se on kauheaa. Ja jo se, että pitää mennä ulos tupakalle. Meidän talossa juuri se ärsyttää. Kaikki tulee tupakalle pihalle, meidän ikkunoiden eteen, kun ennen tupakoivat jokainen eri naapureiden kohdalla.

Vierailija
148/163 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme savuttomassa taloyhtiössä. Tupakointikatos sattuu olemaan noin 19metrin päässä meidän asunnostamme. Asumme kulmahuoneistossa maantasalla.

Se tupakansavun määrä meiilä!! Ja tupakakoimti katoksen siisteys? Satoja tupakantumppeja pitkinpokin maata!! Ei ole mielytävää katseltavaa.

Emme voi kuvitella pitävä me ikkunoita koskaan auki, eikä tee mieli pitää verhojakaan auki.

Kun taloyhtiö ei velvoita pitämään tupakointialuetta siistinä, eikä huoltoyhtiön velvollisuuksiinkaan kuulu paikan siistinä pitäminen, on minun aina silloin tällöin siivottava katosta.

Tupakantupien lisäksi siivoan tuolta tyhjiä tupakka-askeja, rikkoontuneita lasisia tupakkakuppeja, ruokajätettä, karkkipapereita yms.

Vierailija
149/163 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se savu leviää ja haisee pahalle. Mutta jos mies ei polta hirveästi ja kokoajan, niin pitäisi olla siedettävyyden rahoilla.

Vierailija
150/163 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahinko ettei sinun äitisi ole minun naapurini, sillä hän saisi nauttia rauhassa savukkeestaan ja aamukahvistaan, kuten on 30v tehnyt.

Itse en tupakoi, mutta sallin ihmisille heidän pienet nautintonsa.

Elämä on liian lyhyt niuhottamiseen. 

Muuttaisin kauas muista jos epätäydelliset ihmiset häiritsisivät.

Sama täällä. Minulla naapuri polttaa joka ilta yhden tupakan, noin yhdentoista aikaan. Haistan sen hyvin makuuhuoneeseeni, mutta ei haittaa tippaakaan vaikka itse olen viimeisen tupakkani vuosia sitten jo polttanut. Ulkoilmasta tuleva tupakka tuoksuu minusta jopa hyvälle, ja vaikka ei tuoksuisikaan, haju pysyy makkarissani vain muutaman minuutin joten on aivan sama mille se tuoksuu. Lisäksi tulee jotenkin kiva olo, että naapurilla on omat iltarutiininsa samoin kuin minulla omani. Että taas on yksi päivä pulkassa, ota ihmeessä rentoutushetkesi hyvä naapuri, kohta mennään nukkumaan ja kaikki on mallillaan. Olen yrittänyt kuvitella, millainen ihminen minun pitäisi olla että tuosta valittaisin, mutta en vain yksinkertaisesti kykene. 

Täysin samoilla linjoilla.

Juuri noin.

(terveisin myös tupakoimaton naapuri)

Vierailija
151/163 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa tupakoivien puolustajat suositteletko tupakointia omille lapsillesi ?

Vierailija
152/163 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tietenkään suosittelisi enkä polta itsekään. Mutta jos naapuri polttaa, se ei yksinkertaisesti kuulu minulle. En tiedä miksi hän polttaa ja mitä hän siitä saa. Luultavasti se tuo hänen elämäänsä jotain positiivista, koska hän sitä jatkaa. Hänellä on siihen laillinen ja moraalinen oikeus. On aivan sama pidänkö siitä hajusta vai en. Välttämättä hänkään ei pidä minun elämisestäni aiheutuvista hajuista / äänistä / mistä lie, mutta lähekkäin asuessa on siedätettävä itsensä muille ihmisille. 

Vierailija
153/163 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vain kuvitella ääriään myötä täynnä olevan tölkin natsoja ja nuhjuiset muovikalusteet.

Vierailija
154/163 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään suositella kenellekään, mutta emme nipota asiasta.

Vierailija
155/163 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en kyllä välitä tupakkaniuhottajista niin kauan, kuin lomalentäminen on sallittua. Jokainen saa saastuttaa omalla tavallaan tai sitten ollaan kaikki saastuttamatta. Se on kuulkaa jokotai.

Tuskin tässä se saastuttaminen on se juttu, vaan se tupakan haju.

Vierailija
156/163 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo.. suvaitsemattomuus on hillittömästi lisääntynyt. Mikäli palstaan on uskominen :D

Mulla on kolme 80-luvulla syntynyttä lasta. Imetin ihan iloisesti joka puolella, jos vauvalla oli nälkä. Koskaan en kohdannut mitään paheksuntaa. 

Tupakoida sai lähes kaikkialla ja kukaan siitä mitään välittänyt. Raskaanakin syötiin ihan normaalisti. Parit saunakaljatkin sai ottaa ilman hysteriaa. Lapsia sai suukotella suulle ja kukaan ei kiinnittänyt huomiota, jos omasta lusikasta annoit lapselle.

Koirat sai vapaana juoksennella lenkkipolulla ja kissat vaellella taajamissakin. 

Kenen elämä oikeasti on tästä tiukkapipoisuudesta parantanut? Sitten lähdetään hakemaan sitä rentoutta Espanjasta, jossa vielä on näin?

Vierailija
157/163 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kun alkoi tehdä mieli tupakkaa kahvin päälle..t. satunnainen viihdepolttaja

Vierailija
158/163 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei omassa parveketupakoivassa naapurissa häiritse se pieni tupakantuoksu, vaan se performanssi, millä sinne parvekkeelle mennään.

Aloitetaan kovan ääneen keskusteluviskibassolla jo kåytävässä MirkuliPirjon kanssa ja lompsitaan rappuset tohveleilla lomps lomps ja vedetään klonksklonks parvekkeen ovi kiinni.

Tämä rituaali siis päivittäin joka 20min -30 min välein.

En haluaisi rikkoa iäkkäämmänpuoleisen frouvan rituaaleja, mutta yötyöläisenä alkaa pän-ni-ä, kun äänet resonoivat betoniseinää vasten makuuhuoneeseeni.

Terv. Se kireänpuoleisesti huomenta sanova alakerran naapuri

Vierailija
159/163 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vähän sama tilanne mun isän kanssa, parvekkeilla tupakointi kiellettiin taloyhtiössä viime syksynä  ja tästähän isä on tuohtunut . Eihän kuusikymppinen ukko ymmärrä, miksi yht`äkkiä ei saisi  tupakoida omalla parvekkeellaan. Polttaa nyt sitten liesituulettimen alla ....

Eihän kuusikymppinen ukko ymmärrä... Onko tupakointi jotenkin savustanut isäsi aivot vai miksi on jo kuusikymppisenä tuollainen asioita ymmärtämätön fossiili?

Vierailija
160/163 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo.. suvaitsemattomuus on hillittömästi lisääntynyt. Mikäli palstaan on uskominen :D

Mulla on kolme 80-luvulla syntynyttä lasta. Imetin ihan iloisesti joka puolella, jos vauvalla oli nälkä. Koskaan en kohdannut mitään paheksuntaa. 

Tupakoida sai lähes kaikkialla ja kukaan siitä mitään välittänyt. Raskaanakin syötiin ihan normaalisti. Parit saunakaljatkin sai ottaa ilman hysteriaa. Lapsia sai suukotella suulle ja kukaan ei kiinnittänyt huomiota, jos omasta lusikasta annoit lapselle.

Koirat sai vapaana juoksennella lenkkipolulla ja kissat vaellella taajamissakin. 

Kenen elämä oikeasti on tästä tiukkapipoisuudesta parantanut? Sitten lähdetään hakemaan sitä rentoutta Espanjasta, jossa vielä on näin?

Kyllä. Ja vastustuskyky huononee ja yliherkkyydet vaan lisääntyy kun kukaan ei siedäty enää millekään. 

Haju-, ääni- ym. herkkyyksissä ei yleensä suositella herkkyyttä aiheuttavan asian karttamista. Jos totuttaa itsensä äänettömään ja hajuttomaan maailmaan, on vaikea enää sietää mitään. Mielestäni tämä sietokyky korreloi hyvin paljon stressin kanssa. Stressaavina aikoina minunkin on hyvin vaikea sietää tiettyjä ääniä ja hajuja. Jos vaikka ikkunasta tulee jotain hajua sisälle, se saattaa täyttää koko ajatukset niin että olen aivan raivoissani. Parempana aikana en edes huomaa samaa hajua. Ratkaisu tähän tietenkin on se, että minä hoidan omaa stressiäni, ei se että muut muokkaavat elämäänsä minun mukaani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi