- Elä enää kiusaa mua tai hakkaa - Vi##u katotaan heti ku tuut kouluun
Mitä ajatuksia tämä luokkakavereiden välinen viestitely teissä herättää?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
– Myös koulu haluaa kiusaamisen loppuvan heti. Kiusaamista yritetään lopettaa luokkatilamuutoksilla heti ensi viikolla.
Mitähän tämäkin sitten tarkoittaa? Istumapaikkoja luokkatilassa muutetaan vai mitä ihmettä!?!
Yleensä joko kiusattu tai kiusaaja vaihdetaan kokonaan toiseen luokkaan.
Aina, ihan aina se on kiusattu, joka joutuu vaihtamaan. Reilua?
Riippuu. Toisaalta ei, toisaalta haluaako se kiusattu ystävystyä niiden luokkatovereiden kanssa, jotka katsoi kiusaamista hiljaa vierestä? Koska totta puhuen, mun kiusaamiskokemuksesta alkaa olla jo 10 vuotta aikaa, enkä ole vieläkään antanut anteeksi niille sivustakatsojille.
Niin. Voihan se olla, että koko luokka on tavalla tai toisella osallistunut tai tukenut kiusaamista. Silloin koulussa ajatellaan, että kiusatulla olisi helpompaa uudessa luokassa.
Mun mielestä tilanne on tässä poikkeava verrattuna tavalliseen kouluun, koska kyseessä on erityiskoulu, mihin pääsevät vain Oulun vaikeimmat tapaukset. Eli kiusattu lapsi on myös erityislapsi, mikä ei tietenkään oikeuta kiusaamaan.
Eli tämä kiusaaja saattaa olla perheestä, jossa häntä pahoinpidellään päivittäin. Tai hän saattaa olla lievästi kehitysvammainen, ettei ymmärrä tavallisia käytösnormeja. Kaiken kaikkiaan tilanne ei ole siis tavanomainen, jos ajatellaan tavallisia koululaisia. Eli puheet kiusaajan pieksämisestä ovat täysin kohtuuttomia.
Olemme kuulleet tarinasta vain toisen puolen, mutta toisaalta tuollainen tekstiviesti kertoo sen, että pahoinpitelyä on tapahtunut ja se pitää saada loppumaan. Tässä kohdin en kuitenkaan tiedä, onko tällainen kohu hyväksi kenellekään asianomaiselle. Toivottavasti kyseinen asia ratkeaa ja tämä herättää opettajia toimimaan tiukemmin kiusaamistilanteissa.
Itse kiitän onneani että kävin kouluni juuri sopivasti vähän ennen kuin somesta tuli iso juttu. En olisi varmaan hengissä selvinnyt jos kiusaamista olisi pitänyt sielläkin kestää. Omalla kohdallani kiusaaminen ei ollut koskaan fyysistä (mitä nyt jonkun kerran läiskäistiin viholla päähän tai heiteltiin paperitolloilla), mutta henkinen väkivalta teki paljon hallaa itsetunnolle ja mielenterveydelle. Näistä onneksi aikuisuudessa aika hyvin selvitty.
Se että kiusattu joutuu "olosuhteiden pakosta" vaihtamaan koulua tuntuu törkeältä ja epäreilulta, mutta totta puhuen tämä on ehkä ääritapauksissa ainoa ratkaisu jos vaikka kiusaamista tulee useammalta kuin yhdeltä taholta kuten minun tapauksessani. Itse en kylläkään koulua vaihtanut sillä vanhempani puuttuivat asiaan ja ajoivat asian itsepäisesti niin pitkälle että tilanne helpottui huomattavasti yläkoulun viimeisinä vuosina. Lukiossa ei sitten kiusaamisesta ollut enää tietoakaan.
Toivottavasti tällekin tytölle kääntyvät asiat parempaan suuntaan ja mielellään ennen kuin ehtii tulla pahempaa jälkeä!
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tilanne on tässä poikkeava verrattuna tavalliseen kouluun, koska kyseessä on erityiskoulu, mihin pääsevät vain Oulun vaikeimmat tapaukset. Eli kiusattu lapsi on myös erityislapsi, mikä ei tietenkään oikeuta kiusaamaan.
Eli tämä kiusaaja saattaa olla perheestä, jossa häntä pahoinpidellään päivittäin. Tai hän saattaa olla lievästi kehitysvammainen, ettei ymmärrä tavallisia käytösnormeja. Kaiken kaikkiaan tilanne ei ole siis tavanomainen, jos ajatellaan tavallisia koululaisia. Eli puheet kiusaajan pieksämisestä ovat täysin kohtuuttomia.
Olemme kuulleet tarinasta vain toisen puolen, mutta toisaalta tuollainen tekstiviesti kertoo sen, että pahoinpitelyä on tapahtunut ja se pitää saada loppumaan. Tässä kohdin en kuitenkaan tiedä, onko tällainen kohu hyväksi kenellekään asianomaiselle. Toivottavasti kyseinen asia ratkeaa ja tämä herättää opettajia toimimaan tiukemmin kiusaamistilanteissa.
Tämä kyllä pistää kyseinalaistamaan kyseisien koulun opettajien pätevyyden työhönsä. On surullista kuulla, että tyttö on pistetty erityiskouluun jossa tällaista pääsee tapahtumaan.
Kuulostaa feikiltä, lavastetulta. Äiti itse kirjoittanut vähintään ensimmäisen viestin. Asia sinänsä voi olla aito.
Ei kukaan kiusattu nuori sano "elä kiusaa minua", ellei ole jotenkin retard. Tiedän mistä puhun. Ensinnäkin, "kiusaaminen" on maailman nynnyin (ja vähättelevin) sana, eikä nuori tuossa asemassa halua sanoa noin.
Aikuinen, asiasta mitään tajuamaton hyväntekijä, leikkii tässä. Näin luulen.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa feikiltä, lavastetulta. Äiti itse kirjoittanut vähintään ensimmäisen viestin. Asia sinänsä voi olla aito.
Ei kukaan kiusattu nuori sano "elä kiusaa minua", ellei ole jotenkin retard. Tiedän mistä puhun. Ensinnäkin, "kiusaaminen" on maailman nynnyin (ja vähättelevin) sana, eikä nuori tuossa asemassa halua sanoa noin.
Ja sinä olet entinen koulukiusaaja?
Minä tekisin heti ilmoituksen poliisille ja rehtorille. Lisäksi kävisin "kättelemässä" sitä väkivaltaista oppilasta.
Lapsi kotiopetukseen, jollei muu auta. Menisikö mamma itse töihin, jos tulisi siellä hakatuksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toistan: kukaan kiusattu nuori 2000-vuosituhannella ei sano kiusaajalleen "elä kiusaa ja hakkaa minua enää". Ja jos tai kun itseään puolustaa, sanavalinta ei todellakaan ole tuo. Tuo on aikuisen lässytystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toistan: kukaan kiusattu nuori 2000-vuosituhannella ei sano kiusaajalleen "elä kiusaa ja hakkaa minua enää". Ja jos tai kun itseään puolustaa, sanavalinta ei todellakaan ole tuo. Tuo on aikuisen lässytystä.
Lapsihan voi olla vaikka 7v.
Hyvä, että asiasta tehtiin julkinen. Opettajahan on itse todennut, että ainakin tyttö istuu tunneilla paikoillaan. Ei tässä olisi tapahtunut yhtään mitään, ellei asiaa olisi laitettu someen. Paitsi tytön mahdollinen its e murha lopulta.
Ja sellainen ajatus vielä, että lopetetaan jo kiusaamisesta puhuminen, kun kyse on rikoksista. Rikos, joka pitää viedä eteenpäin, vaikka ei saisikaan muuta rangaistusta, kuin vahingonkorvausvelvollisuuden. Ja jos asian takia joutuu käymään terapiassa, niin siinähän menettää luottotietonsa alaikäisenä. En usko, että ton kiusaajalapsen vanhempia kiinnosta senkään vertaa tilannetta kotona.
Mikään ei ole näköjään muuttunut omista kouluajoista. Kiusaamiselle täysstoppi! Poliisiasia ja lasu kai siitä pitäisi tehdä, mitä tapahtuu hakkaavan lapsen kotona?
Vierailija kirjoitti:
Miten minusta taas tuntuu ettei ole kantislapsi uhkaamassa? Millainen poika uhkailee tyttöä?
Kyllä se vähän siltä kieltämättä haiskahtaa, että tällaisen kulttuurin edustaja kyseessä jolle opetetaan pienestä asti että tytöt ja naiset on alempiarvoisia. Omassa nuoruudessa vaikka kiusaajapojat kiusasikin raukkamaisesti heikompia, niin joku moraalinen taju näytti olevan silti heilläkin kun en koskaan poikia nähnyt tyttöjä kiusaamassa.
Opettajalle siirto toiseen kouluun jos kiusaamista jatkuu yhtään pidempään.
Kiusaajien nimet ja kuvat nettiin. Tulevaisuus oli niillä sitten siinä!
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa kannatan. Työnantaja voisi tsekata aina työnhakijan kiusaamishistorian
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa kannatan. Työnantaja voisi tsekata aina työnhakijan kiusaamishistorian
Ja työnhakija työnantajan.
Opettajakunt naisistunut. Mites nyt pannaan, kun pelkkä kielto ei tepsi?
"So, so pikku-Kalle. Älä hakkaa Maijan päätä katuu, tai ei tule joulupukkia!"
Opettaja näkee kiusaamisen, joka tapahtuu luokassa ja voi siihen puuttua. Jos se tapahtuu koulumatkalla, koulusta lähtiessä, netissä tai välitunnilla piilossa, havainnoiminen ja puuttuminen on vaikeampaa. Koulun alueen ulkopuolella tai netissä tapahtuvaan kiusaamiseen opettajilla ei ole oikeus puuttua mitenkään.
Koulu pystyy vaikuttamaan tilanteeseen, jos kiusaajalla on vanhemmat, jotka myös ovat valmiita tekemään töitä kiusaamisen kitkemiseen yhteistyössä koulun kansaa. Jos vanhemmat ovat välinpitämättömiä elämänkoululaisia, juoppoja tai nistejä, kaikki koulun puuttumistoimet vesittyvät siellä kotona.